Rose -3. troll i 2012 Skrevet 14. oktober 2010 #1 Skrevet 14. oktober 2010 Prinsessa mi på 3,5 har begynt å mase om hull i ørene. Hun er veldig moden for alderen, på linje med en 5-6 åring. Likevel er det vanskelig for henne å sette seg inn i hva det egentlig er. Har lest litt på nettet og ser at det blir anbefalt å gå til pierce-studio, men etter å ha sett på Senkveld med Thomas og Harald så blir ikke det aktuelt. Snakk om å skremme vettet av ungen da, med blod rennende ned i fra øret, og svære plaster på øret... Nei, skal hun ha hull i ørene går jeg til en frisør som bruker pistol. Så det er ikke vits i å diskutere engang... Tok det selv da jeg var 4-5 år og kjente ingen verdens ting. Dette var for over 25 år siden, og jeg kan aldri tenke meg at teknologien er blitt verre... Når tid fikk deres små hull i ørene? For dere som har gjort det -kan dere kjøpe øredobber hos gullsmed og ta med, eller må dere kjøpe hos frisøren?
Pink Penguin Skrevet 14. oktober 2010 #2 Skrevet 14. oktober 2010 Ikke bedøm piercing-studioer på ting du ser på Senkveld med Thomas og Harald. Jeg ville valgt piercing-studio fremfor frisøren eller hvor som helst som bruker de ekle pistolene som er mer ødeleggende for ørene enn nåler. Man kan heller ikke bruke "vanlige" øredobber i starten.
RampeguttFårLSøster*HØYGRAVID* Skrevet 14. oktober 2010 #3 Skrevet 14. oktober 2010 Dersom du skal ta hull i ørene hennes med pistol hos frisøren, så MÅ du kjøpe øredobber der også. Grunnen til det er at pistolene som brukes er forskjellige, og man kan derfor ikke bruke andre øredobber enn de som hører til pistolen. Men prisen er jo derfor også alltid inkludert øredobbene da. Hos oss må man også betale like mye for å ta 2 hull som 1. grunnen til det er at øredobbene kommer i par, og at når en pakke er åpnet kan ikke den andre øredobben brukes, fordi den da ikke er steril lenger. Hilsen frisørsvenn!
RampeguttFårLSøster*HØYGRAVID* Skrevet 14. oktober 2010 #4 Skrevet 14. oktober 2010 ltså...den andre øredobben må kastes, fordi den ikke vil være steril lenger om man legger den bort til neste kunde. Så litt rart ut på svaret mitt det der. går litt kjapt i svingene her )
dollypopp *tvillinggravid* Skrevet 14. oktober 2010 #5 Skrevet 14. oktober 2010 Hehe, jeg var inne på samme tema her for en stund siden og da fikk jeg rundt 20 svar om at jeg måtte være fryktelig forfengelig og at dette var barneplageri... Jeg insisterte på hull i ørene da jeg var to, for det hadde storesøster på 9 fått. Mamma ble rett og slett dritt lei maset så tok meg med til frisørsalong og det var ikke noe problem. Har de enda, 25 år senere. De bruker jo kirurgisk søl, eller stål eller hva det heter i de som skytes inn også. Ikke noe nikkel.
EnUndreneMor Skrevet 14. oktober 2010 #6 Skrevet 14. oktober 2010 så tidlig syns jeg ikke man skal ta hull i ørene. er det INGEN som vet hva det innebærer? jeg er selv hudpleier med lang erfaring, med både voksne og barn som ikke klarer stelle disse, og jeg har ALDRI tatt hull i ørene på noen som ikke går på skole, da må de fint gå en annen plass. små barn leker i søle, gris og lort, klør i ørene og andre steder, de har luer på seg i bhg og henger seg lett fast, ofte blir de lugga litt på oxo så dette er ikke en tid å ta hull i. med bakterier som kommer til å komme i det lille åpne såre, det blir betennelse, gjør vondt, ender med penicillin kur og sår gråt. jeg snakker av erfaring selv om jeg tok hull i ørene når jeg var 13 år så klarte jeg å få betennelse(spilte mye fotball i grisevær bla) ente med at dobben forsvant inn i hullet og ble der, måtte til legen å få den ut, Tenk på det konsekvensene før du gjør noe, de har fine klips på glitter og HM, kan starte der:)
EnUndreneMor Skrevet 14. oktober 2010 #7 Skrevet 14. oktober 2010 mener ikke at alle får betennelse. men hos aktive barn er faren stor. dattra mi får ingenting som helst før hun er stor nok til å rense, snurre og ta vare på det selv. men folk er forskjellige:)
Tigergutt Skrevet 14. oktober 2010 #8 Skrevet 14. oktober 2010 Vår datter fikk hull i ørene nå i sommer, 4,5 år gammel. Hun begynte å mase om dette som 3-åring. Vi kjente flere som hadde tatt hull, og disse barne sa det gjorde vondt! Da jeg sa til jenta mi at hun gjerne kunne få hull i ørene, men at det gjorde litt vondt å ta dem, så ville hun vente. Nå i sommer sa hun at hun ville ha hull til tross for at det gjorde litt vondt å ta dem! Vi tok hullene hos frisøren - og valgte et sted hvor de skjøt begge hullene samtidig. De hadde et stort utvalg av øredobber og mange for små barn! Jeg er glad for at vi valgte et sted hvor de kunne skyte begge hullene samtidig, for ellers hadde det nok bare blitt med et hull...........hehe.. Hun gråt ikke, men sa i etterkant at det gjorde vondt og at det sved litt!
charlotte,b Skrevet 14. oktober 2010 #9 Skrevet 14. oktober 2010 Min datter fikk hull i ørene da hun var 1 år gammel uten noen problem! Nå er hun 4! Og hun er en aktiv jente!!!! Fikk selv da jeg var så liten og min søster også uten noen problem! Vet om noen som har fått værk ol, men da har de tatt det ut og fått krem av lege og godt over veldig fort. Selvførgelig er det alltid noen som er uheldig!!! Vår neste datter vill nok også få hull så tidlig. Du må velge selv! Synes det ikke er riktig at noen skal dømmes ut i fra hull eller ikke hull. Er du i tvil snakk med en lege!
Anonym' Skrevet 14. oktober 2010 #10 Skrevet 14. oktober 2010 Til alle som tenker på dette; hull i ørene øker faren for å utløse kroniske sykdommer (som for eksempel migrene) - og faren er større jo yngre du er (altså hvor lite øret ditt faktisk er i forhold til størrelsen på hullet). Dette skylde enkelt forklart at øret har masse nerver som utgjør triggerpunkt. Jeg skal absolutt ikke ta hull i ørene på mine barn før de er minst 10 år bl.a. pga. dette. At det er søtt, eller at barnet selv vil - teller ikke med, spør du meg! Helse foran!
umuliusen Skrevet 14. oktober 2010 #11 Skrevet 14. oktober 2010 Jeg er så enig med innleggene MOT hull.. Barn vil ha mange ting, men det betyr ikke at de skal få lov til det. De bør hjelpes til å være barn og slippe å trippe rundt som pyntedukker. Hull i ørene har dessuten negative aspekt mht til helsen (som nevnt i innlegg over).
Fru.Antonsen Skrevet 14. oktober 2010 #12 Skrevet 14. oktober 2010 Må heller ikke glemme at i de tilfellene hvor hull i øret er årsaken til andre plager som spenninger og migrene bl.a er det pga pistol-hull og ikke pga piercing. Hvis hu MÅ få hull i øret i så ung alder har en piercing artist mye større kontroll på at hullet blir satt riktig enn en frisør med pistol...
Nr 2 på vei <3 Skrevet 14. oktober 2010 #13 Skrevet 14. oktober 2010 off, innse folk er forskjellig nå da, vil de ta hull i ørene på sine små så la de være.. dere høres heller litt overnervøs ut.. Fikk selv hull i ørene når jeg var 2, glad jeg fikk det så tidlig skal jeg si dere.. Skal man tanke på ALLE konsekvenser av ting man gjør så kan man ikke spise pølse for det er kreftfremkallende, kan ikke føde for man KAN forblø,ikke gå ut døra du KAN bli kidnappet og voldtatt og drept.. Slapp av litt, det er bare hull i ørene det er snakk om uskyldig jente ting.. jeg hadde ikke problemer når jeg fikk de heller ingen andre jeg kjenner til heller.. sådet.. Pyntedukker ? SPAR MEG !!!!! Folk er sååå fordomsfull her inne, har dere ikke noe posetiv å si så hold kjeft å pass deres egen ræv, slenger dere med leppa er dere uinteresange å høre på.
Vimemor Skrevet 15. oktober 2010 #14 Skrevet 15. oktober 2010 Den smerten går så fort over at de ikke rekker å tenke over det engang. GI DERE! Tenk barna som blir tvangsholdt av 2-3 leger fordi de ikke vil ta blodprøve på sykehuset, tror de får en værre opplevelse av det, enn to kjappe ''stikk'' som er over på null og niks. Å om de kommer ut av salongen/percing-studio med ett eller to hull, har VELDIG mye med hvordan foreldrene forholder seg. ''huff lille venn, var det vondt, stakkars deg'' = 1 hull ''Erh, det var jo ingenting, du er jo kjempe flink, nå er det bare en igjen, ta litt styrkedrikk (Kuli elr noe) så er du klar igjen '' = 2 hull Den siste metoden ble brukt på meg da jeg tok hull i ørene som 3 åring. Visst ikke får du tak i litt embla krem - ''trylle krem som gjør at man ikke kjenner noe'' Dette ble brukt på mine 2 stesøsken på 7 år. Øredobbene er spennende å dille med de første 2-3 dagene, og etter det er de ''glemt''. I min familie har alle jentene i familien fått hull i en alder av 1-2år, det har aldri vært noe problem med verken å få tatt hullene eller å unngå infeksjon. (Og vi har ekstremt mange jenter i familien) ;p Selv skal min lille jente få hull i ørene når hun fyller sitt første år. Syns det er kjempe søtt jeg. Men for all del, er jo alltid noen som mener at dette er fryktelig galt. Det får være opp til hver enkelt mener jeg. Men de som mener det er barnemishandlig, syns jeg er noen tullebukker som ikke kan ha mye i toppetasjen.
trippeltopp Skrevet 15. oktober 2010 #15 Skrevet 15. oktober 2010 Skjønner ærlig talt ikke vitsen med å "skynde seg" med alt. At barna maser om det er ikke noe argument for meg - min sønn får ihvertfall ikke alt han maser om....! Hva skjedde med å si "nei, det får du vente med til du blir større"..? Gleden er like stor når de da endelig får lov. Jeg hisser sikkert noen på meg når jeg sier at jeg synes det er noe "groteskt" over småbarn med hull i ørene... det er nok fokus på utseendet som det er for små jenter... ting som dette øker jo bare fokuset ytterligere.
Elias,Emma&Sofia`s♥Mams♥ Skrevet 15. oktober 2010 #16 Skrevet 15. oktober 2010 Kan ikke følk bare få lov til å bestemme sånt selv, da - hvorfor skal andre legge seg opp i hva man gjør elle rikke gjør? Vil du ikke at barna dine skal ta hull i ørene før de er "store nok til ¨å vite hva det betyr", så la være. Vil du gi dem hull i ørene som 1åring, så gjør det - drit i hva andre mener!!! Min datter fikk hull i ørene da hun var nesten 2 år, og det gikk så fint atte. Skjøt hull i begge ørene samtidig - det kom en liten mine i ansiktet hennes, men deretter var det aldri noe problem. Hatt et par småbetennelser, men ikke verre enn at man vasker med litt rensende væske, så går det over! Slapp av damer - det finnes da viktigere ting å bekymre seg over - tross alt!
Linnymor_87 Skrevet 15. oktober 2010 #17 Skrevet 15. oktober 2010 Jeg jobbet som frisør, og vi hadde en policy at vi ikke tok hull i ørene på barn under 6 år.. Det er mange salonger som gjør det allikevel, da... Vi gjorde det ikke fordi ørene vokser mye (tydeligvis) fram til de er rundt 6 år og da kan hullet liksom flytte på seg, eller vevet kan støte dobben ut (nedover på flippen til den bare henger i en tynn hudflik), og fordi at de minste ofte plukker mer og da vil infeksjonsfaren være større...... (jeg har ingen anelse om hvor vanlig dette er, men det er ihvertfall beskjedene vi fikk da vi tok kurs i ørehull-systemet...)
Linnymor_87 Skrevet 15. oktober 2010 #18 Skrevet 15. oktober 2010 .. jeg får legge til at min datter (som ikke er født enda, har termin på mandag..) kommer ikke til å få før hun er 5-6 år gammel...... uansett hvor mye hun maser og trygler og uansett hvor mange venninner som har fått tidligere....... Jeg vil ikke risikere det....
Lemonia Skrevet 15. oktober 2010 #19 Skrevet 15. oktober 2010 Fullstendig uaktuelt å ta hull i ørene på så små barn. De skal forstå fullt ut hva det innebærer og være i stand til å stelle det selv. Forøvrig skjønner jeg ikke hva slags foreldre som gir etter for små barns mas. Mas er på ingen måte tegn på at de er modne eller klare for noe, tvert i mot. Gir dere etter når barna maser om sjokolade i ukedagene? Når de vil leke ute i -10 uten lue? Når de ikke vil legge seg til rett tid? Når de ikke vil gjøre lekser? Når de ikke vil ta nødvendige medisiner? Barn forstår ikke sitt eget beste, det er det vi foreldre som skal ta oss av og det er temmelig langt fra barnets beste å få hull i ørene.
Elias,Emma&Sofia`s♥Mams♥ Skrevet 15. oktober 2010 #20 Skrevet 15. oktober 2010 Er jo ikke alle barn som maser seg til hull i ørene, da! Jeg lot min datter få hull i ørene da hun var to år fordi jeg syns det er fint...ikke fordi hun maste om det! Å jeg har aldri møtt så mange sterke meninger og argumenter mot det noen gang som her inne!!! Jeg respekterer dere som er imot, men angrer absolutt ikke på det vi bestemte oss for. Får jeg ei jente denne gangen, er jeg slettes ikke imot å la også henne få hull i ørene når hun er 2 eller 3 år! Syns rett og slett det får være opp til hver å en foreldre å bestemme! Å syns det blir helt feil av motstandere å dømme de som huller ørene på barna sine! La nå dere det bare vær, men ikke sleng drit til de som velger noe annet! Respektløst!!!
Lemonia Skrevet 15. oktober 2010 #21 Skrevet 15. oktober 2010 Er det like respektløst å f.eks. ha sterke meninger om foreldre som røyker inne med små barn?
trippeltopp Skrevet 15. oktober 2010 #22 Skrevet 15. oktober 2010 Jeg bare lurer på en ting: hvorfor?? Er det jeg ikke forstår helt... fordi du synes det er fint, skal barnet ta hull i ørene...? Det virker bare litt merkelig..hva med å i det minste la barnet få vente til det selv kan være med på å bestemme om det ønsker det eller ei... Jeg må få lov til å spørre, rett og slett fordi jeg oppriktig talt ikke forstår det helt..... Jeg synes ikke dette handler om å være respektløs, det handler om å være uenig - og det er jo lov, er det ikke?
Elias,Emma&Sofia`s♥Mams♥ Skrevet 15. oktober 2010 #23 Skrevet 15. oktober 2010 Uenighet er lov - er jeg helt enig i faktisk MEN det er måten det blir sagt på/lagt frem på...dere er virkelig dømmende til de som tar hull i ørene på barna sine - hvorfor er dere det, er mitt spørsmål??? Å det er det jeg syns er respektløst - å være så fordomsfull. Jeg fordømmer ikke de som velger å ikke ta hull i ørene på sine barn!!! Å om jeg syns det er fint, så er vel det lov eller? Jenta mi (nå 4 år) er storfornøyd med å få velge øredobber selv, pynte seg med det og har ingen problemer med noen av de tingene som er ramset opp her som "farer/ulemper". Dette er min mening, men dere får mene akkurat det dere vil. Uenighet vil det alltid være om det sikkert - akkurat som med alt mulig annet!!! Jeg mener det går an å si det på en mindre fordomsfull måte - that`s all!!!
Lemonia Skrevet 15. oktober 2010 #24 Skrevet 15. oktober 2010 Hvorfor? Fordi du utsetter barnet ditt for en økt fare pga forfengelighet. Du kan gjøre hva du vil med din egen kropp, men jeg forbeholder meg retten til å være fordømmende mot foreldre som gjør slikt med barna sine. Som jeg spurte over her, ville du si det var respektløst å se ned på foreldre som røyker innendørs med barna sine? Sannsynligvis ikke, og for meg er det egentlig litt av samme greia, foreldre som totalt unødvendig utsetter barna sine for helserisiko.
trippeltopp Skrevet 15. oktober 2010 #25 Skrevet 15. oktober 2010 Beklager om jeg virket fordomsfull, jeg er egentlig mer nysgjerrig... Men nå har jeg fått svar og velger å ikke dra det noe lenger. Vi er tydeligvis av ulik oppfatning, og vil sannsynligvis kunne diskutere dette i evigheter, om vi hadde giddet Men nå må jeg hente lillegutt, så øredobber får være øredobber og hull får være hull, for denne gang
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå