Gå til innhold

Barnehage og julefri!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser på skravla at så mange skal ha barna i barnehagen i romjula når foreldrene har fri. Fysj for en uting. Stakkars unger må da få fri de også. tenk på de voksne i barnehagen som ikke får fri på grunn av at dere skal ha dem der på fridagene deres.

Nei i jula er barnehagen åpen for de som trenger det og er på jobb.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er da opp til hver enkelt å finne ut hva som er best for sine barn og egen familie ?

Unger er forskjellige.

Jeg skal jobbe, men ungene skal ha fri likevel. De kan være sammen med besteforeldre og slektninger. Da får de miljøforandring, og avbrekk. Det passer OSS.

Andre kan velge det som passer dem.

Skrevet

I vår barnehage skal vi som har BEHOV skrive på en lapp om vi kommer. Man har ikke behov dersom man har fri. Man klarer vel å passe sin egen unge i jula.

Skrevet

Jula er ikke fridagene til oss som jobber i barnehage. Vi har fem uker ferie, og noen har sin femte ferieuke i jula. Det er en grunn til at vi har åpent, det er vanlige arbeidsdager og vi har åpent alle vanlige arbeidsdager. Barnehagen er ikke åpen i jula for de som er på jobb, men for de som har betalt plass i barnehagen. Jeg for min del spekulerer ikke i hvorfor barn er i barnehagen selv om foreldrene har fri. Det kan det være mange grunner til, fra depresjoner til problemer i familien.

Det er ikke synd på meg pga at det er barn i barnehagen når jeg er på jobb. Uten barna ville det blitt ganske tomt der.

Skrevet

Jobber i bhg, og det er det samme hver en bidige jul... :-s

Vår barnehage har romjulsåpent dersom det er 5 barn eller flere som melder sin ankomst.

Det er noe sånt som 20-25 barn som melder sin ankomst hver jul, og vi må ha personale dertil.

Det vi ender opp med er dager med 2-3 barn og 8 ansatte. Og det ene barnet blir gjerne hentet i 14-15-tiden...

Så da blir det tvangsavspasering o.l. på oss...

Utrolig irriterende !!!!

(Synes forøvrig at bhg kan være stengt i jula!! Når det er sagt, så er det også kos i bhg i romjula..)

Skrevet

Syns du ikke det er dårlig gjort av for eksempel lærerforeldrene å sende ungen i barnehagen i jula da?

Jeg har erfaring med at det er de som har fri som sender ungene, de som ikke har det sender ungen til slektinger.

Jeg holder guttene mine hjemme hvertfall, selv om det sikkert hadde vært kjekt med litt fri. Men ungene først uansett.

Skrevet

Jeg synes ikke det er dårlig gjort nei. Jeg er proffesjonell, og spekulerer ikke i hvorfor barna er i barnehagen. Det kan som sagt være flere grunner til det, og jeg bruker tiden min til andre ting enn å synse om andres valg.

Skrevet

Skjønner at det er irriterende med de som sier de trenger plass i romjula bare "just in case". Men det jeg legger merke til, er at du skriver at dere holder åpent dersom det er 5 barn eller flere som melder sin ankomst. Hva om det bare er fire da, men de trenger virkelig plassen som har har betalt for? Dersom disse må skaffe annen barnepass, hvem skal betale for det? Eller mener dere det er OK at de må betale dobbelt? Slikt irriterer meg, det er faktisk noen som kan komme i en skikkelig knipe. Det er ikke alle arbeidsplasser som bare kan stenge selv om det er jul, og la de ansatte få fri pga stengt barnehage. Helsevesen osv.

Skrevet

Jeg tenker at om man jobber, må man selvf. kunne bruke bhg. Jeg bruker bhg i høst og vinterferie litt også, selv om jeg har fri. Vi har INGEN familie i nærhet som kan avlaste oss litt av og til, og de feriene bruker vi gjerne til å få ryddet i kjeller, sortering, gjøre litt store ærend, som handle til hus e.l. eller pusse opp. Det er kjedelig for ungene, og de vil like gjerne være i bhg med venner.. Men i jula, da vil vi kose oss hjemme :)

Men det KAN jo være folk som har grunner til å bruke bhg til jule selv om de har fri???

Skrevet

Tror du har misforstått. Det er jo snakk om at UNGENE skal ha fri. DU har jo fri (fra jobb) uansett.

Skrevet

Bhg vår er stengt hele romjula, også de tre dagene rett før påske.

Skulle betalt mindre vi da?

Skrevet

Helt enig, HI!

Å sende barna i bhg når man selv har fri er LATSKAP!

Personalet fortjener fri, og foreldre bør da jammen klare å skape fine julefridager sammen med sine små.

Skrevet

Jeg synes det er en uting å skulle bestemme hvordan andre skal ordne sine fri/jobb/barnehagedager...Pass på deg selv og ditt eget liv, du kan ikke leve livet for andre, det må de få gjøre selv.

Skrevet

Jada, vi er late og fæle ;-) For all del, må ikke ta hensyn til det barna faktisk vil. Skjønner at de ansatte gjerne vil ha fri, men det er egentlig ikke mitt ansvar å sørge for ekstra fridager til dem. Vil de bli garantert fri i julen bør de bytte jobb til f.eks lærer i stede. Folk flest jobber i romjulen, eller bruker ferien sin. Regner da med at bhg-personal har sine regler for hvem sin tur det er å avvikle ferie ol også i romjulen?

Skrevet

Da jeg har uføretrygd er jeg hjemme hele tiden.

Lillemor begynte 50% i barnehagen i august og stortrives.

Vi bor på en liten plass og ingen andre barn er hjemme på dagtid.

Vi har 50 km t/r barnehagen.

Jeg har valgt halv plass til henne for at hun også skal få leke med andre barn i hverdagen og ikke bare i helgene.

- Men det er vel egoistisk av meg det da.

Jeg kommer nok også helt sikkert til og sende henne i barnehagen 1-2 dager i romjula.

Hun er veldig glad i og gå i "hagebarna" som hun sier.

Vi er ute hele tiden. Hun har sandkasse , huskestativ og sklie.

Vi leker med dukker , togbaner og duplo de dagene hun er hjemme.

-Men jeg kan ikke erstatte det og leke med andre barn.....

Skrevet

Det hender jeg sender ungene i bhg selv om jeg har fri. Noen fridager må brukes til praktiske ting som vasking, møter i bank o.l., ta igjen lekser osv. Det er ikke alt vi voksne må gjøre som barna har noen glede av å bli med på. Så da får jeg gjort unna det jeg skal og henter dem heller tidlig i barnehagen. Barnehagen er til for å dekke barnas behov og så lenge jeg betaler full plass for begge barna (selv om den ikke blir benyttet fullt hver mnd), disponerer jeg/vi den slik vi ønsker selv.

Akkurat i jula er det annerledes. Da skal det mye til for at jeg sender dem i bhg. Men må si at jeg syns at om man tar f.eks 2 ukers juleferie, burde man ikke måtte betale full sats for desember. Men det må vi.

Skrevet

Desom jobber i barnehage får sin lønn og er ansatt for å jobbe vanlige dager. Dagene i romjulen er vanlige arbeidsdager, selv om en del velger å ta ferie da. Dem tar jeg ikke spessielt hensyn til.

At ungene har godt av juleferie er en annen sak. Som regel lar vi våre være hjemme ettersom jeg ofte ikke trenger jobbe så mye, men jeg har også valgt å sende en i barnehagen denne perioden da jeg var høygravid (overtid) og ikke hadde det store overskuddet da. Ikke hadde vi annen barnevakt på dagtid heller om fødselen skulle begynne. Har ikke dårlig samvittighet for det.

Min erfaring er også at ungene har det spessielt fint i barnehagen slike dager. Da er det mange voksne pr barn og de drar ofte på turer eller gjør andre spessielt hyggelige ting. Idielt sett kan det kansje være vel så bra for ungene å ta fri en uke i januar som i romjulen.

Skrevet

Lærerene har ikke undervisning i romjulen, men ettersom de "klager" mye på hvor mye hjemmearbeid de har, regner jeg med at mange av dem bruker de dagene på å arbeide hjemmefra. De må rette, forberede timer, skrive evalueringer osv. Selv om man er hjemme er det ikke bestandig så enkelt å få jobbet effektivt om man samtidig skal passe ungene.

Skrevet

Siterer;

"tenk på de voksne i barnehagen som ikke får fri på grunn av at dere skal ha dem der på fridagene deres."

Når man velger å jobbe i barnehage så følger jobbing i romjula med. Det er ikke fridager, det er arbeidsdager.

Skrevet

Synes det er litt trist at enkelte barn synes det er hyggeligere i barnehagen enn hjemme hos familien sin, til og med i jula.

Skrevet

Det var da en rar tankegang. Er jo helt normalt at etter 1 uke hjemme, så kan barn savne vennene sine og ville være med dem en dag eller to i noen timer. Ja takk til å få både i pose og sekk. Går an å trives begge steder vet du!

Skrevet

Ikke hyggeligere, men hyggelig. De vil gjerne ha både i pose og sekk :) Både tid sammen med familien og tid sammen med vennene sine, akkurat som oss voksne som gjerne vil tilbringe tid med både venner og familie. Har ikke dine barn venner som det savner da?

Skrevet

hos ossvar jeg nødt til å bli hjemme,

bhg var stengt og jeg var nødt til å være hjemme. Men fikk heldigvis ta hjemmekontor ifjor.

I år er jeg sykemeldt, så det skal bli kjekt å være hjemme med småen i år også :-)

Skrevet

Jeg syns alle må ta sine valg, og som andre skriver det kan være gode grunner til at noen sender barna sine i barnehagen selvom de har fri. Men jeg syns man burde tenke seg godt om før man setter opp barna på å komme i romjulen dersom man selv har fri. Det kan faktisk gjøre at noen av de barnehageansatte som ønsker fri hjemme sammen med familien ikke får det i romjula. De må også da ta ferien til andre tider som det kanskje alle barna er der og bemanningen blir dermed dårligere. De som setter opp at barna skal komme og ikke kommer uten noen spesiell grunn syns jeg mangler respekt for de som jobber i barnehagen.

Vi kan nok ikke ta fri hele romjula selv, men vi kommer til å prioritere at datteren vår skal ha fri hele romjula. Enten tar vi fri hver våre dager eller så skal hun være sammen med besteforeldre de dagene vi jobber. Hun trives bra i barnehagen, men vi tenker sånn at hun har godt av ferie og skal få lov til å kose seg hjemme eller hos besteforeldre i romjula.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...