Gå til innhold

vondt i mammahjertet

Anbefalte innlegg

Skrevet

har fått beskjed om å nattavvenne gutten min som nettopp er blitt 5 mnd. (pga alt for stor vektoppgang...12.5 kg) Selve avvenningen har gått veldig greit. han sover fra 19-05...men da godtar han ikke vann(det gjør han hvis det er tidligere på natten hvis han våkner ved et "uhell")

Han skriker og skriker, først med litt pause, men så blir han helt hysterisk. Jeg mener at gutten ikke bare er sta, som helsesøster antyder, men at han faktisk er sulten. Hun sier at han ikke skal få mat før kl 06. Hadde jeg gitt han mat kl 05 som han ønsker, så hadde han fortsatt å sove til halv 8 /8, men nå blir det en time med hyling fra 5-6 bare fordi jeg ikke skal få gi han mat. Jeg vet at det går ann å vise skjønn, men vil gjerne vite hva dere ville ha gjort.

1. latt han skrike med trøst fra 5-6 for å "knekke" staheten og risikrere at han faktisk er sulten

2. gitt han mat kl 05 og sluppet grining og han da sover videre

Han spiser kl 06(05) 150 ml mme

kl 09 grøt og vann

kl 13 150 ml mme

kl 16 middag

kl 19 grøt

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres jo ikke ut som du overforer han akkurat så jeg hadde nok lett gitt en unge på 5 mnd mat kl 5 om morgenen. Fikk vondt av deg nå. Hvis du skal gjennomføre avvenning pga høy vekt ville jeg hvertfall ha oppsøkt rådgivning hos noen som kan dette med barn og mye/lite/passe mat (en helsesøsters mening hadde ikke vært nok for meg).

Skrevet

avvenning er avklart med barnelege med ekspertise på ernæring, så akkurat den biten er jo grei. men det er den siste delen jeg sliter med

før våknet han alltid mellom 1 og 3 og ville ha mat. denne har vi klart å kutte veldig lett. hvis han fikk mat kl 1 våknet han også kl 5 for mer. synes bare at det er så hjerterått å være så tverr bare på en time..alternativet er jo å gi mer grøt om kvelden i håp om at han sover lenger...men da er jo litt av poenget vekke hvis vi gir mer mat for å sove lenger, det er jo ikke mer mat som er ønsket hans, men å få frokosten litt tidligere om du skjønner hva jeg mener

Skrevet

Hvor lenge har du forsøkt? Syns ofte de bruker litt tid på å venne seg til nye rutiner. Min yngste våknet 4.30 og 5 uansett hva vi gjorde til hun var ett år... :( Men hun fikk ikke mat før frokost da, og ikke sovnet hun av det heller.

Det går jo evt an å gi ham litt mme når han våkner, men kanskje bare halv mengde?

Skrevet

Jeg ville gitt han halv mengde eller tynnet ut melken litt :-)

Skrevet

har prøvd å vanne ut melken med mindre pulver i det går forsåvidt greit, men problemet er jo at han ikke skal ha mindre mat, bare mat en time seinere på morgenen.

vi har holdt på i over 2 uker. det første måltidet mellom 1 og 3 kvittet vi oss med på 2 netter, det siste kl 05 ..får vi liksom ikke forskjøvet noe

Skrevet

Men du, om han skal ha samme mengde mat, og han ikke får noe mer av å få det 5, hva er egentlig problemet? Han kan jo bare få maten 5 da... Om totalmengden blir den samme mener jeg...

Skrevet

jeg er jo helt enig m deg, men hs er "tverr". hun mener at jeg skal "trumfe" ham i en time, bare pga at kl 5 ikke er definert som morgen, og at 6 er morgen.

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt jeg:-S Sier hs at han ikke skal få mat før kl 6??

Hilken rolle spiller det om han får mat 5 eller 6?

Uansett,om du skal drøye dette en time- da må du ta det steg for steg.

Gutten våkner kl 5,gi han sutten og vent i 5 minutter-neste dag 10 minutter og så videre og så videre til han spiser kl 6.

Eller om du står opp og har morgenen kl 5?

Skrevet

Går det an å skyve det litt og litt kanskje?

Prøve å drøye det fra kl.5 til 5.20, gi han da i noen dager. Og så prøve å drøye det til 5.40?

Skrevet

for meg spiller det ingen rolle om han får mat 5 eller 6. vi står uansett ikke opp kl 5 om han ikke får mat da..vi sitter bare på rommet hans/i stuen for å få tiden til å gå til kl 6....for at han da kan få mat..meningsløst spør du meg.

vi er inne hvert 5 min, ...og så videre. men han blir ikke mer rolig, bare mer hysterisk. regner med at all skrikingen til slutt gjør at han faktisk blir sulten om han ikke var skikkkelig sulten i utgangspunktet.

han bruker ikke smokk, så den er det nok ingen hjelp i for oss

Skrevet

Men hs skal ikke leve med det.... Drit i hs!

Og så var det lurt tips ¨ å drøye maten 10 minutter (eller 5) hver dag til barnet sover litt lenger:) Det er verdt et forsøk.

Skrevet

Hadde absolutt gitt ham mat klokka 5! Da sover han jo mye lengre etterpå! Jeg tror dette måltidet etterhvert vil forsvinne av seg selv, og da sitter du jo igjen med en gutt som kanskje sover helt til 8, istedetfor en gutt som er vant til å gråte seg våken mellom 5 og 6, og dermed kanskje blir vant til å stå opp 5? Så lenge han ikke får i seg noe mer mat iløpet av dagen om han spiser klokka 5, ser jeg ikke noe poeng i å slite ut både deg og ham. HS er sikkert god å ha innimellom, men her i huset har vi aldri fått noe hjelp derfra overhodet, så jeg gjør det som føles rett for meg.

Skrevet

Vel,om han ikke bruker smokk- og du MÅ vente en time med å gi mat- da hadde jeg virkelig bare puttet inn en smokk:-D

Du trenger jo ikke å gi han den ellers.

Skrevet

jeg hadde gitt han mat kl 5,,,,

Vi har ei snuppe som er 14 mnd og fortsatt får melk rundt 4/5... Rett og slett for å kjøpe oss litt mer søvn. :-)

Nå begynner jeg snart å jobbe, så da blir det vel slutt på det etterhvert tenker jeg. For da må vi tidlig opp alikevell...

Men, så langt har jeg med glede gitt henne mat sen natt/ litt tidlig morgen for å sove litt lengre.,...

Skrevet

jeg hadde gitt han mat kl 5,,,,

Vi har ei snuppe som er 14 mnd og fortsatt får melk rundt 4/5... Rett og slett for å kjøpe oss litt mer søvn. :-)

Nå begynner jeg snart å jobbe, så da blir det vel slutt på det etterhvert tenker jeg. For da må vi tidlig opp alikevell...

Men, så langt har jeg med glede gitt henne mat sen natt/ litt tidlig morgen for å sove litt lengre.,...

Skrevet

Huff. Stakkar liten. Og stakkars dere som må gjøre dette:( Hadde definitivt gitt han mat kl 05! Han har jo vært kjempeflink og sovet lenge! Etterhvert så blir det morran litt seinere. Noe så fælt som å høre en sulten unge skrike:( Nei, gi han mat du. Og det med god samvittighet:) Er min mening:) Men, om du ikke vil det det, så syns jeg jo det høres lurt ut å drøye fem min for hver dag:)

Skrevet

Hadde selvsagt gitt han mat kl 05.00! For noe tull å vente i en time! Jeg fikk samme type råd med min eldste, han var veldig stor som baby, omtrent som din, og helt frem til 1 års alder. Når han var over året raste all vekta av han, og har frem til i dag (6 år) en meget slank gutt, på grensen til tynn. Han har alltid fått mat når han var sulten.

Skrevet

Synes mange helsesøstre har mye rart for seg. Kan ikke fatte og begripe hva for en forskjell det gjør om han får maten sin kl fem eller seks på morgenen???

Vi har hatt to store barn, men hos begge har vektkurven flatet betydelig ut ved 6 mnd alder, og enda mer når de har begynt å røre mer på seg.

Jeg ville absolutt ha gitt ham mat når han vil ha. Synes heller ikke det virker som du overforer ham, døgnet sett under ett. Men hvis dere føler dere bekvemme med å skyve litt på det over tid høres jo det ut som en god løsning.

Jeg kjenner jo ikke saken din i detalj, men jeg ville faktisk også vurdert å bytte helsesøster, hvis det var mulig. Høres ikke ut som du er helt komfortabel med henne.

Skrevet

For en latterlig HS!

Han legger jo ikke mer eller mindre på seg om han får mat kl 05 eller kl 06!! Ingen medisinsk grunn til at du skal vente til klokken 06 om det å gi han mat kl 05 ikke betyr økt mengde mat tilsammen. Så DET synest jeg du skal følge din egen magefølelse på!

Gi han mat klokken 05 du :) Evt. kan du jo spørre HS om ikke hun kan komme og passe det sultne og skrikende barnet fra klokken 05 til 06 hver morgen til han "skjønner" at han skal sove den timen. For noe sprøyt!

Du har forøvrig en kjempeflink gutt som sover MANGE timer uten mat allerede - selvfølgelig er han sulten når har først våkner!

Skrevet

For meg virker det helt latterlig å skulle vente fra 5 til 6 mens ungen skriker etter mat. Her syns jeg helsesøster er på bærtur.

Ungen kan jo IKKE klokken. Jeg mener dessuten at ungen ikke lærer noe som helst av å måtte hyle den timen etter maten. Så lenge ikke barnet roer seg ned og slutter å skrike FØR det da får mat klokken 6, så er det eneste barnet lærer at bare jeg holder ut lenge nok og skriker høyt nok, så kommer maten til slutt.

Jeg ville gitt barnet mat klokken 5 og nytt den søvnen jeg fikk før barnet bestemte at det var morgen på ordentlig. Ikke i tvil en gang.

Skrevet

Slik jeg skjønner det ville jeg gitt han mat kl 5 og sovet videre med god samvittighet!

Det er jo ikke snakk om å kutte ut, men et ønske fra hs om å forskyve?

Hvis han sovner i 19 tiden blir jo det minst 10timer siden han drakk sist.

Hadde vært tørst jeg å da!!

Jeg er forresten tilhenger av å bruke hs som en rådgivende, ikke bestemmende dame her i hus ;)

Alle barn, foreldre og familiesituasjoner er ulike. Hs har nok et like eget syn på barneoppdragelse som alle oss andre; hva som blir det mest riktige til syvende og sist kan ikke avgjøres kun på grunnlag av utdannelse ;)

Er det hs eller barnelegen som mente kl 6, og er kl 6 kun satt fordi det er da det er "morgen"?

Er ikke tidspunktet for vippen mellom de ulike døgntidene litt ulikt for alle?

Når starter egentlig morgen, ettermiddag og kveld rundt om i de ulike heimene?

For oss er det ikke morgen før klokken nærmer seg 7. Det vil si at det er da vi er klare for å stå opp og starte dagen. Frem til da er det jo natt, og meningen er å tilbringe tiden (sovende) i sengene våre.

Ettermiddag vet jeg ikke helt når jeg vil si starter. Noen mener 12 andre sier både 15 og 17 ;)

Poenget er at morgen for henne ikke nødvendigvis er morgen for andre.

Er det ikke et alternativ å heller satse på vann å drikke? Hvis problemet med hele "måltiden" kl 5 er vekten og ikke at han våkner så er kanskje vann tingen?

Skrevet

har prøvd vann kl 5 men det nytter rett og slett ikke. har nå prøvd det i nesten to uker.

har rett og slett bestemt at her i huset er det morgen kl 5, da blir det 5 min med mme flasken som vanlig og deretter noen gode timer med søvn etterpå. det at han fpr mat kl 5 utløser ikke at han må få mer mat i løpet av dagen, så jeg føler at jeg har mitt på " det reine"

Skrevet

Hadde gitt blaffen i HS og gitt han mat...

Han er jo bare 5 mnd! Mine har vært store (ikke så store, men begge var ca 9,5 kg ved 5 mnd).

Ammet de masse, og ekstravekten forsvant fort da de ble mer aktive. Nå er de snart 6 år og 4 år, og er slanke gutter.

Skrevet

Kjære deg. Lytt til mammahjertet! Du føler det er feil og da er det feil!!! En time fra eller til. Dere risikerer utrygghet, en utilpass unge, stress og dårligere rutiner i forhold til oppvåkning på morningen. Nei, spør en annen helsesøster et annet sted så får du et annet svar! Eller spør deg selv rett og slett. HS bestemmer ikke, hun skal kun gi råd. Og DU bestemmer!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...