Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2010 #1 Skrevet 7. oktober 2010 gjelder ikke mine unger, synets selv det er veldig sent at ungen ikke har løftet opp rumpa for å krabbe enda. Er fortsatt på stadiet der hun bare åler seg fram. Men foreldrene sier aldri ne om det. Som om det ikke er noe problem? Personlig syntes jeg dette er veldig sent, min gikk når han var 10 mnd. Men det er jo igjen veldig tidlig. Er det ute av min plass å si noe, er det mer venlig enn jeg tror?
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2010 #2 Skrevet 7. oktober 2010 Synes ikke du skal si noe, de er nok veldig klar over det selv om de ikke snakker om det med gud og hvermann. Er ikke alle barn som er innom krabbestadiet. Og det er ikke grunnlag for utredning før h*n er 18 mnd og fremdeles ikke går. God tid, med andre ord
Ranveig R Skrevet 7. oktober 2010 #3 Skrevet 7. oktober 2010 Jenta vår er sein motorisk. Ho var på åle-stadiet då ho var 12 mnd, kunne ikkje sette seg opp, stod ikkje på kne eller alle fire. Ho blei då henvist til barneklinikken på sjukehuset for å bli undersøkt. Det er i alle fall vanleg praksis her, at barnet skal undersøkast dersom det ved 12 mnd ikkje viser teikn til å prøve på å komme seg OPP her i verda (altså ikkje står på alle fire, ikkje på kne, ikkje prøver å reise seg, osv). Ingen har funne noko gale med jenta vår, anna enn at ho truleg berre er litt bedagelig anlagt. Ho begynte etter kvart å krabbe (ved 14 mnd), og gjekk sjølv ved 19 mnd (men ho var veldig ustø og datt mange gongar for dagen fram til ho var rundt 2 år). No er ho snart 3 år og har så vidt begynt å springe og klarar nesten alltid å løfte begge beina samtidig i eit lite sekund når ho skal hoppe. Det er vanskeleg å "blande seg" i andre sine ungar desom foreldra ikkje inviterer til det. Kjenner du dei veldig godt? Er det mulig at barnet har blitt undersøkt, og at foreldra berre ikkje såg at det var nødvendig å dele det med deg?
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2010 #4 Skrevet 7. oktober 2010 jenta vår krabbet ikke før hun var ett år. Vi snakket om det med fysio, fordi vi syntes det var sent, og hun sa at normalen for å begynne å krabbe var inntil 14 mnd. Etter det ville man evt ta en kontroll for å se om det var noen fysiske grunner til det. Dersom foreldrene har vært på vanlige kontroller på hs, har det garantert vært snakk om krabbestadiet, så tror ikke du trenger å si noe for å opplyse dem, kanskje de synes det er kjedelig å snakke om saken.. Jeg syntes hvertfall det var litt leit når jenta mi lå pal på magen, mens de andre på barselgruppa løp og krabba rundt..! Lurte på om det kunne være noe galt osv.. Men hun kom seg plutselig:)
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2010 #5 Skrevet 7. oktober 2010 Bare en tanke, hun ammet vel ikke i det hele tatt? Eller ga tidlig mat? Du fullammet sikkert lenge? Jeg fullammet i 6mnd og minsten gikk ved 9mnd, søskenbarnet fikk tidlig mat og gikk ikke før 1 1/2år. HS sa til meg at de som ble ammet og spesielt de som ble fullammet i 6mnd var mye tidligere ute motorisk. De så dette gang på gang. Alle jeg kjenner som har hatt unger som har gått så tidlig har fullammet lenge. Så kanskje det er noe i det HS sa til meg......
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2010 #7 Skrevet 7. oktober 2010 NOPE, det har jeg også hørt:) De som fullammes er tidligere ute motorisk. INGEN nyhet det;)
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2010 #8 Skrevet 7. oktober 2010 Min datter krabbet ikke. Hun ålte seg fremover på sin egen måte til hun begynte å gå. Ikke noe uanormalt i det sa de på helsestasjonen. Og nå er hun mye flinkere motorisk enn de fleste av de andre barna. Det er bare noen som ikke krabber rett og slett
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2010 #9 Skrevet 7. oktober 2010 Det er jo mange som aldri krabet. Krabbet aldri selv og har klart meg meget godt i livet! Jeg gikk foressten ikke f;r jeg var 20 mnd!
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2010 #11 Skrevet 7. oktober 2010 Jeg blir irritert over oppsternasige kvinnfolk som deg HI, som legger deg borti sånne ting du ikke har noe med! Skaff deg et liv... Selv begynte jeg ikke å gå før jeg var 15 måneder, er absolutt ingenting galt med meg bare fordi jeg var sent ute..
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2010 #12 Skrevet 7. oktober 2010 Kanskje bare litt treig da, fnis....neida. Men er helt vanlig at fullammede barn er tidligere ute motorisk. Det kommer av at de som blir fullammet blir sjelden eller aldri syke og får da ikke b.l ørebetennelse (som virker negativt på balansen). Ikke noe BS, bare rene fakta
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2010 #13 Skrevet 7. oktober 2010 Ok hadde en veldig uvanlig unge jeg da... Hun var dødsyk de første 2 ukene av sitt liv, ble nesten ikke ammet, men fikk mm/mme 50/50 de første 6 mnd (jeg pumpet). Hun stod før hun var 10 mnd og gikk før hun var 11 mnd... Snodig! Feil i statestikken?
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2010 #14 Skrevet 7. oktober 2010 Jeg blir også veldig iritert på slike som deg HI, Hva vet du om hvilke tiltak som er gjort rundt barnet? Har selv et barn som ser vanlig ut men ikke er det, Jeg forteller da ikke hele verden om hva vi fortar oss. Ikke legg deg opp i saker du ikke har noe med og ikke trekk sluttninger før du kjenner hele bildet.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2010 #15 Skrevet 7. oktober 2010 **De som fullammes er tidligere ute motorisk. INGEN nyhet det;)** Dette stemmer ikke for alle. Min er fullammet til 6 mnd og ammes ennå litt. Han er på ingen måte tidlig motorisk. Han er 11 mnd. Ikke reiser han seg, ikke krabber han eller står i krabbeposisjon, ikke går han eller sitter på gulvet uten støtte. Bekymrer meg ikke. Alt dette vil komme når han er motorisk rede for det. Han er likevel en liten nysgjerrig kvikkas som åler seg rundt med lynets hastighet og utforsker omgivelsene sine. Jeg krabbet forresten aldri som barn, var sen med å gå, men har klart meg bra for det.
Ranveig R Skrevet 7. oktober 2010 #16 Skrevet 7. oktober 2010 Det er mulig det er ein liten forskjell generelt i motorikk på dei som blir fullamma lenge og dei som ikkje blir det. Hos oss var det uansett motsett. Eldste blei fullamma til ca 5,5 mnd, krabba ved 10 mnd og gjekk ved 14 mnd. Heilt gjennomsnittleg. Lille blei fullamma til 10,5 mnd, krabba ved 14 mnd og gjekk (ustøtt) ved 19 mnd. Ho har dog ikkje vore så frisk, så morsmelka gjorde tydelegvis ikkje jobben sin godt nok ;o)
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2010 #17 Skrevet 7. oktober 2010 Hvorfor skal du si noe og hva hjelper det å si noe? Jeg tipper de er veldig klar over situasjonen og at de går til helsestasjonen som andre gjør med barna sine. Min frøken krabbet så og si aldri, hun ålte seg frem på rompa eller hoppet frem til hun gikk 15 mnd gammel.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2010 #18 Skrevet 7. oktober 2010 Sånne som HI her burde få seg en smekk.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2010 #19 Skrevet 7. oktober 2010 Ingen regel uten untak;) Ikke noe å ta sånn på vei for
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2010 #20 Skrevet 7. oktober 2010 Min datter krabbet da hun var 14 mnd, gikk da hun var 20 mnd. Hun ble for øvrig fullammet til hun var over 10 mnd. Til HIs spørsmål - du trenger ikke si noe som helst. Foreldrene vet godt at ungen er litt sein og har sikkert diskutert det med helsestasjonen, selv om de ikke sier noe til deg. Og det er ikke noe problem - ungen kommer til å begynne å både krabbe og gå når tiden er inne.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2010 #21 Skrevet 7. oktober 2010 Kan jo være fordi elste var meer beskytta mot sykdommer? Når du fikk ny baby gikk sikkert elste i barnehage og smitta den lille med div. Men det kan være nokså stor forskjell på fullamma ungr og ikke fullamma unger, men det kommer jo av at fullamma unger er mye bedre beskytta mot sykdom. Det er sykdom som senker motorikken. Det er jo ikke slik at mm er styrkedråper I min familie gikk de som va fullamma i 6mnd MYE tidligere (9mnd-12mnd) enn de som ikke ble det (15-20mnd). Og da snakker jg om 16 personer med i tellinga. Så tror absolutt det har invirkning.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2010 #22 Skrevet 7. oktober 2010 Å fullamme til 10mnd er nå å ta litt vell i? Det er 6mnd d er snakk om her. Og ja, enig i at ungen vil gå når ungen er klar. Har en i vår fam som ikke gikk før 16/17mnd og da snakket svigermor bak ryggn på moren: Alle mine gikk før året...utrolig irriterende. Flere andre som holdt på sånn. Har da for blanke f*** ingenting å si, det er helheten som teller!
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2010 #23 Skrevet 8. oktober 2010 Jeg skulle gjerne likt å sett den seriøse undersøkelsen som sier at alle som blir fullammet er tidligere utviklet motorisk..helt utrolig.. Ingen av mine tre barn har blitt full ammet..de to eldste under en mnd faktisk, da har helsesøster vært enig i avgjørelsen om å gi MME på fulltid. Den minste ble ammet bittelitt lenger, men under 2 mnd..De to største har begge kommet seg dit de ville fra ca 6 mnd alder, og gikk når de var 9 mnd. De har begge fått veldig postitive tilbakemeldinger fra profesjonelle om at de er tidlig utviklet på alle stadier - språklig, fysisk, sosialt osv Minste derimot er senere utviklet, gikk når hun var 12 mnd, men allikevel tidlig ute i forhold til mange jevnaldrende på de fleste områder. Hadde jeg vært en ammende mamma, hadde vel årsaken vært det..det er jeg ikke...så hva er årsaken da ? Kan det være hvert enkelt barns forutsetninger, arv og miljø?? Beklager, dette ble veldig på sidelinjen..men jeg er SÅ lei av at amme politiet skal dra frem hvor fantastisk morsmelk er..og at alle barn som ikke får det har en håpløs start på livet.. Dersom denne moren innlegget handler om ( eller andre som har samme erfaring med barna sine) leser dette og evnt ikke ammet pga ulike årsaker, får det ekstra vondt eller tror det er sin skyld at barnet kanskje har problemer motorisk?? Tenker dere på det når dere skriver? En skulle ikke tro det er voksne mennesker og mødre her inne!!! Hva med å sette seg i andres situasjon litt, istedet for å leke bedrevitere.. Til HI..du vet selv best hvordan moren evnt vil takle at temaet kommer opp. Tenk deg godt om på hvordan du vil berøre temaet, ikke bare "bus" ut med det. Husk at barnet kan være helt normalt utviklet , men det kan også ha evnt problemer, isåfall er helt sikkert helsesøster inne i bildet. Hva du enn gjør, legg i allefall ikke skylden på evnt amme problemer!! Lykke til
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2010 #24 Skrevet 8. oktober 2010 Jeg så godt som fullammet i nesten 9 mnd, og hun krabber fortsatt ikke ved snart 11 mnd...
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2010 #25 Skrevet 8. oktober 2010 Fullammet betyr vel at ungen kun får morsmelk, og om du gir grøt i tillegg fullammer du ikke lenger.. Og å fullamme en unge til den er 10,5 måneder er jo absolutt ikke anbefalt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå