Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2010 #26 Skrevet 5. oktober 2010 Ikke automatisk. Ser an personen. Kjenner noen sykepleiere. Noen er smarte, men jaggu er det en del som ikke har så mye å bidra med også.
Tante Blås Squaw Skrevet 5. oktober 2010 #27 Skrevet 5. oktober 2010 Jeg ser iallfall opp til de pleierne jeg har møtt )
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2010 #28 Skrevet 5. oktober 2010 Mange,ja.. Er heldigvis mange dyktige, dedikerte, omsorgsfulle sykpeleiere! Er snart intensivsykepleier selv, og håper jeg blir en dyktig en:-) Når det gjelder hva andre "nøytrale" synes, så er det vel en kjennsgjerning at menn blir tung i pusten og får slørete blikk når man nevner at man er sykepleier..;-)
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2010 #29 Skrevet 6. oktober 2010 Sykepleier er ingen statusyrke, men vi velger gjerne de yrkene vi ser opp til selv, så du har tydeligvis valgt rett yrke Jeg har opplevd mange gode, dyktige og engasjerte sykepleiere og ser opp til dem. Men det finnes også de som er arrogante, uempatiske og kunnskapsløse. Jeg er lærer, fordi jeg alltid har ansett lærere som ressurssterke og smarte folk. Ikke noe spesielt statusyrke dette heller, men i mine øyne verdens beste jobb!
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2010 #30 Skrevet 6. oktober 2010 Jeg var først Hjelpepleier, og så da faktisk ned på sykepleierne. Men så ble jeg voksen, og søkte meg inn på sykepleien. Nå blir jeg flau over min egen holdning da jeg var hjelpepleier. Jo lenger jeg kom ut i utdannelsen, skjønte jeg hvor mye en sykepleier må lære. Og etterhvert så jeg mer og mer opp til sykepleierne. Nå holder jeg på med siste året, og en ting er sikkert og visst, og det er at en ikke bare kan flyte seg gjennom studiet. De som tror det, tar skammelig feil. Min stefar er lege, og han er veldig overrasket over alt vi må lære. Han har også fått mer respekt for sykepleierne etter at han nå har sett hva jeg går gjennom av både pensum og praksis.
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2010 #31 Skrevet 6. oktober 2010 Jeg ser ihvertfall opp til at de klarer å være så blide og hyggelige hele tiden.
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2010 #32 Skrevet 6. oktober 2010 Det er et svar i god gammel jantelovenånd 22.57, og dessverre typisk norsk. Selvfølgelig er det lov å se opp til folk som er intelligente! Hvorfor skulle ikke det være en positiv egenskap? Andre folk velger å se opp til de er spesielt omsorgsfulle, snille eller dyktige. Noen ser opp til de som er spesielt gode i sport eller har spesielle kunstneriske evner. Å si at det ikke er 'fortjent' å bli sett opp til fordi de er intelligente og/eller har et vanskelig yrke de er dyktig i blir rett og slett for dumt.
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2010 #33 Skrevet 6. oktober 2010 Moren min er sykepleier og hun er veldig dyktig. Har jobbet sammen med henne selv, så det er et objektivt syn jeg har. Men...jeg har også jobbet sammen med flere sykepleiere som ikke er dykitge - men det har utelukkende vært de av "den gamle skolen". Da jeg selv har ligget på sykehus i forbindelse med fødsel/barsel har jeg måttet ta noen kraftige diskusjoner med noen sykepleiere. Om f.eks å få smertestillende, få gå på do alene, få vaske håret mitt osv... Da moren min ble operert i fjor var hun selv sjokkert over måten hun ble behandlet etter operasjonen..Så det er stor forskjell på sykepleiere. Men generellt syns jeg de gjør en fantastisk jobb. Og de har et veldig tungt yrke, så ære være dem.
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2010 #34 Skrevet 6. oktober 2010 Jeg kan ikke si jeg ser opp til en sykepleier. Jeg ser opp til min mann, men det er pga at han er høyere enn meg, ikke pga at han er sykepleier.
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2010 #35 Skrevet 6. oktober 2010 Ja ser virkelig opp til de. Etter å ha vært igjennom det jeg vil kalle "barseltid fra helvete" så vil jeg rose disse flotte menneskene opp i skyene. Var veldig syk med mye smerter, klarte ikke å ta meg av den nyfødte, noe som gjorde tiden på sykehuset enda verre. Var gjennom 3 operasjoner på kort tid. Men de var der dag og natt, tok vare på meg, trøstet og gav meg super pleie. Selv om jeg til tider kunne være masete (noe jeg har tenkt i ettertid) og de sikkert hadde lyst til å løpe motsatt vei når det ringte fra rommet mitt. Og ikke minst de flotte pleierne som tok seg av barnet mitt når det lå på intensiven. Den omsorgen de gav både barnet mitt og meg var helt fantastisk. Ja nå vil vel kanskje noen si at dette er jobben deres, men du skal kunne virkelig ha omsorgsevne for å kunne ha en slik jobb mener nå jeg. Så de sykepleierne jeg har møtt på min vei er virkelig mennesker jeg ser opp til. Finnes sikkert unntak, men disse unntakene har ikke jeg møtt.
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2010 #36 Skrevet 6. oktober 2010 NEI ! alt for mange av dem leker "leger " og tror de kan alt uansett !
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2010 #37 Skrevet 6. oktober 2010 Hvorfor skal jeg se opp til en sykepleier? Er et studie alle kommer inn på , og kjenner mange ''brødhuer'' som er det.... Ser ingen grunn til å se opp til de, ikke tjener de penger heller....
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2010 #38 Skrevet 6. oktober 2010 anonym 0937 Sykepleiere jobber tett oppi legene, og lærer utrolig mye av de. så det er faktisk mye kunnskap de har etterhvert som de får mer og mer erfaring. Jeg er ufaglært selv, og jobber med mange sykepleiere. Ser at mange omsorgsarbeidere og faktisk spesielt hjelpepleiere er ute etter å ta sykepleierne. De tåler ikke at sykepleierne får mer kreditt for arbeidet enn de gjør. Jeg vurderer å ta utdanning, og da vil jeg gå for sykepleien. Det eneste som får meg til å vurdere det ekstra, er at jeg ser sykepleierne har et veldig stort ansvar. (iallfall på sykehjemmene)
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2010 #39 Skrevet 6. oktober 2010 For oss som har vært innlagt på sykehus så må jeg si jeg beundrer sykepleierene, ja =) Legen ser vi i kanskje 5 minutter hver dag, det er sykepleierene som må slite med oss Syns dere gjør en fantastisk jobb =)
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2010 #40 Skrevet 6. oktober 2010 Anonym 10:26 Kan hende det er enkelt å komme inn på studiet, men å gjennomføre det er noe helt annet. Det er veldig stor strykprosent på dette studiet, og mange faller ut etterhvert. Så de som blir utdannet til slutt, er ikke brødhuer skal jeg si deg. Jeg er selv en erfaren sykepleier, og jeg er imponert over studentene jeg er kontaktsykepleier for. Mange av de er "blonde og jålete",og gir meg et negativt førsteinntrykk men jammen meg viser de seg som som oftest å være utrolig dyktige. Jeg har en venninne som studerte sammen med meg de to første årene jeg studerte. Det siste året måtte hun pga sykdom ta seg permisjon. Permisjonen ble mangeårig. Men nå tar hun det siste året, og hun sier selv at nå er det faktisk enda hardere enn det var før. Det er kjempestrengt studie, og mange sliter.
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2010 #41 Skrevet 6. oktober 2010 Jeg ser opp til mange yrker Også sykepleier, men jeg er selv sykepleierstudent så helt naturlig at jeg ser opp til de som er flinke i dette yrket. Trenger jo rollemodeller
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2010 #42 Skrevet 6. oktober 2010 Har respekt for yrket og alt det medfører, det er ikke verdens vanskeligste utdannelse, men den krever sitt og det er mye å sette seg inn i. Det er et yrke som ikke gir mye i vinning, mye ansvar får man og man er ofte ansvarlig for liv og helse med alt det medfører. Det er ofte sykepleiere som må støtte pårørende/ pasienter etter at legen har kommet med en trist beskjed om at noen enten er dødelig syk eller død. Det er tøffe besluttninger som må tas i det daglige og knallhard prioritering av midler og tidsbruk. Noen dager har man en god følelse og føler yrket er meningsfylt og tilfredstillende, mens andre dager så er alt tungt, leit og man har dårlig samvittighet. Har våknet midt på natta og begynt å fundere om jeg har husket å satt opp sengehesten til "fru hanssen" før jeg dro hjem fra vakt, eller om gamle "frøken jensen" fikk nattmedsin. Greit, det skal være rutiner på alt, men i et travelt tempo så er det ofte noe man har glemt. Som regel er det ikke glemt, men følelsen er like ekkelt uansett. Det er heller ikke hyggelig å ringe pårørende med beskjed om at deres kjære har gått bort, eller ligger for døden.
TurboJenny87 Skrevet 7. oktober 2010 #43 Skrevet 7. oktober 2010 Tror kanskje sykepleier yrket har den "statusen" det har pga den tradisjonelle tanken om kallet og selvofrelse, selv om dette ikke er tilfellet i dag. I tillegg har de mange oppgaver som mange folk kvier seg for. På denne måten tror jeg at mange "ser opp til" personer som jobber i helsevesenet pga ugunstige arbeidstider, dårlig lønn og til tider tunge arbeidsoppgaver. Er selv sykepleier og føler så absolut jeg får masse annekjennelse, om ikke gjennom lønn så i hvertfall gjennom pårørende og pasienter. Noe av det viktigste i jobben som sykepleier (mener jeg),er medfølelse og ydmykhet. Folk som hever seg over andre fortjener ikke respekt, uansett yrke eller utdannelse. Nå det er sagt vil jeg si at alle yrker er like viktige, ellers ville ikke samfunnet fungert
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå