Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2010 #1 Skrevet 5. oktober 2010 Fra gammelt av var presten, lensmann og legen noe man respekterte mer enn annet. Men jeg som er sykepleier merker av og til at noen ser litt opp til meg også. Spesielt kanskje de som er litt eldre. Men også den yngre garde kan virke litt som om de har en litt annen respekt for meg, ikke bare når jeg er i uniform, men også privat, f eks fremmede på fest hvor det kommer fram hva vi jobber med. Jeg mener ikke å fremheve mitt eget yrke med dette, det er bare litt interessant å høre hva dere assosierer sykepleier med- hva dere tenker og mener. Sykepleier møter man over alt, eldreomsorgen jordmødre(+litt ekstrautdanning), helsesøster, på legevakta, sykehus... ja mange steder. Ser dere litt opp til denne yrkesgruppa? Jeg selv gjorde det nok litt før jeg selv ble ferdig utdannet. Men selvfølgelig ikke idag. Kanksje jeg ser litt på leger med samme beundring idag. Det må vel bli det eneste :-)
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2010 #3 Skrevet 5. oktober 2010 Nei, jeg ser ikke opp eller ned til eller på sykepleiere
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2010 #5 Skrevet 5. oktober 2010 Overhodet ikke. Muligens fordi jeg kjenner mange sykepleiere, og mange av de igjen er ikke verken spesielt smarte, eller spesielt flinke. Respekten for yrket som helhet synker når man kjenner folk som har svimet seg gjennom studiet med laveste karakter og selv ikke etter fast ansettelse og årevis med erfaring kan gjøre rede for hva nekrose eller arytmi er...
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2010 #6 Skrevet 5. oktober 2010 Jeg er sykepleier og stolt av yrket mitt og jobben jeg gjør. Mannen min sier at han er stolt over å fortelle venner og kollegaer at jeg er sykepleier, og at folk syns det er et respektert yrke. Jeg ser forresten ikke på leger med den samme beundring nå, som jeg gjorde før jeg ble sykepleier.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2010 #7 Skrevet 5. oktober 2010 Jeg ser opp til sykepleierne som gjør en god jobb men synes ikke det er noe spesielt med å være en sykepleier. Bortsett fra det med å gjøre en bra jobb
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2010 #8 Skrevet 5. oktober 2010 Jeg er sykepleierstudent selv, ser opp til og misunner de som er ferdig utdannet sykepleiere:) Det er MYE en skal gjennom i låpet av de 3 årene studiet tar, både teoretisk og praktisk. Så er det jo et viktig yrke hvor fokus er på pleie og omsorg.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2010 #9 Skrevet 5. oktober 2010 Jeg er glad for at noen gidder å være sykepleier, og jeg synes sykepleiere gjør en veldig viktig jobb. Desverre har jeg møtt så mange nek av noen sykepleiere (privat) i mitt liv at det er vanskelig å se opp til dem.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2010 #10 Skrevet 5. oktober 2010 Ja jeg ser opp til dere Spesielt hos dem som virker koselige og omsorgsfulle Det er det ikke alle som er, desverre, og det er noe pasientene legger merke til. En sympatisk og god sykepleier skaper tillitt Det er et yrke jeg veldig gjerne kunne tenkt meg aa utdanne meg til selv. Hadde planen klar, men saa ble det forandringer, hehe.... Naa har jeg to barn, den minste er liten, og vet ikke om jeg orker aa begynne paa studier naa... Men det er en droem jeg har, ja
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2010 #11 Skrevet 5. oktober 2010 Jeg ser nok absolutt ikke på sykepleier som et statusyrke. Men jeg kan se opp til enkelte sykepleiere fordi de er flinke i jobben sin, akkurat som jeg ser opp til en hvike som helst annen yrkesaktiv som er flink i jobben sin.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2010 #12 Skrevet 5. oktober 2010 Jeg "ser ikke opp" til sykepleiere, da jeg kjenner mange og de er helt normale mennesker på godt og vondt som alle andre. MEN, jeg syns sykepleiere gjør en veldig viktig jobb og respekterer dem for det. Det er flott at mange utdanner seg og jobber innen helsesektoren, det trenger vi. Så syns alle sykepleiere skal være stolte av yrket sitt.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2010 #14 Skrevet 5. oktober 2010 Egentlig ikke, men ser opp til dem som jobber på omsorgssenteret her jeg bor. Alltid blide, positive og i aktivitet. Blir mindre imponert hver gang jeg er innom medisinsk, på nærmeste sykehus. Der sitter de fleste på rumpa (på pauserommet), uansett hva tid jeg kommer innom. Har endatil opplevd at de ser litt sure ut, om jeg tar kontakt for å spørre om noe. Der er det hjelpepleierne som løper og smiler.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2010 #15 Skrevet 5. oktober 2010 Jeg er sykepleier selv og har vel aldri tenkt på at det er et yrke noen ser opp til. Jeg er veldig stolt over det jeg gjør på jobben min og jeg tror nok mange pasienter og pårørende er glade over at vi er der. Jeg er stolt over samarbeidet vi har mellom yrkesgrupper og jeg er stolt over hvordan alle står på når det kommer inn trauma eller dårlig pasient i akuttmottaket. Men det er mange dårlige sykepleiere der ute på lik linje med alle andre yrkesgrupper så det er vanskelig å se opp til en tittel eller yrkesgruppe. Det må gå mer på enkelte menisker som gjør en god jobb uansett hva de jobber med.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2010 #16 Skrevet 5. oktober 2010 Jeg har alltid blitt godt ivaretatt av sykepleiere når jeg har vært innlagt, jeg synes de aller fleste gjør en kjempejobb, og er behagelige og omsorgsfulle i tillegg til at de utfører de praktiske oppgavene Ja, jeg ser opp til sykepleiere, deres intelligens er ikke relevant, deres evne til omsorg og mellommsk. egenskaper er viktigst,
litenmensøt Skrevet 5. oktober 2010 #17 Skrevet 5. oktober 2010 Ser ikke opp til noen pga av en yrkestittel, er andre ting som gjør at jeg ser op til noen. Synes ikke direktøren på jobben er viktigere enn vaskedamen/mannen og behandler dem likt.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2010 #18 Skrevet 5. oktober 2010 Nei jeg gjør ikke det. I mitt miljø har de aller fleste høyere utdanning, dvs master eller tilsvarende så sykepleier henger ikke veldig høyt. Men synes det er beundringsverdig at noen gidder å gjøre en slik jobb, og har møtte noen flotte sykepleiere de gangene jeg har vært på sykehus selv.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2010 #19 Skrevet 5. oktober 2010 å bruke tid på å lese bøker eller studere på andre måter, kan vel virkelig ikke gjøre en fortjent til å bli sett opp til, det er da andre kvaliteter som bør telle mer.
ellen-propellen Skrevet 5. oktober 2010 #20 Skrevet 5. oktober 2010 Jeg ser ikke opp til noen på grunn av utdanning,yrke,penger i banken eller slike ting. Jeg ser opp til personer som er store i sinn,godhjertede,generøse og rett og slett de gode menneskene. Eller de som har hatt det veldig vanskelig, jobbet seg igjennom det mot alle forutsetninger og fortsatt er storsinnede osv. Og når alt kommer til alt: uansett om det er kongen,statsministeren eller telefonselgeren- de tørker seg (forhåpentligvis) i baken etter å ha dritt de og;-) Altså vi er alle mennesker:-)
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2010 #22 Skrevet 5. oktober 2010 Nei, jeg ser ikke opp på sykepleiere. Ser ikke ned på dem heller.. Men de jeg virkelig beundrer er hjelpepleierne!
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2010 #23 Skrevet 5. oktober 2010 Jeg er sykepleier selv. Hender at jeg jobber sammen noen som er utrolig dyktige, og som jeg beundrer (alt fra måten de behandler mennesker på, kunnskapsnivået, evne til å lære bort osv). Andre ganger treffer jeg kolleger som helst vil skravle på pauserommet og er lite faglig interesserte, og jeg vil ikke si at jeg beundrer dette spesielt mye (selv om de kan være beundringsverdige på andre måter). Det er vel det samme med andre yrkesgrupper. Det finnes de som er dyktige og de som er mindre dyktige. Føler iallefall ikke at sykepleieryrket blir "sett ned på" i samfunnet. Møter bare positive tilbakemeldiger når jeg sier at jeg er sykepleier.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2010 #24 Skrevet 5. oktober 2010 Svaret mitt på det er et definitvt nei. Jeg ser ikke opp til sykepleiere, eller leger for den saks skyld, bare pga. yrket deres. Spesielt ikke fordi jeg er helsesekretær selv, og gjennom de jobbene jeg har hatt på sykehuset, har jeg fått så jævlig mye nedlatende behandling av spesielt av sykepleiere fordi jeg har en lavere status enn dem på arbeidsplassen. Derfor må de som ønsker min respekt faktisk fortjene den, ved å oppføre seg som folk og respektere sine kolleger på arbeidsplassen først. Faktisk. Det betyr ikke at jeg forhåndsdømmer sykepleierne, men om de oppfører seg som dritt, får de ingen respekt tilbake av meg. Ellers respekterer jeg alle, uavhengig av yrke/stilling/sosial status/annet, så lenge de viser gode holdninger overfor andre. Folk er bra i mine øyne, inntil det motsatte er bevist.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2010 #25 Skrevet 5. oktober 2010 Svaret mitt på det er et definitvt nei. Jeg ser ikke opp til sykepleiere, eller leger for den saks skyld, bare pga. yrket deres. Spesielt ikke fordi jeg er helsesekretær selv, og gjennom de jobbene jeg har hatt på sykehuset, har jeg fått så jævlig mye nedlatende behandling av spesielt av sykepleiere fordi jeg har en lavere status enn dem på arbeidsplassen. Derfor må de som ønsker min respekt faktisk fortjene den, ved å oppføre seg som folk og respektere sine kolleger på arbeidsplassen først. Faktisk. Det betyr ikke at jeg forhåndsdømmer sykepleierne, men om de oppfører seg som dritt, får de ingen respekt tilbake av meg. Ellers respekterer jeg alle, uavhengig av yrke/stilling/sosial status/annet, så lenge de viser gode holdninger overfor andre. Folk er bra i mine øyne, inntil det motsatte er bevist.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå