Gå til innhold

Sukkerfri barnehage

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min har snart bursdag og skal da feire i barnehagen sin på dagen.

Siden det er en sukkerfri barnehage, så skal man ikke ha med kaker og ting med sukker, det sier vel seg selv hehe :-P

De fleste har med fruktsalat og ostepopp.Men det hadde jo vært litt gøy å hatt med noe de ikke får servert hver gang!

er det noen som har noen gode forslag til hva som kan lages og tas med?

Takker for forslag! :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blåbærpai (med grov paideig og usukrede blåbær eller bringebær - eller begge deler;)

Skrevet

jeg jobber i en sukkerfri bhg og vi serverer noe ekstra på bursdagen.

det som er mest populært er grove vafler eller

kutt opp bananer i terninger, frys dem, ta de så i mixmasteren når de er frosne, tilsett kakao pulver og vann og VIPS så har du "sjokolade mouse med banan smak" =))

Skrevet

Hvis du blander frosne jordbær og fløte blir det veldig god is:) Prøv deg litt frem hjemme først. Jeg har laget det med bringebær og det var kjempegodt, om enn litt syrlig. Sikkert søtere med jordbær.

Skrevet

Sukkerfri barnehage? Har jeg aldri hørt om før. Makan til tåpelighet. Bare venter på den første saltfrie barnehagen, den første melkefrie barnehagen og den første karbohydratfrie barnehagen.

Skrevet

Vi har pleid å ha med ingredienser til smoothie.

Men det er jo ikke sikkert det er alle steder de vil lage det.

Barne elsker det ihvertfall

Skrevet

Jaha. Og smoothie skal liksom være sukkerfritt? Hahahahahahaha. Den var god!

Skrevet

De fleste barnehager nå til dags er såkalt sukkerfrie.

Dvs at det ikke serveres saft, syltetøy etc, og at ungene ikke får godteri og kake når noen har bursdag.

Og utrolig nok har ungene det helt finfint der!

Skrevet

Når har du tilsatt sukker i smoothie? Det gjør hvertfall ikke jeg.

Det er frukt i smoothie, og dermed fruktsukker, men når man snakker om "sukkerfritt" i denne sammenhengen, mener man raffinert sukker.

Sånn som man har i sjokolade og kaker og sånt, vet du.

Skrevet

Herregud hvis du ikke tilsetter sukker i smoothien så er den jo sukkerfri.

Jeg har ikke sukker i min ihvertfall, frukt bær og skummet kulturmelk.

NAMM

Skrevet

Vi har ikke med noe i barnehagen når han bursdag...

MEN ungen vår er faktisk mer glad i frukt/smoothie, grove vafler etc enn kake!

Skrevet

Mye vrangforestillinger her, ser jeg. Det er selvsagt sukker i smoothie, selv om det ikke er tilsatt! Sukkeret finnes nemlig i rikelige mengder i bær og frukt.

"Det er fort gjort å tenke at smoothies er sunt og at du derfor kan drikke så mye du vil av det. Den er jo tross alt laget av frukt, og er rik på næringsstoffer og vitaminer.

Men dersom du passer på linjene, bør du nok være forsiktig med å innta store doser med smoothies.

Selv om det står at produktet ikke er tilsatt sukker, inneholder den nemlig svært mye fruktsukker - som også betyr mange kalorier.

Den danske nettsiden 24timer har utført en smak- og innholdstest av ferdigproduserte smoothies, som du får kjøpt i butikker og kiosker.

Undersøkelsen har de gjort sammen med to lærere som underviser i ernæring på yrkeshøgskolen Metropol.

De har kommet frem til at en gjennomsnittlig smoothie inneholder halvannen gang så mye fruktsukker som brus. Det betyr at det er mer fetende å drikke smoothies enn brus.

- Et lite glass et par ganger i uken kan være utmerket, men dersom du drikker det i større mengder risikerer du å bli overvektig, advarer Preben Vestergaard Hansen, som underviser i ernæring, til nettsiden.

Han påpeker at selv om smoothien består av naturlig fruktsukker, oppfører den seg på samme måte som det hvite sukkeret som er i brus og andre godsaker.

Vestergaard Hansen mener at den eneste forskjellen på smoothies og brus er at smoothies inneholder fiber, vitaminer og mineraler.

Et annet problem er at porsjonspakningen på smoothiesene er for store. Spesielt siden de aller fleste drikker opp alt på en gang.

Den minste ferdig-smoothiesen 24timer fant var 2,5 dl, mens smoothiesprodusenten «Brämhults» serverer 3,8 dl av gangen. Det er for mye, mener ernæringsekspertene.

- Det er absolutt ingen god idé å drikke så mye. Du får et ordentlig sukker-rush, som både gir for mange kalorier og får blodsukkeret til å svinge uhensiktsmessig mye, forklarer Vestergaard Hansen.

Skrevet

Tydelig at dagens barnehageansatte mangler en del hjerneceller og forstand på kosthold.

Skrevet

Nå er det da vel ingen som "passer på linjene" til barnehagebarn!!

I denne tråden er argumentasjonen din regelrett idiotisk!

Skrevet

Ha ha ha du er jo helt teit.

Man kan jo spise frukt i sukkerfrie barnehager da, det er ikke det de mener.

De de ikke vil ha er ting med raffinert sukker.

Hva tror du at ungene er på lavkarbo.

Ha ha ha jeg ler meg ihjel av sånne som deg

Skrevet

I de aller fleste barnehager er det foreldrene som har presset gjennom sukkerhysteriet, ikke personalet.

Skrevet

Det er ditt innlegg som er idiotisk, for å bruke din egen "saklige" språkbruk. Vi snakker nemlig om sukkerinnhold. Det eneste som er "farlig" med å innta sukker, er at det kan omdannes til fett om det ikke brukes opp. Altså er det minst like gyldig for barn som for voksne. Det viser seg da også at barn som blir overvektige, får store vektproblemer også i voksen alder.

Men nå er ikke jeg blant sukkerfanatikerne, som gjerne vil ha alt "sukkerfritt", og som glemmer at bær og frukt inneholder massevis av sukker. Og dette sukkeret oppfører seg nøyaktig på samme måte som tilsatt sukker.

Skrevet

Trist at du "ler deg ihjel" av helt saklige og korrekte innlegg, 15:27. Men det er symptomatisk for deg og dine meningsfeller at dere er allergiske mot saklig kostopplysning. God bedring! Raffinert sukker og fruktsukker oppfører seg på nøyaktig samme måte når det kommer inn i kroppen.

Skrevet

Så du ville altså servert kaker og sjokolade til barnehagebarna som får frukt som mellommåltid kl 14 hver dag?

Siden det liksom ikke er noen forskjell på frukt og sjokolade?

Skrevet

Hva jeg skulle servert, er en annen sak. Jeg har bare sagt at også frukt og bær inneholder betydelige mengder sukker. Kaker og sjokolade er helt greit når man skal holde et festlig lag.

Skrevet

Jaja, men da får du servere ungen din kake hver dag da. Istedetfor banan og eple.

Siden det er like sunt, altså.

Skrevet

Du skjønner ikke greia med at det nesten alltid er noen som har bursdag i en barnehage? Og at man derfor hadde endt opp med å servere kake og godterier annenhver dag omtrent, dersom man ikke hadde satt en stopper for det?

Skrevet

Hun driter vel i om det er sukker i frukt, hun vil jo bare ha tips til hva hun kan ha med i barnehagen. Siden de andre har fruktsalat kan hun jo fint ha med smoothie.

Men regner med at du likte ostepopsene de andre hadde med bedre??

Det var ikke en slankebarnehage skjønner du

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...