Gå til innhold

pinnekjøtt eller ribbe? u/t

Anbefalte innlegg

Skrevet

Der er jeg uenig. Julematen skal ikke spises utenom jul!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Joda, julemat kan spises utenom jul.

Her jeg er fra er det vanlig å spise ribbe (pinnekjøtt altså) på påskeaften også.

Skrevet

Nå ja, det er da et sprang fra to ganger i året til hver dag.

Skrevet

Fåreribbe. Synes betegnelsen pinnekjøtt er misvisende. De færreste bruker bjørkepinner når de skal dampkoke dette kjøttet i dag, men i stedet en mye mer praktisk metallrist. Bedre å snakke om fåreribbe og svineribbe. Begge deler er jo ribbekjøtt. Forskjellen er hvilket dyr det kommer fra.

Skrevet

Pinnekjøtt såklart, og jeg skal i gang med å lage det idag, kun til meg og min mann, endelig ikke kvalm mer så nå tåler jeg lukta.. med kålrabbistappe og poteter.. Er det flere som bruner det litt i panna etter at det er ferdig forresten?? knall godt, da blir liksom det fettete borte ;) namnam

Skrevet

Sånn at fettet blir sprøtt? Nei, har jeg aldri gjort. Pleier å skjære bort fettet og kaste det. Foretrekker de tykke kotelettstykkene, som har en sterkere smak enn de tynne kjøttstrimlene langs ribbeina.

Skrevet

Legger det i langpanna og bruner det litt under grillen før servering. Nam!

Skrevet

Pinnekjøtt:) Men må være litt goe kjøttstøkka på beinan, og minst mulig fett. Bruke å og skjerpe det litt i ovn og det bli jo bare knall gått:)

Skrevet

Pinnekjøtt....ribbe er godt det også, men ikke i nærheten av pinnekjøtt. Jeg gleder meg til juletider....

Skrevet

Som Svensk er det jo svensk julemat som står mitt hjerte nærmest, men etter 17 år i Norge og en mann som elsker svineribbe så er det bare juleskinken og noe annet småtteri som er med fra det svenske kjøkkenet på julaften. Men når det er sagt, Hadde jeg vært villig til å bytte ut ALT hvis jeg fått pinnekjøtt. ELSKER Pinnekjøtt ,men mannen står på sitt og vil ha ribbe samt litt av det svenske.

Men 2 juledag DA har vi Pinnekjøtt :o))

Skrevet

Pinnekjøttet SKAL dampes på pinner selvfølgelig :o))

og så ha det litt under grillen rett for servering . MMMMMMmmmmmm

Skrevet

Ja takk, begge deler, både ribbe og svineribbe ;-)

Men det er jo lukta av salta og tørka sau som er sjølve julelukta.

Skrevet

Apropos sau. Vi kjøpte pinnekjøtt av sau et år, og det smakte så vondt at det gikk rett i søpla, dvs halvparten av kjøttet. Den andre halvparten kom heldigvis fra lam, og deretter har vi alltid holdt oss til lam.

Skrevet

Ribbe så klart.

Pinnekjøtt er dritvondt

Skrevet

Ingen av delene. Er veggis:).

Skrevet

Pinnekjøtt!! Eller de kaller det ribbe her jeg bor da. Ribbe kaller de for svineribbe. Skal ikke være enkelt for en stakkars innflytter:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...