Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2010 #5 Skrevet 4. oktober 2010 Pinnekjøtt er det aller beste jeg vet. Så pinnekjøtt selvfølgelig! )
☆☆☆ Skrevet 4. oktober 2010 #7 Skrevet 4. oktober 2010 Skjønner ikke spørsmålet, ribbe og pinnekjøtt er det samme Er det juleribbe eller svineribbe du mener? Jeg kan ikke fordra svineribbe, men elsker juleribbe!
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2010 #9 Skrevet 4. oktober 2010 Pinnekjøtt er salta og tørka kjøtt fra sau. Ribbe er ferskt kjøtt fra gris. Men både ribbe og pinnekjøtt er kjøtt fra ribbena på dyret. Du kan ikke være norsk, som ikke vet dette.
☆☆☆ Skrevet 4. oktober 2010 #10 Skrevet 4. oktober 2010 Når jeg skrev var det for å markere at det var en spøk. Det jeg mente å si er at her jeg kommer fra sier vi ribbe om tørket, saltet fåreribbe, det som du kaller pinnekjøtt. Det ekle, feite grisekjøttet kaller vi svineribbe (eller ganske enkelt svineri). Du kan ikke være norsk, som ikke forstod dette. Evt bør du ta et kurs i bruken av emoticons.
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2010 #11 Skrevet 4. oktober 2010 Jeg er norsk, men jeg skjønner fremdeles ikke hva du mener. Jeg får slå opp emoticons jeg da.
☆☆☆ Skrevet 4. oktober 2010 #12 Skrevet 4. oktober 2010 Emoticons er symboler som uttrykker følelser og tonefall i skrevet tekst, for å kompensere for at du ikke hører i hvilken tone ting blir sagt = glad = trist = kjempeglad = spøkefull osv.
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2010 #13 Skrevet 4. oktober 2010 11.16 jeg forsto heller ikke hva du mente. så jeg får vel slå opp jeg også å sjekke ut!!!
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 4. oktober 2010 #14 Skrevet 4. oktober 2010 Endelig flere! Jeg har også vokst opp med at pinnekjøtt er kalt for ribbe, så i lang tid trodde jeg at jeg spiste ribbe på julaften. Vi har også presisert det med svineribbe for det som er det østlendingene spiser, det med sånn ekkel svor og sånt. Først når jeg ble nesten voksen skjønte jeg at alle andre sier pinnekjøtt om fårekjøttet og ribbe om svinekjøttet. Mine besteforeldre tviholder på at ribbe er fårekjøtt, for det er jo ribben av fårekjøttet man spiser. Så det så! ;-)
☆☆☆ Skrevet 4. oktober 2010 #16 Skrevet 4. oktober 2010 Endelig en likesinnet Hvor er du fra? Selv er jeg sunnmøring...
Himmel og hav Skrevet 4. oktober 2010 #18 Skrevet 4. oktober 2010 Ja, takk, begge deler! Ribbe på julaften og pinnekjøtt i romjula.
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2010 #19 Skrevet 4. oktober 2010 Jeg har familie i luster i sogn og fjordane. Tjukeste vestlandet, et veldig tradisjonelt sauebonde strøk. Der sier de i alle fall pinnekjøtt.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 4. oktober 2010 #20 Skrevet 4. oktober 2010 Jeg er bergenser, men mine besteforeldre kommer fra områdene litt lenger nord og har bodd en stund i Sogn og Fjordane. Tror det var der de innførte pinnekjøttet :-)
☆☆☆ Skrevet 4. oktober 2010 #21 Skrevet 4. oktober 2010 Jeg har også mye slekt fra indre sogn som også sier ribbe om fåreribbe. Det var den eneste ribben som ble brukt. Det er bare de senere årene at julematen har vandret utenfor sine geografiske tilhørigheter. Da foreldrene mine vokste opp hadde alle i bygda samme julematen.
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2010 #22 Skrevet 4. oktober 2010 Fåreribbe (ikke fra sau, vel å merke, men fra lam).
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2010 #23 Skrevet 4. oktober 2010 Samme som deg stjerna! :-) er fra nordfjord og her sier vi ribbe og svineribbe. Ribbe (pinnekjøtt) slå det meste når det kommer til julemat. Gleder meg allerede ;-)
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2010 #25 Skrevet 4. oktober 2010 Jeg kan leve på pinnekjøtt resten av mitt liv<3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå