Gå til innhold

Ikke tid til å trene fordi man har barn


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

HI her

 

Får ikke helt tidsskjemaet ditt til å gå opp jeg. Du begynner å bade datteren din kl 18, men hun er ikke i seng før kl 19-19.30? Og så tar det 1,5 time til å stelle storebror som er i seng kl 21?

 

Jo, jeg er til stede i virkeligheten. Jeg har dobbelt så mange barn som deg, og vi jobber fullt begge to, men vi er tydeligvis mer effektive da siden vi normal bare bruker 5 minutter på kveldsstellet på hver av de minste når de ikke dusjer/bader, og ca 20 min når de gjør det. De to store klarer sg selv bortsett fra tannpussen. Dermed trenger vi ikke stelle de som skal i seng kl 19 før like før 19 og kan f.eks trene når det er barne-tv. Her er også de eldste i seng kl 20, så det hjelper jo på. Ser den. Det gir en jo 2-3 timer før en selv må i seng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor får du ikke det til å gå opp?

Fra man er ferdig med å spise og rydde til datteren min er badet, pusset tenner, lest for og lagt, tar det fint en time, halvannen.

 

Du har dobbelt så mange barn som meg, men dere er to om det...Det er ikke alle som er det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ikke overvektig men jeg hadde heller ville hatt noen kilo for mye enn å hatt din empati.

Folk legger opp dagen forskjellig og jeg personlig foretrekker tid med barna mine når jeg ikke jobber enn å gå flere dager i uken på treningsenter. Syns oppriktig synd i barn som blir dradd fra full dag i bhg til barnepass på senter.

 

Med all den treningen du skisserer får jeg ikke DIN tid til å gå opp. Det sier seg jo selv at noe annet blir nedprioritert. Vi får håpe barna dine takker deg for det den dagen du innser hvor mye du har gått glipp av.

 

Direkte ekkelt menneske virker du som. Sitter å leser om andre sine tidsplaner og får det ikke til å stemme. Du er jo helt fjern!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier du er mer EFFEKTIV fordi du bruker bare 5 minutter på å stelle og legge barna. Jeg bader barna mine hver dag, fordi jeg skal ha KVALITETSTID med menneskene jeg har satt til verden. For meg er de timene jeg får med barna etter jobb, de viktigste timene for meg. De får jeg aldri igjen. Så 5 minutter på å stelle barna og slenge de i seng fordi JEG skal trene, kaller jeg egoistisk og feilprioriteringer!

 

Ja, når deblir eldre og mere selvstendige og holder ut litt lengre enn til 20-21 på kvelden, kan jeg begynne å tenke på å dra å trene. Men nå prioriterer jeg all tid til mine barn, og får jeg tid til overs, må jeg vaske klær, rydde, vaske osv..... thats life, sweetheart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI

 

Vi er slett ikke alltid to om det. Jeg er ofte alene med barna, og jeg må i tillegg følge opp lekser og fritidsaktiviteter med de eldste, og da slepe de to små med. En av dagene i uken er vi ikke hjemme før i 19.30 tiden, vi forsøker å få til at mannen er hjemme de dagene, men det er ikke alltid det går. Tro meg, jeg _vet_ at det er hektisk med barn, spesielt om man må ordne alt selv, men jeg mener like fullt det går på innstilling. Vil man trene, så får man tid til det, men må gjerne finne noe som fungerer på stuegulvet hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan rett og slett være mangel på energi og motivasjon ja.

men i visse perioder kan det være tidsmangel. En alenemor som jobber fulltid, har flere barn og ikke har et treningssenter i nærheten og ikke har råd til et treningsapparat hjemme. Og kanskje heller ikke sykkel. I tillegg har man ingen som kan passe barna. Blir ikke like enkelt å trene da.

Men dette gjelder vel mest i babytiden og småbarnsperioden.

Ellers så er vel tidsmangel en unnskyldning, men det kan jo også være fakta. Det er heller snakk om feilprioritering. Man kan legge inn trening og legge bort en annen aktivitet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel, men det KAN ikke jeg, fordi jeg har ei jente som skal sove klokken 19!!! Da må jeg begynne med stellet klokken 18!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI

 

Hvem har sagt at det ikke er mulig å gjøre begge deler samtidig da? Jeg trener ofte styrke når det er barne-tv, og da ser jeg på sammen med barn og har gjerne minste liggende halvveis inntil meg og halvveis oppå meg mens jeg trener. Jeg tilbringer hele ettermiddagen med barna mine, men jeg trener samtidig, med dem. F.eks kan det å sprinte 20 ganger rundt bordet med en på hoften og liksomjage de andre være utrolig morsomt for alle sammen, og kjempegod trim. Eller når jeg putter de små i sykkelhengeren og de store på sine sykler og sykler til kamp eller trening for de eldste. Så ser jeg delvis på kampen og bruker litt av tiden til å leke aktivt med de små mens vi venter på at de store skal bli ferdig.

 

At jeg bruker 5 min på å stelle dem er ikke noe jeg ser på som et problem. Da har vi kost oss masse, de er trøtte, og de vil faktisk legge seg. Det tar ikke lenger tid og pusse, stelle og legge dem i sengen. De vil ikke bli lest eller sunget for, de vil bare rett i seng for å sove, men om de hadde villet så hadde det jo bare tatt 10-15 minutter ekstra uansett.

 

Synes dere lager problemer som ikke er det jeg. Jeg er løsningorientert, forsøker å kombinere ting og få mest mulig ut av dagene med barna, men uten at det går på bekostning av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller fantasi, trening kan faktisk gjøres overalt, men det krever innsatsvilje og ork til å gjøre det selv om det ikke er den ideelle treningsformen.

 

~ Lammelåret ~

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid snakk om prioritering, selvfølgelig er det slik! Ingen er vel uenige om det. Men for meg (og mange med meg tror jeg) er det slik at man prioriterer tid med barna og mannen når man ikke er på jobb. Jeg sliter med å "få tid" som jeg kaller det fordi jeg er på jobb/med barna frem til 20.00 hver kveld, så skal det smøres matpakker, vaskes klær og gjøres husarbeid. Jeg skal i møter, trene hundene og møte venninner - alt etter 20.00 om kvelden...., da sier det seg selv at det ikke er så mye tid igjen. Ja de eldste går på "trening", men denne "treningen" er helt avhengig av foreldrenes deltagelse...

 

Hurra for deg som prioriterer deg selv, vi andre gjør ikke det, men å si vi bruker unnskyldninger synes jeg er så barnslig at det faller på sin egen urimelighet! Noen setter faktisk barn til verden og skulle i utgangspunktet sett å kunne bruke all tid på de...., men får ikke gjort bedre enn som jeg har beskrevet for deg over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber mellom 8-9 timer hver dag. Er hjemme senest 17. Da må minsten på 20 mnd mates, bades, kles nattdrakt på og legges. Da har jeg fritid ca kl 20 kanskje? Og da GIDDER jeg ikke trene. Faktisk ikke ;) Men skal skjerpe meg da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

HI

 

Hvem har sagt at jeg prioriterer meg selv foran barna? Jeg trener _med_ barna mine, inkluderer dem i alt jeg gjør, også trening. Tror kanskje hun her oppe som nevnte mangel på fantasi var inne på noe. Virker som mange mener at trening må være enten treningsstudio, eller jogging, sykling el. Det må det slett ikke. Løpe etter barna rundt spisebordet og late som om man skal ta dem er fantastisk trim og fantastisk moro. Ha en leken 1 åring på magen når man tar sit-ups gjør det morsomt for begge parter. Dra på sykkeltur er koselig for alle sammen. Utfall kan gjøres med 3 åring på skuldrene, som synes det er stor stas å leke hest med mamma. Osv, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sprinte rundt stuebordet 20 ganger, sykle et par km til fotballbanen eller leke med barna mens de store spiller fortballe kan neppe kalles trening.

 

Det kalles å være i aktivitet, røre på seg osv, men kvalifiserer neppe for å være hverken kondistrening eller styrkeptrening.

 

Definisjonen på fysisk aktivitet er f.eks ”All kroppslig bevegelse som

resulterer i en vesentlig økning i energiforbruket utover hvilenivå”, mens TRENING kan defineres som ”Fysisk aktivitet som gjentas regelmessig over tid med målsetting å forbedre form, prestasjon eller helse” (begge definisjonene er hentet fra Sunnaas sykehus).

 

Jeg er helt enig i at alle burde være mer fysisk aktive. DET kan man få til i det daglige - med ungene rundt seg eller sammen med ungene. Trening derimot er faktisk ganske vanskelig å tå til samtidig som du skal passe unger, hjelpe til med lekser, se på fotballtrening, lage middag, henge opp klesvasken osv osv.

 

I tillegg krever kroppen hvile. det er faktisk sundt å sette seg ned litt når ungene er lagt og husarbeidet unnagjort. Hvis treningen blir et stressmoment i hverdagen kan det faktisk virke mot sin hensikt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tren i løpet av arbeidsdagen, da! Bekkenbunnsmuskulaturen trener du når du likevel sitter på do, bare bruk noen ekstra minutter.

 

Bruk trappa i stedet for heisen.

 

Stram musklene når du bøyer deg osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan fint forstå at mange småbarnsforeldre finner det vanskelig å sette av tiden til å trene. Det krever viljestyrke når sofaen roper, og man må prioritere bort andre ting for å få det til.

 

Det som blir paradokset er at de fleste mennesker ville svart at god helse er noe av det viktigste for dem om de ble spurt om å rangere det essensielle i livet. Likevel er det relativt få som velger å investere i den gjennom fysisk aktivitet, -som har vist seg å være den viktigst veien til forebygging av både psykiske og fysiske lidelser. Et sunt kosthold og gode søvnvaner er også svært viktig, men fortsatt vil et menneske som mosjonerer regelmessig og spiser usunt ha et bedre utgangspunkt enn en som aldri trener!

 

Ved å mosjonere regelmessig, investerer man i fremtiden. Det er viktig å ikke være fanatisk, men god helse er også viktig i foreldrerollen, - til de som bruker barna som motargument.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi. Jeg synes du virker som et veldig ekkelt og arogant menneske. jeg trener,men jeg vet at livet som småbarnsforeldre kan bli for hektisk til å trene. Ikke alle barn er like vet du.

 

Da mine var små. Var sistemann skikkelig plaget med kolikk. Skrek dag og natt. I tillegg hadde jeg to små til som også krevde sitt. Jeg hadde virkelig ikke tid til å trene på den tiden. Hvis du da hadde kommet til meg og påstått noe annet er jeg redd jeg hadde slått deg rett ned.

 

Du skriver du bruker 5 min på kveldsstellet fordi du er effektiv. Jeg bruker lengre tid fordi jeg synes denne stundet skal være koselig, altså vi prioriterer forskjllig.

 

I det du skriver virker det som du tror du er bedre enn alle andre til å organisere livet ditt, i mine øyner er du ikke det.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI

 

Vel, jeg kan ikke se at det er så stor forskjell på løpe rundt inne med barna så svetten siler i ca 20 minutter, og å løpe ute i treningsutstyr og kalle det for jogging. Eller om man ta utfall med en 3 åring på skuldrene, eller en vektstang på skuldrene. Eller med og uten en 1 åring krypene oppå seg når man tar sit-ups. Å sykle med to små barn i sykkelhenger er vesentlig mye tyngre enn å sykle vanlig, så tro meg, man får absolutt treningsutbytte av det. Å ta armgang på lekestativet er like tungt som på et treningsstudio. Mener nå jeg i hvertfall. Dette er jo også bare noen eksempler på ting vi finner på da, vil ta lang tid å nevne alt. Varierer veldig. I tillegg til dette trener jeg mer slik som du da definerer som trening, et par kvelder i uken. Jeg mener nå at det er mye samme greien, men på kveldene får jeg trent en del ting som er vanskeligere å kombinere med barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kaller du det trening så.... Ikke hva jeg kaller trening! Det der er vanlig hverdags aktivitet. Trening er for meg å løfte vekter, løpe laaaangt etc. Ikke å rusle en tur med bikkja eller leke med ungene (3 under 4 år)... Det du besriver som trening må da være slikt alle med barn gjør!

 

Er på trening hele tiden jeg da :) Går hele dagen og leker med ungene på ettermiddag/kveld, trener hundene/gjør husarbeide etter det. Synn jeg har mistet noen muskler og blitt feitere da... :/ Ikke så effektiv trening det hverdagslivet mitt tydeligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lage problemer? Nei, det kalles som sagt virkelighet!

 

JEG har ikke tid til å trene mens storegutt sitter å ser på tv, fordi jeg har ei jente som skal legges klokka 19! Hvor vanskelig er det å forstå?

Da deler jeg det heller opp slik at jeg får alenetid med begge før de skal sove. Det er tross alt 3 år imellom de, så jeg kan ikke tvinge minstemor til å se på det storebror ser på, eller omvendt. Jeg må bruke den timen storebror bruker forran skjermen på å stelle og legge lillejenta. Og det innerholder å bade og lese, og tar fint en time, halvannen.

 

Løsningsorientert er du ikke. Du kaster vekk tid på å fortelle andre at de har tid de ikke har! Selvfølgelig er jeg aktiv med mine barn, sykler og herjer med de, men det er inaktiv aktivitet, og ikke trening!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som klager over lite eller ingen tid til å trene: Det trenger ikke være 1-2timer trening hver gang. Det holder med noen styrkeøvelser morgen eller kveld. Bruk heller 5-10min og ta en øvelse for hver dag i uken. Også jobber man ikke 7dager i uken, så de dagene man har fri(for de fleste lørdag og søndag) kan dere "trene". Trening er også å ta med barna på tur. All bevegelse er trening.

 

Jeg skal ikke skryte på meg at jeg trener så vanvittig mye, men nok til å ta vare på kroppen. Jeg vil ikke se ut som et fleskeberg og ikke være i stand til å leke med barna mine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20.51. Jeg har en "fysisk" jobb. Går veldig mye, løfter mye. Er innenfor butikkbransjen. Jobben har ikke heis ;) Jeg går til jobb, løper etter toåringen etter jobb. Prøver å trene litt i helgene, selv om jeg mest vil slappe av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI her

 

Da får du mene at jeg er arrogant. Jeg trente heller ikke da min tredje hadde kolikk, det orket jeg rett og slett ikke. En helt ærlig sak det. Jeg burde vel også muligens ha presisert at den første tiden etter man har født barn selvsagt ikke teller med her. Nå tenkte jeg mer på når minste har passert en 10-12 mnd.

 

Ja, vi prioriterer ulikt. Jeg koser meg med barn før jeg steller dem, akkurat å bytte til pysj og pusse tenner er ikke noe jeg føler for å dra ut i evigheter. Før kveldsstellet har vi derimot brukt tid på å spise kveldsmat, lest litt i en bok, kanskje sunget litt osv.

 

Jeg mener da heller ikke at alle skal gjøre slik vi gjør, ei heller at alle skal trene. Det må en føle på selv, hva man orker og har lyst til. Det er mer å bruke mangel på tid som en unnskyldning til at man ikke trener jeg reagerer på. Det er vel ytterst, ytterst sjeldent noen faktisk ikke klarer å presse inn 20-30 minutter eller mer noen dager i uken til å trene dersom man virkelig har lyst til å trene. Eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI

 

Jeg forsøkte bare å nevne noen ting for å gi eksempler. Jeg er i hvertfall ganske veltrent, men så trener jeg litt på kveldene noen kvelder i uken også da. Ting som sit-ups, utfall osv gjør jeg med barna, og jeg ser ikke helt forskjellen på å løpe fort i 20 minutter innendørs og utendørs. Så lenge man blir svett og andpusten og holder på i minst 20 minutter så får man treningseffekt av det man gjør. Man må ikke ut på en lang joggetur bare for at det skal være trening, når man løper i samme tempo, med større vekt på seg, inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...