Gå til innhold

Ikke tid til å trene fordi man har barn


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Bare jeg som synes dette er en sinnsykt dårlig unnskyldning? Hører den igjen og igjen. Åååå, vi har det såååå travelt så får jo ikke tid til å trene da, sier de og har gjerne bare halvparten så mange barn som meg og mindre stilling også. Så står de der og henger, helt i ro, mens de skravler med venninner i stede for å se på podens fortballtrening og så kjører bil de 2-3 km hjem igjen. Eh, hva med å heller jogge en tur mens poden trener da? Eller sykle til og fra?

 

Nei, det er nok ikke tid det er mangel på, men motivasjon og vilje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjerne noe i det....Ungene er jo ofte i seng før 20 00 mens de er så små at man ikke kan la de være alene hjemme. Og da drar jeg frem trenings-DVD og/eller elipsemaskin.

 

Når de blir eldre,- og dermed lenger oppe, så kommer jeg til å ta en joggetur en times tid, mens de er alene, eller jeg trener mens de gjør lekser (vil jo fortsatt være tilgjengelig for hjelp om jeg trener hjemme) ..

 

Jeg trener også når barna er på aktiviteter...For på noen steder får ikke foreldre være til stede under treninga,- og da må man finne på noe..Noen gang må jeg ha med minste, og da kan jeg ikke trene, men igjen. Da tar jeg det når begge er i seng..

 

Jeg jobber 100%, har en mann som jobber tre ettermiddager/kvelder i uka og 4.hver helg. Jeg trener 5-6 ganger i uka,- men man STARTER ikke med det..Man starter med å få "smette inn" to-tre økter i uka..Når disse to-tre øktene går greit og gjennomføre uten at man føler man "mister noe annet",-- da først kan man begynne og trene oftere, om man vil.....

 

Og alle kan greie det, om man vil..Og man trenger ikke trene så mye styrke, så mye utholdenhet, variere så og så mye og holde på så og så lenge...Finn det man liker, tren det man synes er morsomt, hold på i alt fra 30 min og oppover,-så VIL man begynne og variere etterhvert,- da man finner frem moroa med trening og det og teste og presse kroppen sin:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare tull, fullt mulig å trene selv om man har barn, man må bare tilpasse treningen til dagliglivet og velge den treningen som passer best. Man må ikke trene på studio, det var umulig for meg å få til tidligere pga at jeg var mye alene med barna, ikke kjørte jeg bil og det var langt å farte med buss, men da trente jeg hjemme.

Finnes mye trening som ikke krever hverken mye penger eller utstyr, feks Zumba ol. man kommer langt med feks et sett små manualer og en treningsmatte også. Selv trenger jeg nå både hjemme og i studio 2-3 ganger i uken en times tid, treningen hjemme er daglig og fast, tar situps, armhevinger, utfall og noen andre øvelser fast hver kveld, disse tar ca 15minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva hvis jeg heller vil gå tur hver dag i stedet for å trene da? Er det noen lov som sier at en MÅ trene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo prøve en eneste dag her i huset, så kan du faktisk se at "Ikke tid til å trene..." er en fakta! Uff...jævla besserwissere altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du går i raskt tempo, så vil jeg si at det er en form for trening siden man da blir svett og litt andpusten.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler jo litt om hva ungene er vant med.

Jeg har trent hjemme sidden jenta mi var baby, i dag er hun 2 og det på gulvet å prøver seg på alle de tingene mamma gjør. Litt distraksjoner blir det, klart, men treningen merkes. Samtidig koser jenta seg, leker og har tid sammen med mammaen sin! Kjempe morro!

Ellers går vi turer sammen, tempo er nok ikke på topp, men litt løping, litt tulling, joda, turene gjør nytte for seg :)

Samtidig, siden jenta mi er med på alt, lærer hun også en aktiv livsstil, og å ta vare på seg selv :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er alenemamma for to gutter på 3 og 6, og jeg jobber 100%.

Jeg har rett og slett ikke overskudd til å trene når kvelden er her...

Jeg står opp klokken seks, kjører ungene i barnehagen og på skole, er ferdig på jobb kl fire, henter ungene, er hjemme kvart på fem, lager middag, gjør lekser, leker, og så er det kveldsstell. Ungene er i seng og sover åtte-halv ni, og da rydder jeg huset, tar meg en dusj og legger meg rundt ti.

Har ikke fri annahver helg, jeg er helt alene om omsorgen.

 

Vurderer å få meg hushjelp annahver uke nå faktisk..! Jeg er utrolig sliten... Ungene er med på fotball, idrettsskole og minsten er med på knøtteturn. Så er det kveldsjobbing innimellom, kveldsmøter, og nå skal vi kurses på jobben igjen. Jeg får ikke tiden til å gå opp:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke overskudd er noe av den dårligste unnskyldningen jeg hører fra unge friske folk. Det er ingen sykdom å ha barn, ha en travel hverdag og jobbe fulltid.

Har vært alenemor selv, uten fri annenhver helg eller midt i uka også. Jobbet 100% og gikk skole 3 kvelder i uka som jeg måtte leie inn barnevakt til. Ellers aldri fri overhode, men trene fikk jeg til. Jeg hadde med meg ungen på trening, med buss og alt to ganger i uka og jeg jogga med vogna et par gang i uka og tok faste øvelser ellers.

Uten treningen så hadde jeg neppe had overskudd til både jobb og skole, trening gir overskudd, styrker kroppen og immunforsvaret. Psykisk blir man også sterkere av å trene, og det er bra sosialt hvis man trener med noen andre. Uten trening har jeg vært langt nede med depresjoner, overvektig og lite fornøyd med livet, for jeg har en periode på 2år latt være å trene etter skade og sykdom, men kom raskt tilbake til meg selv så fort jeg begynte igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.. jeg er hverken overvektig eller deprimert, og yngste barnet mitt sitter ikke i vogn. Og hvor skal jeg få tiden fra?

Du må være litt av ei supermamma som var helt alene og hadde eneansvar for tre små barn, jobba hundre prosent og gikk skole i tillegg... Men føler du ikke at du gikk glipp av tid med dine tre små..? For du kan ikke ha hatt så mye tid til overs etter dette.. Og gikk barna dine på fritidsaktiviteter? Rakk du å følge dem? Ingenting hadde gjort meg mer deprimert enn å gjøre ting på bekostning av tid med barna mine når jeg ser de så lite som jeg tross alt gjør i løpet av ei uke.

Men for all del, vi er forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, leste feil og trodde du skreiv at du hadde tre små barn. Ser at du har bare ett, og kan da fortelle deg at å ha to unger er noe helt anna enn å ha bare en. Jeg har vært i begge situasjoner, så det vet jeg;) Tro meg! Jeg hadde enormt mye mer tid da jeg hadde bare ett barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De som sier at de ikke har tid er de som føler at de må komme opp med en unnskyldning til alle de som messer om at folk MÅ trene. Ikke alle gidder, ikke alle har lyst. Er det viktig for deg om jeg trener eller ikke?? Kunne ikke falt meg inn å ofra det en eneste tanke om hvorfor den og den ikke "rakk" å trene.

 

Hvis jeg sier at jeg ikke orker å trene en dag, nei da orker jeg ikke da. Ikke verre enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også enige at vil man får man det til. Jeg og mannen min trener begge 5- 6 ganger hver oss i uken. Men det vil ikke si at hver kveld er det trening på programmet. Mannen min trener ofte føre han drar på jobben.Jeg jobber turnus og trener også ofte på dagtid. Lillemann på 20 mnd er mye hjemme. 50% i barnehage. Noen ganger er han med på barnepass på senter ellers løper jeg med vogn, sykler med han i sykkelvogn eller spinner på spinningsykkel mena han sover. Den store jenta mi på nesten 5 år er på turn en dag i uka. Da trener jeg mens hun er på det. Ellers er hun vant til å sykle mens jeg løper eller hun leker mens jeg sykler inne.

Jeg er i veldig god form. Driver aktivt med en utholdenhets idretts gren.

 

Men for de som ikke er i så god form og ikke er vant til å trene kan jeg forstå at det er verre å komme i gang. Forstår at man kan skylde på at man ikke har tid og er man alene med barna er det verre. Da ville jeg anbefalt å få kjøpt meg noen treningsapparater og hatt hjemme.

 

Men orker ikke å diskuterer med folk i "det vanlige livet" når de siers at de ikke er tid. Ender alltid opp med at det er jeg som liksom skal få drålig samvittiget for at jeg bruker for mye tid på trening. Jeg gjør jo det ,men unga er vant til det og er ofte med også. Dessuten velger jeg bort andre sosiale ting i sommerhalv året pga mye konkurranser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14:14, jeg tror du sa det veldig bra! Når man ikke er så "opptatt" av det, som du tydeligvis er, så er det vanskelig å komme igang. Det er ikke bare å tenke at nå, NÅ skal jeg ut å trene når huset står på hodet, ting flyter, ungene trenger deg, osv osv.

 

Hadde jeg drevet med idrett på høyt nivå hadde det antagelig vært fordi jeg interesserte meg for det. Det gjør jeg ikke, derfor bruker jeg ikke så mye tid på å få det presset inn i en allerede hektisk hverdag :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening er for pyser. Har ikke trent (for treningens skyld) på 10 år. Og kommer heller ikke til å gjøre det. Ser liksom ikke vitsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tid til å dra bort og trene. senter o.l. Ekke sjangs.

 

Men jeg har tid til å trene hjemme. Er i 100 % stlling og har to barn. Jeg går tur, sykler til og fra jobb, sykler med barna. trener i stua etter barna er lagt. Jeg gjør ikke alt dette hver dag da, men prøver og få inn en form for aktivitet/trening hver dag.

 

Og det med overskudd. Er ikke alltid lett ogg komme igang på kvelden når barna er i seng. men det er en deilig følelse når det er gjort og man får mer energi ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er så travelt hos oss? Har du våknet til virkeligheten etter at du har fått barn eller? Her står man opp klokken 5-6 for å gjøre barna klare for bhg, jobber fra 7-8 til 16. Er hjemme klokken 16.30-17.00. Lager mat til barna og seg selv. Er ferdig med mat og spising klokken 18, da er det barnetv for storebror, og badestell for lillejenta. Så når barnetv er ferdig, er det leggetid for minstejenta. Når hun er lagt er klokken 1900-19.30, og da er det dags for storebror å bade og å legge seg. I 21 tiden setter man seg ned og spiser en brødblings og skviser inn et minutt eller to til å dusje, før ferden leder inn i senga!

 

Hvordan du skal i det heletatt få til 20 minutter inn i denne dagsplanen, hadde jeg brukt den kun på kos og megselv!

 

Legger til at når jeg har barnevakt, legger jeg gladlig ut på en lang sykkeltur, eller en lang gåtur med hunden min. Så viljen er der, absolutt! Men da måtte døgnet hatt en time eller to ekstra!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig har jeg tid til å sitte på nett. Jeg er jo tross alt på jobb! Men ifølge deg skal jeg vel si opp jobben så jeg har tid til å trene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er mennene deres opp i alt dette? Kan ikke de passe barna og det som hører med en liten time noen ganger i uka?

 

Slik gjøres det her- og det funker flott!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen stakk utenlands for flere år siden, og siden har jeg ikke sett han! Jeg har ikke familie her, og jeg har ingen interesse av å ha kontakt med hans familie heller.. De bor 16 mil unna meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne godt tenkt meg å trene noen ganger hver uke, men har ikke sjangs å få skviset det inn i hverdagen. Prøver å få til å gå tur i løpet av helga, men ikke alltid det går det heller.

 

Jeg er gift, og har 5 barn. Min mann jobber 100% på dagtid, jeg går på skole på dagen og jobber om kvelden (fra kl 20-23.) Vi driver en liten gård i tillegg. De små barna er det ikke så mye jobb med, men de eldre er det en del "jobb" med. Etter å hente i barnehagen, så skal det lages middag, og hjelpes med lekser, i tillegg skal alt av husarbeid gjøres, gårdsarbeidet skal gjøres, og unger skal kjøres på fritidsaktiviteter. Og ja de må kjøres.

Når de minste barna er lagt, kommer gubben inn fra gårdsarbeidet og jeg drar på jobb, i tillegg skal jeg ha tid til skolearbeidet mitt. x antall møter i barnehagen, barnas skole, min jobb og mannens jobb på kveldene.

 

Jeg har ikke sjangs å skvise inn mer i min hverdag. Den lille tiden jeg har til overs, vil jeg gjerne ha til å nyte mine barn, være sammen som familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg "trener" et par ukentlige halvtimer på Bailine. Det fungerer minst like bra som trening i helsestudio, og er langt mer behagelig. Kondisjonstreningen får jeg gjennom husarbeid og aktiviteter med to barn under to år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...