Gå til innhold

Men hva med timeout da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal man gi en 2 åring og en 3 åring timeout for alle sånne ting de skriker og trasser for?

feks hvis 3 åringen begynner å skrike fordi han ikke får bytte kopp eller fordi han ikke får lompe til frokost.... skal han ha timeout da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn jeg ser det må man prøve å velge sine kamper. Det finnes jo mange måter å "leke seg ut av problemet" snakke det bort eller lignende. Små barn er fryktelig lette å avlede.

Men har man først tatt kampen må man ta den helt ut.

Da kan det ende med timeout for vår del ihvertfall.

Skrevet

Jeg tar barna mine bort fra situasjonen dersom de forstyrrer andre veldig med hyl og skrik. Altså om vi f.eks spiser middag og ene barnet begynner å hyle for noe som ikke er "god nok grunn" og ikke roer seg av normalt tilsnakk, så bærer jeg barnet ut av rommet vi spiser på og sier at det kan komme inn igjen når det er ferdig med å skrike. Ofte må jeg da bære barnet ut både 10 og 20 ganger til, men til slutt roer det seg. Med god nok grunn mener jeg at de får selvsagt lov til å hyle hvis de slår seg, brenner seg eller ble akutt veldig lei seg eller redd for noe, da tar jeg dem på fanget og trøster, men å hyle fordi litt av sausen muligens kom borti poteten, eller at koppen var rød i stede for grønn anses ikke som god nok grunn.

Jeg forsøker i hvertfall å ha minst mulig fokus på den som trasser, og heller fokusere på de som ikke gjør det. F.eks "neimen se så fint xx sitter da!" og flytter fokus til den som oppfører seg bra. Veldig ofte følger faktisk de andre barna etter da fordi de også vil ha skryt.

Skikkelig time-out i trappen får de når de er fysisk voldelig med hverandre eller banner. da uten advarsel, og dette er de helt innforstått med. En 2 åring er for liten til dette synes jeg, men ikke en 3 åring.

Skrevet

Timeout ville jeg aldri under noen omstendigheter brukt på mine barn, det kan umulig være sunt over tid.. med mindre man er Nanny som vet når og hvordan det skal tas i bruk..

Skrevet

Hva gjør du da? Når de slår eller ødelegger? ligger på gulvet å skriker i 20 min fordi de ikke får det de vil ha. hvis de biter deg osv osv.

Jeg blir ikke klokere på hvordan jeg skal få dem til å slutte med sånt...

HI

Skrevet

Timeout kan man bruke i alle tilfeller hvor barn ikke adlyder. En advarsel først, så timeout.

Sitte der like mange minutter som alderen deres.

Det kommer til å ta en god stund før de går dit selv, eller sitter ut tiden, men stikker de av før "soningen" er ferdig, begynner klokka på nytt;)

De lærer til slutt om man er tålmodig nok og ikke gir seg.

Skrevet

Lurer på hvorfor du kommer med en konklusjon som sier at timeout umulig kan være sunt over tid?

Pisspreik etter min mening.

Hilsen pedagog.

Skrevet

Blir skremt av at pedagog kan uttale seg på den måten..

Hva gjorde folk før da, når det ikke fantes timeout? det er et begrep som har kommet og blitt tatt i bruk mer og mer de siste årene.. Jeg setter meg ned med ungene og prøver å roe ned situasjonen, ikke alltid like enkelt, men husk at jo mer slitne og stresset vi foreldre er, jo mer trassige og vrange blir ungene.. å jo da, jeg har båret min 3 år gamle sønn ut i bilen fra barnehagen i minus 10 grader i bare undertøyet, men ingen pedagog som grep inn og kom med noen "bedre råd" nei.. Men det er vel kanskje en av de få gangene mine har vært trassige, har vel vært heldig da, og dyktig med oppdragelsen ellers ;) som har sluppet unna så lett..

Skrevet

Dette er akkurat slik jeg gjør det.

2åringen min vet veldig godt hva det innebærer, så han er absolutt ikke for liten til å forstå konsekvensene. Det hender t.o.m at han dæljer til storebroren sin og går rett på krakken før jeg nesten rekker å reagere..

Skrevet

Time-out har alltid eksistert, men det kaltes skammekroken ;)

Skrevet

å herregud er dere skammekrok generasjonen... ikke rart deres barn får time-out, se hva det har gjort med dere??

Skrevet

Var det ordbruken min du reagerte på? :)

Det fantes nok timeout før i tiden også, men da ble det nok kalt for skammekroken og var litt mindre pedagogisk.

Timeout er jo å sende barnet bort til en destinert plass slik barnet får sette seg, roe seg ned og tenke over hvorfor oppførselen ikke var grei.

Det bør også selvsagt opplyses om i det de blir satt i timeout.

Etter timeouten skal man snakke mer om hvorfor barnet ble plassert der, gi barnet anledning til å be om unnskyldning, få klem og tilgivelse og så er saken ute av verden for denne gang.

Skrevet

hehe... Nå er jeg bare 28 år, så jeg er vel ikke akkurat ur-gammel ;)

Men jeg måtte pent stå i skammekroken hvis jeg ikke oppførte meg. Så hvis vi ikke er i samme generasjon 13:20, hvor ung er du egentlig?

Skrevet

34 i morgen, men tipper du har foreldre som er eldre enn mine.. fordi det er den generasjonen fra tidlig -50tallet som utøvet slikt ;)

Skrevet

Nei, har ingen tro på timeout!!!

HUSK at dette er metoder som ble utvilket for helt ekstreme tilfeller, hvor ting VIRKELIG var helt katastrofe, og ikke for små vanlige barn som trasser!!!!

Jeg mener folk tyr altfor lett til dette.

Det er meget brutalt å overse et barn og å sette det bort slik, mange psykologer reagerer sterkt på disse metodene!

Man kan si at barnet heller trenger en "time-in". er det f.eks voldelig, ja så hold det fast, hardt inntil deg. Si "mamma er her, det går bra. Det er ikke lov å slå. Mamma holder deg helt til du slutter å slå."

Men prøv så langt det går med avledning og humor!!

Skrevet

Det interessange er vel ikke hvor gamle foreldrene til de som bruker timeout eller skammekrok er, men hvilke andre virkemiddler du mener man bør bruke. Som regel er det enkelt å finne ulemper med en metode men så lenge fordelene er større enn ulempene og ingen kan fortelle meg om en bedre metode mner jeg det er fornuftig og til barnets beste å bruke timeout.

Skrevet

Jada.. Belønn barnet som slår med en god varm klem.

Det fører nok til at de slutter å slå, fort som bare det.

Skrevet

slår og ødelegger: ta barnet med vekk, oghold det rolig fast. Si at det ikke er lov til å slå eller ødelegge. Sittt der til barnet er blitt rolig, det vil helt sikkert stritte i mot og sloss for å komme løs, men bare vær rolig og si at "mamma må holde når du slår lillebror".

Ligger på gulvet og skriker: Prøv først å snakke, rolig, sett deg ned: hva er det for noe, er du lei deg? Ofte kan det jo være andre ting som ligger bak. Er det bare tull og tøys, vel da får de vel bare styre på uten så masse opmerksomhet.

Biter: Holde fast og si rolig nei, nå får mamma au, det er ikke lov bite.

Skrevet

Da hadde du svært gammeldagse foreldre for å være så ung!! Er 30, og kjenner ingen som måtte stå i skammekroken!

Skrevet

Det er jo på en måte timeout at du holder barnet fast til det slutter og slå også da

Skrevet

haha.. unnskyld at jeg ler, men mener du virkelig dette? Skal jeg holde fast barnet inntil meg med makt og si at mamma er her? Syns jeg ser det med mine gutter :) Skal jeg liksom le det bort, eller bruke humor, når leker blir kastet i veggen eller en liten ramp kommer og slår oss når vi sier nei til noe? Har ikke helt trua på den klemme-metoden, dessverre.

Nei, jeg tror heller jeg holder meg til time-out. Det funker bra her.

Er egentlig litt interessert i hvor du har faktaene dine fra? Du sier mange psykologer er imot dette og at det er utviklet for ekstreme tilfeller. Grunnen til at jeg spør er for om det stemmer, så må man jo revurdere det. For jeg syns det er rart at dette blir anbefalt i oppdragelsesprogrammer som sos banevakten og supernanny osv hvis det liksom er skadelig. Ingen ønsker å skade barna, men vi prøver med det vi ser virker og som blir anbefalt.

Skrevet

Eh, hvis barnet er VOLDELIG, syns du fortsatt ikke man skal ta ibruk timeout?

Skrevet

Tror ingen som er sinte nok til å ville slå syns det er kjempefestlig å bli holdt fast altså.. Så vet ikke om det vil føles som en belønning du.

Du syns det er bedre å overse et barn, og ikke kun adferden? Det er ganske dramatisk å gjøre det.

Skrevet

JA, men det er ikke ALENE! Det er jo det som er hele forskjellen!!

Skrevet

Jeg har trua på bjørneklemmemetoden! Så kozer vi oss vekk fra problemene.. :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...