Ugl@ Skrevet 27. september 2010 #26 Skrevet 27. september 2010 Helt ærlig så synes jeg ikke akkurat slike ting er noe man skal blande seg opp i så frem til at man ikke observerer barn gråtende og at de tydelig fryser.Vet selv meget godt at barn i den alderen gjerne løper ut tynnkledd, har selv en guttunge som kan finne på å stikke ut i kortarmer selv om det er kaldt. Påstår at han ikke fryser og han blir jo heller ikke sjuk. Litt vanskelig å tvinge på dem også i den alderen, man har jo ikke lov å bruke tvang på barna lengre tross alt ;-) Så hvis det KUN er klærne du reagerer på så synes jeg du skal la det gli forbi og heller smile og hilse. Du kan jo heller si til barna når du går forbi at det der ser litt kjølig ut og spørre om de fryser, det er faktisk ikke ulovlig å snakke til andre barn ;-) At de er sent ute er vel kansje litt med hvor de kommer fra, kan tenkes foreldrene ikke har all verdens kunnskap om klær og påkledning i Norge heller, men å melde noen til barnevernet for slike ting er veldig overdrevet. Man skal melde fra hvis det er alvorlig grunnlag til bekymring, når man mitenker at barn blir totalt neglisjert eller mishandlet/misbrukt.
Gjest Skrevet 27. september 2010 #27 Skrevet 27. september 2010 HI i dette tilfellet synes jeg du kan forsøke å "bli litt bedre kjent" før du tar en endelig avgjørelse vedr bv. Synes det er bra at man er oppmerksom på barns velvære. Men det er nok noen faktorer som spiller inn i denne situasjonen. Hvor lenge har de bodd i Norge? Min søster har studert i australia i noen år. Etter at hun kom hjem reagerte jeg omtrent hver gang jeg så henne på hvor lettkledd hun var! Tror det var fordi hun var vant og komfortabel slik. Det er et helt annet klima der og derfor en annen livsstil.(også mtp på oppetiden) De er nok komfortable i klærne. Og barn gjør som regel litt som de vil og forhåpentligvis vil de si ifra etterhvert som de aksepterer kulden. Det første som slår meg er at de kanskje trenger litt tid på å tilpasse seg klimaet. Er de nye i nabolaget slik at det passer seg at du tar en tur innom for å introdusere deg og din familie ville jeg gjort det jeg. Som du sier vet du jo ikke hvordan de har det ellers, og virker alt normalt synes ikke jeg påkledningen i første omgang kvalifiserer til en bekymringsmelding. Lykke til:)
Gjest Skrevet 27. september 2010 #28 Skrevet 27. september 2010 Jeg har også to nabogutter på 5 og 7 som alltid går tynt kledd. Kan ikke skjønne det, moren jobber også i bhg og burde jo vite hva andre barn har på seg. Når det var 5 grader ute og kald vind, hoppet han på 5 år tramplina i bare trusa! Klokka var nesten 11 på kvelden. Han var sikkert der i minst en halv time. Når vi andre har på oss tykke gensere og jakker, går de guttene gjerne i t skjorte og noen ganger shorts. Jeg kjenner naboene ganske godt nå, og guttene er kjempeskjønne. De er flinke foreldre selv om jeg mener de er oppe alt for sent og er for mye uten tilsyn, samt dårlig bekledning. Her vi bor slipper man ut ungene alene med venner fra ca 4 års alderen. Men har hørt av de som bodde i nabolaget før oss at hun lot minstemann leke fritt i naboelaget uten tilsyn fra han var 2 år. Ei venninne av meg måtte følge han hjem 2 ganger den sommeren fordi han ikke fant veien hjem og ikke kunne snakke:-( Syntes selv det er vanskelig å vite hva en skal si og ikke si. Men ettersom vi har bodd her i over et år nå, og de er våre nærmeste naboer har vi blitt godt kjent, og alt annet tyder på at guttene har det greit. Og nå kjenner jeg guttene så godt at jeg sier de må gå inn å ta på seg jakke om de er dårlig kledd.
Makkapakka Skrevet 27. september 2010 #29 Skrevet 27. september 2010 I går (bikkjekaldt ute) stakk jenta vår på 3 år ut, kun i t-skjorte og bukse. Uten sko, kun i sokkene. Skulle spørre om nabojenta ville komme inn å leke. Jeg hadde dødd om noen hadde ringt til barnevernet for det.....! Ungene er jo store jo, kan du ikke bare spørre de om de fryser liksom? Og om de er lenge ute på en lørdag er vel ikke så farlig? Det er det mange som er på den alderen hos oss også. De sover vel lenge på søndagen da? Håper ikke du blir min nabo.....
Lurvetufsa Skrevet 27. september 2010 #30 Skrevet 27. september 2010 Når barna er så store, så vet de selv når de fryser og ikke. Kanskje de lærer at hvis man går tynnkledd så blir de syke. Hadde barna vært 4 og 6 år så hadde jeg sagt ifra til moren og faren. Kanskje de bare trenger litt råd og veiledning siden de ikke er fra Norge???
lisabet med gutt og jinte © Skrevet 27. september 2010 #31 Skrevet 27. september 2010 Har ikke lest alle svarene, men hvorfor være et mot-menneske og melde bv når man kan være et medmenneske og bry seg om? Det jeg mener er å prøve å bli kjent med disse menneskene og se om de virkelig har det så ille? Er ikke du som nærme nabo litt bedre kvalifisert da til å mene noe om hvordan de har det? Se det fra en annen side: Du har en kollega som sliter med seg selv og ofte kommer for sent og rufsete i klærne. Du "varsler" sjefen om at her er det kanskje problemer ute og går, om ikke han kan ordne opp i det. Er det ikke bedre å ta kontakt selv med denne og spørre hvordan personen har det? Får du ikke bedre samvittighet selv? Jeg synes folk har lettere for å bry seg med og ikke om... det er synd!
....mammatilto... :))) Skrevet 27. september 2010 #32 Skrevet 27. september 2010 tenk deg om HI. disse menneskene kommer i fra australia og er vandt til sol og varme. Ihvertfall ikke så kaldt som her. Så de er nok ikke vandt til og kle seg slik vi gjør. For dem er det vel naturlig og være ute med de klærne de hadde på seg uten at du skal henge deg opp i bv. Synest heller du skal gå bort og ønske dem velkommen jeg, istede for og sitte her og dømme mennesker du ikke vet noe om. Mulig du blir positivt overraska
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå