Gå til innhold

bekjymringsmelding til barnevernet? help me out..

Anbefalte innlegg

Skrevet

saken gjelder en familie fra australia som bor i gata vår. de har en sønn på ca 10 og ei jente på ca 8.

tingen er...hver gang jeg ser dem er de utrolig dårlig kledd, i forhold til vær, temperatur osv. senest i går så jeg sønnen gå rundt barbeint i hagen og datteren i t sjorte, der var kaldt!! min sønn hadde dress og lue liksom. og slik er det hver gang jeg ser dem, alltid for lite klær!

de er også ute på sene tidspunkter...gjerne 10-11 på en lørdag..

men..jeg aaner ikke hvordan disse barna har det ellers. de kan jo ha kjempegode foreldre for alt jeg vet..?? har prata med dem en gang på lekeplassen og det var to blide, høflige barn.

hva gjør man i ett tilfelle som dette? ringer? smiler fint og går forbi..?

veldig usikker..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vist de barna bor gata deres, tror jeg at jeg hadde prøvd og få kontakt med de slik at barna deres kunne leke sammen. Du kan ikke ringe bv uyi fra det du ser synest jeg....kan jo være at de barna har kledd på seg selv for alt vi vet..

Skrevet

Vel... Min gutt hoppet på trampolinen med truse og t-skjorte i dag... Så da må nok vi også meldes til barnevernet!!!!!!!!!!!!!!!

Og han får være oppe seint hver lørdag, for han digger "Skal vi danse"...

Og han er bare 5 og et halvt!

Om de har for lite tøy p åseg, klarer de vel å si at de fryser?!?!?!? De er jo ikke akkurat små?!?!?!?

Skrevet

barna mine er bare 1 og 5 år:) litt for små til å leke med dem.

ja,de ser veldig ut som de kler seg selv, noe som er helt normalt og greit:) men, som i går, pappaen sto i døra og pratet til dem, burde han ikke si til dem at de måtte ha på sko og skikkelig klær?

hater å blande meg inn i andres liv....men vil ikke være den som bare ser og ikke gjør noe heller.....kan jo være omsorgssvikt..? og tenkte at ved å sende inn en bekjymring, kan bv selv undersøke og vurdere selv.

Skrevet

Jeg hadde ikke sendt noen bekymringsmelding på bakgrunn av tingene du beskriver. Om det var noe som gav meg en uggen gut feeling, hadde jeg likevel glatt strenet bortom for å si hei til foreldrene og titte litt rundt (man kan jo fort få akutt behov for hjelp til oppskriften på australsk nasjonalrett eller sin lille nevøs skoleoppgave om aboriginer, må vite).

Skrevet

Oh My God Liksom - du kler nicket ditt, hehe:-)

I dag har vært en varm dag da:)

Du trenger ikke bli helt klikk i hodet, kun for jeg spør om ett spørsmål..

I vinter, når der var syyykt kaldt løpte de rundt uten jakker, og gutten hadde shorts en dag. passer jo utmerket godt i snø..

så jeg skal ikke si noe til noen?

Skrevet

Og dette skrev du frøken HI; senest i går så jeg sønnen gå rundt barbeint i hagen og datteren i t sjorte, der var kaldt!!

I

Skrevet

Hvordan er de kledd ellers? Hvordan ser det ut utenfor hos dem, hvilken bil kjører de, hvis de har bil. Ser det fatterslig ut ellers og barna ser ustelte ut og ikke minst denne faren som stod å pratet til dem (hva sa han egentlig). ?

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Hva du gjør? Kjempe enkelt. Du tar kontakt med familien, invitere dem på kaffe, middag eller bare snakker med dem. Ikke om at barna har lite klær eller er ute sent på kvelden, men om alt og ingenting slik at denne familien føler seg velkommen i nabolaget. Det har da ingenting med saken å gjøre at dine barn er yngre. Det er rett og slett hyggelig å bli kjent med nye familier og nye kulturer, både for den ene og den andre.

Kanskje kan de fortelle masse spennende fra Australia og kanskje kan du svare på ting de lurer på om Norge.

Unnskyld meg, men å melde folk til barnevernet bare fordi barna er tynnkledd og ute sent om kvelden, det høres ut som fryktelig dårlig naboskap.

Skrevet

Hvist gutten gikk i shorts i vinter så er det vel på tide og si fra nå da...

Skrevet

der var dritkaldt i går, varmt i dag!!! noe mer, oh my god liksom??

nick bytter jeg hele tiden, har ingen behov for å markere min identitet her inne

Skrevet

Nei nå var det ikke noe mer, du virker litt for dum til at jeg gidder å diskutere med deg akkurat nå!

Skrevet

ronja røverdatter:

jeg forstår ikke tankegangen din...å sende en bekjymring til bv er ikke så fælt som du/dere skal ha det til. forhåpentigvis er min bekjymring uten grunn. og det er ikke sånn at bv hadde kommet og sagt "hei du, barnet ditt har lite klær, nå skal de bli med oss".

hvorfor er folk så redd for barnevernet??

hadde nok fått en klump i magen selv om bv ringte hit, pga noen hadde lagt inn bekjymring. men jeg har ikke noe å skjule, og jeg liker bedre å klare opp ting fremfor å bekjymre meg.

invitere til besøk er ikke aktuelt. hehe...jeg er 25, de er vel ca 40...føler meg utilpass med foreldre som er langt over min alder.. ingenting imot eldre foreldre, men greier ikke være med selv. Og jeg SUGER i engelsk også;) Og er for sjenert til å bare dinge på og "hellooo, wanna drink coffe at my house" ;p

men somsagt, barna VIRKER til å ha det fint!!!! blide og høflige. bekjymringen min er ikke noe kraftig.

men syns det er latterlig hvordan noen svarer meg. så usaklig og surt...kun pga ett jævla spørsmål!

Skrevet

Så fint da, at du dømmer ett menneske utifra ett innlegg.

Skrevet

Du syntes det er latterlig at folk svarer deg surt, du sa at jeg hadde fått en klikk i hodet... Ikke så sjarmerende det skjønner du!!!!!

Natta, håper du sover det av deg!

Skrevet

Har de bodd i norge lenge? Jeg har familie i australia, og det er litt forskjeller på barneoppdragelse/vaner der i forhold til hva vi er vant til. Synes du bør se det ann litt og evt rådføre deg anonymt til barnevernet dersom du føler det er nødvendig, så får de vurdere alvorlighetsgraden.

Skrevet

"en klikk i hodet".....Var ment som "du trenger ikke klikke/bli sinna" kun for ett spørsmål.

Glemmer at folk har forskjellige dialekter, og reagerer ulikt på visse utrykk. Beklager om jeg fornerma deg med den kommentaren.

Skrevet

Ja,det kan jeg jo gjøre:) Takk for en super ide mamman til nurk. Bare prate med dem uten å nevne hvem det gjelder:) Så får det vær opp til dem hvordan vi evt gjør det videre..!!

Skrevet

Selv om du sier at barnevernet ikke er noe å være redd for, så er jo barnevernet pålagt å følge opp alle bekymringsmeldinger, og det tar noen mnd før man er "kvitt dem". Vet om flere som har fått urettmessige bekymringsmeldinger mot seg, og det er virkelig en påkjenning.

Syns ikke dette er noe grunnlag for å sende melding til barnevernet. I England er jo også barna ofte lettkledde i forhold til hva vi er vant med her hjemme. Hvis alle barn med lite klær skulle blitt meldt, hadde de fått det travelt.

Sier selvsagt dette på grunnlag av hva du skriver. Ligger det mer til grunn, må det jo vurderes.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jeg ville nok prøvd å bli litt bedre kjent med de først.. Kanskje har de ikke så god råd? Kanskje de ikke har penger til å kjøpe vintertøy til barna sine?

Var det ikke et inlegg her inne en gang om en mann som leita i fretex-conteinerne og var kjempeglad fordi han fant en dress som passa barnet sitt, slik at barnet fikk varme klær den vinteren også?

Husker det var så grusomt, og fikk lyst å gi den mannen alle klærne jeg hadde!

Sønnen min hoppa på trampolina her en dag det var kaaaaldt, og jeg var inne å henta noe. Når jeg kom ut hadde han tatt av buksa og jakka si, og hoppa rundt i bleie og t-skjorte.... :)

Men klart, om du ser dette hver dag, og de aldri er kledd for været, så er det jo litt anderledes. Then again, noen unger er VARME! Kusinene mine har alltid tråkka rundt på iiiiskaldt gulv alene på morningene (når de var små og ikke kunne fyre) fordi tanta og onkelen min likte å ha det kaldt på natta. Jeg måtte alltid ha på sokker og tøfler for ikke å bli en frysepinn, mens de tusla rundt i bare bleia og uten noe på resten av kroppen. De kunne nok også vært ute i sommertøy på denne tiden...

Skrevet

Nei, send ikke en bekymringsmelding til barnevernet pga dette her, jeg jobber selv i barnevernet. Om du blir kjent med familien så kan du få et større innblikk i deres hverdag, omsorgsevne, hvorddan barna har det osv. Det som du nevner er alt for tynt grunnlag, jeg ville henlagt en slik sak dersom det ikke var noe mer konkret enn at så store barn gikk med lite klær.

I går striregnet det her, jeg kjørte forbi to tiåringer som gikk i shorts og tskjorte, jeg bare humret av det og tenkte at nå blir dere våte:)

Gjest vinterbrud
Skrevet

Bli kjent med familien du,de trenger nok bare å akklimatiserers etter å ha bodd i Australia med andre temperaturer enn her.

Jentungen min sprang på fjellet i går i bare kjole uten genser inni,det var mange unger uten jakke på ute i går.

Så ikke bare se på klærne,noen unger er jo varme av seg.

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Vet du hva, med den innstillingen og ordbruken din, så er det vel like greitt at du ikke tar kontakt med noen.

Jeg er forresten ikke redd for barnevernet, men jeg synes det er mange andre måter som er bedre å gjøre ting på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...