Gå til innhold

Noen Barnevernsansatte her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Siden det er to dager til mandag er jeg litt ivrig etter å få svar.

Vi er på hjelpetiltak. BV har flere ganger forklart at kun 3% av barna fjernes fra hjemmene, og at jeg ikke må tenke i den retningen. De har også hørt på meg i visse sammenhenger, faktisk. Likevel står det paragraf 4.12 i alle brev de sender til oss.

Hjelpetiltaket er hjemlet i paragraf 4.4 og paragraf 4.12, sistnevnte betyr omsorgsovertakelse.

Har jeg dermed ikke noe håp? Merkelig at paragrafen for omsorgsovertakelse står på hjelpetiltaket, særlig siden de har prøvd å roe meg ned, si at jeg ikke må være nervøs og slikt.

Hvorfor?!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Hjelpetiltaket er nok satt inn med det formålet å forhindre omsorgsovertakelse - dette er alltid siste utvåei. Et hjelpetiltak skal ha et begrenset tidsomfang, dvs at det skal evalueres etter en viss tid så man kan si noe om hvorvidt dere har tatt dere nytte av tiltaket og dermed oppnådd ønsket endring. Dette er det avgjørende for hvorvidt man skal gå videre med omsorgsovertakelse - og før man kan det skal ALLE tiltak være prøvd først. En sak om omsorgsovertakelse må føres inn til Fylkesnemnda som er de som avgjør hvorvidt tiltaket har vært tilstrekkelig og om man skal gå til omsorgsovertakelse.

Som du ser er det en vei dit, men jeg skjønner godt at du er stressa. Be om en samtale med saksbehandler og hør hvordan de har sett for seg deres saksgang.

Og til slutt, paragrafen for omsorgsovertakelse er pålagt å stå i tiltaket ettersom dere har fått et tiltak for å unngå dette.

Lykke til!

Skrevet

Sendte et svar kl 12:19, men det kommer visst ikke fram, så prøver igjen.

Ok, da kan det hende at jeg ikke har grunn til ny panikk, for BV bestemte nok tidlig at saken var en 4.12-sak, for de fikk flere meldinger fra folk i helsevesenet som tydet på at vi ikke ville klare å ta oss av den nyfødte babyen. Dermed åpnet de selvsagt sak på den måten. Takk for svaret.

Men hvis vi har fått hjelpetiltak for å unngå omsorgsovertakelse, hvordan kan de da late som omsorgsovertakelse er veldig fjernt?

Det må være så vi ikke skal flykte til utlandet, for da kan de ikke nå oss. I tillegg har de bedre sjanse for at foreldrene åpner seg hvis de har roet dem ned først.

Midt under en sak der omsorgsovertakelse ble vurdert, satt altså BV-dama og sa til meg at de ikke pleide å ta barna fra folk og at jeg ikke måtte tenke slik. Svært merkelig.

Jeg har fått datoer for evalueringsmøter for ett år framover, men det er nok slik at BV når som helst kan avgjøre at hjelpetiltaket er umulig og sende saken videre til Fylkesnemnda.

Skrevet

Barnevernet later som om saken er mindre alvorlig enn den faktisk er for å unngå at dere flykter til utlandet? Si meg, var deler av innholdet i bekymringsmeldingen at mor lider av paranoide vrangforestillinger?

Om du lurer på formuleringer i vedtaksbrevet dere mottar, ringer du saksbehandler og spør hva de betyr. Da får du en forklaring på hva som tenkes i deres sak og ikke gjetninger herfra.

Skrevet

Det er ikke gjetninger når man vet hvilken paragraf som er brukt. Det sier nemlig veldig mye, men det tok dessverre tid før jeg oppdaget betydningen. Og Barnevernet har ikke hjulpet til i den forbindelse. (bortsett fra her da...)

Barnevernet ser nok på seg selv som et slags politi, og politi tar jo ofte i bruk løgn under avhør for å få fram tilståelser. BV mener nok at løgn kan tas i bruk for å sikre barnets beste.

Og må si du pila er lite støttende i forhold til den vanskelige situasjonen jeg er i.

Skrevet

Helt enig, pila er støtende her. Du fortjener ikke det......

Lykke til med saken, jeg vet at BV veldig sjelden tar barn fra foreldre som er sammen. Av en eller annen grunn går de for det meste på alenemødre.

Vet om en som er funksjonshemmet (lettere) som er til de grader diskriminert av BV. De kan ingenting om hennes funksjonshemming, og tror hun ikke kan noenting fordi hun har en lidelse. Ganskje sjokkerende at i 2010 har ikke BV kommet lengre.

I tillegg så er det MYE penger i fosterhjem. Så på tv for noen uker siden at et fosterhjem kunn tjene rundt 1,5mill i året.....DET er sjokkerende...

- Cui bono -

Skrevet

Gidder du å skrive av akkurat hvordan dette brevet ditt er formulert (og gjerne hvilket hjelpetiltak det er snakk om)? Jeg har litt vanskelig for å se for meg at man hjemler hjelpetiltak i 4.12.

Barneverntjenesten har ikke lov til å lyve til parter i en undersøkelses- eller tiltakssak, og det er heller ikke noe man praktiserer i det skjulte. Du har rett til innsyn i det meste som eksisterer av sakspapirer på saken din, og det er også disse som vil bli brukt som dokumentasjon i en eventuell nemndsak.

Jeg står glatt ved påstanden om at du utviser paranoide trekk om du tror barnevernet lyver til deg for å unngå at du skal rømme til utlandet og at de sitter og planlegger å gå til sak om omsorgsovertakelse men sier til deg at det er uaktuelt.

Skrevet

Det er på ingen måte "mye penger i fosterhjem." De fleste underbetales grovt i forhold til innsatsen de legger ned. I helt spesielle tilfeller kan private institusjoner ha tilknyttet seg fosterhjem som betales mer enn vanlige forsterkede fosterhjem, men da er det snakk om de som tar tilfellene "ingen andre" fikser.

Skrevet

De gir meg kun tilgang til rapporter hvis jeg avtaler tid hos BV og leser dem der, noe jeg ikke gidder fordi jeg har en baby. De er uvillige til å komme med kopier til meg.

Først står det i tiltaksplanen om fars psykiske problemer. Deretter at jeg (mor) vil ha nytte av praktiske råd og veiledning i forhold til den daglige omsorgen for barnet. Det er deres vurdering at jeg gjennom slike hjelpetiltak kan sikre barnet gode levekår og utviklingsmuligheter.

Likevel står det øverst i feltet for lovhjemmel, paragraf 4-4, jmf. paragraf 4-12.

Skrevet

Er det frk. "Sopp i vognbagen?"

Det er jmf. § 4-12 fordi at de må vurdere omsorgsovertakelse om hjelpetiltakene ikke gjør barnets omsorgssituasjon bedre.

Skrevet

Ps: Du har masse håp selv om vedtakene er hjemlet i både § 4-4 og 4-12. :-) 17:14

Skrevet

Javel? Takk for det.

Oppdaget en interessant link, "Hva er grov omsorgssvikt?":

http://www.sfm.no/Arkiv-2005/Art-Feb-05/26.02.2005-Grov-omsorgssvikt.htm

Det står at folk flest tror at Barnevernet kun tar seg av klar mishandling, men at begrepet omsorgssvikt har blitt utvidet i nyere tid.

Omsorgssviktsbegrepet er ikke statisk, men snarere et begrep i ekspansjon. Hva man til enhver tid oppfatter som omsorgssvikt viser tilbake til rådende ideologiske retninger innen barneprofesjonene. I de siste ti-årene er stadig nye forhold lagt til begrepet: utslitthet, fattigdom, ”umodenhet”, det at foreldre eller søsken døde i ung alder, sorg over at bestefar og bestemor er død, generell ”egnethet”, såkalt lite nettverk, dårlige skoleprestasjoner osv.

Når jeg leser dette, tenker jeg at min jordmor forsøkte å tilpasse meldingen til disse nye forholdene. Hun prøvde å dokumentere at jeg var sliten, hadde lite sosialt nettverk (det dokumenterte hun forresten ikke), og ikke hadde erfaring med barn. Den kjerringa...

Skrevet

Det ER frøken sopp i vognbagen. Etter hva jeg har lest av innleggene dine, virker det som du har en del paranoide vrangforstillinger om både det ene og det andre. Jeg er bekymret for din psykiske helse, og barnet ditt. Beklager å måtte si det, skjønner godt at saken også er hjemlet i §4-12.

Hør på deg selv:

"Når jeg leser dette, tenker jeg at min jordmor forsøkte å tilpasse meldingen til disse nye forholdene. Hun prøvde å dokumentere at jeg var sliten, hadde lite sosialt nettverk (det dokumenterte hun forresten ikke), og ikke hadde erfaring med barn. Den kjerringa"

Og hvorfor i alle dager skulle hun vært ute etter nettopp DEG da? Har du gjort henne noe? Det er klart hun ytrer en reell bekymring på bakgrunn av profesjonelle observasjoner, og så har du skrudd og vridd på alt mulig i hodet ditt. Huff...

Skrevet

Men ansatte i helsesektoren har i utgangspunktet taushetsplikt, og det skal litt til før de kan bryte denne.

De kan bryte den hvis det er for å redde liv, eller melde fra om grov mishandling eller seksuelle overgrep.

Skrevet

Helsepersonell har, i likhet med ansatte i f.eks skole og barnehage, meldeplikt til barnevernet dersom de har grunn til å tro at det foreligger alvorlig omsorgssvikt. Det holder altså å tro det, de har ingen undersøkelses- eller bevisplikt.

Skrevet

http://www.helsedirektoratet.no/vp/multimedia/archive/00011/IS-17_2006_11850a.pdf

Selv om moderne profeter mener at lite sosialt nettverk er omsorgssvikt, gir ikke dette adgang til å bryte helsepersonells taushetsplikt. Moderne teorier svekker altså ikke taushetsplikten.

Dersom pasienten samtykker, kan den helseansatte derimot oppgi betraktelig mer. I meldingen om meg står det at jeg var enig i at det skulle sendes, noe som er løgn. Men hun var dum nok til å skrive et annet sted i samme melding at jeg ikke ville ha flere meldinger til Barnevernet. Så kanskje det kan være interessant for avdelingslederen på helsestasjonen.

Skrevet

Meldeplikten overgår taushetsplikten. Du kan diskutere det til du blir blå uten at du kommer noen vei med det. Dette gjelder ditt samtykke eller ikke. Du skal informeres om at det blir sendt en melding. Om du samtykker eller ikke er revnende likegyldig.

Skrevet

Er du henne, kanskje? Poenget er at helsepersonell kun har meldeplikt i noen tilfeller.

Skrevet

Ja, jeg er henne, men ikke si det til noen.

Tror nok jeg har gjort det rette da saken din i dag er hjemlet i § 4-4, jfr. § 4-12.

Skrevet

Du GIDDER ikke sjekke viktige rapporter fordi du har en baby? Hindrer babyen deg i å bevege det utenfor husets fire vegger?

Skrevet

Om BV tar tak i opplysningene er ikke viktig, for BV er ville etter opplysninger om alt. De bryr seg ikke noe om taushetsplikt. Men det må helsepersonell gjøre. Helsepersonell skal ha en helt annen vinkling enn BV når det gjelder taushet.

Og denne jordmora (evt deg), snakket dårlig om meg til sykehuset uten mitt samtykke, slik at det ble sendt en bekymringsmelding derfra også, fra en sosionom jeg IKKE sa ja til å snakke med.

BV sa det var sjelden de fikk så mange meldinger, så hva med å beherske seg litt? En melding totalt hadde vært (mer) enn nok. Da BV fikk så mange meldinger er det klart at de satte opp saken i 4-12. Forsåvidt er det ikke uvanlig at saker hjemles i 4-12.

Skrevet

Det er det at jeg må avtale tid som er ankepunktet. Hvis jeg avtaler kl 1300 for eksempel, er det ikke sikkert at babyen er rolig nok til at jeg i det hele tatt rekker å lese noe, men at babyen må lekes med hele tida. Og selv om babyen sover, er det ikke så lang tid jeg har til å lese.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...