Gå til innhold

Gastroskopi i morgen... gruer meg...

Anbefalte innlegg

Skrevet

:(

Er det helt grusomt ubehagelig eller går det greit?

Og så gruer jeg meg sånn til å faste. Ok, det hørtes bare teit ut når jeg skrev det nå, men gastroskopien er 9.30 og jeg er jo halvdød av sult allerede klokak 7...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer til å gå så bra;)

Jeg gikk å gruet meg jeg også, men det gikk veldig fint!

Var ubehagelig- mest pga at du brekker deg litt, men var ikke vondt! Jeg husker at når jeg skulle svelge mens slangen var på vei ned så kom det slik rar lyd, nesten som en promper;)

Men siden det er det jeg husker mest, så kan det jo ikke ha vært så ille?!

Lykke til:)

Skrevet

Du er snill som beroliger meg:) takk!

Skrevet

Jeg skal være helt ærlig med deg - og heldigvis så er opplevelsen av denne undersøkelsen ganske forskjellig...:

Jeg gjør det ALDRI igjen! Ikke i våken tilstand..

Fikk bedøvelsesspray bakerst i munnen/halsen, hjalp lite. Når slangen ble presset ned i halsen på meg så brakk jeg meg konstant + fikk kvelningsfornemmelse og tårene sprutet for det var så ekstremt ubehagelig og jeg var på grensen til å få panikk.

Har aldri vært med på noe så j*vlig for å si det mildt.

Å sulte litt er ingen problem i forhold til undersøkelsen.

Men husk at noen syns dette bare er littegrann ubehagelig, så det går nok fint!

Lykke til!

Skrevet

Hmmm... ok. Kanskje greit å være forberedt på det verste og heller bli positivt overraska om det ikke er så ille for meg:)

Jeg vet at det hvertfall ikke tar lang tid, det er godt å¨vite.

Får man se det de ser? Det kunne jo vært litt morsomt og motiverende...

Skrevet

Er nok ulike opplevelser...mannen min hater den undersøkelsen, men han sier jo selv at han ikke klarer puste rolig og svelge når han skal...jeg selv har gjort den undersøkelsen flere ganger..og det har gått helt fint...er jo litt ubehagelig, men det er raskt gjort når man bare puster rolig og tenker på at det tar bare noen minutter....Sist jeg tok satt mannen min på venterommet og skjønte ingenting når jeg kom ut etter noen få minutter...

Ha fokus på at du har opplevd verre ting...pust rolig så er det over :)

Skrevet

Ikke meningen å skremme deg, men alle sa til meg at det såvidt var litt ubehagelig osv, tror nok jeg fikk panikk og følte jeg ble kvalt. Det røret de trykker ned i halsen er temmelig tykt.

Denne undersøkelsen var ikke over på et par min - jeg kom ut helt skjelven og tårer i øynene.

Men som du ser hun som svarte etter meg hadde en helt annen opplevelse, så det er nok helst unntak med mitt tilfelle (håper jeg).

Skrevet

Jeg jobber på et sted hvor vi utfører gastroskopier, det er mange som gruer seg, men de aller fleste syns at det gikk mye bedre enn de forventet. Du kan be om å få litt beroligende før undersøkelsen hvis du vil det

Skrevet

Ja, kanskje det er smart. jeg gruer meg en del. Og ikke kjører jeg bil heller så jeg kan bare ta hva det skulle være jeg. :)

Skrevet

det er forskjellig for alle..

Jeg har hatt utallige gastroskopier både ved å svelge slange.

ned gjennom nesen.

sonde fra nese til tykktarm etc

(utredning av forleby ikkeidentifisert mage/tarm problem)

En vanlig svelging av slange gjør ikke vondt.

Såklart er det ubehagelig, og man brekker seg kanskje litt.

Men enda ikke hørt om noen de ikke har klart å gjennomføre denne undersøkelsen på.

(Tar heller å svelger dobbel slange enn neste gastro her, nesen.. den er litt vond, gr 90graders knekken ned mot spiserør/luftrør)

Skrevet

Åå, den gjennom nesa hørtes ganske ubehagelig ut ja!

Uff.

Ja, regner med det er helt vanlig svelging av slange... Jaja, jeg stiller meg inn på "forvent ubehagelig"modus jeg da.

Skrevet

bare vær klar over at bedøvelses sprayen smaker hy og h**

Skrevet

vet du btw hvem som skal gjøre det?? (lege duden altså)

Skrevet

Jeg tok gastroskopi nå i juni og jeg må si jeg grudde meg. Fikk tårer i øynene bare jeg ble ropt opp og ville knapt gå inn i rommet.. men vet du hva? Syns ikke det var så ille! Skulle jeg gjort det igjen så hadde jeg ikke gruet meg i det hele tatt. Litt ubehagelig er det, men absolutt ikke vondt. Og så var det veldig fort overstått. Jeg har vært på oppfølging flere ganger i etterkant og ser mange sitter og venter på gastroskopi og man kan se at de gruer seg. Har så lyst til å si at det ikke er noe å grue seg til, for det er faktisk ikke så ille..!

Fastingen er ikke noe problem vet du :-) Jeg hadde min time kl 15 på ettermiddagen så jeg var ganske utmattet til slutt da jeg ikke engang kunne ta et glass vann da jeg våknet. Men det går for en dag! :-)

Lykke til!

Skrevet

Nei, er det vanlig å få vite hvem det er som skal gjøre det? Vet bare at det er på poliklinikken her oppe på SiV. Kjenner du noen av de som gjør sånt der? Er noen bedre enn andre? he he:)

Skrevet

Å, ingen mat før klokken 15? Jeg blir sulten bare av å tenke på det, jeg...

Ok, jeg er i overkant opptatt av og glad i frokost. :)

Skrevet

kjenner bare de på haukeland

har pleid å spørre hvem som skal gjøre det på meg..

har en klar favoritt, og en klar minstefavoritt =P

Skrevet

Haha, visste du at jeg bodde i bergen i 8-9 år da du spurte isted eller? :) Men bor ikke der lenger, så får heller ta på den lokale poliklinikken. Selv om en tur til Bergen aldri er å forakte, så er det litt langt for en gastroskopi... eller når man ikke har inntekt og penger. :)

Skrevet

bare mente å huske at du hørte til her i omr.. =P

Skrevet

Jaaa, jeg syns jo jeg gjør det, men bor på østlandet nå. Vi har vel bestemt at det er her vi skal bo. I mitt hodet kunne jeg bodd på Nordnes resten av livet, men barnehageplass veide ganske tungt da..

Skrevet

var da ganske lang og flytte for en bhg plass..

Pendler hjellestad fyllingen hver dag i bhg vi =P

Skrevet

Ha ha, jeg er jo herfra da... og tre av fire sett besteforeldre er her (siste er på osterøy).

Tror skrekken for å havne i Loddefjord var ganske sterk... He he, nei, nå er jeg slem med alle som bor der.

Men det var ganske langt å flytte ja... Og tenk at man kan savne regn og ruskevær så mye!

Skrevet

Håper det går fint og ikke blir så ille som du frykter!

Lykke til da,og en klem fra meg:)

Skrevet

loddefjord er vel en av bydelene jeg ikke vil til ja...

Om du savner været sku du vært her denne uken..

regn, vind og blader overallt..

Om jeg ikke hadde hatet høsten sånn, kunne jeg nesten sagt at det var fint.

Selv om ingenting slår å vandre med gode venner i sentrum en sen sommernatt

Skrevet

He he, jeg syns det var deilig å gå tur i sånt vær jeg da. :) Og sommeren var ofte skuffende kald for meg som er vant med litt mer forskjeller, så våren og høsten var oppturene. :)

Her har det vært 15 grader og mer og sol alle dager uten en denne uken. Det er jo helt greit da. Slipper å ha vanntette sko, det er jo en fordel:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...