Gå til innhold

Hva er en ekte mammakropp?

Alva♂️♂️♂️♀️

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er jeg enig i, man synes likevel at man skal tenke seg litt om. Greit nok at noen superstjernene kanskje er operert, men det finnes også vanlige dødlige kvinner som ikke er operert og likevel ser feiende flott ut etter fødsler. Og man kan jo også endre sin egen kropp til en viss grad ved hjelp av trening og bra kosthold.

Nå er jeg ikke så glad i mammakropp, mammahjerte osv begrepene, men for meg er mammakropp en kropp som har bært frem og født et barn. Man er mamma like mye når man adopterer, men det blir liksom litt feil å ta på seg bikini og si "se hvor flott kroppen min er etter jeg fikk barn! Ingen merker, løs hud eller noe.", når den ikke har bært frem barnet selv ;-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En ekte mammakropp er den kroppen en mamma har!

Skrevet

Demi More er iallefall har iallefall ikke mye ekte kropp, sett at en "ekte" kropp er uten silikon og kirurgi.

Uansett så gjorde vel hun Helle Vaagland(?) dette som et slags motstunt til disse halvgamle damene med fjortisvinkel på mobilkamera.

Personlig så synes jeg ikke det er mer ekte med en kropp med valker etc. Men, ser helt klart det humoristiske med bildet tatt på NRK-dassen.

Poenget er vel å være frisk og fungere godt i hverdagen, slik at mammarollen m.fl. blir lettere å fylle på en god måte.

(Må forresten legge til at min mor har født fire barn og har aldri hatt et strekkmerke, cellulitt, eller valk. Dessverre arvet ikke jeg de genene der;)

Skrevet

Jeg har så ofte fått høre at det ikke kan være sant at jeg har fått 3 barna fordi jeg er så slank, ikke har strekkmerker og alle musklene vises.

Jeg føler at jeg har en mammakropp men i diskusjoner om valker og strekkmerker har jeg ingenting jeg skulle ha sagt får jeg høre. Jeg har liksom ikke stemmerett fordi jeg ikke har et eneste gram fett for mye osv. Men jeg har da også hatt fitteleppene hengende på knærne og vet godt hvordan det er å være 80 kg men jeg har bare bestemt meg for å slanke meg etter fødslene!

Tittet dere forresten i speilet dagen etter fødselen? Huff for et syn DET er en mammakropp. Der har vi alle vært.

Skrevet

Enig med deg HI. Jeg får stadig høre at det ser ikke ut som jeg har fått barn. Og så?? Hvorfor må det synes på kroppen min at jeg er mamma?

Jeg er 180 cm høy og veier 65 kg. Det gjorde jeg før jeg ble gravid med begge barna også og gjør det i etterkant. Ingen strekkmerker har jeg heller. Så kroppen er ikke forandret. Jeg trener som vanlig etc. Jeg er faktisk lei av kommentarene om at det skal synes på kroppen at man har blitt mamma. Hvorfor det?

Var nettopp i syden og bodde på et resort med kun barnefamilier. Det er så tydelig at mange mødre ser stygt på meg der jeg går med barna mine i bikini når jeg ikke har masse overflødig fett som mange andre der. Har man ikke rett til å gå i bikini blant andre mødre hvis man ikke ser likedan ut?

Skrevet

Noen er heldigere enn andre når det kommer til hvordan kroppen ser ut etter å ha født barn. Jeg var IKKE av de heldige. Men hvordan andres kropper ser ut etter å ha født barn, bryr jeg meg nada om!

Takk for innlegget Alva, det inspirerte til et innlegg på bloggen min om den såkalte "mamma-kroppen":-)

http://www.vaks.blogg.no

Skrevet

Noen ser jo "uberørte ut" etter en eller ti fødsler...Mens andre blir ikke seg selv igjen.

Men det er faktisk unødvendig og la de siste 15-20 kilo være igjen etter et svangerskap. Det er helt greit at man godtar at man ikke ser ut som før, at man er tyngre etter man har fått barn,- så lenge man er fornøyd med det. Men ER man ikke det, så er det ganske mye man kan gjøre selv for miste flere (kanskje ikke alle) av graviditetskiloene.

Og jeg vet hva jeg snakker om,- strevde i over 3 år for å gå ned de 40 jeg gikk opp, og da hadde jeg fortsatt nesten 10 igjen. Ting tar tid, og vil man samtidig ikke at jaget etter en lettere kropp skal gå utover tid med ungen/-e, så krever det ENDA mer tålmod. Men det ER mulig,- og jeg blir nesten lei meg når folk sier jeg er heldig som har holdt meg så bra etter to fødsler...Men tar meg i det og tenker som så at utseende er ingenting, de skulle visst hva denne kroppen er i stand til av fysisk utfoldelse ,- og det er DET som teller:o)

Også,- gitt at jeg ikke trente de siste 3 år før jeg fikk førstemann, og kroppen min NÅ etter 2 barn ser nesten likedann ut (en 5-7 kilo tyngre) betyr ikke at det har kommet gratis...Jeg trener 5-7 gang i uka og spiser sundt i det hverdagslige..Kan ikke spise det jeg har lyst på alltid. Det har ikke kommet gratis. Hadde jeg fortsatt og leve som før graviditeten og latt "kroppen fikse seg selv";- så hadde jeg nok veid en 30-40 kilo mer enn hva jeg gjør i dag......Og hadde jeg trent like mye FØR jeg fikk barn, som jeg gjør nå, hadde jeg sett MEGET godt ut,- for å si det sånn..Mer med alder og gjøre, enn graviditeter, men dog....

Man tar for gitt at de som er slanke og trente etter fødsel, har vært "Heldige";- og noen er nok genetisk det, men og kalle alle for "Heldige" blir også feil.....Tror de aller fleste som har vært gravide og blitt "som før" etterpå faktsik gjør noe for det,- både før, under og etter graviditet...For det finnes nok fler som meg,- som blir SVÆR under graviditet, som sliter med å gå ned, men som greier det,- med å være tålmodig og fokusere på helseeffekt av sundt liv, fremfor vekt og cm....

En kropp som blir båret med stolthet er flott, uansett størrelse og fasong,- jeg synes faktisk det. Og det viktigset for meg med trening mi nå er og holde meg i form, frisk og sunn slik at jeg lever lengst mulig sammen med de barna jeg satte til verden. Men å si at jeg er "heldig" er vel ikke sant det heller. Og at en "mammakropp" skal bære preg av å ha båret frem et barn bør heller ikke være et must..Noen kvinner ØNSKER at de hadde hatt merker av graviditeten..SElvsagt ønsker de ikke en hengemage av dødhud og strekkmerker helt ned til knærne, eller pupper som er sugd flate,- men noen strekkmerker, en liten "Kul" som viser at magen en gang var svær osv,- jeg vet noen som kunne tenkt seg det..Litt "arr" etter krigen på en måte.....Kanskje fordi mange mener man har hatt det "for lett" om kroppen ikke bærer synlige, da helst "stygge" bevis på å ha vært gravid...Eller bare for å kunne se seg i speilet og bli minnet på hva man har gjort :o)

Skrevet

Dette siste er jeg også veldig enig i.Man må finne det man trives med. Jeg har jo fire svangerskap bak meg, og må ærlig innrømme at jeg ikke var i spesielt god fysisk form før førstemann selv om jeg var ganske slank (helt normal i hvertfall), og det har ikke hjulpet å gå opp mye i vekt. Jeg har gått opp 27 kg, 21 kg, 32 kg og 20 kg i mine svangerskap, og klart en slikt vektoppgang påvirker kroppen. Jeg har gått en del strekkmerker, og nå etter sist fødsel følte jeg at jeg ikke så ut. Da hadde jeg vel det som noen mener bør kalles en "ekte" mammakropp, dvs noen kilo for mye, valker osv. Nå har jeg trent og trent (0,5-2 timer hver eneste dag) i vel 2,5 mnd, samt spist sunt, og det gir resultater. Jeg tror nok aldri jeg helt vil bli kvitt bitte litt ekstra hud på magen, men stående oppreist ser jeg nå slank ut igjen, og faktisk litt muskuløs om jeg får si det selv. En gang i tiden var jeg en 100-70-100, nå er det jammen ikke langt igjen dit ;-) Hadde jeg trivdes med valkene og de kiloene ekstra, så hadde det vært min "mammakropp", så som jeg er sankere og mye, mye strammere får jeg høre "hæ? har du fire barn? Det ser ikke sånn ut!", men det er jo fortsatt min "mammakropp", og hadde jeg løftet på genseren ville de da også sett de fine linjene der som nå langsomt blekner, men neppe vil forsvinne, eller sett at når jeg bøyer meg, så samler magehuden seg litt midt på og henger slik den ikke gjør på en slank kvinne som aldri har født barn.

Skrevet

Personlig synes jeg alle disse bildene er ganske så teite, og jeg klarer ikke kjøpe argumentasjonen om at det gjøres i "Kvinnefrigjøringens" navn. Jeg synes derimot veldig godt om "stuntet" til NRK-reporteren. Ikke fordi hun har en mer ekte mammakropp enn andre, men fordi hun gjør det hele med humor.

Selv har jeg langt fra en perfekt kropp, åreknuter og cellulitter i fleng. Deler av dette er min feil (kunne jo trent mer osv), deler av det er genene sin "feil". Uansett, jeg er blant dem som ikke stortrives på stranden i bikini - jeg ser jo selv at jeg ikke er rålekker ;) Jeg TROR (men VET det ikke!!) at terskelen for å legge ut bilder av seg selv i bikini er noe høyere for de av oss som har valker, cellulitter osv. enn det er for Aulie/Moore og andre som har en kropp som de fleste av oss anser som en "flott" kropp.

Skrevet

Jeg aner ikke om hun har hatt operasjoner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...