Anonym bruker Skrevet 19. september 2010 #26 Skrevet 19. september 2010 Har 2 forskjellige bekjente som har adoptert etter mange år med prøving, de fikk begge selv barn naturlig veldig kort tid etter. Merkelig, men supert er det!
Anonym bruker Skrevet 19. september 2010 #27 Skrevet 19. september 2010 Jeg var SUPERSTRESSA og tenkte ikke på noe annet enn at "dette kommer aldri til å gå" og at jeg og/eller partner helt sikkert var steril, når vi skulle begynne å prøve. Jeg fikk høre at det var viktig å "slappe av" men det var altså det siste jeg kunne fått til. Leste "hvordan bli gravid fort" bøker og tenkte på graviditet NON STOP! Vi ble gravid på 1.forsøk.. Heldig- ja, vi føler oss jammen velsingnet! Men det viser i hvertfall at dere som prøver lenge og sliter med å klare å "slappe av" ikke skal slite ut samvittigheten med at det er deres skyld fordi dere ikke klarer avslappingen. Det går fint an å bli gravid selv om kroppen står i høyspenn!
Anonym bruker Skrevet 19. september 2010 #29 Skrevet 19. september 2010 For de fleste!!!!!! Skal mye mer stress til enn tanker, jeg forholder meg til hva de forskjellige spes har sagt, og de fleste som strever har en diagnose. Kan tanker forandre det også?
Gjest ->>- Skrevet 19. september 2010 #30 Skrevet 19. september 2010 Jeg har lest rikelig om fenomenet, men det er også noe med å ikke ta alt man googler frem for god fisk. F.eks blir jeg raskt skeptisk til hvor korrekt gjengivelsen er av forskningen når artikkelen hevder at kvinner er på sitt mest fruktbare dag seks i syklus. Det er jo bare tull. Marit Heiberg bedriver synseri; "vi har sett noen adoptere og bli gravide etterpå"-påstanden faller jo på sin egen urimelighet, siden de aller fleste (kanskje ikke på jordmorkontoret, naturlig nok - det er helst gravide som oppsøker disse) har sett langt flere tilfeller av "de adopterte og ble IKKE gravide etterpå." Myten har nok i stor grad oppstått nettopp av disse som har sett noen adoptere for så å bli gravide (hvilket ikke er spesielt rart siden de færreste med fertilitetsproblematikk er 100% infertile). Selvfølgelig bruker man gjerne penger på å forske på myter som det ikke er noe i også. Nettopp slik får man vurdert hvorvidt de er myter. Det er ikke påvist noe i nærheten av et entydig svar på hvorvidt den type stress man kan oppleve ved fertilitetsproblemer i seg selv kan føre til økte fertilitetsproblemer (det er lite som tyder på det, særlig det at de færreste jo er spesielt stresset i forhold til egen fertilitet før det faktisk viser seg at de har et problem, og nei, BiM er ikke representativt så i måte).
Anonym bruker Skrevet 19. september 2010 #31 Skrevet 19. september 2010 Tanker fører til stress, stress fører for mange til problemer med eggløsning og fertiliteten, å endre tankegang kan minske stresset og dermed eliminere denne faktoren... Ta en titt på all forskningen som faktisk er gjort rundt dette før du utaler deg. Det finnes mange som strever i mange år uten å ha noen som helst diagnose eller andre helseproblemer. At tanker og psyke har mye og si på menneskers allmenntilstand og helse er vel ingen hemmlighet heller.
Anonym bruker Skrevet 19. september 2010 #32 Skrevet 19. september 2010 Det er snakk om stress i mye større grad enn ved ivf.
Anonym bruker Skrevet 19. september 2010 #33 Skrevet 19. september 2010 jeg har troen på det jeg. har hørt om mange som har blitt gravide når de har sluttet å "prøve"... kroppen slapper mer av og kanskje det gjør at man blir letter gravid? er ikke bra å stresse så mye. men for alt i verden, jeg skjønner jo kjempe godt at dere stresser når man ikke blir gravid... jeg er selv så velsignet med den gleden at jeg har blitt gravid på første forsøk begge gangene....
Anonym bruker Skrevet 19. september 2010 #34 Skrevet 19. september 2010 Så da er det et godt tips å gi de som sliter: Ikke stress så blir du gravid.
Anonym bruker Skrevet 19. september 2010 #35 Skrevet 19. september 2010 Men hvis man stresser og prøver og prøver (altså har mye sex) kan det gjøre noe med kvaliteten på sæden?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå