Anonym bruker Skrevet 18. september 2010 #1 Skrevet 18. september 2010 Jeg er så utrolig lei av folk som mener at man blir gravide av å "slappe av". Sliter man med å få barn er det helt håpløst når folk kommer med sånne kommentarer. Vi har blitt gravide uten hjelp, etter mange runder med prøverør og alle går rundt og tror at vi nå "slappet av" fordi vi vurderte adopsjon. Ja, ja...gleder meg til å se all forskningen som viser at det bare er å slappe av så løser det seg selv. Merkelig at vi ikke tenkte på det for 3 år siden...
Gjest ->>- Skrevet 18. september 2010 #2 Skrevet 18. september 2010 Påstanden er bare sprøyt, og temmelig fornærmende å slenge rundt seg med.
Anonym bruker Skrevet 18. september 2010 #3 Skrevet 18. september 2010 Enig! "Bare slapp av", og "Ikke tenk på det" Hvordan er det mulig å ikke tenke på det når man er midt i en prøverfase? Å hvor lett er det å slappe av når man har holdt på en stund uten resultat?
Anonym bruker Skrevet 18. september 2010 #4 Skrevet 18. september 2010 En del folk har en tendens til å være litt for positive. Når noen skiller seg, sier de: "Å, de finner nok snart sammen igjen". Og så gjør de ikke det... Eller de sier: "Det går helt sikkert bra", og så gjør det ikke det. Men jeg er altså ikke for å være fullblods pessimist heller. Likevel, det går an å se litt realistisk på ting.
Anonym bruker Skrevet 18. september 2010 #5 Skrevet 18. september 2010 Selvfølgelig blir man ikke gravid av å slappe av. Det vil nok heller aldri komme noe ordentlig forskning på at det hjalp å slappe av for det skal godt gjøres å bevise det. Noen vil sikkert si at dere "slappet av" siden dere hadde begynt å tenke på adopsjon. Uansett, så tror jeg de fleste sier dette i beste mening. De ser at dere sliter, at det (sannsynligvis) opptar mye av tiden/tankene deres og at dere har det vanskelig når det kommer til dette. I mangel på å kunne hjelpe dere med å bli gravide prøver de å trøste. Selvom vi bare prøvde i 13 måneder for å bli gravide så skulle jeg gjerne ønske at jeg hadde kunnet slappe mer av og ikke vært så innmari besatt av graviditet. Da hadde jeg kanskje kunne nydt tiden bedre sammen med mannen min.
Ster IL Skrevet 18. september 2010 #6 Skrevet 18. september 2010 "Slapp av så blir du gravid" Den har jeg og hørt i mange år. Men, klart vi med problemer kan bli gravide på naturmetoden, sjelden noen er 100% steril.
Anonym bruker Skrevet 18. september 2010 #7 Skrevet 18. september 2010 Ille for dere, selvsagt. MEN! Mange stresser mye med å bli gravid og i det de "slapper av" går det seg til. Feks meg. Vi stresset i to år (!) og i det vi "innså" at vi ikke kunne bli gravide, begynte å planlegge et liv uten barn, så skjedde det. En gutt som nå er 6 år. 4 år senere kom et pikebarn. Så, ja, for noen så kan det å slappe av, ikke stresse være tingen.
Anonym bruker Skrevet 18. september 2010 #8 Skrevet 18. september 2010 Eller det kan kalles tilfeldigheter! Dere hadde nok blitt gravide om dere fortsatt prøvde også. Innen 2 år har 90 % blitt gravide, og dere lå jo innenfor den ser det ut for.
Anonym bruker Skrevet 18. september 2010 #9 Skrevet 18. september 2010 Tror du virkelig på det selv? Jeg ble gravid på naturmetoden etter 12 år, og det var ikke fordi jeg slappet av. Det som er sagt ang stress og graviditet er at mye stress kan føre til problemer, men da menes mer stress enn det stresset det er å tenke på det. Du var rett og slett heldig som også mange andre er.
Anonym bruker Skrevet 18. september 2010 #10 Skrevet 18. september 2010 Tja blir selv lett gravid så hva vet jeg vel.. Men kjenner faktisk 3 par som har adopert 1 og 2 barn hver..og plutselig kom en etterpåklatt helt naturlig...tror det har litt med psyken å gjøre.. Men for de aller fleste gjelder nok ikke dette, noen blir fort gravide, andre bruker lang tid og andre kan ikke bli gravide av forsjellige årsaker..enkelt og greit...
Anonym bruker Skrevet 18. september 2010 #11 Skrevet 18. september 2010 Ja, det er latterlig! Vi hadde prøvd i 3 år og skulle inn til prøvrør, ble spontant gravide og gjett om jeg har fått hørt den i ettertid. "Bare fordi du begynte å slappe av fordi du visste du skulle få hjelp". Hønsehoder.
Anonym bruker Skrevet 18. september 2010 #12 Skrevet 18. september 2010 22:36, du ble gravid fordi dine eggstokker skjønte de skulle få hjelp:-) Kan ikke annet enn å le litt nå..
Anonym bruker Skrevet 18. september 2010 #13 Skrevet 18. september 2010 Det er allmenn viten at for mange som sliter har det med psyken å gjøre. De som ikke har noen helsemessige grunner til å ikke få det til, kan ha store problemer med å bli gravide. De blir stresset og frustrert. Veldig ofte blir disse gravide kort tid etter at de har "gitt opp" og bestemt seg for å adoptere eller starte med prøverør etc. Tilfeldig for noen ja, men fortsatt skjer dette veldig veldig ofte. Så det ligger faktisk noe i utsagnet, er jo ikke noe man bare tar ut av løse luften. Man kan ikke bare bestemme seg for at "nei, nå skal vi bare slappe av" for om man virkelig prøver å bli gravid tenker man på det og bekymrer seg uansett hva man sier til seg selv. Derfor er det først når man innser at det kanskje ikke går, og man begynner å vurdere andre muligheter at det ofte skjer naturlig alikevel. Da sier man at "man slappet av" "ikke fokuserte all energi rundt temaet og begynte å tenke i andre baner" Ja, det er håpløst å komme med slike kommentarer til folk som prøver, det funker ikke. Det er noe man må gå igjennom personlig.
Anonym bruker Skrevet 18. september 2010 #14 Skrevet 18. september 2010 Jeg har vært gjennom det meste når det gjelder prøverør, og samtlige leger sa at om en slapper av eller ikke har IKKE noe å si for en graviditet. Så den "viten" din må du nok prøve på noen andre.
Anonym bruker Skrevet 18. september 2010 #15 Skrevet 18. september 2010 Skulle jeg være dum som tror på det? Det var ingen som visste at vi prøvde, så vi fikk ikke selv servert kommentaren. Det jeg påstår er at NOEN stresser med det å bli gravid og at spenninger i kroppen ikke er bra. Hallo, bare for et par mnd siden så fikk jeg ikke mensen fordi jeg var så spent i kroppen av stress på jobb. Etter å ha fått løst det opp, vips, dagen etter, mensen værsågod. Så det psykiske skal man ikke kimse av.
Anonym bruker Skrevet 18. september 2010 #16 Skrevet 18. september 2010 Du er jo selv et levende bevis på at det hjelper å "slappe av". How ironic...
Anonym bruker Skrevet 18. september 2010 #17 Skrevet 18. september 2010 Vi prøvde alt mulig i over 6 år uten hell, til slutt ga vi opp og bestemte oss for å adoptere. Fylte ut papirmøllen og sendte inn, 5 uker senere var jeg gravid. Fikk da beskjed av legen min at dette hadde han sett mange ganger, og at det var snodig, men ofte skjer det når man slutter å prøve så hardt sa han. Så at det ligger noe i det for noen tviler jeg ikke på.
Anonym bruker Skrevet 18. september 2010 #18 Skrevet 18. september 2010 det mener jeg også, men når man fremdeles er i prøveperioden nytter det ikke å slappe av. Det er ikke mulig.
Anonym bruker Skrevet 18. september 2010 #19 Skrevet 18. september 2010 Da er det det beste for alle som sliter å slutte å tenke på det, så blir en gravid. Billigere er det også. Hvorfor har dere ikke tenkt på det før, eller var jo det dere ikke skulle... å tenke!!
Anonym bruker Skrevet 18. september 2010 #20 Skrevet 18. september 2010 Problemet ligger jo i det at når man er i en prøveperiode, og tenker på dette dag og natt, kan man ikke bare skru av tankene fordi noen forteller deg at du burde gjøre det... Ett ønske om å få barn er veldig sterkt og tar opp mye tid og energi hos de som sliter med å få det til. Selvfølgelig tenker man mye på det uansett og mange blir psykisk stresset. Utsagnet "fordi dere slappet av og ikke tenkte så på det" kommer fordi man ofte blir gravid når man selv, på eget initiativ slutter å prøve så hardt og innstiller seg på at man skal adoptere eller "gi opp" Man trenger ikke å være rakettforsker for å se dette, og at det er vanlig at det skjer finnes det utallige eksempler på.
Anonym bruker Skrevet 18. september 2010 #21 Skrevet 18. september 2010 Jeg er et eksempel, men ikke pga noen tanker. Det kom ett egg etter mange år som likte mine høye verdier av fsh. Dere ville jo sagt at det var fordi vi ikke tenkte så hardt på det. Dette er heller aldri klart å bli medisinsk bevist. Er så mange grunner til barnløshet, men mulighet for en graviditet er jo der så lenge en har livmor.
Gjest ->>- Skrevet 19. september 2010 #22 Skrevet 19. september 2010 Det der er jo aldeles ikke "allmen viten," men en utbredt myte. Det er på ingen måte dokumentert at det ligger noe som helst i utsagnet. Det finnes ingenting som tilsier at flere blir spontant gravide i det de begynner å "slappe av" enn på et hvilket som helst annet tidspunkt i prosessen.
Anonym bruker Skrevet 19. september 2010 #23 Skrevet 19. september 2010 Signerer den, men endel prøvere kunne sikkert hatt godt av å få tankene over på noe annet ihvertfall
Anonym bruker Skrevet 19. september 2010 #24 Skrevet 19. september 2010 nei klart det psykiske ikke har noe å si for noen...kan ikke påvirke kroppen det...neida...og alle har selvsagt 100% kontroll på tankene sine... en og annen her som burde prøve å våkne litt og gi litt mer kreditt til hva en selv kan prestere ved hjelp av tanker og psyke
Anonym bruker Skrevet 19. september 2010 #25 Skrevet 19. september 2010 Slike "myter" og utsagn kommer ikke bare helt ut av det blå, over hele verden. Norsk helseinformatikk (NHI) sier selv at: "Sykdom, STRESS og trening kan påvirke eggløsningen, og derfor påvirke sjangsene for å kunne bli gravide". Det ER faktisk forskning som retter seg inn på dette, og de har funnet visse sammenhenger. Her er en link til en av sakene. http://www.nrk.no/helse_forbruk_og_livsstil/1.7260592 Lederen i den norske jordmorforeningen har dette å si: "– At stress kan påvirke i negativ retning når man forsøker å bli gravid, er jo noe vi jordmødre har visst lenge, sier Marit Heiberg, leder i Den norske jordmorforening. Hos mange kvinner fører mislykte graviditetsforsøk til at stressnivået øker ytterligere. – Vi har sett at par som strever med å bli gravid til slutt gir opp og adopterer i stedet, for så å oppleve at de blir gravide når de sitter på flyet hjemover, omtrent. Det er noe som skjer når skuldrene som senker seg, sier Marit Heiberg til NRK" Tror ikke man hadde giddet å bruke masse forskningspenger på en "myte" om det ikke lå noe i det i det hele tatt. Angående eggløsningstester i en prøveperiode er det gode rådet fra gynekologen ved Aleris fertilitetsklinikk: "- Man skal være varsom med å sykeliggjøre prøvingen for mye. For noen fungerer slike tester fint, men for andre blir det bare stress. Kropp og sjel hører sammen, og vi som jobber med dette, har en klar oppfatning og erfaring av at de som har skuldrene oppunder ørene i forhold til dette, også har problemer med å bli gravide, sier han." Det ER en del forskning og artikler om dette, er bare å google litt rundt og opplyse seg selv før man kommer med utsagn om at "dette er bare oppspinn, ferdig med det"
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå