Anonym bruker Skrevet 15. september 2010 #1 Skrevet 15. september 2010 Jeg og samboeren har veldig skjev arebidsfordeling, både i og utenfor hjemmet. Hans jobb er viktigst, fordi han tjener mer en jeg noen gang kan drømme om, og han må jobbe mye fordi han har bygd opp sitt eget firma og må være mye tilstede for at det skal fortsette og gå. Jeg er høyt utdannet, og tjener godt jeg og, men nå som vi venter nr 3, må jeg begynne å jobbe redusert. Det er min jobb og ta meg av det meste hjemme, kjøpe og lage mat, handle klær og vakse klær, rydde og vakse i hjemmet, samt følge opp fritidsaktiviteter. Jeg ønsker egentlig ikke å jobbe redusert pga tapt inntekt, men ser meg nødt til det. Vi er ikke gift, og han vil heller ikke gifte seg. Jeg eier ikke boligen vi bor i(han vil ikke), men har heller ingen utgifter en mat og klær, studielån, ferie osv mens han betaler bolig og bil. Mitt skrekksenario er at han plutselig gjør det slutt om ti år, og jeg står på bar bakke, etter å ha viet all tid og energi til hus og barn. Har noen forslag til hvordan jeg kan sirke meg mot det dersom noe sånt skulle skje?
Anonym bruker Skrevet 15. september 2010 #2 Skrevet 15. september 2010 Funnet meg en rik, eldre mann som forguder meg.
Anonym bruker Skrevet 15. september 2010 #3 Skrevet 15. september 2010 Dere må enten skrive en samboerkontrakt, gifte dere eller iallefall sørge for å ha skikkelige testamenter! Hjelp jeg blir helt nervøs av sånt. Hva om han eller du skulle falle fra plutselig? Ting skjer uten at man planlegger det, dessverre, men det er nå viktig å ha alt på papiret iallefall. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 15. september 2010 #4 Skrevet 15. september 2010 Legger du av penger hver mnd. ? Det ville jeg har gjort. Hadde jeg hatt muligheten hadde jeg nok også kjøpt meg en egen bolig, og leid den ut. Da vil boligen betale seg selv og jeg ville hatt sikkerhet. Vi eier sammen og skal gifte oss om 4 uker, så har sikret meg.
Anonym bruker Skrevet 15. september 2010 #5 Skrevet 15. september 2010 jeg og min mann hadde samboer kontrakt før vi giftet oss.. vi begge syntes det var veldig lurt.. sett deg ned og skriv en kontrakt med din samboer.. da er du sikkret om noe skulle skje..
Anonym bruker Skrevet 15. september 2010 #6 Skrevet 15. september 2010 lag din egen sparekonto. krev mer av mannen. tre barn hva hvisen av dere blir alvorlig syke eller dør. ønsker han ikke og sikre ungene og deg og seg selv. greit å ikke dele bolig. men da betaler du ikke noe som har med å bo og gjøre. da får du heller spare de pengene slik at du harmuligheten selv om det skulle være noe. du klarer deg altids men litt oppsparte penger hjelper. han må jo være med å betale på alt du betaler som er felles for familien. hvis du ikke har lyst til å jobbe redusert så lar du vær det ordner seg. men har du lyst på mer tid sammen med barna så reduserer du stillingen din for noen år. selv om han har eget firma så er ikke det en unskyldning for ubegrenset overtid og mindre ansvar i egen familie. han må ogsammarbeide. hos oss er det jeg som tjener mest. vi er gift og har felles eie så vi får ta den diskusjonen om den skulle komme.
Anonym bruker Skrevet 15. september 2010 #7 Skrevet 15. september 2010 Jeg skjønner ikke hvorfor vi kvinner er villige til å ofre så mye, hvorfor skal det være greit? Du mister arbeidserfaring, pensjonspoeng, inntekt og ikke minst ansenitet for å ta vare på barna og gjøre alt hjemme. Dette er ikke riktig. Minstekravet for slikt bør være pensjonssparing til låst konto i ditt navn av hans lønn tilsvarende det du taper på å gå hjemme og gjøre alt i huset og med barna og dere bør skrive en samboerkontrakt som sikrer deg halvparten av tingene når dere går fra hverandre. Helst bør du være medeier i huset, om bare 30 % (hvis det er det du har råd til) for da vil du også få igjen for verdiøkningen på boligen om dere noen gang skal selge. Du vil sitte med lite og ingenting hvis dere går fra hverandre pga det har vært du som har gjort alt arbeidet hjemmet, du er ikke like atraktiv på arbeidsmarkedet pga lite erfaring og det er negativt. Noe MÅ gjøres. Du må sette deg ned med samboeren din og forklare hva du taper på å gjøre alt hjemme og med barna og gå redusert, så kan han være med i valget om kanskje han burde gå hjemme og jobbe litt og du kan jobbe mer i yrket ditt eller om han aktivt betaler det for det du taper økonomisk på dette. Rett skal være rett!
Anonym bruker Skrevet 15. september 2010 #8 Skrevet 15. september 2010 Jeg ønsker meg en samborerkontrakt, har foreslått det mange ganger, men det bare koker bort hver gang. Tenker ofte på m han skulle dødd, aner ikke hvordan jeg skulle klart meg. Vi bor i et ganske dyrt område, hadde ikke hatt mulighet til å kjøpe hus her, så barna måtte ha byttet skole osv. Har ikke mulighet til å spare så veldig mye, prøver å bli kvitt studielån først, og kan kanskje legge unna 3-5 tusen? Sparer på BSU og til barna i tilegg. Takk for gode råd:)
Anonym bruker Skrevet 15. september 2010 #9 Skrevet 15. september 2010 Samboerkontrakt, gjensidig testamente, lik eierandel i hus og andre ting av stor verdi. Hvis den ene parten jobber mindre i tillegg, bør den andre spare i pensjonsfond for deg, siden du taper pensjonspoeng på å jobbe deltid. Du muliggjør jo tross alt hans jobb og inntekt, dermed bør du få kompensasjon for det.
Gjest ->>- Skrevet 15. september 2010 #10 Skrevet 15. september 2010 Du bør kjøpe deg inn i boligen, eller i hvert fall få skjøte på en andel av denne ut fra arbeidsfordelingen i familien. "Han vil ikke" er ikke et holdbart argument. Dere bør fra fellespotten betale en privat pensjonsordning for deg.
Anonym bruker Skrevet 15. september 2010 #12 Skrevet 15. september 2010 vis denne tråden til mannen din!
Anonym bruker Skrevet 15. september 2010 #13 Skrevet 15. september 2010 Hva er det som gjør at han ikke vil? Elsker han deg ikke ? Vil han ikke at du og skal ha det godt i livet og at det skal være likeverdig? Har han andre planer for framtiden kanskje? Dette ville jeg spurt ham om. Han skal ha ganske så overbevisende svar. Om dere skule gått fra hverandre om og du hadde hatt redusert stilling så ville han måttet ut med mye i barnebidrag.
Anonym bruker Skrevet 15. september 2010 #14 Skrevet 15. september 2010 Min venninne prøvde i flere år å overtale typen om å selge halvparten av boligen til henne. Han nektet plent, det var hans hus. Etter 4 år gikk hun ut døra for godt.. til alenemortilværelse, men bedre enn å ikke bli verdsatt for den livspartneren man liksom skal være..
Anonym bruker Skrevet 15. september 2010 #15 Skrevet 15. september 2010 Mannen må spare til DIN pensjon... I DinePenger så ble det antydet at om en 100% stilling med 350 000 i lønn, førte til at mannen burde spare MINST 70 000 i ÅRET for kone/samboeren om hun jobbet redusert, tror det var hvis kona jobbet 80 %. Disse 70 000 i året skal dekke op det hun taper ved å tape pensjonspoeng og pensjonsoppsparing ved å jobbe 80% istedet for 100..Om du tjener MER i snitt i året enn 350 000 i din jobb, så er beløpet pr år ENDA høyere..Likeså om du jobber mindre enn 80% så øker det beløpet mannen bør spare for å kompensere for tapt pensjon......IOG dette rer selvsagt penger som spares på konto som DU får med deg ved evt brudd... Tapt lønn i "hverdagen" er a IKKE tatt med i regnstykket og bør kanskje OGSÅ taes med................
Anonym bruker Skrevet 15. september 2010 #16 Skrevet 15. september 2010 Han sier han vil ikke fordi han har jobbet hardt for å opnå det han har oppnådd. Huset vi bor i var veldig dyrt, og han føler ikke det er rettferdig at jeg skal komme å "ta" ting han har jobbet hardt får å få til (vi snakker mange milioner). Vi har hatt mange konflikter i forholdet, egentlig har de fleste konfliktene rot i at jeg ikke føler meg likeverdig, ikke ivaretatt og ikke sikret økonomisk. Jeg føler vi ikke har noe felles, og at vi er to personer som jobber med hvert sitt prosjekt, ikke to personer som har et felles mål. Jo mer vi diskuterer dette, jo mer usikker blir han på å "dele". Det er litt som høna og egget, jeg tror og føler at alt blir bra dersom vi får ryddet opp i dette, han føler at alt burde vært bra FØR vi rydder opp i det. Oppsiktsvekkende tall 11.21. HI
Anonym bruker Skrevet 15. september 2010 #17 Skrevet 15. september 2010 Jeg har brukt kvinnelist og fått han til å fri til meg
Anonym bruker Skrevet 15. september 2010 #18 Skrevet 15. september 2010 Gratulerer! Så koselig. Hvis vi noen gang skal gifte oss, insisterer han på særeie. Så det løser jo ikke noe.. HI
Anonym bruker Skrevet 15. september 2010 #19 Skrevet 15. september 2010 Jeg er alene for øyeblikket. Men møter jeg en mann og vi tenker på å flytte sammen, så kommer jeg til å kreve kontrakt. Dette fordi jeg selv har ganske store verdier, og jeg vil sikre meg, og mine barn også gjennom de verdiene. Jeg akter ikke å være så dum å tro at en mann vil gi meg noe som helst den dagen det ikke fungerer lenger. Ei heller å la han kunne få ta fra meg noe av det jeg har klart å skape meg av verdier. Og for meg er det helt greit å ikke få noe av mannens verdier, så lenge jeg får ha mine i fred Jeg er ikke rik, men har hus med høy salgsverdi, og veldlig lite lån generelt.
Anonym bruker Skrevet 15. september 2010 #20 Skrevet 15. september 2010 Får jeg spørre hvorfor du i det hele tatt er sammen med denne mannen og har barn med ham? Maken til egosentrisk fyr da... Du er jo mor til barna hans, og så er han redd for at du skal "stjele" fra ham? Hallo...?!
Anonym bruker Skrevet 15. september 2010 #21 Skrevet 15. september 2010 Du burde møte samboeren min! Dere hadde passet fint sammen, akkurat sånn tenker han også, hehe.. Og jeg skjønner tankegangen, virkelig. Jeg skjønner han, og jeg skjønner også meg selv. Han får lov til å mene det han mener, men det er ikke sikkert at jeg vil være med på den. For meg handler det om å bygge noe sammen, ikke nødvendigvis i kroner og øre, for å passe barn er det ingen som lønner meg for hvertfall. Jeg har lyst til å gjøre det mulig for han og realisere seg selv og sine drømmer, jeg har lyst til at han skal tjene godt og være fornøyd. Men den livsstilen han har er ikke forenelig med barn. Det nytter ikke å jobbe til 18.00- 19.00 hver dag, aldri ta ferie, ikke kunne ta hverken påske, jul eller sommerferie når man har små barn. Det krever at noen andre er hjemme og styrer skuta, og det blir meg. Og jeg vil gjerne ha noe igjen for det.. Og det er utrolig skuffende at han ikke ser verdien i det arbeidet jeg gjør. HI
Anonym bruker Skrevet 15. september 2010 #22 Skrevet 15. september 2010 Jeg ser hvor du er og har medfølelse med deg. Det er en vond situasjon! Hvis han ikke er med på tankegangen må du kanskje gå kraftigere til verks? Har ikke sans for ultimatum, men han må begynne å ta i et tak hjemme om han ikke vil dele. Han kan ikke sitte med bukten og begge endene! Nei, slutt med mat med rene klær og sengetøy, og sett ham opp på faste vakter med barnehenting. Skal det være likt så skal det det og da må du også få anledning til å tjene penger. Han gir seg nok når han får kniven på strupen?
Anonym bruker Skrevet 15. september 2010 #23 Skrevet 15. september 2010 Vi har felleseie og felles økonomi, dvs at vi også deler på pengene. Oppgaver i hjemmet deles og vi sparer penger i lag. Når det gjelder pensjon så har mannen sørget for ekstra pensjonsparing til meg som har bare halve inntekten i forhold til ham. Det hadde vært utenkelig å ikke had denne sikkerheten og rettferdigheten, forslag er at du krever felles eie eller i det minste en andel av boet. Hvis ikke så hadde jeg faktisk kommet til å pakket og dratt hadde det vært meg. Har vært alene tidligere og vet hvor beintøft det er.
Anonym bruker Skrevet 15. september 2010 #24 Skrevet 15. september 2010 Hvis du skal være hjemme med felles barn og ta deg av hus og hjem mens han realisere sine drømmer og samle masse penger, og han nekter å dele på noe etc, så bør du kreve lønn tilvsarende det de som arbeider i barnehage og som vaskehjelp har, minimum. Det du gjør er arbeid det også, og som før nevnt gjør du det mulig for ham å tjene disse pengene hans. Hadde ikke du jobbet hjemme, hadde han måttet droppe endel av karriereplanene. Ergo kan du sette opp et regnestykke over hvor mange årsverk du utfører hjemme, hvor mye det er verdt i kroner og øre. Krev kompensasjon/"lønn" for å passe hans barn, vaske hans hus og klær etc. Og selvsagt overtid også, når det er aktuelt. En slik gjerrigknark trenger tydeligvis å se verdien av det du gjør i kroner og øre. Evt kan du jo bare fortelle ham at du ikke akter å ende som minstepensjonist fordi han skal nå sine mål, og at om han nekter å godta det, så forsvinner du ut døra.
Anonym bruker Skrevet 15. september 2010 #25 Skrevet 15. september 2010 NN 11:21 her igjen.. Gå inn på DinePenger, eller DinØkonomi sine nettsider..Antar denne artikkelen er å finne på nettet, om ikke enda, så snart. Det var et eget bilag/blad ang kvinner og økonomi denne gangen i bladet vi abbonerere på på jobben. Men husker ikke akkurat nå om det var "Din Økonomi" eller DinePenger,- eller noe...) Der stod det hva man som kvinne burde kreve av mannen om man skal ha ne rettferidg fordeling av å være hjemme med barna og være ute i jobb.....Alternativt så reduserer begge stillingene sine like mye og prøver så godt man kan og spare litt ekstra til egen pensjon om det blir rom for det )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå