Anonym bruker Skrevet 7. september 2010 #26 Skrevet 7. september 2010 Ja det gjør hun sikkert. Men hun skal fortsatt klare å leve i Norge. Det kan man ikke med en "kaffeindustri"lønn. Å sammenligne det er jo å sammenligne to forskjellige verdener.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2010 #27 Skrevet 7. september 2010 Er det klær du tenker på? Jeg kjøper sjelden dyre merkeklær, men uansett hvis klærne er stygge så kjøper jeg dem ikke bare fordi det er fairtrade.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2010 #28 Skrevet 7. september 2010 Jeg vil nesten våge og påstå at de som kjøper både fairtrade OG økologisk er litt selvmotsigende. Da har en ikke helt grepet poenget. Vel og bra med fairtrade, som sikrer gode arbeidsforhold for de som er med å produsere varene. Men økologisk har jo ingenting med det å gjøre. Økologisk er for de som er redde for at f.eks sprøytemidler på sikt kan gi konsevenser for ens egen helse og miljø. En tenker ikke på at det er en utrolig dårlig utnyttelse av matjorda, og at om alle skulle drevet på den måten, så hadde ihverfall de i den tredje verden lidd av sult.. Så viss en virkelig er opptatt av levevilkår for de i den tredje verden, så kjøper en fairtrade og matvarer som er fremstillt på en måte som sikrer best mulig avlinger.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2010 #29 Skrevet 7. september 2010 Nei, hun bor sikkert ikke på gata, og det gjør ikke du heller! Hvorfor skal man bo som fattiglus og gi bort alle sine hardt opptjente penger til andre, i ren empati? Miljø og medmenneskelighet går på så mye mer enn å gi bort alle pengene sine til Redd Barna (som helst sikker bruker 60% av pengene på administrasjon, hvis ikke mer). Det finnes masse folk der ute som gir en kaffe til narkisen på hjørnet vinterstid, som er forsterforeldre og som er natteravner. Det er masse folk som er bevisste på å skru av lyset når de forlater rommet, kjører EL-bil og som tar toget i stedet for å fly. De kjøper ikke et lass med nytt babytøy, siden de har fra nummer 1, og det er mange, mange mennesker som nå får økende bevissthet på kortreist mat og lokale råvarer. De spiser ikke Toro og kjøttdeig 5 dager i uka, men velger middager basert på grønnsaker, og ikke kjøtt. Mitt råd: Start i din egen bakgård, og ikke få så jævla god samvittighet fordi du gir 500,- til Unicef i året!
Anonym bruker Skrevet 7. september 2010 #30 Skrevet 7. september 2010 Ja, det er to forskjellige verdener, og nettopp derfor bryet verdt å sammenligne. De andre lever i mange tilfeller på eller under sultegrensen, vi andre godt over, uansett om noen mener at de "ikke har råd til" kaffe eller merkeklær.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2010 #31 Skrevet 7. september 2010 Var vell mest snakk om andre ting enn matvarer i denne tråden (eller?) Det er bra å kjøpe økologiske klær. Fordi f.eks i bommuslproduksjon brukes enorme mengder gift som skader lokalbefolkningen og arbeiderene, samt at det sitter igjen i klærne. Mat har jeg litt for lite greie på -men holder en knapp på lokalprodusert (kortreist) mat, og mener Norge bør satse på å øke matproduksjonen i landet, enn å importere mer og mer. Samt at jeg tenker at det er en grense på hvor store produksjoner som er tilrådelig før det går ut over kvaliteten på maten (mindre næringsstoff som fører til at vi må spise mer og at det utarmer jorda.) Jeg tror at i fremtiden (ja kanskje også allerede nå) så går det ann å produsere økologisk og stort. En ting som er lett å glemme, er at det egentlig er nok mat på jordkloden, det er bare så uhorvelig skjevt fordelt. Hvert år så brennes enorme mengder korn i usa (og sikkert andre steder) og enorme mengder matvarer blir kastet fordi det er overproduksjon. Fairtrade er alltid bra. ikke alltid man kan stole på at det hvirkelig er det, så gjelder å være bevisst, og det er da vi forbukerne har makten.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2010 #32 Skrevet 7. september 2010 Greit nok med fairtrade, men da må jeg vite hvor jeg skal kjøpe det. I tillegg må klærne passe til en tjukkas med eplefasong som er veldig nøye med hvordan hun kler seg.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2010 #33 Skrevet 7. september 2010 Ja, jeg vet hva du mener Det er ikke så lett å finne klær til meg selv. Jeg bruker mye ullklær da ettersom jeg er utemenneske, og det er jo lett å få tak. Men vanlige klær blir det dårlig med. Men tenker det blir bedre med tiden jeg. Til barna er det lettere. Finnes mange fine nettbutikker som selger økologiske og fairtrade klæe til barn.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2010 #34 Skrevet 7. september 2010 Ser man det.... Noen av dere som noen gang tenker på hva dere kan gjøre for nordmenn som faktisk IKKE har det bra?? Ikke kun tenke på hva man kan gjøre for mennesker i andre land? I norge er det faktisk mange som er fattige,som lever på en slik og ingenting,men de er det ingen som tenker på nei,vet du hva HI,sånne som deg tenker veldig på status symbol utenfor ditt eget land,kjøp heller mat e.l til dine medborgere,uteliggere etc... Hilsen hu som ikke gidder å være grei....
Anonym bruker Skrevet 7. september 2010 #35 Skrevet 7. september 2010 Synes ikke jeg var så uhøflig, jeg. Det var vel noen som følte seg litt truffet. Og så til dere som ikke liker sammenblandingen av Fairtrade og økologisk: når det gjelder klær går disse ofte hånd i hånd fordi sprøytemidlene som brukes i bomullsproduksjon er såpass skadelige.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2010 #36 Skrevet 7. september 2010 Det er bra du er ærlig i det minste. Ikke særlig grei, nei!
Anonym bruker Skrevet 7. september 2010 #37 Skrevet 7. september 2010 Hvem var det som sa at nordmenn var de verste i verden? Jeg trives faktisk veldig godt med å bo i Norge. Nordmenn har det derimot stort sett veldig komfortabelt. Og ja da, du kan sikkert ramse opp en masse om alle som har det vondt, venter på sykehusplass o.l, men dette er faktisk problemer man finner overalt i verden. Det er faktisk ikke mange nordmenn som lever under den INTERNASJONALE fattigdomsgrensa.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2010 #38 Skrevet 7. september 2010 Viste dere at 2 % av statsbudsjettet er satt av til U-hjelp? Nordmenn er de som gir mest i forhold til antall mennesker som bor i Norge. Jeg vil ikke si at nordmenn er bortskjemte, det er mange, mange mennesker i norge som sliter sterkt med økonomien og lever under fattig-grensa. Jeg vil heller si at Norge har glemt seg selv. Og dere som tror at vi som skal ut i pangsjon om 40 år. Det kan dere bare glemme, de pengene er gitt bort for lenge, lenge siden til Simbawe der en person sitter og spiser russisk kaviar mens resten av folke der sulter! Norge er et naivt land som må få hode ut av sanden og bruke pengene sine på og bygge opp landet og ikke la det forfalle!
Anonym bruker Skrevet 7. september 2010 #39 Skrevet 7. september 2010 Nettbutikker med Fairtrade: http://lillelavendel.no/ http://www.lillevill.no/ http://www.mirus.no/ http://www.facebook.com/home.php?#!/pages/The-Fair/118479518195646?ref=ts
Sa-Nata-Ana *med bestemorpupp* Skrevet 7. september 2010 #40 Skrevet 7. september 2010 Dette her føler jeg blir litt som å diskutere økologiske produkter eller ikke. Og hovedpoenget mitt er her som med alt annet: Hadde de sørget for lavere pris gjennom mindre avgifter på akkurat disse varene, så hadde flere kjøpt dem. Beklager å måtte si det, men nordmenn handler ofte økomomisk og hedonistisk, ikke politisk.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2010 #41 Skrevet 7. september 2010 Tror du har det bra nok jeg - økonomisk ihvertfall. Her er det ikke snakk om å gi. Her er det snakk om ikke å ta. Trade, not aid.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2010 #42 Skrevet 7. september 2010 Jo det er veldig uhøflig å starte et innlegg med at en hel nasjon er bortskjemte og "hyl og skrik" i stedet for å legge fram det du vil på en saklig måte. Dersom POENGET var at du vil at flere skulle kjøpe økologisk eller fairtrade måtte du ha formulert deg anderledes: Da fremhever du det positive ved disse varene, i stedet for å rakke ned på de som ikke kjøper disse varene. Jeg følte meg ikke truffet; Jeg er en arbeidsledig småbarnsmor som kjøper billigste sort. Da jeg hadde god råd kjøpte jeg endel fairtrade og mye økologisk. Det blir tullete å blakke seg på noe som kan fås mye billigere, når man har dårlig råd.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2010 #43 Skrevet 7. september 2010 Tror ikke det er så mange som har "hardt" opptjente penger i Norge.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2010 #45 Skrevet 7. september 2010 "Mener" at jeg ikke har råd? Når man må samle flasker langs veiene for å kjøpe mat så har man ikke råd til hverken kaffe eller merkeklær faktisk. Welcome to my world.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2010 #46 Skrevet 7. september 2010 Tror det er en oppfatning blant folk at økologiske og fair trade varer er så mye dyrere enn andre. Faktisk så er det ikke så mye dyrere enn tradisjonelt tilvirkede varer. Klær f.eks. ligger faktisk under prisen til mange kjente barnebutikker, og da får en i tillegg plagg uten giftstoffer og med en fantastisk kvalitet. (økologisk bomull er utrolig mykt, også etter vask). Jeg handler begge deler, men forsøker å velge økologisk og fair trade der jeg kan. Masse kjekke nettbutikker, http://www.lenepalandet.no/, 4children, suus.no. Også en del "vanlige" butikker tar nå inn økologiske produkter. Men sjekk sertifiseringen, mange som prøver å selge produkter som økologiske, selv om de ikke er sertifiserte...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå