Gå til innhold

Bortskjemte nordmenn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor egoistiske går det an å bli? Her lever vi i ett av verdens rikeste land, men kan vi bruke noen ekstra kroner på å handle rettferdig? Merkevarer betaler vi gladelig dobbel pris for, men å sikre andre menneskers arbeidsvilkår? Nei, det har vi ikke "råd" til. Hvorfor ikke gjøre noe med dette? Det er ikke for sent å begynne i dag! Søk opp nettbutikker som forhandler rettferdige klær, hvis du ikke er så heldig å ha en i "nabolaget".

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja fysj. Nordmenn er noe av det verste i verden. Det er faktisk det aller teiteste jeg ser; hver gang det er noe man er misfornøyd med så er det "fysj og æsj, Norge og nordmenn er såååå fæle"

Så kom deg ut herfra og til et sted hvor alle er mye snillere, penere og mer gavmilde da. Israel for eksempel. De er dritgreie. Det samme er kenyanere. De bare gir og gir de...Eller hva med å dra til Cuba. Der er alle dritkule, sånn som Fidel Castro..

Skrevet

My Good...hvor gammel er du anonym 09:49????? 13 år?

Du skjønte vell hva HI ville frem til?

Jeg er helt enig med HI. Vi nordmenn er bortskjemte og tenker lite over konsekvensene for hvordan vi lever, en dag vil det slå oss som en spade i trynet -merk mine ord.

Det er viktig at hver enkelt av oss gjør det vi kan for miljøet og for å bedre levestandarden til andre enn oss selv. Handle økologisk, fairtrade og tenke miljø i hvordan vi lever. Synest det er ett minimum av hva vi kan gjøre jeg.

Skrevet

Tja, selv kjøper vi fairtrade-produkter, og de vi kjenner, gjør det samme. Så den typen generaliseringer kjøper jeg ikke.

Skrevet

Vell, jeg kjenner nesten ingen som bryr seg om sånt. jeg blir sett på som litt sær som kjøper økologisk og fairtrade.

Det viktgste virker det som, er at ting er av ett bra merke -les er merkevare. hvordan det er blitt produsert er mindre viktig.

Her er de aller fleste pengesterke folk, og de er aller verst.

(sier bare det jeg ser.)

Skrevet

Man oppnår ikke noe ved å slenge dritt til folk, og det bør HI og 10:41 uansett alder, skjønne..

Skrevet

Hvis du virkelig ønsker bønder i den tredje verden til helvete, er det bare å handle økologisk alt du makter. Et økologisk landbruk hører selvforsyningstiden til, og er det mest sinnsyke eksempelet på vestlig arroganse som finnes. Med økologisk landbruk vil vi kunne forsyne ca 1/4 av de vi forsyner med mat per i dag - glimrende ide med den økende matvarekrisen? Folk burde lese litt mer før de "tenker miljø" Eller for all del- det kommer jo an på hvilket miljø de tenker på..

Skrevet

Der tar du feil anonym 10:51

Kanskje du burde satt deg litt merinn i hva du snakker om?

Skrevet

Støtter denne! Men dette er jo en vanlig vestlig tankegang, er det ikke? Vi støtter vaksinering av afrikanske barn, men å vaksinere våre egne barn? Nei, fysj! Det er jo så mye dritt i de vaksinene! Jeg blir matt!

Skrevet

10:55, Er "vi" en saueflokk? Vi tenker likt alle sammen? Eller KAN det tenkes at de som ikke vaksinerer barna sine ikke er de samme som de som støtter vaksinering i feks afrika? Herreminhatt noe så tett...

Skrevet

NEttadresser til fairtrade på nett? Er jo i julegavemodus akkurat nå...'

Kjøper forresten gaver gjennom Redd Barna, Care, Unicef og Leger Uten Grenser til søsken av meg og mannen ;o)

Skrevet

10:55 her. Siden du sier "vi" så reger jeg med at du er en av de som velger å ikke vaksinere barna sine. Vel, er det noe som er "tett", så er det vel det. Å samtidig ikke støtte vaksinering av barn i afrika er jo regelrett hinsides all fornuft!

Dersom man skal snakke om miljø, så burde vi forøvrig legge mer fokus på kjøttindustrien, og ikke økologisk landbruk. Kuer produsere enorme mengder miljøgasser (de promper og raper for mye, rett og slett), men prøv å få amerikanerne til å slutte å spise burger! Selv ikke Al Gore tør å røre den varme poteten!

Skrevet

Hei!

Jeg har ikke hatt noen innlegg i denne tråden før nå, men jeg tror likevel jeg kanskje kan bidra litt:

Jeg er i grunnen enig med både HI, som oppfordrer til fairtradehandel, noe som er noe helt annet enn økologisk landbruk, men også litt med deg som er imot økologisk landbruk. Fairtrade har ikke først og fremst med økologisk eller ikke-økologisk å gjøre, men med å sikre at de som har produsert varen/ råvarene får betalt for den jobben de gjør, og å forhindre at de siste leddene i varekjeden stikker av med all fortjenesten på bekostning av primærleddet. Samtidig ønsker en å sikre at varen er produsert på en bærekraftig måte, noe som i mange tilfeller innebærer at den produseres økologisk.

Når det gjelder produksjon av f.eks bomull, kaffe, te, sjokoladebønner og andre "luksusvarer" er jeg enig i at disse bør produseres økologisk, for de er varer man ikke nødvendigvis MÅ ha for å overleve.

Men når det gjelder økologisk produksjon av matvarer, er jeg som sagt LITT enig med 10:51 (?). Skulle all matproduksjon i verden vært økologisk, ville man faktisk bare klart å mette 1/4 av den befolkningen som finnes på kloden i dag, MEN hvis all mat skulle produseres på den mest intensive måten, som gir mest avling og høyest forbruk av innsatsfaktorer som kunstgjødsel, plantevernmidler, kunstig vanning etc vil man på sikt utarme jorden så mye at en ikke vil kunne produsere noe som helst der...

Derfor mener jeg, som mangeårig bonde, fairtradekjøper, og tidligere aktiv i landbrukspolitikken, at man bør satse på et jordbruk som er mest mulig bærekraftig, kortreist og basert på lokale, fornybare ressurser. Et jordbruk der man bruker minst mulig kunstige innsatsfaktorer, men likevel klarer å holde produksjonsnivået høyere enn man ville klart med et rent økologisk landbruk, og der man produserer råvarer som passer med det klimaet og de ressursene man har.

Forbrukerne skal være sikre på at maten de spiser er trygg, og produsert på en miljømessig forsvarlig måte.

Skrevet

Veit du hva? Jeg GIDDER IKKE å kjøpe noe til dobble prisen for å være grei,nei! Vi gir så syyyykt mye til folk som trenger det fra før av,alt skal liksom dreie seg om dårlig samvittighet for oss "rike",er dritt lei det pisset der! Start med å tenk litt på hva vi i Norge faktisk gjør,enn å tenke på hva vi ikke gjør bestandig!

Skrevet

Knall innlegg. Mitt "angrep" var på den som ramset opp fairtrade og økologi i samme setning, siden de to er ganske langt unna hverandre. Takk for at du gadd skrive så langt og oppklarende! 10:51

Skrevet

Se der ja.

Det var vell sånne som deg HI sikter til.

Skrevet

Jeg skrev "vi" fordi DU skrev vi. Jeg har vaksinert mine...

Skrevet

Har ikke råd til sånne utskeielser. Har ikke råd til merkevarer heller.

Skrevet

Tipper at du likevel har minst ti ganger bedre råd enn en hvilken som helst arbeider i kaffeindustrien.

Skrevet

Så jeg skal sulte i hjel i stedet mener du?

Skrevet

HI har ikke lagt lista for å få noen til å begynne å tenke over sine vaner med sin uhøflige og ufyselige skrivestil, så det er ikke rart at man svarer motvillig...

Skrevet

Du sulter ikke i hjel fordi om du bruker noen få kroner mer på kaffe, din gnom.

Skrevet

Har ikke råd til å kjøpe kaffe jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...