Anonym bruker Skrevet 5. september 2010 #26 Skrevet 5. september 2010 Kjære lille du, dette har INGENTING med likestilling å gjøre. Ja, det er jo kun opp til en viss grense staten (dvs NAV) betaler, men mange arbeidsgivere (deriblant staten) velger å betale full lønn under permisjon. Er du derimot selvstendig næringsdrivende stiller det seg annerledes, men her er det jo likt om du er mann eller kvinne.
Anonym bruker Skrevet 5. september 2010 #27 Skrevet 5. september 2010 Men du HI, bare til opplysning, det er MER ENN 4 UKER I EN MÅNED. Vet ikke hvordan dere har regnet, men ta det med i beregningen. Og å ta 100% dekning og så ulønnet permisjon lønner seg ofte også. Sjekk det ut.
Anonym bruker Skrevet 5. september 2010 #28 Skrevet 5. september 2010 Uff så synd det er på dere.. Vanskelig å komme med råd når ingen andre har klart dette tidligere.....
Anonym bruker Skrevet 5. september 2010 #29 Skrevet 5. september 2010 Har ganget ukesbeløpet med 4,33 for å få det omtrentlig rett.. HI
Anonym bruker Skrevet 5. september 2010 #30 Skrevet 5. september 2010 Ok, bra. Hørtes ikke slik ut fra første innlegget bare. Hilsen meg over her som skrek. Men når det er sagt, vi klarer oss på en lav inntekt nå fordi jeg er arbeidsledig uten rett på dagpenger. Alt går om det må. Tror ikke deres situasjon er verdens verste.
Anonym bruker Skrevet 5. september 2010 #31 Skrevet 5. september 2010 Hehe, joda det er klart at vi kommer til å klare oss, fikk bare en reaksjon da jeg så tallene på navkalkulatoren, at dette ikke kom til å gå.. Vi får passe på å være ferdig med oppussing av hus før et eventuelt barn, for oppusssing er pengesluk deluxe! Og vi planlegger å selge bilene våre, og kjøpe en felles som man kan ha småbarn i.. Vi har snakket om at jeg skal ta ulønnet permisjon når barnet blir året, og være hjemme, få kontantstøtte og bare nyte livet.. Da må vi virkelig legge om litt på forbruket, men om mannen min får den nye jobben han har søkt på, går han 20% opp i lønn, og da skulle det gå greit! Men først må vi lage en baby, noe som ikke er gitt kommer til å skje, kanskje er dette en probøemstilling vi ikke trenger å ta stilling til.. HI
Anonym bruker Skrevet 5. september 2010 #32 Skrevet 5. september 2010 Herregud så sinte alle som svarer er... skjønner godt at dette er et problem, jeg! Etter den lønnen man har, har man også kjøpt et hus, en bil etc og har antageligvis et lån som skal nedbetales. Å plutselig skulle gå ned i lønn kan være katastrofalt økonomisk selv om man tjener bra. Og "det er jo bare å spare". Syns du har fått mange tåpelig svar. Vi kvinner har fortsatt tradisjonelle kvinneyrker og tjener dermed mindre enn mennene. stort sett. Dermed så fungerer ikke regjeringens politikk. Noen bedrifter kompenserer derimot for tapet mannen (eller kvinnen) vil ha og dekker det resterende over de 6G. Sjekk ut om mannen din har en slik avtale på sin jobb. Og hvis han ikke får det så ansett en praktikant til å passe på barnet før dere får barnehageplass, eller ta noen mnd med ulønnet permisjon. Jeg har gjort alle tre alternativene, pappa hjemme med barn (bedriften dekket mellomlegget), praktikant passet på (fikk kontaktstøtte og det kostet dermd nesten ingen ting) og har vært hjemme 1 år ekstra med et barn.
Anonym bruker Skrevet 5. september 2010 #33 Skrevet 5. september 2010 Takk for gode råd! Vi har ikke noe palass, men har valgt å betale det ned på "bare" 15 år, noe som vi lsi at vi betaler høye avdrag, men så er vi ferdige med huslånet om 5 år, noe som skal bli ubeskrivelig deilig! Har to biler, og et par dyre hobbyer (f.eks hest), studielån, og mange andre utgifter. Neida, vi har ingen problemer med å klare oss i hverdagen, men 10-15000,- i måneden vil selvfølgelig merkes! Vi har jo veldig lyst på et barn eller to til, eldste er såpass gammel (ni år), så det blir jo som å begynne på nytt.. Derfor så mye veiing for og i mot.. HI
Anonym bruker Skrevet 5. september 2010 #34 Skrevet 5. september 2010 Jeg ler meg skakk! Hvis dere har basert dere på et dyrt liv at et års permisjon vil sende dere i konkurs, da bør dere ta dere en titt i speilet å se etter om det står en mangemillioær der... SENK UTGIFTER DA FOR POKKER! Handle inn mindre, forbuk mindre, verre enn det er det faktisk ikke. Jeg kan virkelig ikke se problemet, dere virker jo som veldig velstådene mennesker siden dere mener at et års perm vil sende dere i konkurs, så da har dere midler til å spare opp til utstyr og ekstra utgifter og i tillegg vil dere kunne leve veldig OK med de pengene dere får det året. Nei, det blir ingen tur til Bali det det året dere sparer opp til babyen, men dere overlever nok....
Anonym bruker Skrevet 5. september 2010 #35 Skrevet 5. september 2010 Ikke tenk penger når det gjelder om dere skal ha et barn til eller ikke.. Det høres ut som dere har grei økonomi og da syns jeg ikke det skal bety noe. Skjønner at økonomi spiller inn for studenter, nyetablerte etc men tror dere vil klare dere uansett :-) Følg hjertet er mitt beste råd :-)
Adele Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Skrevet 5. september 2010 #36 Skrevet 5. september 2010 Haha, for et sutreinnlegg! Er det mulig? Dere har et hav av alternativer her, men du virker bare vrang. Spar, sier jeg bare, deres problem at dere har for dyrt hus til å få barn. Dårlig planlegging og styring på økonomien hvis dere ikke kan få barn fordi dere får mindre utbetalt i skarve ti uker. Ønsker dere lykke til ved renteoppgang.
Anonym bruker Skrevet 5. september 2010 #37 Skrevet 5. september 2010 Huff så mange misunnelig damer... hallo.. Tål at andre har forskjellige prioriteringer og annen økonomi enn dere... Ikke HI.
Anonym bruker Skrevet 5. september 2010 #38 Skrevet 5. september 2010 Misunnnelig på at dere har rota til økonomien deres så mye at dere ikke greier 10 uker på litt lavere inntekt? I think not.
Anonym bruker Skrevet 5. september 2010 #39 Skrevet 5. september 2010 Pappan kan jo ta permisjonen sin spredt utover flere år. Tror ikke dere kommer til å merke det dersom dere løser "problemet" på den måten. Mange arbeidsgivere betaler mellomlegget mellom 6G og lønnen, når man tjener mer. Kanskje det gjelder din mann? Når det gjelder å gå konkurs, så er det en innstillingssak. Kanskje må dere droppe sydenferien og dyre innkjøp det året, men dere har nå tross alt fått et barn, og dere har jo tydeligvis stint med gryn. Luksusproblem....?
Anonym bruker Skrevet 5. september 2010 #40 Skrevet 5. september 2010 Vi har ikke rota til økonomien vår.. Hvor har du det i fra? Ville ikke du ha merket om du hadde fått 10-15000,- mindre i måneden? Mange ville nok ha merket veldig godt om de fikk 2000,- mindre i måneden.. Men vi skal greie det fint, ble bare litt sjokkert da jeg oppdaget dette før i dag, sjokket har gått over nå.. Men det har blitt erstattet med forbauselse over hvor lite forståelse det er for andre folks meninger og problemer på dette forumet.. Hakk hakk hakk, er visst det de fleste er opptatt av.. HI
Anonym bruker Skrevet 5. september 2010 #41 Skrevet 5. september 2010 Vi har ikke rota til økonomien vår.. Hvor har du det i fra? Ville ikke du ha merket om du hadde fått 10-15000,- mindre i måneden? Mange ville nok ha merket veldig godt om de fikk 2000,- mindre i måneden.. Men vi skal greie det fint, ble bare litt sjokkert da jeg oppdaget dette før i dag, sjokket har gått over nå.. Men det har blitt erstattet med forbauselse over hvor lite forståelse det er for andre folks meninger og problemer på dette forumet.. Hakk hakk hakk, er visst det de fleste er opptatt av.. HI
Anonym bruker Skrevet 5. september 2010 #42 Skrevet 5. september 2010 Dere er kjempeheldige da. Hos dere er det bare far dere taper penger på å ha gående hjemme med 80% av 6G. Hos oss tapte vi begge to, store summer faktisk. Men vi har fått nydelige barn og vi angrer ikke et sekund!
Anonym bruker Skrevet 6. september 2010 #43 Skrevet 6. september 2010 Merker at jeg synes veldig lite synd på deg, HI! Vi tjener også over 6G, begge to, men vi fikk dekket det overskytende av arbeidsgiver (staten). Likevel valgte vi å ta 80% dekning, så vi tapte ganske mye penger på det. Har ikke regnet på det, men det var nok ganske mye. Men vet du hva? Det ER dyrt å ha barn. Dessuten har vi en av de mest rause permisjonsordningene i verden. I tillegg noe det er verdt å tenke over - lønnsgapet mellom kvinner og menn er en av årsakene til at vi faktisk har en pappakvote! Og takk for det! Hvis dere går konkurs av et par måneder med lavere inntekt, da har dere planlagt økonomien deres altfor dårlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå