Gå til innhold

Hva som er så galt med Leander da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg for mange, mange år siden satt og bladde i en navnebok for å finne navn til sønnen vi ventet, hadde jeg faktisk aldri hørt om det navnet før. Jeg synes det klinget fint når jeg leste det i navneboken og skrev det opp som alternativ. Tastet det også inn på ssb, og fant ut at det var et lite brukt navn. Vi ville ikke ha et poppis navn, så det endte med at vi brukte Leander.

Så, de siste årene, har jeg sett flere og flere som bruker dette navnet. Helt greit selv om det føles litt kjipt at navnet kanskje blir poppis likevel, men det som jeg synes er trist er all hetsingen av navnet. Jeg vet jo at alle har ulik smak, og jeg forventer ikke at alle skal synes at Leander er et like vakkert navn som det vi synes, men er det nødvendig å hetse navnet da? Og foreldrene til dem som bruker navnet? Føler at i hver eneste tråd om guttenavn og hva som er fint og stygt, så blir Leander trukket frem som harry, stygt, noe nymotens greier (Leander er faktisk et veldig gammelt navn) og foreldrene er mindre smarte og trygdesnyltere. Jeg vet jeg ikke burde ta til meg slike ting, men jeg blir faktisk litt lei meg. Fordi det er sønnen min sitt navn, fordi jeg da føler at dere mobber ham litt siden han bærer det navnet. Tenker dere i det hel tatt før dere slenger dritt om et navn? Eller er det bare så godt å være slem og opptre jævlig og uoppdragent at det gjør det helt ok? Ærlighet, umoderert, for en hver pris?

Oppgitt mamma...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingenting! :) Vi skal bruke Leander som mellomnavn og synes det klinger veldig godt. Og det er visst et gammelt gresk navn og ikke noe nymotens greie :)

Skrevet

Syntes det er nydelig navn jeg da:-)

Skrevet

Fint at flere også liker det da :)

Kan legge til at ingen av oss er trygdesnyltere heller, vi har begge høy utdanning og gode jobber.

Skulle gjerne sett svar fra som som synes navnet er så fælt, men de vil vel ikke svare på et slikt innlegg....

HI

Skrevet

Jeg syns også det er et fint navn:)

Skrevet

Jeg syns også det er et nydelig navn :)

Skrevet

Jeg liker ikke navnet, og det må jeg få lov til.

Alle kan ikke like alle navn. Jeg er ikke en av dem som hetser navnet eller ser ned på foreldre som velger slike navn. Jeg liker baer ikke navnet. Rett og slett fordi jeg synst det hørest for ut som et feminint navn. Den gang jeg møter en Leander er det ikke slik at jeg skal si; Å, det var et grusomt stygt navn.

Jeg liker heller ikke Odin, Filip eller Øystein - om det hjelper.

Skrevet

Jeg er en av dem som ikke liker navnet, men jeg har da ikke hetset noen for det! Du sier at det er et gammelt navn, men for meg virker det nykonstruert, på linje med flere -ander-navn (med unntak av Aleksander). Navnet er ganske nytt for meg, og sikkert for mange andre, men vi venner oss nok til det i takt med at alle Leander'ene vokser opp :)

Skrevet

Jeg har ingenting i mot at andre ikke liker navnet, er jo mange navn jeg ikke liker selv også. Det jeg reagerer på er denne hetsingen som noen klarer å lire av seg. Å skrive at man ikke liker et navn er helt greit, men er det virkelig nødvendig å slenge på hvorfor? At de synes navnet er stygt, feminint, harry, barnslig, kjedelig, pøbelnavn eller hva pokker det nå er alt de sier om det. Helt greit å tenke det inni seg, helt greit å si at det ikke er sin smak eller at de ikke liker det, men å utbrodere slik? Jeg ser bare ikke poenget. Kanskje fordi jeg selv er oppdratt til å tenke meg om før jeg snakker? At det er unødvendig å si stygge ting til andre?

Håper nå i hvertfall at de som er mobbere her inne vet bedre enn å overføre sin oppførsel til barna sine. Min Leander vokser i hvertfall opp med foreldre som lærer ham og vite hva man bør holde for seg selv av tanker og meninger, og at å mobbe andre og deres valg er galt.

Skrevet

Dersom du ikke har hetset, så var heller ikke innlegget mitt ment for å treffe deg :)

HI

Skrevet

Nå var spørsmålet ditt: Hva er galt med Leander?

Og svaret mitt er: jeg synst at det er feminint. Sikker fordi det er Lea...inni der. Synd du føler at jeg hakker på deg ved å svare/svare feil.

Og nei, mine barn får bestemme selv hvilke navn de liker.

Forstår ikke hvorfor du tar deg så nær av det. Det er jo ingen som sier dette høyt. Man svare på spørsmål på en nettside. Ikke for å være ond, men kanskje du ikke bør lese svar med innlegg som "Hva synst du om navnet Leander?" Du tåler jo ikke svarene.

Du har helt sikkert verdene nydeligste gutt. Jeg liker bare ikke navnet - og når noen spør om hvorfor ikke så svarer jeg. Og atter en gang, det er ikke stygt ment.

Takk for meg!

Skrevet

Jeg er en av dem som er rask til å hetse navnevalget Leander - ikke her inne, men ute blant venner og familie og sånt. Jeg syntes innlegget ditt var fint, jeg følte meg skikkelig truffet og angrer på at jeg er løsmunnet i forhold til andres navnevalg. Jeg kommer til å skjerpe meg, takk for at du sa fra. Din Leander er sikkert kjempefin :-)

Skrevet

Om jeg har fått noen til å tenke seg om med dette innlegget, så er jeg veldig glad :)

HI

Skrevet

Folk må jo få like og misslike de navnene de vil. Og Leander falt ikke i min smak. Klisje navn til en gutt!

Skrevet

Jeg var egentlig ikke ute etter svar på overskriften min i dette innlegget, og burde sikkert formulert den anderledes.

Normalt går jeg ikke inn på tråder jeg vet jeg kan bli lei meg av, men ofte her inne er det ikke så tydelig i overskiftene hvilke innlegg det er snakk om heller som det var i dag. Noen ganger kan en overskrift være f.eks "Jeg synes.." og så ikke mer, og når en da åpner og leser f.eks "..at navn som Leander er dritstygt og harry, bare fantasiløse trygdesnyltende alenemødre som bruker sånne navn", ja da blir jeg faktisk lei meg. Oppgitt. Forstår ikke poenget med å henge ut et navn slik bare for å henge det ut? Men ja, jeg er sikkert nærtakende, men man blir gjerne det når man støtt og stadig leser så mye negativt om navnet til ene barnet sitt. For Leander er virkelig et ekstra utsatt navn her inne.

HI

Skrevet

Selvsagt, men det er et stor sprang i fra å si at man ikke liker et navn, og til å hetse navnet og nærmest mobbe foreldre som velger navnet. Det er ikke alltid nødvendig og utbrodere sine meninger bare for å gjøre det, noen ganger går det an å tenke seg litt om og holde inne. Eller?

HI

Skrevet

Folk får selfølgelig lov til å like eller ikke like et navn.

Men jeg er enig med HI her: Det er unødvendig å rakke ned på de navnene man ikke liker. Hva skal det være godt for da?

Når jeg leser tråder hvor voksne mennesker skriver nedsettende om navn - og hetser folk som heter det - så skjønner jeg jo hvor unger henter mobbinga si fra.

Skrevet

Vet ikke om jeg teller som en av de som har slengt stygge kommentarer om navnet, jeg svarte kun at jeg var lei navnet. Her i gata høres det ut som om annenhver gutt heter Leander.

MEN. Vet ikke om det var deg eller noen andre som laget tråden på hva folk synes om Leander. Uansett. Når du spør om noe sånt på et forum som dette så må man takle å få noen kommentarer som ikke er hyggelige Man spør faktisk om en mening om et navn, en kan ikke da bare forvente å få hyggelige kommentarer.

Noen kunne kanskje moderert seg både litt og mye.

Men etter å ha vært her inne en stund så ser jeg jo at det er noen som bare er stygge i ordleggingen sin,

"Hvis man ikke har noe hyggelig å si så kan man holde kjeft" fungerer ikke inne på et annonymforum.

Men nå var jeg kanskje en av de slemme, så jeg får vel holde kjeft

Skrevet

Jeg har aldri bedt om en mening på navnet her inne (vel, ser at jeg egentlig gjør det i overskriften nå, så den burde jeg omformulert, men har aldri gjort det før), men dessverre snublet over andres litt for åpenhjertige meninger ofte i andres innlegg. Gjerne med overskrifter som ikke gir meg noe varsel på at navnet blir hetset.

HI

Skrevet

Synes inlegget ditt var fint skrevet, og er helt enig med deg - navnet er spesielt utsatt her inne.

Det har sammenheng med at det er et "nytt" og moderne navn, noe som ofte unge foreldre velger å gi barna sine. Derfor blir navnet satt i samme kategori som navn som Savannah, Melissa og Matheo.

Jeg tror, og ser det i min omgangskrets, at veldig mange velger tradisjonelle norske navn for å markere en motvekt til moderne og amerikanskinnspirerte navn. Jeg tror også, uten at jeg sier at dette gjelder alle, at dette er en måte å vise "tilhørighet".

Jeg tror derfor at noen av de som kritiserer navnt høylytt her inne, ønsker å vise at de ikke er i kategorien "ung mor og lav utdannelse" og ofte glemmer at det faktisk er barn som bærer disse navnene.

Og selvfølgelig gjør det vondt å høre, jeg forstår deg godt! Det er utrolig stor forskjell på å si at man ikke liker et navn til å "mobbe" navnet og foreldrene som valgte navnet. Og som noen over sier, Leander vil være et helt normalt navn når gutten din vokser opp, og det finnes veldig mange som synes det er pent. Snart vil det komme andre navn å "henge ut" på nett.

Skrevet

Det at jeg ikke liker navnet har å gjøre med det jeg assosierer med det, og det er dessverre harry, uutdannede jenter med tacky smak. Men "ea"-lyden bidrar også til at navnet lyder som et lavstatusnavn for meg, må jeg si.

Folk har forskjellig smak, og det viktigste er jo at dere liker navnet dere har valgt!

Skrevet

Leander er også navnet vi vil bruke;) evt som mellomnavn. jeg har ikke hørt navnet før nå. men gud hvor mye negativ tilbakemelding på det her inne.. helt enig med deg.

Skrevet

Liker navnet, jeg :) Og har en venninne som har kalt sønnen sin for det. Hun er langt fra harry og hun har en god utdannelse. Og en utsøkt smak. Huset hennes ser ut som om det er tatt fra et intriørmagasin med en historie bak det meste av møbler og pynt.

Skrevet

Alle må jo få ha sin egen mening. Jeg synes Leander er et harry-nav, ser for meg litt sånn white trash 17 åring som alenemor....Men det er bare min mening....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...