Gå til innhold

Å gå tur med barnet i band...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva mener du om det? Jeg vokste opp med at jeg måtte ha barnesele med band hvis vi skulle ut og gå. Tror jeg kan tenke meg å bruke samme metode på barnet mitt også, om det fremdeles finnes. Men hvordan er synet på dette i dag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du har en villstyring som løper hit og dit og rett uti veien så er kanskje ikke bånd den dummeste idèen?

Utenom det så burde barn få ha mest mulig frihet og mulighet til selv å lære seg, og bli lært, rett og galt. Også på tur

Skrevet

Så lenge det ikke ligger rundtt halsen på barnet, ser jeg ikke problemet. Det finens sikkert dem som vil rynke på nesen og si at det er å behandle barnet som en hund, men i virkeligheten er det å hindre ham/henne i å løpe avgårde og kanskje skade seg.

Skrevet

Jeg så et tv-innslag fra Norwaycup der ei mor gikk med barnet sitt i bånd.

Tror ikke jeg ville brukt det til daglig, men hvis man skal på steder der der er mye folk å lett å miste hverandre tror jeg det kan være en veldig god idé.

Skrevet

Det ser fryktelig teit ut og ville aldri ha gjort det selv.

Har tre barn hvor en er skikkelig vill, men har heller passet godt på og lært han hva som ikke er lov hvis han skal være med rundt.

Hørte han ikke etter fikk han ikke gå selv, ble heller satt i vogna eller bært.

Slikt må barn lære, å binde dem er bare sykt og utsettelse av problemene.

Jeg hadde iallfall løpt mye når muligheten var der hvis jeg ellers alltid var bunnet fast.

Skrevet

Er det mindre sykt å ha gåsele og flexibånd på en unge så han får beveget seg, enn å stappe ungen i vognen og tjore han fast der??

Skrevet

er vel heller ikke snakk om å alltid våre bundet fast heller, er vel om man skal ut og gå på plasser der det er farlig om ungen løper avgårde, som langs vei eller på plasser med masse folk, langs elv.o.l

jeg brukte sele og "bånd" på min eldste i slike situasjonertil han var nærmere 2 år. Nå er han 7 og virker ikke som det har preget ham negativt..Og ikke løper han av gårde heller i det vi åpner døren, bare for han er "fri"

Skrevet

Det må jo kunne gå an å ha to tanker i hodet samtidig.. er ikke sånn at bruker man en gåsele innimellom så kan man ikke samtidig lære barnet sitt å høre på foreldrene sine når man er ute!

Jeg har en liten ryggsekk med bånd i til min gutt, det var et knallbra kjøp. Da han var 1-2 år og ville gå masse men var for liten til å forstå hvilken retning han skulle gå i og at han måtte holde seg til meg i store folkemengder, var den helt fantastisk. Han fikk utfolde seg og jeg hadde kontroll.

Nå er han over to år og det er lenge siden vi har brukt den. Han har nå kommet dit at han forstår når jeg sier at han må stå i ro, gå ved siden av meg, holde meg i hånden når vi går over veien osv. Ingen motsetning i bruk av gåsele og oppdragelse i trafikken her med andre ord..

Skrevet

Jeg ser for meg at vi trenger det etterhvert.

Har tvillinger.

Skrevet

Prøvde det på min 3åring for et par mnd siden, men det var kanskje litt seint og begynne med når de er 3 år :) men med neste unge så skal jeg prøve fra han begynner og gå , tror kanskje det er litt mer morro for de enn å sitte i vogn/handlevogna/leie mamma.

Skrevet

Har brukt det av og til når vi har vært på plasser med store folkemengder og mye virrvar. Ser ikke noe galt i det, det er en ekstra sikkerhet, og vi her inne er jo ekstremt opptatt av bilstoler og sikring av trapp og komfyrlåser og veltesikre vogner. Så hvorfor ikke.

Var i London for noen år siden, der så jeg ikke ETT barn under 6 uten sele på. Så "nannys" med både to og tre småbarn på tur, i sele.

Skrevet

Det har vel helt klart noe for seg i visse situasjoner, og tror ikke synet på dette er så annerledes enn før. Sikkerhet først.

Skrevet

Vi bruker gåsele til dattera vår når vi er steder med masse folk (feks 17.mai eller kjøpesenter) hvis vi går turer ellers eller ikke skal noe spesiellt annet enn i f.eks matbutikken så går hun jo uten denne..

Hun er overalt og elsker å gjøre ting stikk motsatt av hva vi sier så morro med trassalder.. hehe.. Har henne heller i sele enn å ta risken på at hun hele tiden er ved siden av meg..

Og hvis jeg nå går alene med henne så¨er det mulig jeg bruker den til henne siden jeg nå sliter med bekkenløsning å tvilling gravid..

Skrevet

Det var uvurderlig med sele da jeg fløy alene med en 1 1/2-åring. Å styre på flyplassen med bagasje, køståing, toll, pass og billetter, samt en liten unge som syntes det var fantastisk å ha så mye gulv å løpe på - jeg vet ikke om jeg hadde overlevd uten den selen.

Den var formet som en apekatt som satt på ryggen hennes, og halen var båndet. Folk syntes det var søtt, og hun elsket den.

Skrevet

Helt greit på steder med tett trafikk og mye kaos i hvertfall, særlig hvis man skal holse styr på mer enn et barn. Ofte 1-2åringer blånekter å sitte i vogna, jeg har selv gått for den løsningen. Jeg arvet en gammel vognsele som egna seg fint til det bruket, men de fås sikkert kjøpt enda vil jeg tro.

Skrevet

Det kan også slå tilbake på en selv. Tanken på sele slo meg faktisk aldri da jeg hadde en bitteliten villbasse, uten vett til å være redd for noe og som løp avgårde uten å bry seg om hvor mamma var før han plutselig var borte. Jeg drev også og bærte og satte i vogna når han ikke hørte. Resultatet er en unge som fortsatt ikke vil gå selv! "bæææære meg mamma" eller hyl og skrik om jeg kommer for å hente ham i barnehagen uten vogn. Har ikke brukt vogna på nesten et år pga dette men han maser fortsatt om det. Slitsomme greier. Han er 3 år og 20 kg, så ikke barebare å bære. Hvis jeg er så heldig å få flere barn vil jeg bruke sele når de kan gå. På den måten får de gått og beveget seg, uten at jeg trenger å være redd for at ungen stikker av. Nei, det går ikke å ha hånda på ungen til enhver tid, siden man må feks handle, hilse på folk, bære vesker og poser osv. Kan ikke skaffe barnevakt bare for å gjøre matinnkjøp...

Skrevet

Hei :)

Hvor fikk du tak i denne selen? Syns det hørtes flott ut å ha en sele som barnet også liker :)

Skrevet

Jeg hadde sele til vogna som man kunne ta av og bruke om det trengtes. Har brukt den engang når vi var i dyreparken, kjøpe slikt hundebånd så hun hadde litt gå litt. Hun hadde den bare på seg litt, før hun skjønte hun skulle gå sammen med oss.

Jeg har levende, lekende barn og det har de fått lov til å være. Men de har tidlig lært at når jeg sier de skal gå sammen med oss så må de det. Hundebåndet og slen har liggi under vogna, så har aldri trengt å gjøre mer enn å hinte om det.

Skrevet

Jeg var 16 mnd da lillesøster ble født og noe utspekulert. Mens mamma var opptatt med den lille løp jeg avsted, så meg ikke for, bare løp alt jeg greide. Tror ikke det var så vanlig med søskenvogner for 30 år siden, det ble ihvertfall anskaffet sele til meg når vi var ute alene sammen med mamma på steder med mye trafikk og folk.

Jeg husker ingenting av dette, men kunne nok brukt sele på egne barn i en lignende situasjon.

Skrevet

Det brukes veldig mye i England, og jeg kjøpte selv et flexibånd når vi var i England, til å ha rundt håndleddet på gutten når vi var på trafikkerte plasser. Veldig godt og betryggende, og han elsket friheten av å slippe å holde meg i handa men likevel vite at jeg var nær. Syns det var genialt, jeg, og bruker det gjerne om igjen.

Og jo flere som bruker det (og driter i hva andre synes), jo mer akseptert blir det. Dette handler tross alt om sikkerheten til barna våre.

Skrevet

Har ei venninne som brukte det på sønnen sin...Hun fikk litt komenatarer fra folk når sønnen gikk i bånd og hunden gikk løs

Skrevet

hahaha! Misforstått bandtvang, eller dårlig syn og festet band på feil lite vesen? =)

Skrevet

Vi har brukt det masse!!! Synes det var helt genialt i folkemengder og på steder hvor det f.eks var trafikk. Poden ville gå, og bdre da med sele enn å tviholde han i handa hele tiden (noe han selvfølgelig ikke likte)

Kjøpte vår på Cubus! Vognsele og gå-sele i ett:)

Skrevet

Jeg er synshemmet og hadde stor nytte av å bruke sele og fleksibånd på den eldste, Selvfølgelig ikke til enhver tid men det var veldig greit når vi var på bytur for eksempel.

Og bare for ordens skyld jeg greier å se forskjell på ungen og bikkja. Hehe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...