Gå til innhold

Er skinke og salami mye sunnere enn Nugatti?


Tokatter_USA

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke, har ingen av delene her, så jeg vet ikke hva de inneholder, men jeg prøver å unngå for mye kjøttpålegg. De har vel en del konserveringsmidler og fett og salt, i hvert fall.

 

Nugatti har vi aldri, jeg kjøper altså sjelden kjøttpålegg, så det blir en del gjetost og kaviar. Ferdigprodukter det også, så sikkert heller ikke så sunt.

Da står det igjen hjemmelaget leverpostei og jordbærsyltetøy med redusert sukkerinnhold og bare naturlige ingredienser.

 

Hva er verst/best?

 

Andre påleggsforslag?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Salami inneholder mye fett, bare se på de hvite prikkene i kjøttet.

 

Kokt skinke er sunt, da det stort sett har lavt fett innhold, og består av ganske rent kjøtt.

 

Gjetost er fett, gulost er magrere.

 

Kaviar vet jeg egentlig ikke så mye om?

 

Leverpostei kan være fett, men det innholder masse viktige ting som f.eks. jern! Gi masse leverpostei til barna iallefall! Spiser mye jeg og.

 

syltetøy er jo bare sukker eller druesukker.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så tilgjengelig i USA. Jeg har også inntrykk av at det er mye nitrater i skinke. Iallfall her. Alt kjøtt i grunnen, som er "processed".

 

Ingen har påstått at Nugatti er sunt. Men noen er stolte over at de ikke gir barna nugatti, men salami i stedet.

Sukker er sikkert ille. Men kjemikalier må da være minst like ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes jo magre utgaver av salami også, som er endel sunnere enn vanlig salami. Kokt skinke og diverse andre magre kjøttpåleggsvarianter som kylling og kalkun er jo sunt. Mager hvitost eller magre smøreoster. Egg, banan, mager leverpostei, avocado, mager servelat. Det meste er vel i grunn bedre enn Nugatti og andre sjokoladepålegg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo de såkalte "Lett-produktene" som er verst, for da fjerner de gjerne neturlige ting og tilsetter alskens rarieteter for å få fylle opp plassen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, faktisk er det et like stort problem at barna får i seg denne typen kjøttvarer, ikke bare pga salt og fett, men også pga tilsetningstoffene som faktisk er kreftfremkallende viser det seg.

Jeg har faktisk gått å langt selv nå at jeg kjøper inn skinkesteik som jeg lager selv, kapper i tynne skiver og fryser ned pakkevis, lager også ruller sammen med min mor noen runder og fryser ned mye pålegg.

Alt syltetøy lages også hjemme, ost ol må jeg jo kjøpe siden jeg ikke har gård enda, men det jobbes faktisk med den saken også, lyst på et småbruk med melkekyr, gris, sau, høns og geiter, samt jordbruskareal for å dyrke økologisk selv. Har en jobb som lar seg kombinere både jeg og mannen. Årsaken er all dritten i mat man kjøper og at jeg ikke stoler på at alt som påstås å være økologisk faktisk er det.

Jeg er nok ekstrem, men når jeg har mistet så mange i familien i kreft og da særlig kreft som har rammet fordøyelses organene så sier det seg selv at man begynner å se seg rundt etter alternativene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunost og geitost er forresten veldig mye sukker i, de sammenligner det med sjokoladepålegg fordi det visstnok er ganske ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må legge til at jeg ikke er redd for sukker og salt i moderate mengder, fett er også bra hvis man spiser riktig mengde. NÅ må folk få huet ut av ræva og faktisk se seg rundt og se økningen av visse kreftformer siste 50årene og legge to og to sammen. Vi lever i et utrolig usunt miljø, både rundt oss og det vi putter i oss, faktisk er mye av klærne vi kjøper stapp full i gift de også, for ikke å glemme strålinga vi utsettes for, kroppen blir bombadert.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor bor du da, Tokatter?

I de største byene i USA har de jo egne store supermarkeder med bare økologisk mat. Det finnes en kjede som jeg ikke husker navnet på, men kan tenke meg at de har MASSE sunt pålegg der, sikkert skinke også, uten alle tilsetningstoffene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig ikke et dumt spørsmål i det hele tatt. Det gode med nugatti er bl.a. lecitin, som er et fettstoff som er godt for hjernen. Nøtter er også bra, lavt nok sukker er det ikke, men jeg vil faktisk påstå at det er bedre enn nitrater som det er i mye av kjøttpålegget.

Peanøttsmør, økologisk er bra, avokado som man har med og smører der og da på brødet, samt litt krydder, eller ta med en boks sardiner.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ronja røverdatter

Skal man overanalysere alt, så er det vel ikke mye som er sunt... Skinke kan det være mye salt, sukker og andre tilsetningsstoffer i, det samme med salami og mange andre påleggsorter. Nugatti er en kombinasjon av fett og sukker, syltetøy har mye sukker - men godt syltetøy inneholder i alle fall bær som jo er veldig sunt.

 

Mindre-fett-varianter av mat inneholder veldig ofte mer sukker og salt enn fetere mat. Det er helt nødvendig for å få smak i maten, fett er nemlig en smaksforsterker. Derfor får jeg helt fnatt når folk ikke kan bruke en hjemmelaget dressing med Olivenolje - som inneholder sunt, naturlig fett, men heller på med fake-dressing med masse rart i.

 

Hva skal vi spise eller ikke? Jeg tror at det beste vi kan gjøre er å variere så mye som mulig, og faktisk tror jeg at å spise salami hver dag er like skadelig som å spise nugatti hver dag. Men om vi varierer maten og fyller godt på med frukt og grønnsaker, så blir det jo mindre konsentrat av usunne stoffer også.

 

Og det er klar, jo mer man kan lage selv, jo bedre er det. Men personlig synes jeg det er litt mye styr å lage pålegget selv, selv om jeg gjør det av og til. I alle fall "matpakke-pålegg"

 

Så dermed spiser vi forskjellige varianter av kjøpepålegg, men ellers lager vi 90% av all mat fra bunnen av og med minimal bruk av halvfabrikata, inkludert ferdigkjøpte krydderblandinger som jo også stort sett består av salt og ofte msg også. Jeg prøver også å kjøpe buljong uten msg dersom jeg ikke koker kraft selv.

 

Variert kost, gode grønnsaker, så lite ferdigmat som mulig og godt med trim og bevegelser, så kommer vi langt. Selv om vi sender ungene brødskiver med skinke eller salami på på skolen, og til og med om de får nugatti en gang i blant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leste ikke alle svarene her og dette er jo ikke svaret på spørsmålet til hi, men ville bare nevne at jeg hørte at grisekjøtt er ikke sunt. Grisen svetter ikke og alle avfallstoffer trekker inn i kjøttet.

Sikkert noen her som kan forklare det mer grundig? :)

Det syns jeg er fryktelig ekkelt og jeg har holdt meg unna grisekjøtt siden jeg hørte det.. fysj!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man se på hva som er sundt eller ei, så er det ikke mye man faktisk står igjen med. Saken er at man skal spise variert for å få i seg forskjellige ting kroppen trenger.

 

I nugatti er det ikke akkurat mye naturlige ingridienser, det er det i salami. Vi trenger faktisk fett, noe man ikke skulle tro etter å lese blader osv om dagen. Men det mengden det er snakk om og hvilken type fett.

 

Jeg gir mine barn salami, kjøttpålegg og igrunn det de måtte ha lyst på av pålegg. Nugatti har vi sjelden i skapet, det er tur mat for oss. Vi har måtte "fete" opp to barn, og de andre er helt normal vektige. Fette de opp med sukker og nugatti fungerer ikke, men med helt vanlig mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir litt lettvint å snakke om økningen i visse typer krefttilfeller de siste femti årene. Diagnosen øker. Det betyr ikke at tilfellene øker. Levealderen øker også, og kreftforekomsten øker med antall leveår. Kroppen er ganske god til å skille ut giftstoffer. Å være redd for kokt skinke i butikken, tjener ikke til annet enn å skaffe seg selv et slitsomt liv. Styr unna salt. Vi får i oss masse salt til en hver tid, så veldig salte pølser og sånt er tull. Rent svinekjøtt er magert og sunt. Gulost er bra - inneholder masse proteiner. Leverpostei likeså. Brunost er vel på linje med nugatti, bringer lit næring i seg selv, men hvis det får barna til å spise tjukke brødskiver av ordentlig grovt brød, gjør det nytten :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bør du jo få tak i dokumentasjon på at grisekjøtt er farlig da. Bøndene de siste (flere)hundre år har da spist det??

Har aldri hørt at disse dør som fluer pga grisekjøtt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makrell i tomat,- mye sukker og salt i tomatsausen.Kaviar likeså, mye sukker og salt. Brunost er fy-fy, og leverpostei er alt for mye salt, noen høyt fettinnhold også, og en del konserveringsmiddel.

 

Hvitost er for fett (opp til 50%) og syltetøy ER bare sukker, tilsatt eller ikke. BÆr = sukker. Salami og kjøttpålegg er ovfte tilsatt både farger (e-stoffer) og konserveringsmiddel (e-stoffer) for friskere og mer innbydende utseende og lengre holdbarhet.

 

Egg legges av mishandlede høsn, og hvsi ikke så inneholder de ALT for mye fette..Evt kan man ta ut plommen....

 

Nei, alt er galt, uansett hvordan man vrir og vender på det..EN herlig blanding av det aller meste er det beste..Ikke det samme hver dag, så går man ikke lei og man får i seg det man trenger...

 

 

Et man fornuftig og varere hva man spiser, og passer på mengden sånn noenlunde og at barna ikke får se mer på TV/sitte med data enn et par timer om dag..Ja, da gjør man det meste rett....Nugatti på skiva eller salami :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Griser svetter ikke, avfallsstoffene går tilbake i kjøttet, de har spolorm hele livet, de har trikiner og det er økt fare for å bli smittet av diverse parasitter selv om du steker det godt...selv om vi bor i Norge.

Er rapportert flere og flere tilfeller av trikiner og bendelorminfeksjon av mennesker i Norge de siste årene som stammer fra svinekjøtt.

Grisekjøtt består av 70% urin,avfallsstoffene til grisen som ikke blir skilt ut i urinen går i kjøttet. Det er det man eteer når man eter gris.

Man svetter gjennom huden for å avkjøle seg, det kan ikke griser, i likhet med mange andre dyr, så derfor ruller de seg blant annet i gjørme for å avkjøle seg.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i en liten by med økologiske og lokale kjøttprodusenter. Det er bare litt i dyreste laget. Men du har rett, jeg har ikke benyttet meg av det så ofte som jeg burde.

Hvis man ikke har råd til å kjøre 100% økolgisk, er kjøttmat det viktgste. Har jeg hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forstår ikke hvorfor dette diskuteres opp og ned slik.....

 

VARIASJON er viktig, og nugatti(8,5% hasselnøtt i den) går fint an innimellom, slik alt annet. Nøtter er viktig, selv om alt det andre i Nugatti ikke trengs.

 

Sjekk med blodprøver om dere lurer på om ungene har det de skal av alt i kroppen.

 

Her har vi ikke forbud mot noe. Null hull, og alt av vitaminnivå osv er som de skal være. Men nå er ikke Nugattien favoritt her. Vi har det bare, og det blir variert med dette som med alt annet pålegg vi har.

 

PS! Brunost og prim er ikke lenger tilsatt jern. Men det er mye sukker i begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du har rett. Slikt burde ikke diskuteres.

 

Men hvordan skullle jeg ellers ha lært det jeg har lært i dag?

 

F. eks. at Bær=sukker.

 

Fra nå av kommer ikke bær inn i vårt hus! Unntatt kanskje på lørdagskvelden. Jeg kommer til å savne blåbærene på havregrynene mine om morgenen, men jeg kan jo slenge på en skive salami i stedet.

 

På den annen side, så ble jeg veldig glad for å lese at kroppen er så god til å skille ut giftstoffer! Da kan jeg begynne å bli seriøs med drikkinga!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hihi,godt å se at du har både sunn fornuft og ironi i behold Tokatter:-D

Grunnen til at skinke og salami er mye sunnere enn nugatti er jo rett og slett vanene man lærer seg.

Nugatti er godteri på skiva,skinke og salami er normalt pålegg.

Det handler om å gi barna gode vaner:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...