Anonym bruker Skrevet 30. august 2010 #1 Skrevet 30. august 2010 Ville du spurt foreldrene dine om de kunne betale f.eks baby svømming? Har tre små barn og dårlig råd pga. at samboer ikke får seg fast jobb. Har lyst til å være med på babysvømming med minstemann. Men vet ikke om vi kan ta oss råd til dette nå. Det koster ca. 1500 kr, tror jeg. Jeg har en bra jobb (når jeg ikke har permisjon) og ei helt grei inntekt, så jeg tror at folk ikke tenker på at vi har dårlig råd. Men nesten hele lønna mi går med til å betale lån og regninger. Så bruker vi samboers penger på mat. Etter det er det fint lite igjen til aktiviteter. Foreldrene mine er ikke rike, men de har to greie jobber, og alle ungene deres er ute av hus, så de har god råd. De kjøper dyre ting til oss i blant. Men da er det alltid de som tilbyr seg å betale. Og ofte er det julegaver eller bursdagsgaver. De har f.eks betalt for PC til oss, vogn til barna osv. Jeg har opp igjennom tida, også lånt penger av dem noen ganger, og da vil de aldri ha pengene tilbake Men jeg syns det blir pinlig å spørre om de kan betale for babysvmømminga. Hva ville dere ha gjort? Latt være å dra på babysvømming? Skrapt sammen penger og betalt selv? Eller spurt foreldrene, som jeg er 99% sikker på vil si ja.
Anonym bruker Skrevet 30. august 2010 #2 Skrevet 30. august 2010 Jeg ville spurt foreldrene mine De vil sikkert hjelpe til nå som det er litt trangt hos dere!
Tommage♀♂ Skrevet 30. august 2010 #3 Skrevet 30. august 2010 Jeg hadde aldri fått meg til å spurt om det. Det er jeg som har fått barn, ikke de. Mitt ansvar, ikke deres! Nå er jeg voksen og har flyttet ut for mange år siden, hvorfor i alle dager skulle jeg be mamma og pappa om penger da? At de tilbyr seg er noe annet, eller at de kommer med ting til ungene, kjempeflott! Jeg sier ikke neitakk, men jeg spør aldri!
Anonym bruker Skrevet 30. august 2010 #4 Skrevet 30. august 2010 jeg kunne eventuelt ha spurt om jeg kunne ha fått babysvømming som en forskudd bursdagsgave til babyen. ta å nevn at du kunne tenkte deg det, men har ikke penger til det, så kanskje de tilbyr;-) jeg tror ikke jeg hadde syntes det var flaut å spørre om det, men hadde syntes det var flaut å spørre om penger til babysvømming hvis jeg trengte penger til andre og viktigere ting mer.
Anonym bruker Skrevet 30. august 2010 #5 Skrevet 30. august 2010 I sånne tilfeller er jeg ikke tilhenger av å spørre direkte. Da blir det nemlig umulig for dem å avslå. I så fall burde det være noe mer viktig enn svømming, som jeg ser på som nokså luksusbetont. Eventuelt kan du sørge for å komme inn på temaet, og håpe at det underveis i samtalen kommer fram at dere gjerne kunne tenkt dere å være med på babysvømming, men at det blir altfor dyrt. Så kan det jo hende at de tilbyr seg å betale.
Anonym bruker Skrevet 30. august 2010 #6 Skrevet 30. august 2010 Jeg ville spurt foreldrene mine De vil sikkert hjelpe til nå som det er litt trangt hos dere!
Anonym bruker Skrevet 30. august 2010 #7 Skrevet 30. august 2010 Foreldrene våre har aldri betalt noe for oss og vi ville aldri spurt dem om penger heller. Vi er da voksne mennesker og barna våre er fullt og helt vårt ansvar, også økonomisk.
Anonym bruker Skrevet 30. august 2010 #8 Skrevet 30. august 2010 Jeg hadde spurt om å få låne eller hvis enten du eller barnet har bursdag snart hadde jeg sakt jeg ønsket meg det i bursdagsgave. Og så tatt det derifra, kan skje de da tilbyr seg å betale det utenom.
Anonym bruker Skrevet 30. august 2010 #9 Skrevet 30. august 2010 Det er vell bare å spøre det vell? De er jo foreldrene dine.. Spør om akkurat det du vil;)
Anonym bruker Skrevet 30. august 2010 #10 Skrevet 30. august 2010 Spør om de kan betale det som bursdagsgaveeller julegave da, slik du sier de har gjort før? Så kan de jo evt droppe gave til selve dagen, eller bare kjøpe en bitteliten ting da? Jeg er 30 år og det kunne ikke falt meg inn å leve dyrere enn jeg har råd til, for så å spørre mine foreldre om å ta regninga. Det har jeg ikke gjort på 12 år+, og kommmer jeg heller aldri til å gjøre!
Anonym bruker Skrevet 30. august 2010 #11 Skrevet 30. august 2010 Det er jo nå du har sjansen til å dra på babysvømming. Tror jeg hadde spurt om jeg kunne få låne til økonomien var bedre. Så får det være opp til foreldrene dine om de vil låne eller gi dere pengene. Vi har egentlig ikke råd til babysvømmingen, men har satt ett par andre ting til side for å få råd til det. Jeg tenker som så at sjansen kommer ikke igjen. Hadde vi ikke klart det selv økonomisk hadde jeg ikke vært redd for å spørre foreldrene mine eller hans om lån.
Anonym bruker Skrevet 30. august 2010 #12 Skrevet 30. august 2010 Jeg hadde ikke spurt mine foreldre om de kunne betale for baby svømming, men det er meg. De er hjelpsomme og betaler for ting og tang. Er det trangt er det ikke noe problem om å låne penger. Farmor til barna betaler for idretten de går på, men hun lar det også være jule og bursdagsgaver. Det er så dyrt, så hun syns ikke de trenger mer. Og ungene vil heller ikke ha mer, de er kjempe fornøyde.
Anonym bruker Skrevet 30. august 2010 #13 Skrevet 30. august 2010 Dere som sier dere er da voksne og har valgt og få barn selv, og burde klare økonomien selv. Når deres barn da en dag vokser opp, blir voksne, får hus og barn selv, ville ikke dere hjulpet dem økonomisk om de spurte etter litt penger? Hadde dere svart at dere er da vokse, og burde ordne dette selv? Glad jeg har de foreldrene jeg har. Jeg spør om jeg må, de hjelper og får selvfølgelig tilbake! Og jeg håper at når mine blir voksen, så skal de tørre og spørre oss også, visst de trenger!
Anonym bruker Skrevet 30. august 2010 #14 Skrevet 30. august 2010 Jeg ville spurt foreldrene mine De blir sikkert kjempeglade for å kunne bidra til at dere får kose dere på babysvømming.
Anonym bruker Skrevet 30. august 2010 #15 Skrevet 30. august 2010 Uansett hvor voksen og uavhengig man vil være så er det ikke noe galt i å spørre om hjelp av og til.
Tommage♀♂ Skrevet 30. august 2010 #16 Skrevet 30. august 2010 Jeg var en av de som svarte at jeg er voksen og vil klare meg selv. Det betyr ikke at jeg ikke vil hjelpe egne barn. Jeg kommer til å oppdra dem til ikke å leve over evne, men jeg kommer også til å hjelpe til der jeg føler det trengs.
Anonym bruker Skrevet 30. august 2010 #17 Skrevet 30. august 2010 Hadde eg ikkje hatt pengar til babysvømming så hadde eg kutta det ut. Hadde ikkje fått meg til å spørje etter pengar til noko som eg ser på som ein luksusting. (er i utgpkt noko skeptisk til babysvømming, då det ofte er høge konsentrasjonar av klorgass som kan føre til auka luftvegsplager hjå babyar) Eg er nok av ein annan generasjon enn deg, og vil helst klare meg sjølv. Eg har fått pengar frå foreldra mine frametter då eg studerte og ved huskjøp, men det har alltid vore på deira initiativ. Eit anna forslag er jo at du kan foreslå det som bursdags/julepresang på førehand.
Anonym bruker Skrevet 30. august 2010 #18 Skrevet 30. august 2010 hm, mange her som aldri ville bedt om hjelp ser jeg! Hos oss (er bare meg og en søster) er det vanlig å få litt hjelp selv om vi begge er voksne. Jeg tjener helt greit (390 000), men alikevel så betaler pappa forsikringen min (bil) og veiavgiften. Og det har jeg IKKE spurt ham om. Siden bilforsikringen min står på ham, så bare betaler han. Har etterlyst regningene, men får bare "nei, den betalte jeg bare jeg, ikke tenk på det". Litt bortskjemt enda ja...hehe!
Anonym bruker Skrevet 30. august 2010 #19 Skrevet 30. august 2010 Jeg hadde aldri spurt om det, men kansje satt det på ønskelista til jul eller fødselsdag. Selv om foreldrene våre hr bra med penger betaler de ikke for oss lengre. Hadde det vært noe livsnødvendig jeg manglet penger til ville jeg selvfølgelig spurt, men ikke til luksusting som babysvømming.
Anonym bruker Skrevet 30. august 2010 #20 Skrevet 30. august 2010 Mine foreldre og svigerforeldre kjøper ofte ting til småen. Om vi så mye som ymter på at vi ikke har så mye penger denne mnd så løper de å henter lommeboken. Jeg ville ikke spurt om penger til noe så unødvendig. Babysvømming er ikke noe man MÅ gjøre. Vi hadde ikke råd til det og lot dermed være. Det er ikke så lurt å "lære seg selv" å leve over evne. Som et alternativ så kan du jo ta med alle barna på badeland en dag, det koster nok mye mindre og er kjekt for alle:)
Anonym bruker Skrevet 30. august 2010 #21 Skrevet 30. august 2010 Jeg håper jeg greier å oppdra ungene mine slik at de forstår at de ikke kan forvente at andre skal betale for deres luksus når de blir voksne. Sansynlig vis ville jeg nok sakt nei, men det er vanskelig når det kommer direkte spørsmål. Jeg ville nok i hvertfal ha skammet meg over oppdragelsen jeg hadde gitt dem.
Anonym bruker Skrevet 30. august 2010 #22 Skrevet 30. august 2010 Det kunne ikke falt meg inn å spørre foreldrene mine til penger for babysvømming. Jeg håper faktisk å ikke måtte bidra økonomisk til mine voksne barn. Skulle de komme i en krisesituasjon ville jeg selvsagt ikke nøle å bistå, men jeg tror faktisk ikke at jeg ville betale for luksus eller unødvendige ting. Babysvømming er etter min definsjon ikke nødvendig og det hadde jeg faktisk sagt nei til. Jeg går egentlig ut fra at mine barn ikke ville tenke tanken en gang at det var noe å spørre om.
Anonym bruker Skrevet 30. august 2010 #23 Skrevet 30. august 2010 Jeg ville aldri spurt mine foreldre om penger eller om de kan betale for ting jeg har lyst til å gjøre. Har vært heldig å fått noen bidrag i form av klær og litt penger til babyen, men jeg har aldri og ville aldri bedt om noe. Vil jeg ha noe så sparer jeg til jeg har råd
Anonym bruker Skrevet 30. august 2010 #24 Skrevet 30. august 2010 Synes det er bedre å gå rett på sak og spørre om et lån, enn å hinte frempå at dere ikke har råd. Synes babysvømming høres koselig ut. Synes du skal spørre foreldrene dine, eller høre om å få regningen delt opp : )
Anonym bruker Skrevet 30. august 2010 #25 Skrevet 30. august 2010 Jeg ville ikke spurt om det, selv om jeg vet at min mor ville si ja på flekken!! I å med at det koster 1500.-, så får du knipe inn på noe annet en periode. Klær, utstyr, middager/kinobesøk, røyk (!?) eller lignende. Jeg vil tro at du kommer på noe som du kan knipe på. Hadde vært værre hvis det f.eks hadde vært snakk om ei barnevogn til flere tusen kroner eller at barnet har måtte kjøpe et instrument etc. Men det er selvsagt ditt valg...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå