Anonym bruker Skrevet 30. august 2010 #26 Skrevet 30. august 2010 Kanskje fordi man har økonomi som gjør at man stopper der for å kunne gi hvert barn alle muligheter? Vi har bare en unge, håper på å få en til, men så er det stopp! Da kommer vi til å ha veldig god økonomi, ungene kan få utvikle seg og prøve seg på hva det måtte være, ha foreldre med god tid og et stort engasjement uansett hva de måtte ønske å finne på!
Anonym bruker Skrevet 30. august 2010 #27 Skrevet 30. august 2010 Er litt lettere å hjelpe 2-3 barn økonomisk senere i livene, enn 6-8 barn for å si det sånn. Hvis man har en middels inntekt såklart. Det er ikke lett for unge mennesker å leve på studielån og i tillegg skal skaffe seg hvitevarer osv. Da kan jeg det jo være greit med litt tilskudd av foreldre. Samme med depositum. Ikke er det lett å være ung å komme inn på boligmarkedet. Skal man ta kausjonere for kun 2-3 av barna og ikke de andre? Altså jeg er glad for at jeg ikke har mange søsken. Ting hadde vært mye mer komplisert da. Får den ene noe så skal de andre ha, sånn er det alltid. Mennesker kan være noen gribber når det kommer til penger. Jeg har nettopp arvet en del penger og det gjør det faktisk mulig for oss å skaffe egen bolig og ta en utdannelse. Glad jeg slipper å dele disse pengene med fem-seks andre søsken for å si det sånn. Og så finnes det mange andre grunner til at jeg ikke ønsker mer enn to barn. Men de fleste grunnene er ramset opp i de andre svarene her. Men for all det, jeg har ingenting imot andre som får mange barn, men JEG vil ikke ha det selv. Noen som seks barn sier kanskje at det ikke er så slitsomt som folk skal ha det til. Men da sier jeg bare: " Kjære deg, da har du Gud på din side, da fikk du seks behagelige barn". Det er jo aldri noe garanti vel? Mitt første barn har alltid vært høyt og lavt, mens mitt andre barn er kjemperolig. Kunne sikkert fått mange av nr.2 men det er jo ingen garanti...heheh.. det var grunnen til at nr 1 nesten var 10 år før jeg fikk nr 2
Anonym bruker Skrevet 30. august 2010 #28 Skrevet 30. august 2010 Jeg tror at barn sliter på samlivet på mange, og at man derfor ikke ønsker flere av redsel for at det skal bli for mye. Og i maaaange tilfeller tror jeg mannen sier stopp. Selv har vi to små jenter, og jeg håper vi får en til, men jeg vet at mannen min er veldig sliten og kvier seg for tanken på en til. Kanskje fordi han gjør veldig mye av arbeidet i vårt hjem, så mye faller på ham.
Anonym bruker Skrevet 30. august 2010 #29 Skrevet 30. august 2010 Jeg kjenner mine begrensinger. Og tross to supergode svangerskap og lette fødsler,- og småbarnstid med mye kos, så er to nok. Jeg vil følge de opp med lekser,skole, kjenne deres venner og familiene til vennene, være med på aktiviteter, se på når de konkurrere/opptrer, og samtidig ha litt tid til MINE ting også. EN ting er at småbarnstiden er slitsom med nattevåk og tidlige morgener, og alltid behov for at man må ha barnevakt om man selv ikke kan være tilstede 24/7....Men TID på ungene må man beregne mer og mer på jo eldre de blir, til de blir så gamle at de blir mer selvstenidg også når det kommer til å komme seg til/fra trening og vennebesøk. Og det koster penger. Enn så lenge bestemmer JEG hva de trenger av klær, men ser jo at det mer og mer dukker opp "Ønsker" om visse "typer/merker" klær....Og det kommer nok en dag der jeg må gi litt etter på det punktet...Ikke dermed sagt at de skal få alt de vil, men noe "Må de få" for ikke å bli utestengt av "fellesskapet"...Og det vil jeg anta koster litt.. Dessuten vil jeg ha råd til å betale deres førerkort når den tid kommer og hjelpe de økonomsik når de skal etablere seg.Ikke gjøre det superenkelt for de,- men litt trygger iallefall..Også ønsker jeg at vi skal ha økonomi nok tl å sende de på skole i utlandet et år, om de ønsker...Det var min drøm, men fikk aldri lov..Det ville blitt for dyrt..Så jeg måtte dra som au-pair istedet.Ikke helt det samme, gitt..Lærerikt og fin opplevlse, men studentlive er nå litt annerledes alikevel da... ALt i alt..Jeg ser mer ikke i stand til å fordele min tid på mer enn to unger,- og selv om jeg VET vi økonomsik om noen år vil ha det mye mer romslig enn nå, så kan jeg ikke beregne det inn i et budsjett, og jeg ønsekr altså visse økonomsike "tilskudd" til mine barn opp gjennom oppveksten.... Legg til en mann som er HELT enig i dette, og vi har det helt perfekt med våre to barn og gleder oss med de hver dag:o)
Anonym bruker Skrevet 30. august 2010 #30 Skrevet 30. august 2010 Fordi det er dyrt, tidkrevende, upraktisk og slitsomt.
Anonym bruker Skrevet 30. august 2010 #31 Skrevet 30. august 2010 Fordi det er så mange gode prevensjonsmidler, slik at man kan pule uhemmet uten konsekvenser.
Anonym bruker Skrevet 30. august 2010 #32 Skrevet 30. august 2010 At man har fått mange barn, betyr ikke at alle barna nødvendigvis har vært enkle. Vi har 4 barn, noe som ikke er så mye synes jeg, og de har slett ikke bare vært enkle. Søvnproblemer med alle sammen, tunge svangerskap, en del sykdom, operasjoner osv. Slett ikke bare lett og bedagelige barn uten problemer nei, men heller ikke mer enn at man klarer det helt fint når man bare må. Ut i fra de andre innleggene ser jeg at økonomi ser ut for å være det største hinderet for mange barn. Da kan jeg berolige dere med at vi har god økonomi og klarer fint å følge opp alle barna våres økonomisk. Vi følger dem også godt opp med skolearbeid, treninger osv. Vi er ikke supermennesker, men vi er familiemennesker. Og vi har masse familie og venner rundt oss som vi både kan omgås og gi hverandre hjelp og avlasting. Kan jo forstå at det gjerne virker mindre ideelt med flere barn når man har normal eller dårlig økonomi, men noen av oss har faktisk god økonomi, og da er det litt kjedelig om alle antar at barna våres får mindre enn andre bare fordi de er mange.
Anonym bruker Skrevet 30. august 2010 #33 Skrevet 30. august 2010 Hvorfor i alle dager skal alle ønske seg mange barn?
Anonym bruker Skrevet 30. august 2010 #34 Skrevet 30. august 2010 Min mann synes det var mer enn nok med 2, men jeg klarte å mase meg til 3. mann fordi jeg også ville prøve på å få jente... Nå venter vi tvillingjenter, så her blir vi 4!
Anonym bruker Skrevet 30. august 2010 #35 Skrevet 30. august 2010 .. Ikke er det særlig gøy å gå gravid, ikke er det særlig gøy med nattevåk, og ikke så veldig gøy med liten baby. Gøy er det med to barn. De er verdens vakreste og som man stortrives med å være sammen med og gjøre mye artig sammen med, alle sammen, eller delt.
Anonym bruker Skrevet 30. august 2010 #36 Skrevet 30. august 2010 Man MÅ jo ikke da, det er selvvalgt!! BARE FORDI DERE SLITER, HAR DÅRLIG ØKONOMI OG IKKE GIDDER BRUKE PREVENSJON (RELIGIØS?), MÅ DU IKKE MISUNNE OSS ANDRE SOM HAR GOD RÅD, NOK BARN OG KAN KJØPE DET VI VIL OG SOM KAN TRIVES BÅDE MED AKTIVITETER SAMMEN MED BARNA, ELLER ALENE.
Anonym bruker Skrevet 30. august 2010 #37 Skrevet 30. august 2010 Ja men det er ikke akkurat småbarn som koster Det er når de alle er tenåringen utfordringene virkelig kommer. Men hvis dere har så god økonomi som du sier(altså ikke normal økonomi, for det hadde deres visst ikke, dere hadde GOD økonomi.hehe) Søvnproblemer ja..hehe hvem har ikke det med barna sine..hehe..tunge svangerskap..jepp been there...sykdom checked..operasjoner..hmm ikke barna men meg selv. Ja man klarer det man må! Selvfølgelig det gjør jo alle normale mennesker. Men det betyr ikke at alle får ti barn heller da. Barna dine får nok ikke like mye som dine "søstre" med ett eller to barn med like GOD økonomi(altså ikke normal økonomi..fysj.. men GOD) veldig viktig å få poengtert dette..hehe
Anonym bruker Skrevet 30. august 2010 #38 Skrevet 30. august 2010 Grunnen til at jeg poengterte dette med GOD økonomi, var fordi hun jeg svarte hang seg slik opp i økonomi og hvor negativt det var å ha mange barn i forhold til nettopp penger. Vi er ikke millionærer, men har en god inntekt og sitter på en del verdier. Og barna ville ikke fått mer om de bare var 1-2 enn 4 fordi jeg ikke har tro på å skjemme bort barna fullstendig økonomisk. De pengene til overs ville nok heller gått til ekstra sparing til oss selv i så fall. Poenget mitt var mer at de får det heller ikke dårligere enn andre barn. De får like mye ferie, like mye gaver, klær og utstyr som de trenger osv nå som de er fire barn som om de hadde vært færre. Jeg vet godt at det er tenåringer som koster, men nei, det er ikke noe problem for oss. Når det gjelder søvnproblemer osv var det nok et svar på en tåpelig påstand hos hun jeg svarte som skrev noe alla "..de med 6 barn har nok bare bedagelig barn", som at når man har mange barn, ja da må jo alle barna være så snille og rolige, for hun hadde et travelt barn, og da går det jo ikke an å få mange barn...ehh...jo...
Anonym bruker Skrevet 30. august 2010 #39 Skrevet 30. august 2010 Utrolig hvordan enkelte greier uttale seg så uklart at man ikke engang skjønner på hvilken side av "diskusjonen" de befinner seg.
Anonym bruker Skrevet 30. august 2010 #40 Skrevet 30. august 2010 "man klarer det fint om man må" var utsagnet jeg først kommenterte. deretter kom jeg borti capslock knappen, men gadd ikke skrive alt på nytt, men synes denne "hetsen" mot de som synes de har det fnt med 1-2 barn er litt merkelig ...
Anonym bruker Skrevet 30. august 2010 #41 Skrevet 30. august 2010 Hetsen går da virkelig andre veien. I uttalelser som "Jeg vil ikke ha flere for jeg ønsker å kunne følge opp barna mine." og "Barna skal jo følges opp også." ligger det jo underforstått at om man velger å få flere enn 2-3 så kan man ikke følge opp barna sine.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå