Gå til innhold

"Jeg jobber i helsevesenet", bla, bla, bla

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber ikke i helsevesenet, og er hverken lege eller sykepleier.

Men jeg har en datter med en ganske alvorlig medfødt hjertefeil som er hjerteoperert 4 ganger.

Etter til sammen 1 års innleggelse på Rikshospitalet, diverse samtaler og møter med kardiologer og etter å ha lest side opp og side ned om denne hjertefeilen og andre hjertefeil, problemer og andre diagnoser som ofte har med hjertebarn å gjøre, vet jeg MYE mer om dette enn min beste venninne som er jordmor og min almenpraktiserende fastlege.

Det har de selv sagt.

Tror lignende historier kan bli fortalt av mange andre. Det at man jobber i helsevesenet sier ingenting om hva man vet om diverse medisinske tilfeller.

Så jeg er delvis enig med HI.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Egentlig enig, men man må jo kunne svare saklig. Feks i et spørsmål om taushetsplikt kan et svar som "jeg jobber i helsevesenet blablabla..." være dekkende da man da får frem at man kjenner til helsepersonelloven. Men om noen spør: "hva er symptomene på listeria" og svaret blir "jeg jobber i helsevesenet og vet at blablabla" så er det jo ikke dekkende siden helsevesenet kan være radiologer, helsesekretærer, vernepleiere, leger, hjelpepleiere, miljøarbeidere, spl osv., altså både folk som bør vite om listeria og folk som sikkert ikke har hørt om det.

Selv har jeg hatt tre yrker i helsevesenet, så om jeg svarer på noe nevner jeg opp feks "tidligere hjelpepleier", dersom det er relevant for svaret jeg gir.

Skrevet

13:40: Ja, det tror jeg at du kan. Det er viktig og riktig at pasienter setter seg godt inn i sin egen, evt barnas, diagnoser. Jeg f.eks har vært gjennom prøverørsbehandling og det vet ikke legen min heller så mye om, så jeg kan mer enn han om det.

Jeg er ikke enig med HI, og mener at å avfeie utdannelse på en slik måte kan være direkte helsefarlig. Det har kostet mange ufaglærte både liv og helse og tro at de vet eller føler hva som er riktig selv, når de ikke har noe kompetanse på området. Ta f.eks selvmedisinering eller det å avslutte medisinering uten å rådføre seg på forhånd. Det å lese på nett om symptomer og diagnoser er ikke noe en bør stole blindt på. Husk at informasjonen som legges ut på nett kan leges ut av hvem som helst. Selv trodde jeg til jeg var godt voksen at et symptom på benbrudd var at en ikke klarte å bevege benet (at hvis en hadde et brudd, klarte en ikke å bevege bruddstedet i det hele tatt), noe som enhver sykepleier og revmatolog vet ikke stemmer.

Når det gjelder å vite mye om f.eks vaksiner, kan en sykepleier ha god kunnskap om det hvis han f.eks har skrevet hovedoppgave om det eller jobber til daglig med vaksine eller har andre erfaringer rundt emnet. Så slik kan en sykepleier ha ekstra kunnskap rundt et tema, mens en "vanlig" eller en psykriatisk sykepleier har som oftes mindre kunnskap om vaksiner.

Selv er jeg sykepleier og min sterkeste kunnskap er ikke barnesykdommer, selv om jeg har god kunnskap rundt det emnet, men benbrudd og andre akutte skader/kritisk sykdom har jeg veldig god kunnskap om og jobber med det til vanlig, så jeg ville ikke stusset om å svare på de temaene med bakgrunn i min utdanning og kompetanse.

Skrevet

Er du like hissige på NAV-ansatte som svarer på temaer som omhandler trygd og permisjon også, HI?

Skrevet

Jeg skal gi deg ett poeng HI.

Jeg jobber i helsevesenet. Jeg jobber sammen med svært kompetente mennesker (som også er ett argument her innimellom )

Jeg jobber med IKT og lønn/personal. Jeg har overhodet ingen medisinsk utdanning.

Men jeg uttaler meg heller ikke bastant om medisinske spørsmål om jeg ikke nylig har vært igjennom det spørsmålet omtaler:-)

Skrevet

Det er ganske mange andre enn NAV-ansatte som kan mye om trygd og permisjon. Enkelte kan faktisk mer enn NAV-ansatte. Jeg hars ett eksempler på direkte feilinformasjon fra folk som sier de jobber i NAV.

Skrevet

Helsepersonell som nevnes her er jo spesialister, da. Revmatologer, psykiatiske sykepleiere osv.

Skrevet

En allmennpraktiker kan "litt om alt", og må ofte konferere med spesialister når han eller hiun treffer på et tilfelle han eller hun ikke har sett før.

Skrevet

Det er jeg helt enig i. Problemet er at mange spør på BIM i stedte for å pelle seg til lege og av og til får svar fra "helsepersonell" som ikke vet mer enn folk flest.

Skrevet

Jeg synes det er mye verre med de som overhodet ikke har noen medisinsk utdannelse eller erfaring, som likevel uttaler seg bastant om sykdommer og medisiner.

Skrevet

Misunnelig eller HI.. du høres bitter ut, i tillegg til uvitende. Angrer du nå på at du ikke tok en skikkelig utdannelse i stedet for å daffe på Nav og ploppe ut unger med forskjellige fedre..

Skrevet

Jeg har en meget god utdannelse, tusen takk for omtanken.

Skrevet

Men hvorfor driver dere å snakker om revmatologer i forbindelse med beinbrudd??

Skrevet

Vent litt, der skjønte jeg det. leste hi om igjen :)

Skrevet

og så? Hva er det for et svar? Det er jo ikke det som er poenget!? Skjønner du selv ikke hva du prater om nå eller?

Skrevet

Selvfølgelig vet en revmatolog mer enn den jevne statsviter om beinbrudd og barnesykdommer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...