Anonym bruker Skrevet 29. august 2010 #1 Skrevet 29. august 2010 Er så drittlei av alle disse påståtte "legene", "sykepleierne" og de mer udefinerbare "jobber i helsevesenet" som opphøyer seg til eksperter på alle slags sykdommer, vaksiner osv. Og ikke minst alle som kjenner noen/har noen i familien som er leger etc. "Helse" er et helt enormt fagfelt. Det er derfor man må spesialisere seg. En revmatolog eller en psykiatrisk sykepleier vet ikke stort mer enn en statsviter eller en politimann om barnesykdommer eller beinbrudd.
De to sjarmtrolla og guttspira Skrevet 29. august 2010 #2 Skrevet 29. august 2010 Nei, jeg har da aldri sagt at jeg kan det heller Jeg er bare flink i mitt fagområde som er psykiatrisk sykepleier. Må ærlig innrømme at mye av sykdommer ol har gått i glemmeboken når jeg nå bare jobber med unge med rusproblemer.
Anonym bruker Skrevet 29. august 2010 #3 Skrevet 29. august 2010 Det er da enda verre med de som ikke er utdannet innenfor helse i det hele tatt som tror de vet så mye mer enn leger og sykepleiere.
Anonym bruker Skrevet 29. august 2010 #4 Skrevet 29. august 2010 Husk at selv om man er revmatolog så har man hatt en utdannelse på veien som ikke kun er om reumatisme! Greit for deg å vite at i utdannelsen så lærer man mer enn enn hva man er spesialisert seg til senere..
Anonym bruker Skrevet 29. august 2010 #5 Skrevet 29. august 2010 Når det er relevant i svaret mitt opplyser jeg at jeg er sykepleier, men ikke når jeg bare synser privat. Det har jeg tenkt å fortsette med.
De to sjarmtrolla og guttspira Skrevet 29. august 2010 #6 Skrevet 29. august 2010 Jeg syns faktisk det er være med alle de her inne som er eksperter på alle områder. Er jo kjemerart i grunn, man har jo stort sett en utdanning, og trenger ikke å være så spydige og slenge dritt til hverandre inne her hele tiden. Folk er forskjellige, ferdig med det Det var dagens utblåsning fra meg,hihi
Anonym bruker Skrevet 29. august 2010 #7 Skrevet 29. august 2010 Alle som har lang utdannelse har spesialsiert seg på et felt. En som har doktorgrad i f.eks. historie har selvsagt "hele verdenshistorien" i sin grunnutdanning. Det betyr ikke at vedkommende er særlig mye flinkere enn alle andre som har lest seg opp på ulike emner. Har flere i familien som jobber innen helsevesenet, hver på sine fagområder. De ringer gjerne meg ang f.eks. vaksinering og slikt fordi de vet at jeg er godt oppdatert faglig på det området - selv om jeg egentlig har en helt annen utdannelse. Medisinsk forksning går rivende fort, og det man lærte i en 10-20 år gammel grunnutdanning er ofte nokså utdatert.
Anonym bruker Skrevet 29. august 2010 #8 Skrevet 29. august 2010 Men da håper jeg du opplyser hva slags sykepleier du er også! Ikke alltid det er relevant at du er "sykepleier".
Anonym bruker Skrevet 29. august 2010 #9 Skrevet 29. august 2010 Det trenger ikke alltid være verre, folk uten medisinsk utdannelse kan være ganske godt oppdatert. Utdannelse, særlig innen medisin, er ferskvare. Om den ikke får stadig påfyll så blir den gammel og utdatert.
Anonym bruker Skrevet 29. august 2010 #10 Skrevet 29. august 2010 Som sagt, opplyser om det kun der det er relevant. har jobba ved legevakt noen år og videreutdanner meg nå i rehabilitering (et tverrfaglig studie som omfatter fysisk sykdom, psykisk sykdom, kognitiv svikt, funksjonehemming og mange andre felt).
Anonym bruker Skrevet 29. august 2010 #11 Skrevet 29. august 2010 Nå er ikke profesjonsstuddiet til medisin spesialisert. Det er etter at de er ferdig med legestudiene de kan begynne med spesialisering. Og forøvrig har man ikke en doktorgrad som lege.
Anonym bruker Skrevet 29. august 2010 #12 Skrevet 29. august 2010 Joda, man kan ha doktorgrad som lege. Men det er ikke påkrevd. Når man er ferdig med medisinstudiet er man cand.med. Tar man doktorgrad blir man dr.med.
Anonym bruker Skrevet 29. august 2010 #13 Skrevet 29. august 2010 Eg er litt overraska over at du tenkjer at ein revmatolog ikkje veit stort meir enn ein statsviter eller politimann om barnesjukdommar eller beinbrudd! Ein revmatolog har studert medisin i 6 år og deretter hatt 1,5 års turnustjeneste som inkluderar mellom anna 4-6 mnd arbeid på kirurgisk avdeling og 6 mnd i allmennpraksis inkludert arbeid på legevakt. Etter dette har rematologen hatt fleire års spesialisering i revamtologi, men eg vil jo tru at dei fleste har ganske mykje kunnskap og erfaring om både barnesjukdommar og brudd etter 7,5 års grunnutdanning. Og ettersom dette er tema: JA eg er lege, så eg kjenner godt til grunnutdanninga/turnustejensten i medisin. Eg brukar berre å informere om at eg er lege når det gjeld reint praktiske forhold, som til dømes om fastlegane får informasjon om at pasientar byttar til ein annan lege - det veit eg godt etter å ha jobba mange år i allmennpraksis. Eg for min del er ganske lei av at alle her uttalar seg skråsikkert om ting som dei tydeleg ikkje har greie på, og eg synest med dette at du føyer deg inn i rekka.
Anonym bruker Skrevet 29. august 2010 #14 Skrevet 29. august 2010 Kjære 13:04 Har du hørt om en analogi? Når jeg nevnte doktorgrad i historie så var det selvfølgelig for å illustrere at selv om du har "gone all the way" mht til utdanning innenfor et fagområde, så kan du ikke alt om feltet. Man kan for øvrig utmerket godt ha doktorgrad som lege. Og så lurer jeg på hvorfor du følte behov for å fortelle meg at profesjonsstudiet ikke er spesialisering. Hvor har jeg gitt uttrykk for at jeg ikke skjønte det?
Anonym bruker Skrevet 29. august 2010 #15 Skrevet 29. august 2010 Man blir ikke dr.med. lengre, den tittelen forsvant for noen år siden. Nå blir man ph.d. i medisinskae fag.
Anonym bruker Skrevet 29. august 2010 #16 Skrevet 29. august 2010 Det sier seg vel selv at man kan... Man kan selvfølgelig da doktorgrad etter hvilken som helst utdanning - uavhengig om du er lege eller ikke. Men en lege har ikke doktorgrad etter endte studier, og tar man en doktorgrad så er det innenfor et spesialfelt. Men en lege er lege utifra et profesjonsstudie på 6 år som gir generell kunnskap om medisin - derav allmenpraktiker.
Anonym bruker Skrevet 29. august 2010 #17 Skrevet 29. august 2010 He, he.. Da bør du sette deg inn i pensumet til en sykepleier eller en revmatolig, HI Du tar veldig feil! Hilsen ei som jobber i helsevesenet
Anonym bruker Skrevet 29. august 2010 #18 Skrevet 29. august 2010 Eksemplene min var faktisk basert på konkrete tilfeller i min nærmeste omgangskrets:) Uansett så er det bare å lese en del av svarene her i tråden for gode argumenter for at tittelen "lege" ikke akkurat gjør deg til verdensmester på særlig mer enn det som er akkurat ditt fagområde. For øvrig vet jeg ganske mye om utdanninga, uten at det er så fryktelig viktig i denne sammenheng. Jeg trenger ikke slenge ut tittelen min for å forsøke å drepe en diskusjon, slik du tydeligvis prøver på...
Anonym bruker Skrevet 29. august 2010 #19 Skrevet 29. august 2010 He, he, 13.16 - jeg tror jeg vet mer enn deg om det pensumet.
Anonym bruker Skrevet 29. august 2010 #20 Skrevet 29. august 2010 Så du ville tatt barnet ditt til en statsviter hvis han eller hun brakk benet...?
Anonym bruker Skrevet 29. august 2010 #21 Skrevet 29. august 2010 Berre ein kommentar til 13:13: Dei fleste allmennpraktikarar har 5 års spesialisering i allmennmedisin i tillegg til grunnutdanninga.
Anonym bruker Skrevet 29. august 2010 #22 Skrevet 29. august 2010 13.09 vel, jeg vil si at legeutdannelsen er en lang utdannelse og den gir ingen spesialisering (med mindre man tar en videre doktorgrad, noe som ikke er nødvendig for en lege). Du skriver jo tydlig at alle lange utdannelser gir spesialising, så da gir du nettopp uttrykk for at du ikke skjønner at profesjonsstudiet til lege ikke er spesialisering.. Ingen hokus pokus der skjønner du. Bare ren deduksjon utfra innlegget ditt!
Anonym bruker Skrevet 29. august 2010 #23 Skrevet 29. august 2010 Skulle tro at man om man trenger et mer spesialisert svar enn en vanlig lege kan gi, altså har behov for spesialist, går til lege og får seg henvisning i stedet for å spørre på BIM anonymforum Ønsker HI god bedring. Hilsen sykepleier
Anonym bruker Skrevet 29. august 2010 #25 Skrevet 29. august 2010 En allmennpraktiker er en lege som jobber i allmennpraksis. Man kan bli spesialist i allmennpraksis. Har ingen ting med at man er nyutdannet lege uten spesialisering å gjøre i det hele tatt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå