Gå til innhold

Syns dere 3700 kr er for mye i bidrag til et barn?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Dere som mener at hun bør senke bidraget må jo være dumme i hodet!

Det er NAV som har opplysningene om mannens inntekt, og det er NAV som har bestemt hva han skal betale. DA HAR HAN RÅD TIL DET!!

Dette er på toppen av det hele den dead beat som ikke vil se sin egen sønn....og dere synes han skal belønnes/tas hensyn til slik at han skal slippe å betale det NAV har bestemt?!

Hun kunne sikkert klart å holde gutten med mat og pysjamaser for et lavere beløp, men poenget er vel ikke å redusere tilskuddet til bare å dekke et minimum av hva som kreves for å holde et barn i live! Det er også regnet ut fra fars lønnsnivå, dvs han har antakelig en ganske grei levestandard som tilsier at han kan klare dette beløpet. Synes dere da ikke at bidraget skal reflektere hans levestandard? Hvorfor skal sønnen ha mindre fordi faren ikke vil se han?! Hvis han vil ha et lavere beløp så kan han faktisk få det gjennom en samværsavtale!! Men dere mener at han fortjener redusert beløp selv om han ikke vil se sønnen?

HI, du må rett og slett bare drite i meldinger og mail fra familien hans. Du sier det kan gå måneder mellom hver gang. Blir det ikke i perioder så gir du en advarsel om at du kommer til å politianmelde for trakassering, og så gjør du nettopp det hvis de fortsetter.

Hvis du ikke har behov for hele bidraget hver måned så synes jeg du skal spare noe til utdanning osv når sønnen din blir voksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville nok ha foreslått at dere fortsetter med 2500,- som det var tidligere, man kan jo inngå privatavtaler, som man er like bundet av som det man er til Nav.

 

3700,- er veldig mye (hvis han da ikke er rik..?) om han har ny familie, og to barn til som skal taes vare på, så skjønner jo frustrasjonen hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GLEMMER du at han har en sønn som han driter i?

Du "skjønner frustrasjonen hans" hvis han har andre barn å forsørge?

Hva med hans førstefødte?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barnebidrag skal være et økonomisk bidrag til oppfostring av barnet,det er ikke en løpende dagbot for å oppmuntre til samvær!

Skrekk og gru om denne faren begynner å kreve samvær for å senke bidraget. Da snakker vi om stakkars unge som må være hos en far som egentlig ikke vil ha han.

 

Skal det være et økonomisk bidrag til oppfostring av barnet kan det ikke være skyhøyt, da blir det et økonomisk bidrag til hold av eks og hennes øvrige familie. Bidraget til eldstebarnet går opp, når hun er i permisjon med neste barn med en annen mann. Noe alvorlig galt.

 

Reglene til NAV om barnebidrag er alt for rigide, og bør absolut åpne for mer rimelige løsninger. Særlig når det kommer opp i så store beløp. Det burde være et tak på hvor mye man kan få i bidrag, og det taket bør være langt lavere, enn 3700 for et barn.

 

Fordi om jeg og mannen kunne hatt råd til å bruke så mange penger på hvert av våre barn (8500) og levd et liv i luksus, så gjør vi det ikke. Vi bor i det huset jeg arva, og har ikke boutgifter, ungene våre deler rom, ikke reiser vi til syden og ikke springer ungene rundt i Reima og Timberalnd. Vi er heldigvis fri til å velge hvor mye vi ønsker å bruke på barna våre.

Så lenge barna har et sted å bo, mat på bordet og ikke lever i nød, bør det være valgfritt hvor mye man ønsker å bruke på barna. Og det åpner ikke nav for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet mitt er jo at han nekter å gå med på 2500 også, jeg får ikke igjennom en privat avtale, det er derfor jeg har latt nav ta den biten.

 

Han mener han kun skal betale 600, til nød 1500, men det vil ikke jeg igjen gå med på så da blir det slik at nav regner ut dette.

 

Jeg vet ærlig talt ikke hva jeg skal gjøre når det er slik, det sliter meg ut psykisk, han har ofte lagd et rent helvette for meg i perioder.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ha har jo far selv grevd sin egen grav når han ikke engang går med på privat avtale! La han betale det han rettmessig pliktig til og anmeld han til politiet om han driver sjikane så kanskje han får en ekstra ting og betale på, nemlig bot!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han mener altså 600 kr året skal dekke mat, klær, aktiviteter på fritiden, skolerelaterte utgifter som skolemelk/skolefrukt, ransel, penal+innhold, dugnad innen skolen, bursdag (sin egen og andres), julegaver til venner, sommerferie osv... ja ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt utrolig hvor synd alle syns det er på denne faren som ikke engang har sett sønnen sin på 6år! Hvorfor skal moren være ekstra snill med han når han ikke gidder å se sønnen sin og sender henne hatmail! Sånne folk bør man ikke ha mer kontakt med enn man må og derfor er det beste her å la nav ta seg av alt som har med bidrag å gjøre. Nav har beregnet at de syns han skal betale 3700kr i bidrag, etter at HAN klagde på det forrige beløpet, da får han forholde seg til at han ønsket at nav skulle bestemme og betale det de mener er riktig.

 

Hvis mor og far fortsatt hadde bodd sammen, så hadde det at far tjente mye penger kommet sønnet til gode og det er ingen grunn til at det ikke skal komme sønnen til gode når de ikke bor sammen også. Om mor bruker pengene på sydenferie og reimadress til han, eller velger å bruke det til å jobbe mindre for å ha mer tid til han hjemme, det har far ingenting med. Han har selv valgt å ikke være en del av sønnens liv og han har selv bestemt at nav skulle beregne bidraget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja han mener det.

 

''Det er helt feil at jeg skal betale for et barn jeg ikke ønsker lengre, jeg har ikke noe farsfølelse igjen for dette barnet og syns din nye mann kan ta det ansvaret, for han valgte jo tross alt å bli sammen med deg selv om han visste du hadde barn fra før''

 

Han sier vidre at han ønsker han skal adoptere min sønn så han slipper å belastes for barnet.

 

Problemet er at vi ikke stiller kravene, har fått muntlig avslag. Vi er ikke gift, og vi har kun vært samboere i 3 år, det er for kort for bufetat. Vi skal gifte oss snart, og når det var gått et år etter giftemål så kunne vi prøve å søke på nytt.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Jeg skriver kanskje noe som har blitt sagt før fr jeg har ikke lest alle svarene du har fått.

Når nav regner ut hvor mye han skal betale går de ut fra inntekten hans, så han har råd til det. Drit i han og heller annmeld han for trakassering hvis hatmail og div forsetter.

Du har ikke gjort noe galt, han er en drittsekk!!

Du burde aldr finne på å inngå en privat avtale med en slik person.. da skal du se du får problemer.. og ender opp med at han ikke betaler noe.

 

Jeg har også et barn i den alderen og bf nekter å betale noe så jeg får 1230kr i mnd. Fikk en gang et regnestykke i fra nav der det sto at han skulle egentlig betalt 3700 han også. Alt dette får jo han i gjeld men jeg vet at vi ser aldri noe til de pengene.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bidrage blir regnet ut fra både mors og fars inntekt, i tillegg til hvor mye samvær den enkelte part har.

 

Når far har høy inntekt, blir bidraget også høyere enn om han hadde lav inntekt.

 

3700 er en noe høy sum i bidrag, men det betyr jo sannsynligvis at far har en rimelig god inntekt. NAV tar jo hensyn til hans lønn OG andre utgifter når de regenr ut bidraget. Far skal sitte igjen med en viss andel av egen lønn når hans utgifter og bidrag er trykket fra, så sannsynligivs lider far her ingen nød.

 

Tror ikke mange her vet hva en 8-åring faktisk koster. Og da snakker vi ikke bare kost og losji, men også mat, ferie, klær, SFO-utgifter, fritidsaktiviteter, fritidsutstyr etc etc. Bare SFO utgiftene kan jo beløpe seg til 2500 kr i måneden. vet dere egentlig hvor mye dte koster for et barn å delta på f.eks fotball eller ishockey (eller andre fritidsaktiviteter for den delen)

 

I de fleste tilfeller kommer NAV fram til et MINDRE bidrag enn det man gjør i private avtaler. Når NAV kommer fram til mer, betyr dte faktisk at barnefar har råd til å betale det:) 600 kr for en 8-åring. Hva er det liksom?

 

Stå på HI. Ikke gi deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg HI. Ta i mot det Nav har regnet ut at din sønn skal ha, og ignorer all psykopatdritten som kommer fra BF med familie. Ikke les meldinger og mail fra dem hvis du blir så lett påvirket. Ta bare ikke fra gutten din penga hans!!!

Når din sønn ikke har kontakt med dem, trenger heller ikke du å forholde deg til dem.

Selv får jeg 3500,- selv om jeg vet det er for mye i forhold til at jeg har fått en jobb med relativ høy inntekt. Det får "min" BF ta tak i selv. Jeg kunne ikke brydd meg mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La hn betale det som nav har regnet ut. Og hvis du får flere mail fra denne mannen så skriv til bake: " Det er din sønn og når du velger og ikke har samvær så går selvfølgelig bidraget opp. Det er like mye ditt som mitt ansvar og bidra økonomisk.

600 kr som du ønsker og betale dekker ikke en gang strømmen han bruker. Tenk deg om. Han trenger et eget rom, mat, klær, bursdag og julegaver, bursdag og julegaver til venner, fritidsaktiviteter og fritidsutstyr, sfo utgifter, ferier+++ og du mener at 600 kr SKAL dekke halvparten av alt dette i mnd??????"

 

"Og sender du meg flere hat mail så blir jeg nødt til og anmelde deg for trakasering!"

 

Ikke bry deg om bf hi. Denne manne vil bare komme seg billig unna..Han bidrar jo ikke med en dritt og jeg ser derfor ikke på det som en katastrofe om han må betale 3700 kr i mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske jeg hadde fått så mye i bidrag jeg..Sitter med 940,- mnd fordi bf har klart å lure seg unna i fire år..Men, nå skal nav få lov å regne ut dette for meg og, så kanskje jeg er like heldig som hi :)

 

Syns ikke det er for mye å få! Å sitte med fullt ansvar for et barn bf ikke vil ha med å gjøre, er en tøff jobb, selv om man har ny samboer, og man fortjener å kunne gi barnet sitt det lille ekstra som bf ikke stiller opp og gir :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her betaler faren til dattera mi 2900 pr mnd og han har henne annenhver helg + 2 uker ferie og annenhver jul. Hun er 7 år.

Vi betaler alt utstyr hun trenger og får sjelden noe uitenom av faren sin.

 

SÅ med null samvær, synes jeg ikke det bidraget var for høyt.

 

Og jeg er også gift med ny mann og har fått flere unger..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Hi,

3700 kr i måneden for et barn man ikke har samvær med er IKKE mye!!

Du skal la det barnfar, samboer og resten av familien sier gå inn det ene øret og ut det andre!

Jeg har en følelse av de over her som har svart at det er for mye osv. er bitre stemødre som er irritert over at noen tusenlapper fra deres nye manns lønning går til barnebidrag.

Jeg har selv 3 barn med en drittsekk som ikke har samvær eller betaler bidrag.

Disse pengene har din sønn krav på etter at NAV har sett på fars inntekt, manglende samvær osv.

Du skal da vel ikke føle skyld over å motta penger som din sønn har krav på!?!?!?

Koster mye med barn, ikke bare har man de "vanlige" utgiftene, men hva med aktiviteter, sfo, ski, sykkler, ferier osv osv

Ønsker deg lykke til, og ta imot disse pengene som sønnen din har KRAV på!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta i mot.

 

Her mottar jeg bidrag på 1600 på en gutt på 8, og det er rett utfra min inntekt, bf's inntekt og våre livssituasjoner. Samtidig betaler min samboer på sine to (9 og 12 år) ca 2000, noe som er rett utfra hans, og mors inntekt og livssituasjon. Men her bidrar min samboer med penger utenom til sine barn (vintersko, bursdagsfeiringer, kontigenter, kontantkort, sykkel osv), noe bf til min sønn ikke gjør. Og da stemmer beløpene desto mer.

 

Så ta i mot og drit i hva han surver om, han har ingenting han skulle sagt når nav har fastsatt bidraget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til vanlig synes jeg dette egentlig er litt for mye hvis mor er i jobb, ny samboer osv. Men vet du. En som ikke vil ha barnet sitt, klager på bidrag på 2500 kr (som jeg egentlig mener er akkurat passe) også vil jeg i tillegg tro at han tjener ganske bra siden du er i arbeid, forhold, han har to barn til osv.

 

Bare la det gå sin gang, så kan nav justere etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...