Gå til innhold

Syns dere 3700 kr er for mye i bidrag til et barn?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Bf har fått 2 nye barn, har ingen kontakt med sin første sønn som er 8 år. Nav har regnet ut at far skal betale 3700 kr i mnd i bidrag.

Han har ikke sett sin sønn på 6 år.

Før var bidraget på 2500, men etter han klagde og ville de skulle regne på nytt gikk det opp for 1 år siden.

 

Jeg får av og til ''hat''mail, smser og telefonsamtaler fra ham og familien hans om at jeg melker han for penger. Det kan gå flere måneder i mellom disse meldingene.

 

Det er nav som har regnet ut dette og det har de gjort flere ganger siden han kan finne på å klage på bidraget fra tid til annen.

 

Nå er jeg mektig lei og vurderer å senke bidraget, han mener selv han skal kun betale 600 kr i mnd, det skal holde i massevis mener han siden han ikke vil ha ungen en gang.

 

 

Så hva får dere andre i bidrag for et barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Far til barnet har ingenting han skulle sagt, han skal betale det som blir regnet ut. Du (barnet) har rett på disse pengene. Det er faktisk ikke billig å ha barn, det er svindyrt. Jo eldre de blir, jo dyrere blir det. Han har bare med å betale!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir bare så forbanna sliten, og jeg tenker at enda så er det 10 år igjen med dette maset om bidraget fra han, kona hans og hele familien hans.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dET OG EN DOBBEL BARNETRYGD, DET ER DRITMANGE PENGER FOR ET BARN. mYE MER ENN EN 8 ÅRING KOSTER. sÅ SIER VI AT DU SKAL BIDRA MED 3700 SPENN SELV, SÅ ER VI OPPE I 9000 KRONER I MÅNEDEN. dET ER UHORVELIG MED PENGER DET.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør på:) Han har bare godt av å punge ut når han har valgt å ikke ha kontakt med barnet sitt.

Mye er det, men det blir beregnet av det han tjener, så han har råd til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke dobbelbarnetrygd eller os bare så det er sagt.

 

Jeg vet ikke hvordan nav regner ut dette, men for et år siden var det på 2500, men det ble hevet etter han klagde på det, og han har også klagd to ganger til, men det er ikke senket, samme beløpet uansett.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, om du regner større leilighet/hus, mer strøm, mer mat, klær, skoleutstyr, medisin, sportsutstyr, busskort, sykkel osv osv. så koster det ganske så mye å huse, mate og holde et barn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dobbel barnetrygd har vel alle aleneforeldre krav på?

Synes forøvrig det var mye, min mann betaler 3000 kr for to barn.

 

Men om nav har regnet ut dette så er det jo riktig i forhold til din og hans lønn.Ingenting å få dårlig samvittighet for- og bare å anmelde for trakassering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler på at du har 3700x2 pluss barnetrygd i økte utgifter utgifter for å holde en 8 åring. Desse pengene går helt sikkert inn i ditt og/eller familiens generelle forbruk. Og da suger du faktisk penger ut av han, så lenge du ikke sparer tilsvarende overskuddet i dette barnets navn.

Ser ikke grunn til at du skal kreve mer enn du faktisk bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du og barnefaren skal jo betale like mye for barnet og da er du oppe i 7400 kr i mnd for dette barnet. Bruker du virkelig 7400 kr ekstra i mnd fordi du har dette barnet? I tilfelle har du et sinnssykt forbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye eller ikke mye, FOR mye er det i hvertfall ikke. Om NAV har regnet ut at det er dette han skal betale, så er det noe han har råd til også.

 

Et ekstra soverom koster penger, det er i hvertfall sikkert. Listen over andre utgifter i forbindelse med en 8 år gammel gutt kan bli milelang, så å påstå at man ikke kan ha slike kostnader på et barn blir for meg utrolig naivt. Vi snakker om en med fulltidsansvar her, tror mange glemmer at smavær med barnet reduserer bidraget.

 

HI, når du har en far til ditt barn som driter i både han og deg, synes jeg i hvertfall at du skal gjøre det samme tilbake igjen. Hva han og familien hans synes om deg betyr ingenting. Det sier det meste om dem og hans kone at de faktisk støtter han i å være totalt fraværende i sitt barns liv! Drit i dem, og vær glad vi har et system som sikrer at barna vi føder blir forsørget av de som har ansvaret. Egentlig fortjener alle barn å ha to foreldre som elsker dem, og intet pengebidrag kan erstatte det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en gutt på 8 år, i tillegg til flere andre barn, men vi bruker da sannelig ikke 7400 + barnetrygden på han i mnd, uansett om vi regner med ekstra rom, ekstra vannforbruk, ekstra str. på bil osv osv.

 

Over 8500 i mnd er jo vanvittig mye penger.

 

Skulle det kostet så mye pr barn ville jo ingen hatt råd til å ha flere barn her i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan jo være hun sparer halvparten, hun sier jo ingenting om hvordan hun disponerer pengene.

Høres jo utrolig trist ut at far ikke vil se barnet sitt, og ikke betale, og sender hatmailer til HI, da er det jo noe som har gått alvorlig galt på veien...

 

Men til spørsmålet ditt: Ja, jeg syns 3700 kr er mye penger, men om det er for mye i bidrag, vet jeg ikke. Kommer an på hvordan du bruker pengene. Hvis barnefar tjener så godt, er det jo greit, men hvis han har økonomiske problemer, og det går ut over hans nye familieliv, så er det jo noe annet. Hvis han lever over evne derimot..

Dette vil vi vel egentlig aldri få svar på, siden dere ikke har noe kontakt.

 

Men: Hvis han ikke vil ha kontakt med barnet sitt, så kan han godt betale 3700 kr i barnetrygd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man skal søke lån, regner jo bankene ut at man har 5000 i utgifter på hvert barn i mnd. Så nav sin utregning er jo ikke halvgal. Husk at faren ikke bidrar med NOE i dette tilfelle, ingen ferier, ingen gaver, ingen kos, ingenting. ABSOLUTT INGENTING. Ingen sykt barn dager, ingen sang på sengekanten.... Det er noe ingen penger kan kjøpe;(

 

Syns ikke 3700 kr er så mye jeg. Dessuten er det ikke HI som krever disse pengene av han, det er NAV som har funnet det ut, etter at han syns at 2500 kr var for mye å betale! Hvis han bare hadde betalt, og syns det var greit, så hadde han ikke rotet det slik til for seg selv.

Sorry, han høres ut som en idiot. La han betale pengene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan greier noen å ha 3-4-5 barn og kanskje enda flere da, om det skal koste over 8500 kr i mnd for ETT barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mors "barnebidrag" i dette tilfellet er da sannelig også basert på hennes inntekt! Hvor i dette regnestykke står det at hun tjener det samme som barnefaren??

 

Når det gjelder fulltidsansvaret for et barn er det ikke bare rene kostnader som gjeler heller. Tiden og oppfølgingen det krever gjør også sitt til at man selv ikke kan ta de grepene som trengs for å eventuelt bedre egen inntekt osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke bry deg om barnefar, dere har krav på disse pengene hvis NAV har bestemt det :)

 

Hvorfor skal far sitte å sløse disse pengene på seg selv bare fordi mor "umulig kan bruke så mye penger på deres felles barn"??

Så kan hun bruke de på en deilig ferie med barnet, kanskje spare litt til han osv. Penger er det alltids bruk for :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes faktisk det er mange penger. En kamerat av meg tjener godt og jobber i Nordsjøen, moren flyttet fra han av diverse grunner, krevde mannen for bidrag og han betaler er høyt beløp nettopp pga sin inntekt.

 

Det verste er midlertidig hvordan hun utnytter faren til ungen, han kjøper vinterklær, sko, alpinutstyr etc mens moren går i støvletter til 2000 kroner og har deltidsjobb som bingovertinne og mottar også redusert os vil jeg tro.

 

Blir kvalm av slike damer altså. Nå har også faren søkt om delt omsorg, dvs han ønsker og ha sønnen 40%, men tror du f.. ikke dama har engasjert advokat og det som verre er for at hun skal vinne!

 

Hadde min mann måttet ut med 3700 i måneden for sitt barn, hadde det gjort et stort innhugg i vår privatøkonomi, såpass kan jeg bare si selv om vi tjener middels bra!

 

Trenger du så mye i måneden for gutten? Kan du ikke inngå privat avtale og få nav til og kreve inn pengene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får 1970 i bidrag. Bf har 2 egne barn med nye konen. Bor 20 minutter fra oss, men har ikke sett sønnen sin siden sønnen var 6 måneder gammel...

 

Om NAV har sagt han skal betale så mye så er det fordi han har så bra lønn at han klarer det!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er mye for ett barn.

Men det er regnet ut fra lønn, og det er jo sånn at de med høgere lønn også bruker mer på barna, og vil da tru at det er regnet ut fra hva han ville brukt på barnet dersom barnet bodde sammen med han. Da inkl alle ferieturer, utstyr, klær, mat, sparing og ja ALT.

Trist for barnet ditt at pappaen ikke vil ha noe med han å gjøre da :( Tragisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok vært mer velvillig dersom far hadde tatt sitt ansvar som far. Han velger bort barnet - og da får han bare betale for det. Dersom bidraget er regnet ut sånn, så tjener han godt! Så la NAV ta innkrevingen, og si at dersom han kommer med flere hat-mails, så får du vurdere å anmelde han. Ingen skal komme med slikt selv om man føler seg urettferdig behandlet.

 

Jeg er selv gift med en mann som har barn fra før, så jeg vet litt om både bidrag og kostnader for barn. Og ja, det koster nok oss omtrent like mye som det koster mor å ha dette barnet (som både min mann og jeg gladelig har her på samvær nesten 40%). Men loven er slik, og er man uenig i loven, så får man jobbe for å få den endret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei bf bidrar ikke med noe, ingenting har vår sønn fått. Han får ikke en gang oppmerksomhet. Min eks syns det ble for krevende.

 

Problemet med privat avtale er at min eks nekter å gå med på det, han mener selv han kun skal betale 600 for barnet, men kan strekke seg til 1500 om nødvendig. Det er derfor jeg tar det gjennom nav så slipper jeg å krangle med denne mannen.

Er helt umulig for meg å samarbeide med denne mannen.

 

Jeg vet ikke hva han tjener, jeg jobber til vanlig 50-80% stilling i helsevesnet, akkurat nå er jeg i permisjon og har 7 mnd igjen. Så kan jo hende det er derfor det har gått opp siden jeg ikke har like mye i inntekt nå som når jeg jobber.

 

Kan jeg be nav om å senke det uten hans samtykke?

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da veldig til negativitet til at barnefar skal betale så mye i bidrag. Hadde han brukt retten sin og vært "far" med samvær hadde jo bidraget gått ned. Disse reglene er laget for at det skal svi å få barn å drite i ansvaret. Tjener han så mye at dette er resultatet må han bare svelge å betale. Latterlig å kritisere mor av den grunn. Hun trenger nok ikke 3700 kr i å holde gutten i live, men det skal også betjene strøm og bolig der barnet bor.

Mor er faktisk heldig som har en eks som tjener så godt, når alt han var dugelig til var å være sæddonor. Hans egen feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...