Gå til innhold

Poeng med leksehjelp i 1. klasse?


ev@drian

Anbefalte innlegg

Alle førsteklassinger blir nå tilbudt leksehjelp fra etter høstferien (her hvertfall) og jeg må ha med svarslipp i morgen... Usikker på om dette er nødvendig første året?

 

Jeg føler jeg er både pedagogisk nok og engasjert nok til å ta leksene sammen med ham etter skoletid, vil ha gode rutiner på dette (og gleder meg til lekselesing). Og gutten min er forholdsvis tidlig ute med bokstaver og tall, så jeg føler heller ikke at han trenger noe ekstra hjelp sånn sett.

 

Hva mener dere om leksehjelp i 1.?? Har dere som har 5/6-åringer takket ja til dette? Hvorfor evt hvorfor ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi måtte svare ja/nei allerede i våres og visste egentlig ingenting om vår nye hverdag fra høsten. Vi takket derfor ja til 1 av 3 dager i uka for å sikre oss. Jeg ser på oss som ressurssterke foreldre og tror nok vi fint klarer dette greit selv, men det er jo greit med en gang i uka så vi får se. Er jo greit å ha det som en rutine til de senere trinnene. Kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må også gi tilbakemelding på dette nå og aner egentlig ikke om det er noe poeng eller ikke. Det er vel neppe så mye lekser i første klasse at det er et voldsomt behov, samtidig som jeg også har lyst til å være en aktiv del av læringen til snupp selv. På den annen side så tenker jeg at det kan være en bra rutine og innarbeide for de neste årene, og det faktum at hun foreløpig har svært liten interesse for tall og bokstaver gjør jo at hun allerede ligger litt etter mange av de andre i klassen.. Heller både for og i mot, men tror det blir mest for...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en tredjeklassing nå, og det er ikke noe problem for foreldrene å hjelpe barna med leksene verken i første, andre eller tredje for den saks skyld. Her får alle t.o.m fjerde tilbud om leksehjelp, men vi har valgt å takke nei. Føler jeg mister litt kontrollen over hva de driver med på skolen da. Synes det er greit å følge litt med! Jeg tenker sånn at det kanskje er et tilbud mer rettet mot de som ikke har så god tid til å hjelpe barna hjemme? For hverdagen er hektisk, så jeg synes det er et supert tilbud!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en 2.klassing nå, og var ikke i tvil om at vi skulle takke JA!

 

Ikke fordi vi ikke kan eller vil sitte sammen med han å gjøre lekser, men rett og slett fordi han er sliten og veldig lite motivert for lekselesing etter middag. Vi jobber begge 2 og da er alternativet lekselesing etter henting på SFO og mens småsøsken løpende rundt i huset.

 

Etter SFO er han mentalt sliten, lite lysten på å starte på leksene, ønsker å brukte tiden på lek, fritidsaktiviteter og ikke minst være sammen med venner. Så jeg ser det som en STOR fordel at han er ferdig med leksene før vi kommer hjem om ettermiddagen. Det er bare stress å skulle gjøre lekser mellom middag og fotballtrening..... Og læringseffekten er da også minimal etter min mening.

 

Jeg ser ikke leksehjelpen som noe hinder for at vi kan ha kontrollen med leksene og se fremgangen hans. Han kan vise oss hva han har gjort på kveldstid. Vi må også bruke tid på lesingen sammen, da dette ikke gjøres på leksehjelpen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er det leksefri skole, så ingen av elevene har lekser på noen av trinnene.

 

Alt av skolearbeid gjøres i skoletiden.

 

Positivt for de som kanskje ikke har så ressurssterke foreldre hjemme i alle fall:)

 

Pluss at det frigjør tid til andre aktiviteter på ettermiddags- kveldstid. Det blir da nok skolearbeid uansett. Ungene har jo omtrent lengre dager med skolearbeid enn vi har arbeidsdager hvis de skal ha masse lekser til etter skoletid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arrrggghhh!

Dette med leksehjelp for 1.-4. trinn er helt meningsløst! Det som virkelig hadde vært et godt tiltak, hadde vært å tilby leksehjelp for 5.-7. trinn. Det er gjerne der foreldrene begynner å streve med å gi god nok hjelp og støtte!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekket med klasseforstanderen,og hun anbefalte ikke leksehjelp til 1 klassingene.

Samtidig var leksehjelpen her før skolen,og min er skikkelig treg om morgenen:-( Jeg valgte derfor å gi henne en myk start på skoleåret mens jeg kan,med frokost og ro hjemme før skolestart.

 

Klasseforstanderen sa at leksene i år kommer mest til å dreie seg om lydene,så dette burde vi uansett sette av tid til hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele klassen til snuppa har takket ja til leksehjelp....

ALlle er ressurssterke foreldre med mulighet til å hjelpe de hjemme....

 

De har ikke mye lekser, men de gjør også andre pedagogiske ting..som spill, oppgaver og lek som er er relatert til de de gjør på skolen. Så ungene vil i 1. klasse her hos oss ikke merke så mye forskjell på skoletiden og leksehjelp timen.

Det er en time i uka hos oss.

 

Leselekser blir ikke gjort på leksehjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har valgt å ikke benytte oss av det av tre grunner:

 

1. jeg ønsker å ha oversikt over hva de gjør og hvordan han ligger ann, og synes leksene gir meg en liten oversikt på dette.

 

2. jeg mener det er godt å innarbeide gode rutiner på dette tidlig, jeg var slik at jeg aldri hadde med lekser hjem siden jeg unnagjorde de på skolen. mine foreldre var ikke så veldig engasjert i det, og da jeg kom opp i de klassetrinnene hvor man fikk såpass med lekser at ikke man rakk dette på skolen, hadde jeg ingen naturlig rutine på det. så jeg gjorde leksene i friminuttene.

 

3. vi bor et lite stykke på utsiden av skolen, slik at mange av vennene hans bor lengre unna enn gåavstand. så når han er på sfo, vil jeg gjerne at han kan leke og bli kjent, så kan vi heller gjøre leksene her hjemme i ro mens jeg lager middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi valgte og takke ja til leksehjelpen, men det er ikke for at vi skal slippe og gjøre det sammen med han, ikke er pedagogisk nok, eller mistenker at han trenger ekstra hjelp.

 

Jeg er selv lærer og etter samtaler med foreldre, er erfaringen min at man sliter med og får tiden til og strekke til, ungene er slitne og leksene blir en negativ opplevelse for både foreldre og barn. Det er en dårlig start på et langt skoleliv.

 

Leksehjelpa på skolen hos oss blir gitt i siste del av skoletiden, ikke på SFO.

 

Når det er sagt, er forutsetningen for at dette skal fungere for oss, at han har med seg leksene hjem sånn at vi sammen kan se på og snakke om det han har gjort. På den måten har vi skolen med oss hjem, og mor har kontroll;)

 

Mengden med lekser elevene får i første klasse, varierer sikkert fra sted til sted, men det er en gradvis økning, og kan være overveldende på både foreldre og barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi gode rutiner på lekser til 12 og 7 åringen, de er begge motiverte til og gjøre lekser og det går veldig greit.

Men nå slutter jeg på jobb og er hjemme kl 15 så vi har god tid på ettermiddagene, skjønner at det blir stress når man ikke er hjemme før 16:30 ...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har allerede begynt med leksehjelp. Vår 5-åring får lenksehjelp hver dag etter skolen/på SFO. Syns det fungerer veldig greit. Vi ser over leksene hans hjemme sammen med ham, og på den måten føler vi at vi er oppdatert på hve han lærer og hvor godt han kan tingene. Gutten vår er også tidlig ute med tall og bokstaver og vi har jobbet endel hjemme med dette før skolen tok til, og dette fortsetter vi med, men syns samtidig det er veldig greit at han er sammen med de andre og får leksehjelp, så er vi sikker på (i en travel hverdag...) at han får gjort leksene sine skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi takket nei fordi jeg har lyst til å hjelpe ham med leksene selv.

Kanskje vi takker ja når han blir litt eldre, men i går hadde han sin første lekse, og vi storkoste oss sammen - hadde nesten ikke tid til å spise middag. For meg blir dette kvalitetstid med barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi takker nei (1. klassing og 3.klassing). De er gjerne slitne når de kommer hjem, så hender vi utsetter leksene til etter middagen, men som regel gjør de det før middag, gjerne mens jeg lager maten (går litt til og fra, hører leselekse, ser at du har forstått oppgavene riktig osv).

 

Grunnen til at jeg takker nei er rett og slett fordi jeg liker å følge dem opp selv. Mulig det har noe å si at jeg er lærer selv (ikke på barnetrinnet), men jeg trives med å følge opp leksearbeidet. Selv når det gjerne drøyer ut med mye trass og tårer. Jeg liker å få denne muligheten til å bli kjent med måten de resonerer på, grubler på, filosoferer på, teknikken de bruke for å lese ordene på en helt annet måte enn når vi omgås ellers i dagliglivets rutiner og vanlig lek. For meg er dette en unik mulighet til å bli kjent med den mer "akademiske" siden av barna mine (misforstå meg rett nå), og det er også ofte både koselig og spennende å følge opp leksearbeidet. F.eks hadde 3. klassingen min lekse nå i uken der han leste om Galdhøpiggen, da fant vi frem et atlas og fant det på kartet, leitet etter andre fjell, så på høyde, høyde på andre fjell i verden osv. Utrolig koselig og lærerikt for oss begge. Eller å se stoltheten i blikket, skuldrene og hele ansiktet til 1. klassingen når han gjør matteoppgaver så lett som bare det. Den gleden vil jeg faktisk ikke gi bort til noen leksehjelp!.

 

Sånn generelt mener jeg at leksehjelp for 1.-4. årstrinn er noe stort tull. I mine øyne er leksehjelp noe som bør være et tiltak der foreldrene ikke lenger klarer å gi leksehjelp selv. F.eks på ungdomstrinnet når matteoppgavene gjerne blir for vrine for en mor eller far, når eleven rett og slett ikke får hjelp hjemme fordi foreldrene ikke kan hjelpe. Et barn i 1. klasse har så lette lekser at enhver normalt oppegående mamma/pappa skal kunne hjelpe. Joda, jeg ser poenget med slitne barn, men de har ikke mye lekser på barnetrinnet. De 5-20 minuttene det tar burde ikke være så vanskelig, så jeg synes heller leksehjelpen burde vært tilbudt dem på høyere trinn, ikke barnetrinnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovemålet fra regjeringen for å innføre leksehjelp er jo ikke primært å gi hjelp til de barna som ahr froeldre som ikke akn følge de opp i skoelarbeidet. Hovedmålet er både sosial utjevning og økt løring, nettopp fordi prøveprosjektene rundt omkring har vist at læreingseffekten er mye høyere når bara gjør oppgavene på dagtid enn når de skal gjøre ndet på ettermiddagen.

 

Leksehjelpen er jo også endel av prosessen fram mot heldagsskolen:)

 

Det er vel ingen motsetning mellom det å gjøre leksene i skoletiden og det å følge opp skolearbeidet fra foreldrenes side? Du kan vel fortsatt finne fram kart og altas på ettermiddagen? Du kan jo fortsatt snakke med barna dine om de de lærer på skolen, sjekke bøkene, lese med barnet osv osv?

 

På leksehjelpen her gjør de ikke bare selve leksene. de har masse andre oppgaver og aktiviteter som skal øke læringen. I går hadde de f.eks drevet med mattespill (skolen har vært så heldige å få mattesekkene til tekna).

 

5 min på leksene?? 1. klassingene her har ukelekser tilsvarende ca 1 halv time hver dag. De har bokstaver og matte hver dag + nettsider som skal gjøres. I tillegg til lesing (veiledet lesing)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Alva!

Jeg hadde heller ønsket av min eldste som går i 2. gym og har valgt den vanskeligste matten kunne fått leksehjelp, for jeg som selv hadde min siste mattetime i 1. gym er ikke til stor hjelp der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker at jeb blir dårlig bare av tanken på lekser... Sikkert fordi lekser for meg er likestilt med krangling med mamma. mamma er lærer og en fantastisk person, men vi klarte rett og slett ikke å gjøre slikt sammen. Matteleksene var verst...

 

Jeg vil også bare si at lekser er en utdatert ting som stammer fra en tid der barna ikke hadde mulighet til å gå på skolen hver dag og leksene da skulle være det de ikke rakk på skolen...

 

jeg ser derfor på leksehjelp som en positiv ting som frigjør kvaltitestid sammen med barna samt at barna har personalet på skolen til å hjelpe de med det de skal lære. Dette er jo personer som er "inni" innholdet og som er der barna er i læringskurven på skolen. jeg tenker at jeg vil se hva barnet mitt lærer på skolen (som nevnt tidligere at barnet tar med seg de ferdige leksene selv som de kan vise), men jeg vil bruke tiden hjemme med barnet til å øve på det de lærer i andre sammenhenger, feks lærer de om fugler vil jeg gå ut med barnet mitt og oppleve dette sammen med barnet som en fritidsaktivitet preget av lek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg veldig i mot heldagsskole da, så kanskje derfor jeg ikker ser poenget med leksehjelp til de små? ;-)

 

Jeg er realist. Tankegangen om at det blir det samme er fin, men i praksis vil det aldri kunne bli det samme. Som f.eks det med atlas. Han satt og leste, vi kom som en naturlig prosess av dette inn på fjell og høyde, han ble nysgjerrig og stilte spørsmål, jeg kunne ikke svare presist, vi fant frem atlaset osv. Hadde han lest på skolen og kommet hjem, ville jeg nok kunne tatt opp boken for å se hva han hadde lst der, men guttungen selv ville nektet å ha noe mer med bøkene å gjøre siden han alt hadde gjort leksen. Fortroligheten, nysgjerrigheten, spørsmålene... de kommer ikke når mor/far plukker opp en bok og spør hva de har gjort på. Da er barna utålmodig og vil gjøre noe annet, stort sett. Det er når man følger dem opp selv man får nærheten, alle detaljene, det er da man virkelig får innsikten i hvordan de arbeider. Jeg skjønner ikke at noen kan sidestille å hjelpe barna med leksene selv, og bare se over det senere på dagen. Nå er jo barn ulike så klart, men på mine spørsmål om hva de har gjort på i løpet av dagen, jobbet med osv, så svarer de stort sett enten et uengasjert "Vett'sje" (vet ikke), eller forteller om alt de har lekt og med hvem, men ikke hva de jobber med.

 

Ja, 5 min med leksene er heller sjeldent, men det hender. Oftest tar det ca 15 minutter. 30 minutter høres jo helt utrolig mye ut! Her får 3. klassingen som regel 1-2 sider han må lese og så gjerne 1 side med matteoppgaver el i tillegg. 1. klassingen får 1 side å lese, eller 1 side i matteboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er lekser en utdatert ting?

 

Kan ikke akkurat si meg enig i det. Lekser på barneskolen er til for å lære barna å få gode rutiner på hjemmearbeid og opparbeide seg gode studieteknikker. Hvordan tror du det er å begynne som student og aldri ha trengt gjøre lekser? Plutselig er ungene 16 år og går på videregående, da har de ansvar for egen læring, og det midt i den værste hormonelle puberteten. Skal de da, samtidig som forelskelser, venner, fritidsaktiviteter osv frister begynne gjøre lekser og studere på egenhånd for første gang?

 

Men tilbake til diskusjonen, vi har også takket nei til leksehjelp. Her på skolen er det en ettermiddag i uka hvor en assistent er tilstede i klasserommet og kan bidra med hjelp om elevene sitter fast på noe, men leksene skal de gjøre selv. Både 1.klassingen og 4.klassingen gjør leksene hjemme og det fungerer fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har takket ja til èn gang i uken (halv time før skolen) til snupp i 1.klasse, og to ganger i uken for snupp i 3. klasse.

Mest fordi "alle andre" skal...

 

Lillesnupp kan alt lese og skrive så leksene de får nå er ikke noe utfordring for henne, men jeg tenkte at det kunne være greit å være med de andre i klassen også.

 

Her bruker de lærere på leksehjelp, så de får god hjelp om de trenger det:)

 

Eldste var syk en dag denne uken og da var det fint at hun kunne ta igjen leksen hun ikke hadde fått gjort den dagen på leksehjelp.

Men lillesnupp som hadde leksehjelp for første gang ble nok heller skuffet over opplegget. Og det ble jeg også!

 

Hun møtte opp og var forbredt på å få noe å gjøre, men siden hun hadde gjort leksene hjemme fikk hun gå ut å leke... ?!?

 

Jeg konfronterte læreren om dett da vi faktisk har blitt enige om at hun skal få litt ekstra lekser og utfordringer så hun ikke kjeder seg... Syns det blir for dumt å begynne tidligere på skolen for å være ute leke..

Vi ble da enige om at hun ikke skulle gjøre leksene hjemme,men la de være til leksehjelpen og heller få ekstra oppgaver å jobbe med hjemme.

 

Greit nok det, selv om jeg egentlig ville følgt opp leksene hennes selv, men da blir hun hvertfall ikke utenfor når hun er på skolen. Da får hun jobbe med det samme som de andre og heller få ekstraoppgavene hjemme som jeg kan følge opp.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde førsteklassing i fjor, og de hadde mer lekser enn hva 3 og 7 klassingen i huset hadde. Men jeg må nå si det andre hadde lite lekser, og at førsteklassen var tidlig ute med alt så det virket som de fikk mer lekser utifra deres nivå. De er snart halveis i 2klasseboka, de begynte på 2klassepensum i førsteklasse. De gjorde det så de ikke begynte å kjede seg på vårparten.

 

Hadde jeg hatt full plass på sfo hadde jeg takket ja til leksehjelp, greit å ha litt mer kveld sammen. Vi har ikke sfo til 2klassingen i år, så vi har ikke valgt leksehjelp. Hun selv hadde heller ikke lyst.

På lappen sto det at man kunne si det opp siden, så greiere å si ja nå. prøve det ut litt og evt si opp om det ikke trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tar imot alt med åpne armer til 4.klassingen. Her blir leksehjelpstimene først og fremst brukt til repetering og andre innfallsvinkler på det de har gjort i løpet av dagen, ikke nødvendigvis konkrete lekser.

 

Vår gutt kan fort bruke en time på lekser. Først og fremst på hyling over hvor urettferdig det er at han må gjøre lekser. Jeg synes de har mye lekser både i år og i 2-3.klasse og det er greit om noe kan bli gjort i skole/SFO tida. Jeg vil gjerne ha oversikt over hva han gjør og særlig hva han ikke gjør, så leksene blir fulgt opp hjemme likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at studieteknikker ikke er synomynt med lekser. Personlig føler jeg at jeg ikke har lært noen gode studieteknikker av å sitte hjemme med lekser jeg ikke skjønner bæret av og bli frusrert og lei meg (og som nevn har jeg en mamma som faktisk er veldig ressurssterk, men det gikk ikke for oss å gjøre lekser sammen). Det er uttallige ganger jeg har følt meg som verdens dummeste person som ikke kan noenting. Lekser har rett og slett ødelagt masse for meg! Og jeg er veldig god på studieteknikker nå, men det er fordi jeg selv har lært meg det!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...