Gå til innhold

Hvor langt skal vi gå for å få barn?


solstråle69

Anbefalte innlegg

Husker det var en heftig debatt rundt surrogati i bla India for en tid tilbake, da denne saken var i media.

 

Noen av oss var skeptiske, noe vi fikk godt med pepper for. Se linken for utviklingen i saken:

 

http://www.dagbladet.no/2010/08/24/nyheter/innenriks/adopsjon/sedbank/barnetragedie/13104588/

 

Dette er jo rett og slett MENNESKEHANDEL!

 

Jeg synes faktisk synd på denne kvinnen, men er glad for at slike ting blir oppdaget.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ikke akkurat dette jeg forbinder med menneskehandel. Synes mer synd på de to guttene som ikke får bli adoptert av den eneste mammaen de kjenner og må kanskje forbli i India. Surrugati er jo lovlig i mange land og da hadde man ikke kalt dette menneskehandel, da hadde hun vært mamman deres.

 

Synes vi er for strenge i Norge, jeg. La nå denne familien få komme hjem til Norge, tror ikke den dama vil etterlate seg disse babyene som hun ser på som sine egne.

 

Kunne du reist fra dine barn??? Tror hun er like glad i sine som du er i dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst: Jeg har aldri hatt noe problem med å bli gravid, så jeg kan jo ikke sette meg inn i hvordan det er å være ufrivillig barnløs...

MEN: Jeg tenker at det må da finnes andre måter å få barn på, enn å utnytte fattige indiske medsøstre...

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg kunne ikke reist fra mine barn.

 

Men her er det en kvinne som har reist til India for å KJØPE barn - det er ikke hennes egg. I tillegg har hun løyet om det. Det er denne kvinnen som har satt disse barna i en "håpløs" situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så hva mener dere burde skje med barna da? Skal de bli igjen alene i India? Skal denne kvinnen gi ifra seg barna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg, dette er en moderne form for menneskehandel.

 

Et sted må snart grensen gå for hvor langt vestlige kvinner skal tillate seg selv å gå i forhold til å få egne barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes andre måter, men den norske stat tillater det ikke, derfor tyr folk til slike ekstreme metoder...

 

Det er fler og fler som bruker surrogat, eggdonasjon og sæddonasjon, og de må alle utenlands. For å unngå lignende saker i fremtida må man heller se på den strenge lovgivninga her til lands.

Adopsjon er heller ikke alltid et alternativ, det er dessuten en tidkrevende og tung prosess. Det frigis dessuten færre barn til adopsjon til utlandet nå enn før.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna bør i utgangspunktet leveres tilbake til sin biologiske mor. Hvis hun ikke ønsker dem, må de overføres til noen andre - vet ikke hvordan systemet er for dette i India.

 

Alternativt må den norske kvinnen beholde dem i India.

 

Barna har jo overhodet ingen tilknytning til Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jada-masa:

 

Sånn for eksempelets skyld: Hva om jeg hadde reist til India, funnet meg en baby (som du faktisk lett kan bli tilbudt der, nøden er stor, og mange ønsker et bedre liv for barna sine enn de lan tilby) og tilbragt tid der med den tilknytning til barnet det medførte. Dette med foreldrenes velsignelse (som nå er ute av bildet).

 

Burde jeg da når jeg ønsket å dra hjem til Norge, få lov til å adoptere og ta med meg denne babyen?

 

Hvor skal grensene gå for hvordan vi skal ta oss til rette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å få barn kan for veldig mange være en tidkrevende og tung prosess, selv der det skjer på naturlig vis.

 

Det kan jo ikke være meningen at man bare kan gå å kjøpe seg et barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst må eg pressisere at dette ikkje stemmer "Det er fler og fler som bruker surrogat, eggdonasjon og sæddonasjon, og de må alle utenlands. For å unngå lignende saker i fremtida må man heller se på den strenge lovgivninga her til lands." Men nok om det.

 

For det første har denne surrogatmora brukt både egg og sæddonor, så det er ikkkje genetisk hennar barn heller. Vel å tru at den norske kvinna har vore med på heile prosessen før barna vart føddd, også det å muligens velge donorar. Det som eg synast vart heilt feil her er at ho har med vite og vilje, gitt uriktige opplysningar (hennas egg), og det forandrar saken for meg. Då føler eg at saka vart veldig uetisk. Ikkje fordi ho brukte surrogat, donoregg og donorsæd, men fordi ho i ei slik sak lyg, for å unngå norsk lov.

 

På ei anna side, synast eg det er feil at vi her inne -med barn, sit å "dømmer" andre som har sitt ønske å oppnå det som vi har, det å få bli mamma. Det er ein problemstilling som er umulig å sette seg inn i, dersom man ikkje har vore i den. Vi kan gjerne meine det og det,men vi VEIT ikkje kva vii hadde gjort. Når det hadde komt til stykke, hadde vi alle muligens valgt eggdonor-som pr idag er forbudt i norge....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er da ikke mer menneskehandel enn all bruk av surrogat. Og hvis det blir gjort frivillig ser jeg ikke problemet. Jeg synes det er flott at det finnes kvinner der ute som er villige til å gå gravid og føde for at andre skal få barn de ikke klarer å lage selv, og jeg synes det er flott at det finnes dem som er villige til å donere sæd og egg for de som ikke har det selv. Det man heller må sørge for er at det skjer under ordnede forhold. Det skal ikke være noen tvil om hvem som er foreldrene når barnet er født, uavhengig av biologisk opphav.

 

At kvinnen i denne saken har løyet er uheldig, hun burde visst bedre. Men disse guttene kjenner ingen andre foreldre. Å straffe henne ved å frata to barn den eneste moren de har kjent i syv måneder er etter min mening ikke den rette veien å gå. Two wrongs does not make one right.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du legger jo bare følelser i saken. Man må jo lage noen regler som er nøytrale og objektive og gjelder alle.

 

Det blir nesten som med regler for asylsøkere osv. Det er mange enkeltskjebner, men man må ha noen overordnede regler for hvem som skal få bli.

 

Kvinnen får bare bli i India da. Ta konsekvensen av det valget hun gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du synes det er riktig at vestlige kvinner skal betale fattige kvinner i utviklingsland for å bære frem barn for dem?

 

Er du klar over at mange kvinner blir presset av mannen sin gang på gang på gang til å gjøre dette, det er jo tross alt en inntektskilde. Og hvor frivillig tror du egentlig at det er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menneskehandel er det kanskje ikke, men jeg har ingen tro på at dette blir gjordt av "snillisme". Når en velger å bruke donor og surrogat fra Hviterussland og India så gjør ikke disse damene det for å være snille men fordi de desperat trenger penger, og det er mye billigere for denne norske moren å bruke mennesker fra land med lite ressurser enn fra f.eks.USA; og det er en form for utnytting i mine øyne! Samt det er utrolig egoistisk, hvordan har de tenkt å forklare for barnet at en mor er biologisk mor, en har båret det frem og en har oppdratt det? Samme hva vi voksne foreldre tror så vil ofte barn som ikke bor med sine biologiske foreldre få en eller annen type reaksjon i ungdommen/voksen alder..det gjelder iallefall flere av mine venner som er adoptert fra Asia og Sør-Amerika. Alt fra tilknytningsprob. til depresjoner knyttet til identitetsprob. Jeg mener ikke at en skal forby adopsjon etc men en må tenke på at det sjelden blir problemfritt og at det å ta et menneske ut av sin kultur ofte kan føre til problemer senere!

 

Når det er sagt så er jeg enig i at det ville vært hjerterått å ikke tillate disse barna å bli hos de eneste foreldrene de kjenner til, og jeg vet ikke helt hva som burde blitt konsekvensene for disse foreldrene...vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det har gått alt for langt i den saken i hvertfall, jeg håper det løser seg for tvillingene på et vis, men viktig at norske myndigheter holder stand her for å unngå lignende saker i framtida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest irismor

Barna er født i India av en Indisk statsborger, da burde det ikke være noe problem å få Indisk statsborgerskap til barna. Når de har fått det kan de settes (uheldig ordvalg desverre) ut til adopsjon. mange som ønsker å adoptere.

Å gi den norske kvinnen "rett" til barna nå blir som å si at det er greit å "gå over lik" for å få som man vil. Man vil da belønne henne for å lyve og drive med bedrag. For det er jo det det er, bedrag mot kvinnen hun har betalt for å være surrogatmor. Hun har jo trodd at barna skal til Norge og få en god og trygg oppvekst. Barna går på nåværende tidspunkt glipp av en trygg oppvekst.

 

Får håpe den Indiske stat tar grep og lar barna få statsborgerskap og muligheten til adopsjon.

 

For hvis den norske damen får med hold i denne saken så vil det poppe opp mange slike saker i tiden som kommer. For har man latt en slippe igjennom så kan man ikke si nei til neste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forrsten sett en dokumentar om tema, det var hjerteskjærende å se flere av disse gravide indiske kvinnene, de så ikke lykkelige ut, flere hadde helt tomme blikk. Helt forkastelig at kvinner og menn fra rikere land reiser dit for å kjøpe seg et barn eller en livmor på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne saken er det tragisk for de to guttene som eventuelt mister den eneste moren de har kjent, men jeg syns ikke synd på moren som har løyet for å ordne dette...

 

Mener Norge bør stå på at dette er ulovlig og en form for menneskehandel - men er usikker på om jeg mener det bør gjøres et unntak i denne saken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg kan se er det mange fornuftige løsninger på saken. Dama har satt seg i situasjonen med viten og vilje. Henne synes jeg derfor ikke man bør ta mye hensyn til. Barna er født i India av en indisk mor og bør derfor få rettigheter som andre indiske barn.

 

Av løsninger kan jeg se for meg at dama tar med seg ungene til Norge. Hun dømmes for menneskehandel og ungene plaseres i fosterhjem mens hun soner i fengsel. Om hun kan få igjen barna senere er jeg usikker på.

 

Alternativt kan de alle tre bli i India, jobbe og leve etter indisk lov der.

 

Dama kan også gi opp prosjektet og overlate barna til myndighetene og så håpe på at de blir adoptert.

 

Det finnes sikkert andre løsninger også, men at de skal få komme til Norge som en fammilie tror jeg vil gi en så stor presidens for at denne typen menneskehandel er akseptabel, at vi i fremtiden må akseptere at det blir lovlig å dra utenlands og hente et hvilket som helst barn som foreldrene er villige til å gi fra seg. Det tror jeg ikke er noen god løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

"På ei anna side, synast eg det er feil at vi her inne -med barn, sit å "dømmer" andre som har sitt ønske å oppnå det som vi har, det å få bli mamma. Det er ein problemstilling som er umulig å sette seg inn i, dersom man ikkje har vore i den. Vi kan gjerne meine det og det,men vi VEIT ikkje kva vii hadde gjort. Når det hadde komt til stykke, hadde vi alle muligens valgt eggdonor-som pr idag er forbudt i norge....

 

Karoline's*mamma "

 

 

Hadde jeg vert så desperat etter å fått en unge, hadde jeg ihvertfall sørget for å få gjort det på en så ryddig måte at jeg aldri hadde havnet i den situasjonen at jeg kunne miste de.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regler er regler, noko denne dama var klar over då ho bestemte seg for dette (sidan ho ville lyge for å sikkre seg barna).

Sidan ho no har satt barna i denne situasjonene, så burde ho vere villeg til å bli buande i india med dei.

Ein kan ikkje drive å tøye grensene heile tida, då får ein heller prøve å forandre dei FØR ein bestemmer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjerterått?

 

Synes det er hjerterått å utsette barna for dette i utgangspunktet, jeg!

 

Barna kan jo ikke noe for det - det er jo den voksne som har satt disse stakkars barna i denne situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på kvifor ho valde surrogatløysinga i utgangspunktet. Kvifor ikkje adoptere? Er det berre pga tida ein adopsjon tek, eller ville ho kanskje ikkje blitt godkjend for å adoptere? Og om ein skal vere ekstra stygg, var det for å kunne "designe" babyane sjølv?

Det er jo veldig synd om barna skulle ende opp på barneheim pga dette, men kanskje dei kunne vorte frigjevne for adopsjon, der denne "mora" måtte vurderast på lik linje som andre som vil adoptere? Det stiller i allefall ein del etiske spørsmål, og måten denne saka vert løyst på vil jo avgjere om fleire vil fylgje i same forspora.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...