Gå til innhold

Likestilling går begge veier!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men hadde du visst fra starten av at du skulle begynne å jobbe etter 7 måneder, så ville du avvent h*n tidligere.

det er jo fordi derre er innstilt på å gå et år hjemme at dere ikke har rutiner på ting.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke? Er det du som bestemmer det eller? Det gjorde da vitterlig min. MANGE nattammer til over året. Og det finnes ikke noe galt med å gjøre det.

Skrevet

Tullprat. Noen av oss avvenner ikke fordi vi følger babyens behov.

Skrevet

Likestilling og likestilling...JEG er mor.

JEG har gått kvalm/spydd i månedsvis for dette barnet.

JEG har kjent hvert ett spark siden 3-4 måneder.

JEG må plages av smerter/kynnere/smerter i underlivet - under svangerskapet.

JEG har pratet, strøket og sunget til barnet siden det ble unnfanget.

JEG må avse alkohol, røyk, og diverse matvarer/medisiner.

JEG må plages med bekkenløsning.

JEG må gjennom noe av det mest smertefulle man kan, fødsel.

JEG kan få(fått) store plager i underlivet etterpå i månedsvis.

JEG kjenner barnet kommer ut av MEG og er i sjokk. MIN kropp har laget dette underet.

JEG mener mor kan bestemme dette selv. For MEG er det uaktuelt at far skal ta fra MEG det som er premien for det JEG har gjort.

Far er sæddonor - thats it.

De generelle plagene far har i løpet av hele sitt liv er "ballspreng" og barbering.

Far får tidsnok tid med barnet opp igjennom årene.

Skrevet

Jeg ammer forøvrig min lille på 2 måneder 3 ganger hver natt nå, men jeg ligger da ikke og sover hele dagen for det! Jeg er da like aktiv hjemme i permisjon som jeg ville vært på jobb. Jeg står opp kl 06.30 ordner eldstejenta, drar til barnehagen, etterpå på trening. Deretter handler jeg og gjør litt husarbeid, går en triletur, og så er det jaggu på tide å hente eldstejenta..

Jeg hadde fint orket å gå på jobb.

Skrevet

Det der er bare tull. Noen babyer trenger nattmat lenger enn andre fordi de nekter å spise fast føde på dagtid. Jeg hatt nattammet alle våres til de ble ca 7-8 mnd fordi det var først da de var klar til å slutte med dette. Ivareta babyens behov kalles det. DU har tydeligvis hatt det lett, du bare mangler empati til å forstå at ikke alle andre har hatt det. Vi har hatt masse rutiner på barna våres fra de var ganske små, men vi har også lagt opp løpet etter deres behov, og deres behov har ikke passet inn i noe stramt tidsskjema. Er veldig glad jeg har en mann som forstår at kvinner og menn fungerer ulikt og at det i våres tilfelle ville være til det beste for både baby og meg at jeg var hjemme lengst.

Skrevet

09.26: Du har jo helt andre argumenter enn de andre, da.

Men det er en helt ærlig sak, det. Skjønner godt at du tenker sånn for jeg har tenkt slik selv. Men jeg vet jo innerst inne at permisjonen ikke er belønning til mor. Permisjionen er et velferdstiltak til FAMILIEN, og i hovedsak til BARNET.

Så argumentene dine er ikke legitime, i mine øyne.

Skrevet

Hæ? Mnete du å jobbe deltid? Joda, bare at dersom noen skal jobbe deltid her i gården så er ikke det en selvfølge at det er meg, for å si det sånn. Mannen min har også lyst til det.. Så hvis vi regner ut at vi har råd til det, så får vi nesten trekke lodd.

Skrevet

Men Dunder, da er du heldig! 3 ganger pr natt er ikke mye, og du er en som tydeligvis får nok søvn selv om du blir vekket. Eier du ikke empati du da? Forstår du overhode ikke at fordi om DU ikke blir sliten av å nattamme, så kan andre bli det? Forstår du ikke at selv om DU er i god form etter fødsel og har mye energi, så er det ikke slik for alle andre? Eller tror du virkelig at slik du har det og føler det er en norm som gjelder for alle?

Skrevet

Nei,-som du sier det handler om organisering;) Dere får jobbe litt deltid og være litt kreative begge to da vettu! Er jo dere selv som bestemmer hvor mye dere vil være sammen med barna deres??

Skrevet

Klart jeg bir sliten av nattamming! Men det er da like slitsomt å være hjemme i perm som å være på jobb?

Skrevet

Vel, kanskje du har en enkel jobb, men jeg er ungdomsskolelærer og det er svært krevende og hektisk. Null tid til å ta pause, og selv om jeg skulle hat rett til å ta fri for å pumpe meg/amme i arbeidstiden, ville jeg i realiteten aldri fått tid til det. Vel hjemme med 3 barn så er liksom ikke det å sette seg ned å pumpe ut full melkespreng noe jeg ønsker å bruke tid på, da vil jeg heller være med barna mine. Hjemme kan jeg amme babyen jevnt utover dagen, ta en hvil nåe babyen sover og hente inn nye krefter. For vår del er det ikke bare nattamming som er slitsom, men at babyen våkner ofte ellers også og er urolig. Dette kunne teknisk sett mannen tatt, men de gangene han har forsøk, våkner jeg uansett fortere og roer babyen fortere enn han klarer, og må uansett amme, så da blir det bare tull at begge to skal vekkes og bli trøtt i stede for bare meg. At babyen styrer slik er ganske vanlig. Mange som opplever det.

Skrevet

Jeg er enig i at dette burde ikke avtales på forhånd.Men skjønner at man må det pga planlegging til arbeidsgiver osv.

Man trenger tid for å komme seg etter ett svangerskap og amming.

Noen sliter med kraftige bekkenplager i lang lang tid.Noen sliter med hormonplager,noen med blødninger osv osv.Listen over plager man kan få er rimlig lang.

Det er da ikke i samfunnets beste innteresse at mor og far deler permisjonen,men mor kan ikke gå ut i jobb fordi kroppen ikke er klar og blir istedenfor sykemeldt.

Jeg unner absolutt far 10 uker permisjon.Men jeg syns dette er en diskusjon som er litt tidlig ute.Først bør far få rett til permisjon basert på kun egen inntekt og jobbsituasjon. Når dette er på plass bør far sine 10 uker komme etter mor sine,ikke på bekostning av mor sine. Da vil jo barnet være eldre når det skal i barnehage bla.

Skrevet

Tror du misforsto meg Ellen F, jeg mente at STATEN skal ikke blande seg i det, men at foreldrene skal kunne avtale det etter hvordan det passer dem. Selvfølgelig må det avklares på forhånd pga arbeidsgiver osv, men jeg synes ikke dette er noe staten har noe med.

Er forøvrig enig med deg i det du sier om at far ikke skal "ta" uker når det først er som det er med permisjonsordningene, men heller få egne uker til rådighet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...