Gå til innhold

Likestilling går begge veier!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man maser om lik lønn til kvinner.

Lønnshopp i kvinnedominerte yrker.

Flere kvinnelige toppledere.

Kvinner er like gode som menn.

Kvinner skal komme like langt som menn

Og så blir man gravid....

Hjelp, mannen tar 10 uker av min permisjon.

Hallo...

Barnet her 2 foreldre, en mamma, og en pappa.

Kan dere ikke la babyen få lov til å bli kjent med pappaen også.

Ikke syt.

Skal man få likestilling ute i arbeidslivet, må man først begynne hjemme og endre holdninger, og den går begge veier.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når det kommer til omsorg for babyer bør likestilling være underordnet. Det som er viktig er at omsorgssituasjonen tilrettelegges for BABYEN. Voksnes likestillingskamp har ingenting i den settingen å gjøre.

Skrevet

Enig med anonym 08:18.

Vi kan smnakke likestilling innen dette feltet når far kan gå gravid og amme.

Jeg har ingenting imot at far får 10 uker permisjon for å bli kjent med babyen. men det passer ikke alle familier.

Skrevet

Verden hadde vært et bedre sted om man kunne sette pris på kjønnsFORSKJELLENE !!

Selvsagt skal man ha lik lønn for likt arbeid. Og kvinner skal få den jobben de ønsker seg (dersom de er kvalifiserte selvsagt, på lik linje med menn)

De FLESTE kvinner er familieorienterte og omsorgsperson nr.1. Sånn er det bare, og hvorfor skal det være galt?? Det viktigeste er da at mor og far er enige i hjemmet!

Skrevet

Ja, dette er en selvfølge for meg.

Jeg jobber med en del menn som har "mobbet" meg litt av og til når vi har diskutert likestiling. Da jeg ble gravid og fortalte at mannen min skulle ha mer permisjon enn pappakvioten, så trodde de automatisk at det var fordi jeg trodde jeg ville kjede meg hjemme. Da jeg svarte at det slettes ikke hadde noe med det å gjøre, men at jeg ikke opplevde foreldrepermen som "min", men som "vår", og at han har like mye krav på den som jeg, ja, da ble de litt overrasket. De hadde liksom aldri tenkt på at likestilling går begge veier..

Aberet var jo selvfølgelig at jeg fikk et par koner på nakken, ettersom mennene gikk rett hjem og forlangte mer permisjon..

Når det gjelder amming, så bør mannen også få være med å bestemme hvor viktig den langvarige ammingen er. Det er hans barn også. Min mann synes ikke amming etter 6-7 måneder er så viktig at det rettferdiggjør at jeg får hele permisjonen. Og hans syn teller faktisk like mye som mitt. Ammingen er for barnet skyld, ikke for moren. Da er ikke moren i bedre stand til å ta ammebeslutninger.

Skrevet

Jeg personlig liker bedre tanken på LIKEVERD enn likestilling. Altså, uansett hva man velger,-jobbe hjemme eller ute, karriere, familie-så er man like mye verd i samfunnet! Vi har en tendens,tror jeg, til å måle verdi i hvor mye penger vi tjener,-en slik tanke som at kvinner er like mye verdt som menn når de har stillinger der de tjener like mye penger. En absurd tanke,-for meg er VERDI noe helt annet. Derfor burde, sånn jeg ser det, alle få lik pensjon. Det er da like viktig i et samfunn å ta seg av den kommende generasjon, som å tjene mye penger??

Skrevet

Godt sagt 08.18!

Permisjonen handler om barnet og er ikke tiden for å ri likestillingskjepphester. Det beste for barnet er å ha den samme hovedomsorgsgiveren det første året av sitt liv. Om det er mor eller far spiller ingen rolle, men pga restutisjon etter fødsel og amming er det normalt at mor tar den delen.

Skrevet

Likeverd forutsetter likestilling.

Veldig mange kvinner er redde for at likestiling betyr at det som som tradisjonelt har blitt ansett som kvinnelige verdier plutselig skal opphøre å eksistere. Grunnen til dette er sannsynligvis at de kvinnene som har gått i bresjen for likestilling gjerne har vært kvinner som har forsøkt seg på menns arena. Og det er jo selvfølgelig fordi det var disse kvinnene som virkelig kjente det på kroppen.

På samme måte så er det en del machomenn som synes at menn som er opptatt av likestilling er noe "feminine pyser". Nettopp fordi de mennene som merker det best er de mennene som ikke er komfortable i den tradisjonelle mannsrollen.

Men likestilling angår slevfølgelig alle. Det handler om at man skal ha et valg. Bare fordi du slev trives i en tradisjonell kvinnerolle, så kan du ikke bruke det som et bevis på at "alle kvinner helst vil være hjemmeværende".

Skrevet

Ja om man har en baby som er lett å nattavvenne og vil ha fast føde, er ikke det noe problem. Ei heller om babyen har sovet godt hele veien og mor hadde et enkelt svangerskap.

Dette er ikke tilfelle for ganske mange. Mange har tøffe svangerskap som stjeler mye krefter. Så kommer gjerne en tøff barseltid med ammeproblemer, smerter og lite søvn. Så påfølger gjerne 5-6 mnd + med mye nattevåk, en baby som vil ha mat 3-4-5 ganger hver eneste natt, og når mor ammer, så er det jo bare mor som tar nattevåk.

Så når babyen er 6 mnd, hvem tror du at i det i de fleste tilfeller vil være mest gunstig for babyen at fortsetter permisjonen enda litt til? En pappa som ikke har slitt seg fysisk ut i et svangerskap og barseltid, og stort sett har fått sovet godt hele veien og dermed har plenty av energi til å takle både jobb og hjemmeliv, eller en mor som fortsatt er kjempesliten og egentlig har mer enn nok med å komme seg gjennom dagene hjemme og vil bli utmattet av å gå i full jobb og i tillegg opprettholde ammingen og ta seg av baby etter jobb? Jeg holder en knapp på at det i de fleste tilfeller er best for alle parter dersom mor er hjemme enda et par måneder til. Og helt ærlig synes jeg mor fortjener permisjonen mer også siden det er hun som har bært den største byrden, så det er ikke bare for babyen sin skyld. Når babyen er blitt 8-9 mnd derimot synes jeg det er greit at far kan være hjemme. Nå finnes det jo unntak, det finnes dem med lette svangerskap og sovende babyer, og da blir en jo i bedre form raskere og tåler arbeidslivet tidligere, men dette gjelder nok helle minoriteten enn majoriteten. Spesielt hos fleregangsmødre.

Skrevet

Det finnes sikkert spesielle unntak, men generellt tror jeg at dersom mor er så sliten, så er det fordi far ikke bidrar så mye hjemme. Min mann tar nattevåk selv om jeg har permisjon.

Ettersom vi deler permisjonen så er vi også likestilt på andre områder, så jeg blir rett og slett ikke like sliten. Vi er like slitne begge to.det er ikke sånn at han bare er på jobb og deretter kommer til dekket bord og bare kan slappe an og sove hjemme.

Jeg begynte å jobbe da eldstejenta var 8 måneder. Det var ikke noe problem (skulle gjerne være hjemme lenger, slevfølgelig).

Skrevet

Hvorfor er dere så opptatt av hva som er best for foreldrene? Er ikke det første året av barnets liv den tiden man i størst mulig grad bør fokusere på barnets behov?

Jeg får ofte følelsen av at for veldig mange er babyer og barn mindre verdt enn voksne. All forskning viser at det beste for barnet er å ha en hovedomsorgsgiver det første året. Hvorfor er det så forferdelig vanskelig å imøtekomme det behovet? Og igjen, jeg gir blaffen i om hoveomsorgsgiver er far eller mor.

Skrevet

Hvorfor ville du vært hjemme lenger? Er du ikke fornøyd med den ordningen dere har valgt?

Vi har valgt en helt annen variant, og vi blir heller ikke spesielt slitne:) Er vel derfor vi har valgt å få 6 barn;)

Skrevet

Hvordan mener du at far skal overta nattevåk av en baby som vil ha pupp 4-5 ganger om natten? Gro pupper med melk i? For det er det er slik det er for mange. Baby vil ha mat ofte på natten, og når mor ammer, så er det mor som må ta det. Biologi Dunder... Menn og kvinner ER faktisk ulike!

Skrevet

Hilsen meg med likeverdet. -Og nei, jeg har ikke valgt en" tradisjonell kvinnerolle",-jeg er vel heller meget utradisjonell vil jeg si.

Skrevet

Jeg som du svarer her, mener jo nettopp at det er til det beste for BABYEN at mor er hjemme lengst fordi mor oftest vil være den som er mest sliten og dermed tåle arbeidslivet dårligst og igjen da kanskje miste melken og ikke ha det bra (noe som vil gå utover babyen) om hun må jobbe og egentlig er utslitt.

Skrevet

Jeg er helt enig med HI: Kunne ønske vi kunne delt permisjonen likt. Vi setter like stor pris på tid med babyen begge to. Om mor f.eks. tar de første 6 måneder og far resten så rekker man fint å komme i form etter fødsel, få unna den verste amminga osv også.

Skrevet

"Få unna den værste amminga"??? Om dere vil kan dere jo bare dele permisjonen likt??

Skrevet

"få unna den verste amminga osv også"

Jøss, du hørtes ut som en engasjert og god mor.

Ingen får ta fra meg ammetid med den lille, heller ikke far, det er kvalitetstid som knytter bånd.

Skrevet

Du er klar over at det er anbefalt å fullamme i 6 mnd, ikke sant? Så når babyen er 6 mnd er det først da mange begynner å tilvenne babyen til fast føde og kunne avvenne med nattemat. Jeg ser ikke helt hvordan det skal være til babyens beste at mor skal slutte med fullamming tidligere bare fordi permisjonen for en hver pris skal deles likt.

Slike svar som du kommer med her Anno 09:11 er rett og slett typisk svar fra de som ikke har ammet noe særlig og gjerne har babyer som sover hele natten fra de er ganske små. De fleste har det ikke sånn som deg skjønner du.

Skrevet

Jo, jeg skulle gjerne vært hjemme lenger, men mannen min ville være hjemme han også. Da måtte vi dele på det. Jeg bestemmer ikke hvor lang permsion han "får".

Skrevet

Ja, jeg lurer også på dette...Har to barn selv, en som var flaskeunge og en som ble ammet. Og far kunne ta betydelig større del av nattarbeidet med flaskebarnet enn diebarnet....hva kunne han gjøre liksom? Sitte og se på at jeg ammet barnet?

Skrevet

En baby på 7 måneder får ikke pupp 5 ganger hver natt.

Skrevet

Jeg synes ikke permisjon skal deles opp på forhånd i det hele tatt jeg. Foreldrene bør få lov til å bestemme selv hvem som skal være hjemme og hvem som skal jobbe. Så kan de dele opp akkurat som det passer dem selv og ta hensyn til akkurat det de vil selv.

Staten blander seg for mye inn i familielivet når de bestemmer antall uker permisjon far skal ha og mor skal ha....

Skrevet

Min baby på 7 mnd får pupp 3 ganger hver natt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...