Gjest Skrevet 24. august 2010 #1 Skrevet 24. august 2010 De færreste har mulighet/økonomi til å være hjemme med kontanstøtte. Å forlenge perioden man får foreldrepenger ville derfor kommet mange flere barn/familier til gode.
LadyLuck & Skrevet 24. august 2010 #2 Skrevet 24. august 2010 og de som av en eller annen grunn ikke har jobb å permitere seg fra?? Må ærlig si at kontantstøtta er det som hjelper ting å gå rundt. (og ja, har søkt bhg, men ikke fått plass)
Gjest Skrevet 24. august 2010 #3 Skrevet 24. august 2010 Kontanstøtten er ikke ment som et supplement til arbeidsledige foreldre.
strikkemor til 2... Skrevet 24. august 2010 #4 Skrevet 24. august 2010 må si meg enig med "overlord". dessuten er permisjonstida, med lønn, over mange måneder før ungen er 1år, hvertfall her i hus!
Gjest irismor Skrevet 24. august 2010 #5 Skrevet 24. august 2010 Trakasering kan du vel holde deg god for. Er mange grunner til at ikke alle har jobb. Men tilbake til kontantstøtten så er den sikkert god å ha for de som trenger den, men jeg hadde foretrukket lengre foreldrepermisjon. Så der er jeg enig med deg.
Gjest Skrevet 24. august 2010 #6 Skrevet 24. august 2010 Jeg er hjemmeværende med kontantstøtte og barnetrygd så synes det er en ypperlig at kontantstøtten enda lever:) Er ikke arbeidsledig men har ulønnet perm et ekstra år:)
LadyLuck & Skrevet 24. august 2010 #7 Skrevet 24. august 2010 er ikke i jobb pr i dag, da jeg må være hjemme med han som ikke har barnehageplass, og ingen andre som kan passe ham. Så en ond sirkel, ikke jobb uten bhg, og da må kontantstøtta gå inn i husholdningen frem til jeg får bhg plass og kan komme meg i jobb igjenn
Gjest Skrevet 24. august 2010 #8 Skrevet 24. august 2010 Om du kaller dette for trakkassering vil jeg kalle deg unormalt tynnhudet. Ja, det er mange grunner til at ikke alle har jobb, men det er ikke derfor vi har kontantstøtte (noe jeg antar at du er klar over)
Gjest Skrevet 24. august 2010 #9 Skrevet 24. august 2010 Da er du heldig Dipsy, og du er i målgruppen for kontantstøtte. Men for de aller fleste av oss er ikke kontantstøtte og barnetrygd nok inntekt til å kunne gå hjemme et år ekstra. (om man ikke velger å selge hus og bil).
Magandang anak ko Skrevet 24. august 2010 #10 Skrevet 24. august 2010 Det er jo mulig å jobbe deltid selv om man er hjemme:o) Man skal ikke jobbe mange dagene pr mnd for å få utbetalt det samme som kontantstøtten.
Gjest Skrevet 24. august 2010 #11 Skrevet 24. august 2010 Ærlig talt overlord. Du skjønner hvorfor de vurderer å kutte kontantstøtte ? 1 år med permisjon med 80% lønn er den beste permisjonsordninga i HELE verden. jeez. Nav refunderer, husk dette da. Kanke melke kua på tørrmelk. Kontantstøtten er til småbarnsforeldre som ikke får bhgplass. Ikke fordi du skal kunne velge å leve på staten fordi du gjerne vil ha barna hjemme. For at maskineriet skal gå rundt må folk jobbe! Vet du er ute etter å provosere. skjønner det.
Lille tripsi Skrevet 24. august 2010 #12 Skrevet 24. august 2010 Tammy Tee "Kontantstøtten er til småbarnsforeldre som ikke får bhgplass"...jeg er hjemme med kontantstøtte fordi jeg vil vere med tripsi, ikke fordi jeg ikke har bh plass. Er jeg en snylter da?? Den beste ordninga ville vell vert viss en kunne valgt kontantstøtte el lengre permisjon??
Gjest Skrevet 24. august 2010 #13 Skrevet 24. august 2010 Jeg syntes permisjonstiden i Norge er heeeelt fantastisk! Tenk at vi skal få betalt i nesten et år for å være hjemme med våre små! DET er bra! Og i sommer fikk jeg 6600 kr for å ta meg en litt lenger "ferie" (ulønnet permisjon! DET er jo bare vilt!!! ( og deilig)
Gjest Skrevet 24. august 2010 #14 Skrevet 24. august 2010 At den er best i verden betyr da ikke at den ikke kan bli bedre? Ser du problemet med at foreldrene som ikke får barnehageplass bruker kontantsøtten til å betale en dagmamma (som gjerne jobber svart), iatedenfor å bruke den til å være hjemme med barna sine slik intensjonen er? Og en ting til; hvorfor bruke uttrykk som "jeez"? Skjønner du ikke hvor mindre begavet det får deg til å virke?
Gjest thricane Skrevet 24. august 2010 #15 Skrevet 24. august 2010 jeg synes det er en god løsning, så lenge de ivaretar de som ikke har muligheten til å opparbeide seg permisjonspenger. det ser jo ut som det skal hensyntas i følge denne artikkelen, så tommelen opp fra meg. http://www.klikk.no/foreldre/article346493.ece
Teline Skrevet 24. august 2010 #16 Skrevet 24. august 2010 Jeg synes de skulle fjernet kontantstøtten og barnetrygden. Sånn helt uten videre
barbalib har to fine gutter Skrevet 24. august 2010 #17 Skrevet 24. august 2010 Det var vel bare Krfs intensjon at foreldrene skulle være hjemme med barna. De andre partiene (i alle fall Høyre og Venstre) ville at familier som ikke fikk/brukte barnehageplass skulle få kontantstøtte for å finne et alternativ.
Gjest ->>- Skrevet 24. august 2010 #18 Skrevet 24. august 2010 Kontantstøtten bør absolutt kuttes, men jeg synes ikke enda lengre, statssponset foreldrepermisjon er et velferdsgode som bør prioriteres.
lille sprelle Skrevet 24. august 2010 #19 Skrevet 24. august 2010 For å provosere litt til: De som ikke har mulighet til å være hjemme litt ekstra med barna, har planlagt dårlig! (og det mener jeg ikke gjelder for alle, men faktisk for mange) Ser folk ikke har "råd til" å være hjemme ekstra, men handler i hytt og pine og har dyre biler osv. Det er for veldig mange snakk om prioritering. Jeg synes det er flott at de som prioriterer å være hjemme med barna utover permisjonstiden har ordningen med kontantstøtte! OG når det gjelder de barna som ikke burde vært hjemme, men er det - det er en sak for barnevernet via hs.
Gjest Skrevet 24. august 2010 #20 Skrevet 24. august 2010 Lille tripsi, ja det synes jeg. Det er min mening. Og den er jeg heldigvis berettiget å ha. Alle vil gjerne være hjemme med barn/a. scenario: alle tar ut kontantstøtte selv om de får barnehage plass, velger heller å bli hjemme. Tror du virkelig statskassa har råd til det? hvor tror du dette svir hos andre ? LOMMEBOKA SKOLER ELDREOMSORG SYKEHUS etc etc. som pila sier, det er ikke en velferdsordning som skal prioroteres. Vi burde være mer en takknemmelige for å kunne få være hjemme med barna i 1 år. Fader, å bortskjemte vi her er til lands. Blir nesten litt skremt. Og for å klarere ting. Nei jeg mener ikke man snytler om man ikke får barnehageplass. Og til informasjon er det ulovlig å drive barnepass uten å skatte. overlord: min minste bekymring er din mening om hvordan jeg oppfattes av deg. Kontantstøtten må bort. skal kun utbetales om mor og far ikke får barnehageplass, og dette må dokumenteres. Alenemødre burde ha første pri på en slik ordning. Finnes så mye mer å konsentrere seg om her i samfunnet enn at mødre skal melke statskassa for penger fordi de VELGER å bli hjemme. Over hele landen har vi lindrene avd til eldre,syke, kreftrammede og andre infeksjonssykdomer. Har vi en eneste en som spesialiserer seg på barn? Nei, det har vi ikke og det er ikke å legge under en stol at Norge ikke er pionerer når det gjelder palativ behandling. Kanskje et sted der Norge skal spytte inn mer kroner.
Gjest 5 andre Skrevet 24. august 2010 #21 Skrevet 24. august 2010 Jeg stemmer for kutt i kontantstøtte uten lengre periode med foreldrepenger. Det trenger vi faktisk ikke. Er luksus nok som det er.
MrsLene Skrevet 24. august 2010 #23 Skrevet 24. august 2010 Gjesp! Jeg jobber 60%, betaler skatt, bruker ikke dagmamma og mottar snart kontantstøtte. Lei av alle "urettferdig med kontantstøtta" dibberne. Urettferdig at minsten ikke fikk barnehageplass i samme barnehage som hu største, isteden en barnhage mye lengere unna. Bare fordi dere kjenner en "skattesnylter" så betyr ikke at alle kontantstøttemottakere sitter på ræva! Hadde vært flott med lengere foreldrepermisjon, men hva med de som ikke har jobbet mer enn 50% og ikke får denne permisjonen, de får verken det ene eller det andre.
Ugl@ Skrevet 24. august 2010 #24 Skrevet 24. august 2010 Jøsses, faktisk noe vi er enige om ;-) Helt klart burde kontantstøtta vært kutta ut og permisjonen forlenget noen måneder, men det er helt klart at i hovedsak så ville barna og foreldrene dratt mest mulig nytta av dette, for staten og arbeidsgivere ville det kansje blitt en utfordring. Men igjen så hadde det frigjort endel kapasitet i barnehagene også.
Gjest Skrevet 24. august 2010 #25 Skrevet 24. august 2010 Kontantstøtten i den formen den er i dag, er helt håpløs. Det er alt for lite penger til at det er økonomisk forsvarlig å ta et års ulønnet permisjon, men det er omtrent akkurat passe til å betale dagmamma... Og det var vel kanskje ikke helt meningen? Med økt kontantstøtte, til en fornuftig sum pr. måned, så kan den diskuteres, men med det lommerusket som tilbys i dag, så burde den kuttes ut. Og da kunne man gjerne fått litt lenger permisjon, ja, men ikke et helt år til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå