Gå til innhold

Skoleuniform, ja eller nei?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lærere måtte også ha, helt klart. Jeg går for gule til lærere og oransj til rektor.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sier helt klart nei til skoleuniform. Synes barna/foreldrene selv må få bestemme hva barna skal ha på!

Skrevet

Nei det håper jeg ikke. Mange ser på klærne som en viktig del av sin egen identitet og det synes jeg de burde få beholde. Mobbeargumentet holder ikke mål. Foreldre må lære unga sine til å behandle andre barn bra. Gjør de ikke det er det ikke klærne sin feil, men dårlig oppfølging hjemmefra.

(JA, jeg har barn i skolealder og JA de behandler andre mennesker på en inkluderende, god og medmenneskelig måte. Annet blir ikke tolerert.)

Skrevet

Ja til skoleuniform! :) Vi burde fått det for lenge siden, ser ikke noen grunn til ikke å ha det.

Skrevet

Ja til skoleuniform.

Klær er ofte grunn til mobbing, og danner ofte et stort kjøpepress.

Skrevet

NEI!

Mobbeargumentet for å innføre skoleuniform holder virkelig ikke mål. Når alle ser ganske like ut, blir det enda mer tydelig når noen skiller seg ut, pga kviser, tykke briller, eller hva det måtte være. det er også vist i amerikanske studier at når en hel gjeng ser ganske like ut, f.eks som resultat av uniformer, er det lettere å miste følelsen av individualitet, og dermed også ansvarsfølelse.. Dette kan føre til veldig mye grovere mobbing, fordi de som mobber kan ha lett for å føle seg, i større grad som en del av en gruppe, og i mindre grad som enkeltindivider som har fullt ansvar for egne handlinger...

Dette fenomenet kalles deindividuering... google det, og se om dere er like positive til skoleuniformer etter å ha lest

Skrevet

Hvorfor blande inn mobbing i denne debatten? Det at det gir mindre grunnlag for mobbing er jo bare en av mange fordeler med skoleuniform, men det skal jo ikke brukes som et direkte tiltak mot mobbing. Det er enkelt, sparer penger, fører til bedre tilhørlighet osv. Jeg var i militærer og gud bedre meg så deilig det var å stå opp om morgenen å ta på seg uniformen og føle seg bra i stedet for å måtte finne frem klær og kjenne på dagsformen hva en følte seg bra i. Det var en frihetsfølelse i det, håper virkelig at det blir skoleuniformer i Norge!

Skrevet

ja til skoleuniformer!

Skrevet

JA til skoleuniformer! helt opp til etter vidregående.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...