Gå til innhold

Kontroversielt: Er det bare jeg som tenker at det er fornuftig og taktisk å sørge for at barna


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er delvis enig.

Altså jeg liker at barna mine ser fine og stelte ut, men jeg er ikke hysterisk og bryr meg ikke om de er stilige i barnehagen.

Her bader de ca 2 ganger i uken ( eller etter behov), passer på å klippe negler jevnlig, vaske ører og generelt vaske de på hendene og rundt munnen etter måltid. Frisør er de hos et par ganger i året, eller så snart de ser tjuskete ut.

 

Skal vi noe spesielt så kler jeg dem bevisst for å si den sånn, men barnehage og skole er det mer praktiske og behagelige klær. Er litt kontrollfreak på området og leter ofte frem klær til 11 åringen på kvelden ennå, så jeg kan velge:)

 

Er jeg bort en stund og mannen har vært alene med ungene trenger de en "overhaling" , for han bryr seg døyten om hvordan de ser ut, eller han ser det ikke.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men jeg legger merke til dem i bygda som er over gjennomsnittet opptatt av hvordan barna ser ut og er kledd. Som bare går i merkeklær, armani badebukse på badestranden osv og ungene ser striglet ut. Det synes jeg ser tåpelig ut og tenker det må være en form for bekreftelse eller mangel på et eller annet.

 

Anonym over her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rene klær, rent ansikt og rene hender før de går til barnehagen. Da er jeg fornøyd.

Håret er ikke så mye å gjøre noe med foreløpig, da ikke alle små barn er velsignet med jevn hårvekst fra de er små. Så det ser litt tjafsete ut enn så lenge, men det kommer seg vel etter hvert. Holder det kort mens vi venter på at håret på toppen skal titte fram. Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff. Datteren min har tjafstete ustelt hår hver dag. Vel, ikke om morgenen. Da er det nygreid og har en pen flette og hårstrikker, men utover dagen er fletta løs og håret henger foran ansiktet. Klipper henne jevnlig også men gidder ikke å klippe det helt av.

Alikevel sprer hun om seg med smil, får alltid masse positive tilbakemeldinger, og har mange venner. Jammen tror jeg ikke personligheten hennes overskygger det tjafstete håret. Flaks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er min jente også. Sendes i bhg med velstelt hår, men etter en liten stund med masse lek forsvinner strikker og spenner ut av håret og det henger ned i ansiktet og da ser hun litt rampjente ut:) Rart at bhgpersonalet ikke gidder å sette det i igjen?!

 

Hun er ren, pen og matchende når hun går i bhg, men får henne hjem gjerne med olabukse og kjole som ikke matcher osv fordi de ikke gidder og skifte ved uhell.

 

Hun dusjer ikke hver dag, men etter behov eller ca. annenhver dag og lukter så godt atte...Stort smil om munnen har hun også:) Og det er det viktigste for meg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns å ungene skal være rene og pene, men dusjing hver dag til små barn, tror jeg ikke er helt heldig, kommer sikkert an på hvor gamle ungene er da men. Tassen vår bades annenhver dag, men vi bruker ikke så mye såpe hver gang, bare olje i vannet. Nå er lillegutt bare 10 mnd da.

Rene og pene klær er en selvfølge, men klart, hvis ungene er i barnehage hele dagen, så blir de jo fort skitne.

Syns faktisk å det fins en del uflidde barn, skittent hår, ikke kammet osv.

Men klart, en unge som er litt skitten, kan ha en mye bedre personlighet og være mer velloppdragen unge enn en med oppsatt hår og rene negler liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi grer som en selvfølge håret til ungene hver morgen og pusser tenner, men de dusjer eller bader ikke daglig. Det er hverken nødvendig eller sundt for huden.

Når det gjelder hårklipp gjør vi det enkelt. Mannen min klipper dem når det blir for langt. Enkel frisyre med langt hår. Ofte har de fletter i barnehagen, men aldri spenner. For det første detter bestandig spennene ut likevel og for det andre er jeg oppvokst med idret der spenner var forbudt pga skadefare hvis man falt og fikk spennen inn i hodehuden. Det er sikkert ikke så farlig, men det sitter i meg som en ting man bare ikke skal bruke når man skal væreaktiv.

Klærne skal være passe varme og praktiske i forhold til hva barna skal gjøre. Utover det får ungene bestemme selv hva de vil ha på. Kombinasjonene kan nok li litt sære, men det hindrer dem ikke i å være populære i barnehagen.

 

Jeg synes foresten det er synd hvis de fleste positive tilbakemeldingene ungene skulle få gikk på hvordan de så ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en datter som jeg tror får flere enn gjennomsnittlig positive tilbakemeldinger. Hun er blid, snill og har masse kjærlighet og omsorg. Igår kom naboen min bort til meg og så meg inn i øynene og sa "Vet du, jeg tror datteren din er det gladeste og lykkeligste mennesket jeg noensinne har møtt, og jeg er over 50 år". Sånne kommentarer får jeg ofte!

 

Og vet du, hun har ofte ruskete hår, kler på seg selv, tar shortsen på feil vei etter hun har vært på do, søler jordbær over t-skjorten, skrubber seg på keet osv. Og vi steller henne hver dag. Børster håret, vasker stump, hender og ansikt, bader ved behov og har rene klær hver morgen, men etter 5 minutter ser hun ustelt ut igjen. Kom ikke her å si at det er ytre faktorer som teller. Det er faktisk personligheten, tro det eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi grer håret, pusser tenner og tar på rene klær som en daglig rutine. Sammensetningen av klær har jeg ikke så mye jeg skulle ha sagt på, ettersom hun har valgt klær selv siden hun var 2 år gammel. Jeg bestemmer bare at klærne skal matche været. Jeg klipper henne selv, og hun er den eneste kortklipte jenta i barnehagen, noe hun trives utmerket med. Hun får masse oppmerksomhet fra de vokse, først og fremt på grunn av sine rare veslevoksne formuleringer og fordi hun alltid smiler.

 

Glade barn er vakre barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi som jobber i barnehage blir faktisk kjent med barna som mennesker. Hva de har på seg eller hvordan de lukter er ikke viktig for oss, men det sistnevnte kan jo selvsagt være ubehagelig for andre barn. Om jeg ikke har kjemi med et barn umiddelbart jobber jeg med det, og jeg endre ALLTID opp med å finne masse gode og elskelige sider med det barnet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn dusjer når det trengs. Lange skitne negler er det ekleste jeg vet, så det passer jeg litt ekstra på. Min lille frøken er en stabeis som hyyyler hvis jeg prøver å bestemme hva hun skal ha på seg, og den kampen velger jeg ikke å ta. Så hun ser litt "rasket sammen ut" noen ganger. Men det føler jeg ikke er noe problem så lenge klærne er reine og uten huller.

 

Det kunne aldri falt meg inn i halvsøvne å klippe ungene hos frisøren hver 6. uke!!!!!!!!!!!! Det er noe av det latterligste jeg har hørt på lenge. beklager det altså, men det kan umulig være nødvendig???

 

Min unge får alltid kommentarer på at hun er blid, smilende, har fine kjoler, er flink å snakke, hoppe osv.. Selv om hun er rufsetufs på håret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må klippe min gutt hver 6.-8.uke hos frisøren..... Håret hans vokser så fort, og det ser ikke bra ut når det blir langt! Da ser det ut som om han går med hjelm! =) Han er 5 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utsagnet ditt er like like dumt som dette: "Min bestemor røyket til hun var 95 år og tok tydligvis ikke skade av det".

 

Selv om din hud ikke har tatt skade av det, så betyr ikke det at dine barn kommer like godt fra det. Husk det da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke jeg, tror ikke det er så mange med deg.

Jeg bader ungene når de er skitne og også når de vil bade, fordi de liker det. Jeg vil ikke at de skal bli syke, eller klore andre folk i lek, så neglene klipper vi også. Det er ikke strategi for sosial aksept.

Fordi om de fleste nok er enige med deg, at regelrett uhygieniske mennesker får problemer sosialt.

 

Holdningene dine går nokvidere til barna, jeg vil og ønsker for mine barn at de skal være like imøtekommende mot alle, og ikke bare de som ser fine ut, men også de som er snille og gøyale med genseren fra i fjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber med barn,og for meg er det viktig å gi ALLE barn positive opplevelse i løpet av dagen!Uansett hva de har på seg,om de er nyklipte eller har skitne negler.

Må også si at jeg har litt ekstra hjerterom for barn som ikke kommer fra de mest ressurssterke hjem....har noen av de på jobben,som kommer med skeiv lugg som mor har klippet,aldri har nytt og stilig tøy,har ofte "glemt" matpakka,og når man spør om de har gjort noe gøy i ferien,har de vært en tur på tøyenbadet.

For meg sier det at detter er barn som trenger positiv feedback.

Som da en jente hadde gått i noen slafsete sko en god stund,og jeg ser en dag at hun har fått "nye" sko...de var langt i fra nye,godt brukt og antagelig arvet,fra en bruktbutikk eller fra frelsesarmeen."så flotte sko du har fått!"sier jeg.og hun forteller stolt at pappa har kjøpt nye sko til henne.Jeg gir henne en god klem og sier at hun er heldig som har så snille foreldre(for snille og gode er de selv om de sliter en del).

For meg var det viktigere å gi denne oppmerksomheten til dette barnet enn til et barn som kommer med noe nytt hver uke.

Ellers er jeg nøye med å gi barna positive tilbakemeldinger på andre ting enn utseende,klær og utstyr,nettopp fordi det er så stor forskjell.

Forteller heller barn at de er snille, gode,flinke, smarte,kreative,fantasifulle osv enn at de har fine klær og at det lukter godt av håret deres.

 

Jeg har barn selv også,som sendes i bhg med hele og rene klær,oppsatt hår(mer av praktiske årsaker enn at folk skal kommentere hvor fine de er) og ellers rene og velstelte.

Men jeg håper virkelig at barna får positiv oppmerksomhet på helt andre ting enn dette i løpet av dagen!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tildels enig med HI. Viktig for barnas del at de blir tatt godt vare på, og i det ligger også det å sørge for at de ser ordentlig ut.

 

Men jeg tror ikke det er nødvendig å dusje hver dag og klippe håret til frisøren så ofte som HI gjør.

 

Jenta her klipper håret til frisøren 2-3 ganger i året. I allefall før jul og i mai. Dusjer eller bader gjør de ca 3 ganger i uka ellers ved behov. Jeg er nøye på at de skal se velstelte ut. Det trenger ikke matche alltid klærne fordi jenta liker å kle på seg selv. Men klærne er aldri skitne eller har hull.

 

Men enig i at det er ikke noe galt i å stelle godt med barna slik at det er lettere for dem å "møte" andre, både voksne og barn.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, du skulle møtt mine barn du ;)

 

Jeg har 5 barn, yngste er 1 år og eldste 12 år.

De har alltid fått kledd seg som de vil, så lenge det står til været. De har på seg rene klær om morgenen selvfølgelig. Men 5 åringen har gjerne ein grå og ein blå strømpe, gammel joggebukse og yndlingsgenseren etter storebror -en utvaska mikkemus genser når han skal i barnehagen.

 

Ei av jentene mine gikk alltid i skjørt eller kjole fram til ho var 7 år, blå nekta å gå i bukser. Så ho hadde gjerne prinsesseskjørt med fleesebukse under når ho gjekk i barnehagen. Gredde jo alltid håret om morgenen, men etter 5 minutter så var det like bustete :)

 

Husker mang en gang at barnehageansatte kommenterte den jenta i prinsessekjole, skitten som ronja røverdatter og hang stort sett opp ned i ett tre, at de synst det var så deilig med unger som var så levende, som hadde på seg det de ville og som ikke brydde seg om at ting machet. For de hadde så mange små piker i barnehagen som gjerne måtte skifte hele antrekket om de hadde sølt på genseren, fordi antrekket måtte matche.

Så jeg tror faktisk det er det barnehageansatte ser.

 

De bader når de trenger det, eller når de ønsker det. 12 åringen må for tida sparkes i dusjen hehe, mens 1 åringen gjerne kunne sittet i badekaret hele dagen.

 

Prøver å klippe negler når det trengst. Håret er gjerne litt ustelt. eldstemanns hår vokser som gress og er enormt tjukt og står til alle kanter, men det bryr viss ikke han.

 

Mine barn er godt likt blant sine venner, og av de voksne i barnehage og skole. Kanskje det er mer overfladisk enn andre steder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje noen steder er mer overfladisk enn andre steder -skulle det stå i mitt forrige innlegg.

 

Hilsen anonym 12:08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen godt det er flere enn meg som ikke har "stilrene" barn;-) Jenta blir vasket og stelt håret på hver dag, men det tar ikke lang tid før hun har revet ut alle strikker, og er full av flekker og skitt;-) Har ellers prøvd i evigheter å få på henne matchende klær, men har måttet være fornøyd med å få henne til å få på seg riktig TYPE klær ift været, om ikke annet...;-) Så får det heller være at hun kan se ut som et lett bombenedslag i klesstilen...;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får ungene grundig vask morgen og kveld, men bad/dusj bare 1-2 ganger i uka (eller oftere ved behov).

 

Ellers er de rene og pene i tøyet hver morgen og håret klippes jevnlig.

 

Barn skal ikke bade og vaske håret hver dag, det er ikke heldig! Man ødelegger den naturlige balansen i huden!

 

Forøvrig bruker vi parfymefri olje i badevannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til anonym 10.41:

Jeg kan levende forestille meg hvor stolt den jenta ble da du så at hun hadde fått "nye" sko. Blir så utrolig glad - og rørt - når jeg leser slike innlegg. Det er godt å vit at du - og flere med deg - som jobber med barn klarer å se alle barn, og kanskje til og med har litt ekstra plass i hjertet til de som av en eller annen grunn sliter litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...