Gå til innhold

Noe galt med babyen?


Lisjemor

Anbefalte innlegg

Var på ultralyd tidligere idag hvor jeg fikk beskjed om at de ikke kunne se noe nesebein. I tillegg lå hjertet skeivt plassert, og så ut til å ha en rotasjon. Skal inn til ny lege nå, og er kjemperedd for at noe er alvorlig galt. Andre som har vært borti samme "diagnoser" og/eller vet hva dette kan være? :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter ny UL endrer jeg spørsmålet mitt: Har noen tatt fostervannsprøve?hvordan er det, og hva skjer egentlig?

 

Hjertet til den lille er forresten fint, men det kan se ut som om hun mangler nesebein. Legen forklarte at det kunne være indikasjon på kromosomfeil... Fostervannsprøve venter på tirsdag, og resultatene kommer om nøyaktig en uke. Er det unormalt å være litt redd nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror det er veldig vanlig å være redd og bekymret nå. sakk sammen, med familie og bruk helsepersonellet rundt dere. det er mitt beste tips i værtfall.

har ingen erfaringer med verken forstervanns prøve eller manglende nesebein. men ønsker dere lykke til, vi får håpe på det beste. *krysser fingrene*

 

lykke til =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å ha lest at barn med Downs Syndrom ofte mangler nesebein, men de tar vel fostervannsprøve for å kunne bekrefte eller avkrefte dette? Jeg vet ikke nok om det til å kunne si noe særlig egentlig, men det står litt om det i svangerskapsboka jeg leser. Det kan jo hende det er noe annet enn Downs.

 

Fostervannsprøve tas med en slags sprøyte, det står om det her: http://www.babyverden.no/Tema/Temakategorier/Svangerskapskontroller/Fosterdiagnostikk/Hva-er-fostervannsprove/

 

Sa ikke legen noe mer om hva det kunne være? Ville egentlig bare ønske deg lykke til! Krysser fingrene for deg og håper alt er bra med den lille jenta di! Stor klem

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære lille deg, først vil jeg sende deg en gooo klem og si, jeg forstår du er stressa nå!!!

 

Så håper jeg at sykehuset er flinke og at du ber de være flinke med å være tydelige og snakke et språk du forstår. Og hva de tenker.

Jeg har ingen erfaring med fostervannsprøver, men har skrevet en oppgave en gang om det og etikken rundt, og det som slår meg er at du bør lese men ikke tro alt du leser. Det er mye fordommer der ute og de kan slå deg i ansiktet. Du må finne ut dine holdinger og lukke ørene for alle andres. Men ikke mal fanden på veggen før du må, vent på resultatene, de ul bildene er ikke såå tydlige ;)

 

Er så vanskelig å si noe, jeg sier lykke til i alle tester og valg <3

Håper du får en perfekt unge :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nok ikke feil og være engstelig nei, håper virkelig du får god oppfølging og informasjon underveis. Og at du har noen rundt deg som kan ta godt vare på deg....

 

Hvor mange uker er du på vei???

 

Ønsker deg masse lykke til, og skal tenke på deg-klem fra meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg!

 

Jeg har også vært gjennom fostervannsprøve etter at ordinær ultralyd viste et veldig sykt foster, en helt annen diagnose og omstendigheter enn i ditt tilfelle så det utdyper jeg ikke. En fostervannsprøve er ingenting å grue seg til, det er ikke spesielt vondt, bare litt ubehagelig. Dem stikker en tynn nål gjennom magen din og inn i fostersekken, og trekker ut fostervann. Dem bruker ultralyd hele tiden for å forsikre seg om at dem ikke treffer bebin din. Alt er over på 2 minutter. (dem desinfiserer først magen din). Ønsker deg masse lykke til!

 

klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som noen andre skrev, så må du passe på at de bruker et språk du forstår. Spør hvis du ikke helt får med deg hva det er de sier. Viktig at du føler at du får riktig og god informasjon. Ellers ville jeg bare si at jeg tenker på dere og at dere får ha masse lykke til!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, lurer også på hvordan det har gått med deg og den lille?

Ser at du er realtivt ung mor også, så håper du har mange rundt deg så du slipper å være alene med beskjeder og alt sånt..!

Stor klem!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til alle dere som har skrevet :) Har lest hvert et innlegg, men har rett og slett ikke orket å skrive noe tilbake før nå.

 

Har nå vært inne til fostervannsprøven, og går i skrivende stund og venter på resultat. Dette får jeg enten på fredag eller på tirsdag, så prøver så godt jeg kan å slappe av og få sovet så mye som mulig. Fostervannsprøven gikk kjemperaskt, og legen og sykepleieren jeg var hos var over all forventning! Jeg var selvsagt supernervøs, og helt på gråten fra vi kom inn, men de tok alt i mitt tempo, og stakk ikke engang inn nålen før jeg sa selv at jeg var klar. Fikk dra hjem med en gang, og er sykemeldt ut denne uken for å slappe av.

 

Etter prøven har kvalmen kommet tilbake, men tror det grunner i mer psykiske plager enn fysiske. I tillegg murrer det veldig i magen, og bukmuskulaturen gjør noe vondt. Alt i alt var prøven mye lettere å ta enn jeg trodde.

 

I forhold til babyen vet jeg ingenting mer, da resultatene på prøven ikke kommer før enten i morgen eller på tirsdag. Ventetiden er verst, ikke bare for meg, men også for samboeren min. Vi er helt utslitte av å forsøke å ikke tenke negativt, samtidig som vi holder hverdagen gående. Vi har snakket mye om hva som kan være tilfelle, og hva vi vil gjøre hvis det viser seg at babyen har Downs syndrom (som mangel på nesebein kan tyde på). Vi er heldigvis enige begge to i at hvis det "bare" er Downs syndrom, og ikke noe som garantert påfører henne smerte gjennom livet, så vil vi beholde henne. Hun blir like perfekt i våre øyne uansett hvordan hun kommer ut. Det er klart, hverdagen vil bli tøffere, og vi må kjempe i mange systemer for å få alt hun har rett til å ha, men vi vil også samtidig se verden rundt oss på en ny måte vi ikke kunne gjort uten henne. Utviklingen hos henne vil jo også gå saktere enn hos et friskt barn, men den gleden vi kommer til å føle når hun da endelig kommer med det første smilet, eller strekker armene mot meg og sier mamma, kommer til å være uerstattelig. Og er det noen som virkelig kan ta vare på et barn med Downs, så er det vel nettopp unge og friske personer som oss med kun det ene barnet å rette oppmerksomheten mot.

 

Nå er det jo ikke sikkert at det er tilfelle at hun har Downs, så vi prøver så godt vi kan å tenke på henne som frisk til resultatene kommer. Men avgjørelsen vår er endelig, og da er det ikke så mye mer å gjøre enn å vente..

 

Skal selvsagt skrive her når jeg har resultatene også :)

 

Takk for alle tanker og kryssede fingre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beundrer dere veldig! Kan ikke forestille meg hvordan det er å vente på resultatet, men krysser fingrene for dere og sender litt lykke! Husk å ta vare på hverandre, dere kommer til å bli fantastiske foreldre en dag uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så flott å høre hvordan du tenker! :) Uansett hvordan det blir, sånn eller sånn og nå eller en annen gang, så tenker jeg også som andre her, at dere kommer til å bli fantastiske foreldre:) Og jeg kunne ikke vært mer enig i det du skriver "Og er det noen som virkelig kan ta vare på et barn med Downs, så er det vel nettopp unge og friske personer som oss med kun det ene barnet å rette oppmerksomheten mot". Jeg jobber selv med barn med ulike utfordringer, ba Downs og selv om jeg ikke har opplevd selv foreldrerollen oppe i dette, så kjenner jeg veldig godt systemet og de utfordringene der. Vet likevel også at du kan få utrolig mye god støtte og hjelp hvis du treffer på de riktige personene:) Det krever engasjement og pågangsmot fra foreldre, men mye er gjort bare med de rette holdningene som du ut i fra det du skriver ser ut til å allerede ha tenkt litt igjennom:)

Spent på om dere får noe svar i dag eller om dere må vente til tirsdag.

Uansett, godt å høre dere har hverandre og håper dere har familie og venner rundt dere også som dere kan lufte tanker med, men kanskje også klare å tenke litt på andre ting så dere får litt pusterom til å lagre energi! :)

 

Stooor klem og krysser fingrer og tær! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk dessverre ikke noe svar i går, så legen sa at vi må vente til tirsdag. Smører sinnet med tålmodighet, og magesekken med godt å spise ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjenner tårene triller over inlegget ditt der du skriver at dere blir å elske henne like mye selv om hun skulle ha kromosomfeil. Også det om at dere er unge og friske og har alle forutsetninger til å gi henne ett godt liv. Det trenger heller ikke være downs selv om hun mangler nesebein. Noen barn blir født uten det.

Ønsker dere lykke til og krysser fingre og tær for dere! <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke annet enn å si jeg beundrer den tankegangen dere har rundt dette......og håper likevel dere får resultater fra prøven som dere kan leve med, og ikke minst den lille......

 

Overbringer mine tanker og varme trøsteklemmer til dere begge:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har tiden gått urimelig sakte. Har lagt og sett på mobilen titt og ofte for å være sikker på at jeg skulle høre den når den ringte.

Ventetiden i dag var likevel ingenting sammenlignet med skuffelsen da jeg oppdaget at klokken var nesten en time over åpningstiden på Svangerskapspoliklinikken, og samtalen fra legen fortsatt ikke var kommet. Ringte raskt inn til vakttelefonen jeg fikk nummeret til da jeg tok prøven. Der fikk jeg bare helt enkelt beskjed om å ringe inn i morgen tidlig da de satt på et annet sted, og derfor ikke kunne få tak i legen. Vet ikke hvordan følelsen jeg sitter igjen med kan beskrives, men er både utslitt, rådvill, sint, skuffet, stresset og nervøs på samme tid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uff.. så grusomt.. Da får du være førstemann på telefonen til sv.sk. pol. i morgen.

 

Ventetiden på slike resulteter er ubeskrivelig vanskelig. Selv om det ikke er vårt svangerskap det gjelder, så har jeg ventet i spenning og hatt nedteling sammen med deg i helga. Håper så inderlig dere på deres vegne..

 

Lykke til med ventingen 1 dag/natt til.. og håper de har svar å gi dere i morgen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...