dollypopp *tvillinggravid* Skrevet 19. august 2010 Forfatter #26 Skrevet 19. august 2010 Jeg ler meg skakk, av synet altså. Skjønte fort at erfaringene jeg var ute etter ikke kom til å dukke opp her, men fikk meg hvertfall en god latter. Vi er i totalt forskjellig situsjon, så dere skjønner ikke poenget. Og så sitter jeg igjen med en voldsom takknemlighet for at ørene mine fortsatt henger på, selv om de ble besmykket da jeg var 3 år, etter alt infeksjons-pratet.
Teline Skrevet 19. august 2010 #27 Skrevet 19. august 2010 Folk svarer deg på hovedinnlegget ditt. Det burde du være smart nok til å skjønne.
dollypopp *tvillinggravid* Skrevet 19. august 2010 Forfatter #28 Skrevet 19. august 2010 Takk for en festlig diskusjon dere! Tror jaggu det blir i morgen alikevel jeg:-)
gerd Skrevet 19. august 2010 #29 Skrevet 19. august 2010 Når jeg passerer mødre med oppdollede barn tenker jeg mitt. - Og jeg eier ikke verken joggebukser eller Vålerengagenser...
lille mini til mamsen Skrevet 20. august 2010 #30 Skrevet 20. august 2010 Tror ikke helt du skjønner eller il skjønne det folk sier her ang betennelse og infeksjon. Jeg fikk hull i ørene da jeg 6 år. Fikk så betennelse at hele øredobben satt fast inni øret. Selve dobben datt ut etter en liten stund, men bakstykket var fortsatt inni verken. Den syntes ikke en gang. Vi renset og ordnet og til slutt ble jeg kjempe syk. Bakstykke datt ut 4 uker etterpå. Jeg reagere nå kraftig på øredobber. Har ett par jeg kan bruke, alt annet funker dårlig. Tok hull igjen da jeg var 14 eller 15, bak ryggen på mamma da seff. Tenk litt på det. Vondt gjør det også.selv om de er 2,3,4,5,10,15,40.eller 60 år. stakkars unger som blir plaget med det der
lille sprelle Skrevet 20. august 2010 #31 Skrevet 20. august 2010 hull i ørene først når de kan ta ansvar for å stelle det selv.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 20. august 2010 #32 Skrevet 20. august 2010 Leste alle svarene dine nå, litt enklere å få helheten da. Jeg synes 2 år er for tidlig, 3 år også, men jeg forstår deg faktisk. Jeg skjønte hva du mente med ris, pasta osv. Du har et barn som er på streng diett? Pga en sykdom vil jeg tro? Som stadig må nektes ting, aldri får gjøre som alle andre i matveien, og som sikkert synes det er sårt og litt vanskelig? Da har jeg faktisk forståelse for at det er lettere å gi etter på det du faktisk kan gi etter på. Om hun selv, enda hun bare er 2 år, ønsker seg hull i ørene, så forstår jeg at det er fristende for deg å la henne få dette. Spesielt når du selv har god erfaring. Likevel ville jeg nok ventet litt. I hvertfall til hun ble 4 år, selv om jeg egentlig synes det er litt tidlig også. Men da er hun i det minste stor nok til å forstå at hun ikke må plukke. Jeg ville ikke tatt hull hos frisør, men hos en proff piercer, da er faren for infeksjon mye mindre.
mamma'n til ina og ada;o) Skrevet 20. august 2010 #33 Skrevet 20. august 2010 Egentlig syns jg dette er noe du må bestemme selv jg og ikke spørre andre om hva de syns, for du vet innnerst inne hvordan reaksjonene på dette spm er...;o) Men hvis du vurderer å ta hull i ørene så prøv med sånn Embla/Emla eller hva d heter, på øret og få to til å skyte inn samtidig så slipper du å gå ut igjen med et hull i øret...;o) Jg har valgt å vente te skole alder med mine jenter, men jg mener d er ditt valg og ingen andres....;o)
Gjest Skrevet 20. august 2010 #34 Skrevet 20. august 2010 Jeg forstår at du føler du vil gi etter,men er det ikke andre måter eller ting hun kan få lov til.Hun vil kanskje ha hull i ørene,men hun forstår jo ikke hva det kan føre med seg av ubehag.. Uansett om det ikke blir riktig enda så synes jeg personlig at hull i ørene før skolestart er å påføre ungene sine unødvendig smerte. Mi jente på snart 4 maser også etter å få hull i ørene,fordi hun har venninner som har fått,men jeg sier tidligst når hun begynner på skolen.Helst vil jeg vente lenger enn det også.. Jeg fikk hull når jeg var 6,men måtte la de gro igjen pga betennelse (satt hos en proff),jeg satt ikke helt stille(som barn ofte ikke klarer),så det ene hullet mitt kom for langt ned og når jeg var 14 så revna det,så jeg har ei stygg rift i øret.. For 4 mnd siden satte jeg på nytt.Det er ikke stikket som gjør vondt,men det er ukene etterpå,og selv om jeg var nøye med hygiene og rensig så var det allikevel ømt og sårt ganske lenge.. Synes du burde vente så lenge som mulig,heller tenke ut noe annet å glede henne med...
*Lissi* Skrevet 20. august 2010 #35 Skrevet 20. august 2010 Piercing på så små barn synes jeg bare er tull. Synes barn bør være så gammle at de spør selv. Og kan stelle hullene selv.
Tøysetipp Skrevet 20. august 2010 #36 Skrevet 20. august 2010 Barnemishandling- kjære meg her går det langt. Min personlige mening er at jeg synes det er for tidlig og at det bør være opp til barnet selv å ønske det. Jeg er derimot ingenting med hva andre velger å gjøre med sine barn.
Willy Wonka Skrevet 20. august 2010 #37 Skrevet 20. august 2010 Herregud HI...les din egen overskrift: Hull i ørene på 2-åring... Hvis du mente at hun skulle få om 1 år eller senere så hvorfor skrive en sånn overskrift? Og du skrev vel innlegget for å få andres mening? Og når vi ikke deler ditt syn så furter du som en liten unge... ja, ja..... Morsomt forresten å sammenligne blodprøver med hull i ørene. Regner med at dattra di tar blodprøver av medisinsk grunn....det gjelder vel ikke det samme med hull i ørene?
Tøysetipp Skrevet 20. august 2010 #38 Skrevet 20. august 2010 Herregud, er det faen i meg rart det er krig.
Lille tripsi Skrevet 20. august 2010 #39 Skrevet 20. august 2010 Jenta mi kunne gjerne fått hull når hun blir 3, dersom hun ønsker det veldigt. Ser ikke helt hysteriet her inne, dersom hun blir betent er det vell bare å renske såret og evn tå ut øredobber for en stund. Er jo ingen krise det. Men vi har ulike meninger, så du må gjøre det DU vil. Min mening er, hvorfor ikke?
Saftsuse 84 Skrevet 20. august 2010 #40 Skrevet 20. august 2010 Har ikke lest alle innlegene men skumlest litt! Og heeeeerre jeeeesus! BARNEMISSHANDLING!?!?!? Tror ikke du som skrev d helt hva d innebærer. Da ei venninde av meg fortalte at hun skulle ta hull i ørene på datteren sin på 1 år trodde jeg hun tullet! Jeg lo...men hun skulle faktik d! Jeg ble ganske sjokert faktisk. Men, i maaange andre land får barn hull i ørene før de er året. D er helt normalt og vist de ikke har d får de faktisk rare blikk! Personlig så synes jeg at barna bør ikke få hull i ørene før de vil d selv. Jeg har 2 døtre, den ene på 5 år. Og hun har masa om hull i ørene i 2 år. Jeg har sakt ved skolestart, men tenkte som så at pytt sann, mange 5åringer har hull i ørene, og hun kan godt få d nå. Så jeg spurte henne, men da var d ikke så nøye lenger Jeg synes du skal vente litt, men d er jo helt opp til deg. Og barnemisshandling d er d ikke... For en kommentar! )))
Saftsuse 84 Skrevet 20. august 2010 #41 Skrevet 20. august 2010 Måtte lese innleggene alikevell etterpå.. Og tøysetipp du har helt rett, er d rart d er krig... d er så mye rart som folk får liret av seg, krangler erter terger... MY GOD! Nå skjønner jeg hvorfor jeg skjelden eller aldri gidder å være her inne å lese slik innlegg. D er tragisk rett og slett!
Berta_78 Skrevet 20. august 2010 #42 Skrevet 20. august 2010 Jeg forstår hvorfor folk spør om permisjonsregler eller prosedyre på kontroller o.l her inne, og jeg skjønner at noen av og til har lyst på en krangel og slenger ut noe til diskusjon. Men det er meg helt ubegripelig at folk spør om vurderinger i spørsmål av innmari personlig art! Det viktige er jo hva du, jenta di, familien og folk dere omgås mener om saken. Hva anonyme (og sinte!) brukere av en nettside måtte mene om hull i ørene på jenta di, må jo være knekkende likegyldig? Du får jo bare dritt uansett... Men siden du spør; er det ikke egentlig litt harry med hull i ørene på småbarn..?
Tilde mai -09 + spire okt -10 Skrevet 20. august 2010 #43 Skrevet 20. august 2010 Blir jo til slutt uansett opp til deg selv hva du ønsker å gjøre. Men personlig synes jeg det er for tidlig. _Noe du kanskje bør undersøke er faren for å utvikle alleri når man tar det i så tidlig alder. _Har ingen dokumentasjon på dette, og gidder ikke undersøke det selv, da det ikke er aktuelt for min del før lenge etter skolestart, men har hørt av andre at de har utviklet allergi pga av hull i ørene. Så ville iallefall ha undersøkt virkningene nøye før jeg ville ha gjort dette mot min datter. Selvfølgelig utvikler ikke alle allergi, men jeg vil iallefall ikke ta risikoen i forjhold til min egen datter.
Gjest Skrevet 20. august 2010 #44 Skrevet 20. august 2010 Nå har jeg skummet igjennom alle svarene (hittil) og ser at du får masse pepper. Ikke så rart, egentlig, når man leser overskriften din, men jeg skal ikke gi deg mere pepper, men jeg kommer til å gi deg en "advarsel". Da jeg var ung, husker ikke akkurat når, men det var i alle fall før konfirmasjon, så fikk jeg hull i ørene. Stor lykke, og alt vel - var så stolt, atte! Men i 19-20-årsalderen begynte jeg å klø. Og klø. Og klø. Og det var neimen ikke særlig mye lykke. Problemet var at jeg hadde utviklet kraftig, meget kraftig nikkelallergi, og synderen? Joda, selvsagt øredobber av ymse kvalitet. Nå er jeg over dobbelt så gammel som den gang, og har levd med min kraftige nikkelallergi siden. Det medfører ganske mange plager og jeg er f.eks. totalt avhengig av allergimedisin 365 dager i året. Å dusje uten å ha medisin i kroppen er et rent helvete, pga. nikkel i koblinger i vannrørene. Alternativet er selvfølgelig å ha bare plast i vannrørene i huset, men det hjelper ikke, så lenge du ikke har privat brønn og kun plast i vannrør og koblinger, og selv med dette tror jeg det blir liten lykke. Blandebatteriene inneholder nok også nikkel. Briller må velges med omhu, klokker, ingen mulighet for å bruke litt fint bijouteri-stasj fra H&M eller lignende, ikke fine halskjeder, sånne billige som kunne vært moro å brukt til hverdags. Helst ikke olabukseknappen rett inn mot huden... Kun ringer i ekte gull, så det vil si gifteringen, liksom. Det e'kke bare enkelt, faktisk. Og alt dette pga det som i utgangspunktet var to uskyldige hull i ørene. Selvsagt utvikler ikke alle nikkelallergi, men dessverre; mange gjør det. Så uansett om barnet er 2 eller 12 - tenk deg nøye om! På en 2-åring er det uansett for tidlig, synes jeg, for 2-åringer har ikke forutsetning for å forstå hva dette innebærer. Det aller tidligste som i det hele tatt kunne være fornuftig, etter min mening, er ved skolestart. Vi for vår del har funnet kjempefine klistre-på-ørepynter på KappAhl, vi! Sitter godt, hele dagen, og er akkurat så søte og nuzzelige som min datter ønsker seg. Og så DEN variasjonsmuligheten, da! Var "ørti" par på et ark, tror hele greia kosta 30 kroner. Puh... Dette ble langt! Jaja...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå