Anonym bruker Skrevet 18. august 2010 #26 Skrevet 18. august 2010 I Norge har man en del rettigheter som faktisk gjør det mulig for 90% av oss til å klare oss. Har dere ikke penger, er dere jo bare nødt til å søke hjelp kjære deg. Uansett hvor pinlig eller ubehagelig det er. Kom deg til nav med det samme. Ta med deg papirer som bekrefter de faste utgiftene dere har hver mnd, som husleie, strøm, telefon, bil eller mndkort. Så må du ta med deg papirer som bekrefter at samboeren din er student, at du ikke har mulighet for studier akkurat nå.....men du kunne kanskje vurdere nettstudie da?! Så får du se hva nav sier og hvor lang behandlingstid dette vil ta. Her til lands har alle rett til tak over hodet og strøm og en viss sum i måneden til livsopphold. Så enkelt er det. Særlig når dere har barn. Muligens må du gå til sosialen - det er da ingen som nekter deg hjelp om du har et spedbarn og ingen penger. Om du ikke ønsker å få penger av pappa, er det muligheter for at du, samboer og ungen kan bo gratis hos faren din for en periode da? Evt du og ungen? Spør om å kost og losji mot at du har ansvar for hus og hjem og matlaging etc, så blir det ikke like mye tigging. Evt bo hos samboers familie? Vil du virkelig klare deg selv, er det slike ting du må gjøre, en bit av det å bli voksen dessverre. Ellers må du ta den enkleste veien, gå til faren din og låne penger. Før opp et budsjett - to voksne personer trenger ikke mat for mer enn 500 kroner pr uke. Begynn å lage mat, stopp junk, blader, sminke, nye klær, selg bilen eller bruk den kun når dere må om dere ikke kan være foruten. Det lille dere har, må gå til faste utgifter. Barnebidraget går til det barnet deres trenger av nødvendigheter.
Anonym bruker Skrevet 18. august 2010 #27 Skrevet 18. august 2010 Å være hjemme i permisjon med eget barn er ikke noe man gjør pga eller for kjæresten sin, det er noe man gjør for barnet.
Anonym bruker Skrevet 18. august 2010 #28 Skrevet 18. august 2010 ah, beklager fikk ikke med meg det men uansett så MÅ du søke! ikke stol på kalkulatoren den sa jeg skulle ha 1800 men jeg fikk 3600
Anonym bruker Skrevet 18. august 2010 #29 Skrevet 18. august 2010 Jeg har lest på NAV sine støtteordninger, men jeg finner ingen som vi "godkjenner" til. Har også pratet med dem en gang, og hun henviste oss til sosialen som sier at studenter ikke får støtte. Vi har budsjett, og det rekker akkurat nok til månedskort til samboer, en telefonregning, strøm og husleie (det er den billigste leiligheten vi fant). Gode tips, men samboers foreldre bor i andre delen av landet og faren min har ikke plass. Han bor på en ettroms (ikke spør meg hvorfor) Ser ut som det blir jobb på meg! Ikke det at jeg har noe i mot å jobbe, hater bare å være vekk fra gutten min
Anonym bruker Skrevet 19. august 2010 #30 Skrevet 19. august 2010 Må du søke deg inn på høyskole for å få støtte fra lånekassen? Kan du ikke søke yrkesskole? Og så ta permisjon?
Anonym bruker Skrevet 19. august 2010 #31 Skrevet 19. august 2010 Har lett, men det finnes ingen yrkesskoler her. De fagskolene jeg har sett som jeg hadde forhåpninger om krevde vitnemål
Anonym bruker Skrevet 19. august 2010 #32 Skrevet 19. august 2010 Nei da foreslår jeg at du prøver å finne plass på et forkurs, det spiller ikke noen rolle om hvor det er i landet. På forkurs trenger man ikke generell studiekompetanse. Da kan du nemlig søke perm på den plassen du har fått, og til neste år takker du nei til plassen å finner noe annet å søke på. Her er en link på alle restplassen, du burde finne noe du er kvalifisert å søke på. Der det står Realfa (realfag) bak linja, så mener jeg at man ikke trenger generell studiekompetanse (fordi dette er ofte en form for fokurs for å komme inn på andre studier.) Bare pass på at noen tilbyr bare deltid, mens andre har fulltid: http://www.samordnaopptak.no/studier/restetorg/ Jeg kan ikke skjønne noe annet at du bør komme inn på en av de skolene på lista. Du vet at du ikke trenger å gå der? Men bare få plassen slik at du får permpenger, så kan du søke på det du vil til neste år og takke nei til den plassen du har.
Gjest Skrevet 19. august 2010 #33 Skrevet 19. august 2010 Det beste for deg, sønnen din og samboer er antagelig at du får deg en jobb, der du kan jobbe kveldstid og muligens nattevakter i helgene. Ikke nødvendig å begynne på et forkurs/fagskole osv om det ikke er den rettningen du vil. Blir bare gjeld av den slags. Om du mangler fag fra vgs vil jeg råde deg til å søke deg inn på vgs til neste år. Slik at du kan ta siste året om igjen, GRATIS! Man har rett på 4 år videregående utdanning, dvs du SKAL inn på skolen om du har rett på 1 år til og ikke allerede har brukt opp de 4 årene. Det året stiller du deg likt som alle andre mødre som studerer. Enten om det er høyskole, universitet eller vgs. Sjekk laanekassen.no for mer informasjon. Jeg har selv levd slik på fattigdomsgrensen i 1 år. Er helt jævlig, men samtidig lærer man å sette ekstra pris på det man har! Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 19. august 2010 #34 Skrevet 19. august 2010 Nei det ble ikke gjeld på meg når jeg søkte på skoleplass etter jeg hadde fått vesla, man før bare stipend pga. perm. Alle studenter som har gått skole når de ble gravide får jo stipend fra lånekassen hvis de får skoleplass det året de går i perm. Man må jo ikke engang begynne det studie man har fått plass på engang.
Gjest Skrevet 19. august 2010 #35 Skrevet 19. august 2010 Nei, da missforstod jeg deg. Trodde du mente at hun skulle ta opp lån og stipend som utgjør 6000 kr i mnd. Det blir det lån av nemmelig,om du ikke står på eksamen. Sånn var det værtfall når jeg gikk på høyskolen, selv om jeg hadde barn. Fikk noe som kalles forsørger stipend ved siden av, og siden jeg tok ut permisjon i studiene fikk jeg fødselstipend. Men, denne rettigheten har man bare om man har termin i lløpet av skoleåret.
Anonym bruker Skrevet 19. august 2010 #36 Skrevet 19. august 2010 Her er en link til lånekassen: http://www.lanekassen.no/templates/Page.aspx?id=14779 Jeg mener hun har rett på det fordi hun var under utdanning da hun var gravid, og barnet er jo bare 3,5 måndter så da har hun vel rett på bare stipend.
Anonym bruker Skrevet 19. august 2010 #37 Skrevet 19. august 2010 Jeg fikk 6100 i måndten i bare stipend når jeg tok fødselsperm, ikke noe lån. Men jeg måtte ha studieplass. Jeg valgte å søke på en annen plass da permisjonen var ferdig, så hva man søker på er ikke så nøye fordi du kan ombestemme deg senere.
Anonym bruker Skrevet 19. august 2010 #38 Skrevet 19. august 2010 Far har tydligvis rett på foreldrepenger. Det har ikke u. En enkel vei ut av "uføret" er at faren tar permisjon med foreldrepenger, da får han utbetalt like mye som om han jobbet. Du finner deg en jobb og tar opp det faget du mangler. Etter jul eller om et år søker dere om barnehageplas og faren begynner på sine studier (det er en del steder man kan starte til nyttår) mens du begynner på dine. Da får dere studielån å leve av. Dere er egentlig ikkeså vansklig stillt som deretror. Dere må bare innstille dere på at det er mannen som må være hjemmeværende n sund mens du jobber.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå