Gå til innhold

Å leve fattig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har kun studielånet til sambo å leve på pluss barnetrygd. Sambo begynte på studie i høst, men hadde et friår etter vgs i fjor og jobbet da fulltid. Trodde vi skulle få bostøtte, men ser det er slik at vi ikke kan få da vi tilsammen hadde nøyaktig 260.000 som er grensen. Dette sjekket jeg ut på sånn bostøtte kalkulator. Er dette virkelig riktig? Kjenner jeg blir så provosert hvordan Norge har lagt det opp for par og studenter. Ikke får vi sosialhjelp pga studering, og ikke bostøtte.

Både jeg og sambo må jo finne oss en ekstrajobb for å få det til å gå rundt, men vi har ingen til å sitte barnevakt, dessuten hadde jeg vegret meg for det. Babygutt er jo bare 3.5 mnd! Så det blir til at vi ikke kommer til å få se noe til hverandre.. Jeg har bare lyst til å sette meg ned å grine!

Og ja. Jeg vet at det er vårt ansvar, trenger ikke høre det..

Jeg strøk i et fag på vgs (gikk ut i vår), og har derfor ikke fått søkt meg inn på høgskole slik som vi hadde planlagt. Da hadde jeg iallefall motatt penger fra lånekassen. Skal ta det opp nå i vinter, men jeg får jo uansett ikke begynt før neste høst.

Uff, har så lyst å krype til korset til pappa og spørre om økonomisk hjelp (han er god for en del penger) , men jeg vet at vi må klare oss selv.

Noen som vet råd?? Hva hadde dere gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde 260.000 før sambi begynte å studere altså

Skrevet

kjip situasjon, men kan du ikke sjekke resttorget etter studieplasser som ikke er tatt ennå? Mener det skal være ganske mange studieplasser ledig rundt om kring.

Skrevet

Beklager å si det, men det virker som dere har rotet det litt til for dere selv.

Har dere ikke spart noe? Dere må ha visst og regnet på at det kom til å bli trangt med en student og en i (ulønnet) permisjon.

Skjønner at det er surt, men noen ganger må man være litt forut slik at ting ikke sprekker pga, at en ting (bostøtte) slår feil.

Ekstrajobb er en god idè. Håper dere finner jobber og at det løser seg for dere.

Skrevet

hvis det virkelig, virkelig var krise, hadde jeg spørt pappa-om du vet han kan "avse" litt økonomisk hjelp.

Gjør det som er best for deg og dine når behovet og hjelpen er så nødvendig. Takk og bukk og vis at dere er evig takknemlig, bli kanskje enige om å lage en nedbetalingsplan som dere kan leve med, og heller si at om det er noe dere muligens kan hjelpe med tilbake(kanskje noe praktisk som en husvask eller noe innimellom, så må de bare spør), men ikke nøl med å be om hjelp hvis det er det beste for dere!

Ønsker dere lykke til..det ordner seg dette skal du se :)

Skrevet

BAre å dokumenter inntekten dere har nå til bostøtte kontoret, så får dere det:)

Skrevet

** og hvis bostøtte er basert på siste ligning( 2009) kan dere be de om å søke på dagens situasjon.

Skrevet

sånn som jeg ser det så må du enten:

-krype til korset og be om hjelp fra din far

-ha en deltidstilling som enten er på kveld eller natt. Vet det er kjipt å ikke se hverandre som kjærester så ofte, men det er bare for denne kjedelige perioden.

- søke på restplasser, det er ofte flere ledige studieplasser ennå.

Håper dere finner ut av det og lykke til:)

Skrevet

Du kan vel ta opp fag privat nå til jul og til våren? Skjønner ikke hvorfor du må vente til neste høst. Prøv da å søk lånekassen om støtte for disse fagene.

Søk legater!

Skrevet

Send inn søknadskjema på bostøtte. Kryss av for inntektsnedgang og dokumenter det

Skrevet

Neppe noe viti å sjekke restplasser, hun har tydeligvis ikke studiekompetanse siden hun har strøket i et fag fra vg skole.

Til HI,

du er sikkert klar over at dette er j... dårlig planlegging fra deres side. Her er det bare å bite tennene sammen og skaffe en jobb så snart som mulig!

Skrevet

Hun kan fortsatt søke enkelte fagskoler og forkurs uten studiekompetanse. Noen steder får man til å med begynne, men må ta opp det faget man mangler i løpet av året for å få det godkjent.

Burde hun ikke egentlig bare søke en plass hun kan få uansett egentlig, sånn at hun får permstipend nå? Jeg er litt usikker på åssen det funker med lånekassen, men jeg mener at skal kunne få stipend hvis hun får skoleplass- uten å gå der (søke perm pga. baby).

Siden hun studerte i fjor, noen som vet?

Skrevet

Nei, jeg kan ikke få restplass fordi jeg får ikke tatt opp den eksamenen jeg trenger for å få vintemål før i november. slik er det dessverre med privatisteksamener.

Og ja, vi har rotet det til, men jeg kunne ikke vite at jeg kom til å stryke. Jeg har kun 5 i alle andre fag, så dette kom som et totalt sjokk. (Gidder ikke å gå inn på årsakene til at jeg strøk her) Så derfor visste jeg ikke at det kom til å blir sånn.

Ligningen er også får 2010 da han har jobbet helt fram til studiestart, alstå nå for en uke siden..

Leste at vi kunne levere inn nye tall, men at det ikke gjaldt da nedgangen i inntekt skyldtes pga studering?

Og når det gjelder pappa, så må jeg ærlig innrømme at det frister. Ikke for min del, jeg har aldri spurt om en krone fra han før, men for lillegutt. Jeg har aldri fått verken ukelønn eller klær av han. Jeg har stått på egne ben siden jeg var 15 år. Han sier han er så stolt av meg som klarer meg så fint med foreldrerollen, er så redd for å vise hvordan vi har havnet oppi denne situasjonen økonomisk.

Har bare lyst å gråte!

Skrevet

Jeg får ikke støtte for ett fag dessverre :( Gud, så pinlig dette er. Vi får ett barn, så klarer vi ikke å underholde det økonomisk en gang... Da kjenner jeg meg som både en dårlig mor og samboer med tanke på at det bare er min skyld, ikke sambos.

Og jeg har tatt kontakt med høgskolen, de sa at jeg ikke fikk betinget opptak som det kalles. Dvs å mangle et fag, men samtidig være student.

Skrevet

Jeg mener at jeg ikke kan begynne å studere på høgskole før neste opptak, altså høst 2011. Før den tid har jeg ingen rett eller muligheter for studielån. Jeg har ringt halve skolesystemet og sjekket alle muligheter, men alle sier jeg bare må vente til neste år.

Skrevet

SNYLT PÅ NAV, si at du er alenemor! Eller løp til pappa!! Det er det modne foreldre gjør............

Skrevet

så du mener at når først situasjonen har blitt kritisk, så er det mer modent å ikke ha penger til livsopphold?...ta nå heller å spør din egen far om hjelp i en vanskelig situasjon..er mer modent å prøve å ordne så godt som mulig.

Skrevet

Jeg vet, jeg bare lurte på hva andre mente. angående å jobbe selv nå, eller å spørre en foreldre. Mulig det er teit, men jeg liker å høre hva andre hadde gjort

Skrevet

Jeg skjønner deg jeg.. hadde det vert meg hadde jeg kjent på hva som føltes riktig, og tenkt på barnet mitt og ikke vert i tvil om hva jeg ville gjøre-samme hva andre mente :)

Skrevet

Å leve på pappa eller fattigkassen! JEG HADDE VALGT FATTIGDOM. Tror nok ikke verken pappa eller ungen din blir stolt over deg når du lever på pappaen din når du er en mamma SELV

Skrevet

Hallo HI, du har jo ikke søkt om bostøtte bare regnet ut på kalkulator??

Jeg er 100 % sikker på at du får bostøtte! Jeg begynte å studere nå og søkte bostøtte i juli på grunn av inntektsnedgang. Da la jeg ved kopi av brev fra nav om at jeg nå får full overgangsstønad pga kr. 0 i inntekt (er alenemor ja), bekreftelse på at jeg har kommet inn på skole, og hvor mye jeg betaler ned på lån hver måned.

Det er ikke vanskeligere enn det!! Må bare bevise hvor lite penger dere har

Skrevet

Jeg har "lånt" av pappa mange ganger som superfattig student selv, og hadde gjort det igjen;)

Skrevet

Du må få deg jobb, og far ta permisjonen på eget grunnlag. Det er nemlig en godt bevart hemmelighet at samboeren din kan. Få vet om den løsningen. Vilkårene er derimot at du kan dokumentere skolegang eller jobb. Du har også rett på ammetid, så det er ikke mange dagene i uka du er borte fra barnet, og far er mye mere hjemme. Et år utsettelse, men han har jo opptjente rettigheter.

Skrevet

Ikke bare det, leste i reglene. Der sto det klart å tydelig at inntektsnedgang pga studering ikke gjaldt. Men håper virkelig det!

Vet du hva jeg/vi må legge til da? Siden vi bor sammen? :)

Skrevet

Det må isåfall være den aller siste løsningen, jeg vil ikke at han skal vente enda lengre med studering pga meg. Han utsatte nemlig studiene sist år pga graviditeten. Pluss at han har jo sagt opp den jobben nå for å studere.. Men takk for alle svar fordiom :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...