Gå til innhold

Kresne gjester

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en datter på 5. Hun har ofte med seg venner hjem fra barnehagen. Det er da normalen at de spiser middag hos oss. Noen av dem er veldig kresne og forventer å få spessialmat. Mine egne unger må spise det vi har og jeg lager aldri noe spessielt. Til nå har jeg svart at "Nei, du kan ikke få brødskiver/ostesmørbrød/musli (eller hva de nå sier de vil ha) når vi spiser middag." Er det greit? Hvordan behandler dere kresne gjester?

Jeg regner selvfølgelig med at de får noe kveldsmat hjemme før de legger seg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle som spise middag hos oss får spise det som er på bordet eller la være å spise. Det er de to valgene man har.

Vi driver ikke restaurant, må vite

Skrevet

Hadde det vært mitt barn som var på besøk hos deg, så hadde jeg syntes det var kjempe flott at du har slike prinsipper. Absolutt helt greit:)

Skrevet

Jeg lager bare en middag og de som ikke kan spise noe av den får la være... Jeg håper virkelig ikke noen gir sønnen min noe eget om han spiser middag hos de. Jeg har nettopp fått avvent foreldrene mine med dette og trenger ikke noen andre som tuller til lærdommen jeg trykker nedover øra på guttungen min:)

Skrevet

Gjør det på samme måten, blir ikke aktuelt med særbehandling nei.

Skrevet

Kok noen pølser og ha ved siden av for de som vil ha det, det er da ikke store arbeidet.

Skrevet

Hvis vi skal ha små gjester til middag, lager vi barnevennlig mat! Vil jo at de skal trives hos oss, da. "Merkelig" mat kan vi ha andre dager, eventuelt.

Skrevet

Har jeg barn på beøk lager jeg mat jeg vet de liker. Det kalles å være vertskap.

Skrevet

22:55 : Hvorfor koke pølser i tillegg til middagen ? ikke at det er store arbeidet, men skjønner ikke helt greia med å la dem få det akkurat som de vil.

Jeg har ikke hatt det problemet enda, da sønnen min ikke er 2 år engang,

men når den tid kommer blir det kun middagen som blir servert, jeg lager ikke noe i tillegg for at dem skal bli fornøyde. det går på manerer også

Skrevet

Pussig nok er jeg mer opptatt av besøket og barnet mitt skal ha det hyggelig å spise mat de liker, fremfor å presse dem til å spise noe de ikke liker i manerenes navn. Vi er jaggu forskjellige *himle med øynene*

Skrevet

Tja, hvis vi tar med i forutsetningene her at HI ikke stiller med lutefisk og smalahovud (som for øvrig er veldig godt, men kanskje hadde skremt unga litt...) så lager man mat som vanlige unger liker og så spiser de det de får og vil de ikke ha er det også greit.

Kunne ikke falle meg inn å lage drittmat som pølser og fiskepinner bare fordi noen foreldre har vendt til ungen at det er det eneste små mager skal spise. Kjenner jeg blir provosert.

Og står for det også

Hilsen (*huke av anonym-ruta*)

Skrevet

Enig med 22:57!

Hadde jeg hatt andres barn her, hadde jeg spurt hva de likte. Ville ikke sendt ungene sultne hjem igjen. Samme vil jeg forvente om ungene mine spiser borte. At de ikke kommer hjem skrubbsultne....

Skrevet

Mine unger spiser alt, og jeg har ved fler anledninger glemt at ikke alle unger også liker alt.

Har vi pasta med en eller anne saus, og de ikke liker sausen, så finner jeg frem ketchup, om vi har det. Har vi koteletter, er det helt ok om de bare spiser poteter med saus, eller ikke tar saus på.

Ser jeg at ungen er sulten når den går fra bordet, så serverer jeg snacks etterpå.

Skrevet

Har en altetende familie og regner med at folk liker maten til de sier noe annet. Barn på besøk kan ete de delene av moddagen de liker og la være med det de er sære på. Men jeg serverer bare en middag, og lager ikke skiver. Jeg tror man lærer å spie variert når man hverken får det man har lyst på til enhver tid eller blir tvunget til å ete noe man ikke liker. Og når de slipper med å kun ete grønnsaker eller kun poteter osv alt etter hva man er sær på, slipper man også å gå sulten..

Skrevet

Hos oss (3 barn) har de hver sine dager, faste, de bestemmer maten som skal spises. Det er altså barn som bestemmer.

Om jeg visste at noen av deres venner skulle bli med hjem etter skole, barnehage, hadde jeg ikke laget annerledes middag enn deg jeg hadde planlagt.

Men jeg hadde kanskje ikke laget like sær middag som det kan være når det er mamma eller pappas dag til å bestemme. Vanlig middag, og DEN hadde jeg ikke rokket ved. Man kan lage noe "barnevennlig" for å gjøre ting litt hyggelig imidlertid.

Så hadde jeg bare gitt beskjed til barnets foreldre ved henting at barnet ikke hadde spist middag.

I vårt hjem ønsker vi at våre barn skal kunne ha med venner hjem og at de vet alle er velkomne. Barn kommer ikke like gjerne tilbake om de fikk servert ekkel mat en gang og ikke fikk tilbydt noe annet.

Vi liker dog å vite på forhånd om det skal lages middag til flere enn 5:-)

Skrevet

Takk for mange svar.

Jeg lager ikke spessielt sær mat og krever ikke at de skal spise alt. Men jeg lager ikke noe annet i tillegg. Det har jo litt med hva jg ønsker av regler for mine egne barn å gjøre også.

Som regel har ungene med seg venner til middag ca 3 ganger i uka, så det er ganske hyppig. Ofte dreier det seg heller ikke om at de egentlig ikke liker det vi skal ha, men at de har mer lyst på noe annet. Spessielt en jente er ramm sån. Maser bestandig om å få noe annet, men ender med å spise godt av det vi har.

HI

Skrevet

Jeg synes du gjør helt rett i å bare tilby det som står på bordet. Eneste unntak bør være matallergi.

Kanskje får disse ungene kun det de liker hjemme hos seg selv - eller kanskje ikke, men ingen unger har vondt av å lære hvordan andre familier løser ting.

Skrevet

Siden jeg har barn er all mat barnevennlig, derfor får gjestene spise det vi har.

Er opptatt av at barnas gjester skal ha det hyggelig og trives her, men jeg driver ikke restaurant og vil heller ikke at mine barn skal få særbehandling borte.

Skrevet

Signerer 2331

Sånn er det her også.

Lager noe barnevennlig og hvis det absolutt ikke faller i smak så kan de bruke ketchup istedenfor eller bare spise poteter og saus osv..

Skrevet

Jeg er mor til ett kresent barn. Jeg vet at det kan være en utfordring å ha mitt barn på besøk. Jeg pleier å gi han en brødskive først dersom han skal på besøk. Da er han sulten nok til å spise litt middag. Han smaker på alt men spiser ikke noe middag. Utrolig vanskelig. Jeg syntes det viktigste er at han smaker på maten og sitter ved bordet under måltidet. De han besøker vet hvordan han er og de gjør veldig ulike ting. Mine foreldre og søsken sier han må spise det han får, svigermor lager det han liker når han skal komme, noen venner gir han brød og noen sier han kan spise det han liker av det som står på bordet. Jeg gjør ting på min måte hjemme og tenker at andre får gjøre det på sin måte der.

Min andre sønn spiser alt:)Mye enklere.

Skrevet

Min svigermor ble truet til å spise alt hva hun fikk servert foran seg i barndommen. Dette har i voksen alder medført en type spisevegring. Derfor har hverken min samboer eller hans søsken og annen yngre familie måttet spise noe de ikke "liker" eller synes "ser godt ut".

Slik har vi det også, og helt ærlig,de få gangene noen ikke liker noe av det som er på bordet tiner jeg bare en kyllingfilet som jeg steker og serverer med ris og saus dersom man ønsker det....

Skrevet

Hva er "barnevennlig" mat,da? jeg synes at pølser er noe av det værste man kan servere, og mine spiser det kun i bursdager. Evnt magre pølser en sjelden gang her hjemme. Jeg blir helt gal av barnemenyer på resturanger som er bare fett og flesk fritert og uten grønnsaker. Min unger spiser grønnsaker hver dag, det er vel det som på ordentlig er barnevennlig mat? Sunnt er det hvertall..

Skrevet

Jeg tilbyr det vi skal spise med mindre det er noen form for allergi.

Skrevet

Hos oss har vi en enkel som gjelder for små som store, gjester som fastboende, med unntak av allergitilfeller.

Jeg lager noe forholdsvis ukontroversielt, mao, ikke de dristigste curryene eller innmat. Men jeg lager helt vanlig mat fra mitt repertoar (som ikke er veldig norsk).

De som liker det står fritt til å ikke spise det de ikke liker, de kan gjerne få ekstra av det de liker (ris eller grønnsaker) for min del, men jeg lager ikke noe annet. Med litt flaks liker de det som blir servert ved neste måltid, eller er sultne nok til å spise.

Min nevøer ble oppdratt på spagetti med ketchup, pølser og Grandiosa og liker ingenting nå som de er store. Pussig nok spiser de uten protest hos oss.

Skrevet

Hva er det som er så utrolig farlig med pølser, om du serverer med grønnsaker?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...