Gå til innhold

Jeg trodde det var "ut" med sukkerbursdager, jeg...


Merethe ♂ ♀ ♂ ♀

Anbefalte innlegg

...men nei! Gutten var i sin første bursdag (4 års dag), og da fikk de altså pølser, kaker (sikkert også brus) og de holdt på å fiske opp godteposen da jeg hentet. Gutten min var spinnvill resten av kvelden! Hadde i hvert fall håpet at godteposen var sløyfet, for så små barn trenger ikke mer sukker etter en sånn bursdag! Heldigvis delte han med lillesøster, og jeg fikk overtalt han til å spare resten til dagen etter.

 

Selvfølgelig er det kaker i bursdag, men nå må vi jo kjøre godteposene når det blir vår tur hvis det viser seg at dette er vanlig i barnehagen. Ellers blir sikkert bursdagen "kjip"... Men jeg tenker å bytte ut godteriet med en liten leke, kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du gjør som du vil, og så gjør andre som de vil. Unger dauer ikke av å spise pølser og godteri vet du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sekretøsa

Det er nå engang sånn at noen tvilholder på "tradisjoner" av den sorten, og viderefører godteposen. Det er ikke dermed sagt at du må dele ut godtebursdag når det er deres tur. Det bidrar jo bare til "du må gjøre som alle andre".

 

Dessuten, det er vel forsket på at det ikke er sukkeret som gjør ungene ville i sånne tilstelninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungene mine har ikke begynt å gå i bursdager før skolealder da... Fikk i de fleste bursdager både godteposer og kaker/brus.

Helt greit at små barn ikke trenger alt kanskje, men mangen gjør jo et unntak iblant. Du må heller spørre neste gang han skal i bursdag da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he he he, trodde du virkelig at godteri var ut???? ;)

 

De fleste barnebursdager her har godteposer, og hauger og lass med kaker og brus! Det er jo fest =)

 

(Og de fleste unger reagerer IKKE på sukker slik som du beskriver, men på stemningen rundt!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fåtallet reagerer på sukkeret, men spenningen og "hysteriet" rundt det...Ofte er det fest når man får slike saker, og det er FESTEN som oppildner ungene...OG legger man sammen spenningen det er i seg selv og få LOV til å spise "ubegrenset" av mat/goder man IKKE får spise hjemme,- så blir det "dobbel-adrenalinkick"...Ikke pga sukkeret, men at det plutselig er lov, og det spennende med bursdag..Både med og uten sukker..

 

SÅ ingen andre enn meg det programmet om mat og myter? Hvor man arrangerte to fester. EN sukkerfri, og en med sukker.Hvorav foreldre ble bedt om å beskrive barnas oppføresl etter sukker-festen, og etter sukker-fri fest. Men så byttet de om på det, uten at foreldre visste det. Og uten unntakt så ble ungene beskrevet som hyper og overaktive og vanskelig og få i seng etter det foreldre TRODDE var sukker-fest....Mens sannheten var at det da hadde vært sukker-fritt, men med masse aktiviteter, trampoline, klovner, sang, dans og full fres fra start til slutt..

 

Etter sukker-festen trodde foreldre at ungene hadde vært uten sukker,- og beskrev ungne som utrolig rolige, konsentrerte, blide og enkle og legge osv...Da hadde barna fått så mye sukker i seg at det tilsvarte flere dagsrasjoner....Men aktivitetne hadde da vært mer "Organsiert"; og det hadde blitt avrundet med felles lesestund, litt rolig musikk og "avlapning":...Altså, det var støynivå, aktiviteter og ikke minste foreldrenes egne forventinger som spilte inn på om barna ble "hyper" eller ikke...

 

SÅ alle som sier barna blir hyper av sukker, sjekk dere selv først, og hvordan dere reagerer på "forventningen" om at "Nå blir ungen hyper":...Mye liggger der..Men selvsagt, NOEN blir overaktive av sukker, men forskere har funnet ut at det er mer sannsynlig alle e-stoffer i godteri og snop som er synderen, ikke sukkeret i seg selv. Blant annet var det en bestemt type rødt og gult fargestoff som kan gjøre sensitive perosner hyper.:Det røde er bl.a flittig brukt i lakseprodukter......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes godteriposer er tull - kake bør være nok godteri. MEN er det det i en bursdag - so what?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det kan virke som det er "ut" her på dib, men ingen av mine barn har vært i selskap uten brus, kaker og godtepose. Det er vel litt sånn på dib, at folk gir kanskje uttrykk for å være veldig "korrekte" mødre, eller det fåtallet som faktisk er det går ut så høyt at flertallet som ikke er det ikke tørr å skrive hva de fakisk gjør. Dette gjelder ikke bare sukker, men også middagsglass, å gå i fra sovende barn i vogn utenfor huset eller sovende i bilen, bruk av barnevakt, bilsikrig osv.

 

Det som er inntrykket mitt av dib brukere er at de er veldig sunne, barna for kun littegrann lørdagsgodt, ellers er det fullkornsbrød og middag fra scratch hver dag. I barnebursdag har de fullkorns pizzasnurrer, vann og juice til drikke, frukt til dessert og klistermerker i godteposen. Barna sitter bakovervendt i bilen til de er minst 4, og det er til enhver tid seter som er best i test. En går aldri i fra barnet sovende i vogn eller bil der en ikke til en hver tid nærmest kan ha øyenkontakt og høre det puste. Og ha barna på overnatting, det har man ikke før ungen helst er nærmere to år, og kun når det er høyst nødvendig. Barna får se barne tv, og kun det, og en voksen er alltid med for å se at ikke noe av innholdet kan virke støtende. Og så klart så måå barna ha reimadress, viss ikke er de kalde stakkar! I tillegg har en det alltid strøket hjemme, jobber selvfølgelig 100% (også i svangerskapet, sykemelding er bare et uttrykk for latskap), mannen tar selvfølgelig halvparten av husarbeidet, og en har et toppers forhold til nav og svigermor!

 

Nå setter jeg det på spissen altså. Jeg er selv en Reima fan som har lite hurtigmat og halvfabrikater, går veldig godt overens med svigermor. Poenget mitt er at selv om jeg går i fra beibien min sovende i bilen mens jeg er på bensinstasjonen for å betale bensinen, så er det såvidt jeg tørr å skrive det her, for en for alltid reaksjoner av de som er litt mer "korrekte". Derfor kan en få inntrykk her inne av at sukkerbursdager er ut, for det er ingen som står på barrikadene for å la sukkerbursdagene leve Ikke at jeg mener det er noe poeng i heller, men du forstår). Men realiteten blandt den allmenne gehop er ganske annerledes.

 

Bare fint at du vil lage bursdag med mindre sukker, men det er neppe så veldig "in" som en kan få inntrykket av her :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi spiser sunt og variert, men på lørdager får de snop og brus, og i barneselskaper så serveres det feks pizza, pølser, taco eller lignende mat, alt etter hva bursdagsbarnet ønsker seg i grunn. Is og kaker får de også.

Godteposer har ikke vi had noe tradisjon for da,...synes det holder med kaker og is i grunn.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med TangaPer. Feir dine barns bursdager som du vil og la andre feire som de vil. Ingen tar skade av å skeie ut på bursdager. Ser ikke noe galt med hverken pølser, kake, brus eller godteposer i bursdager. Vi spiser sunt og variert i hverdagen og det er det som teller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tror du at du må dele ut noe, bare fordi disse gjorde det?

 

Jeg mener det at man ikke skal bli nødt til å gi noen en gave (hverken i form av godtepose eller leke) for å komme i bursdagsselskap. Jeg gjør ikke dette og har ikke fått noen tilbakemelding på at busdagsfeiringen var kjip...

 

Unger som har et normalt sunt kosthold til hverdags klarer både bursdagsfest med de sedvanlige kaker og pølser, og lørdaggodt uten å få dårligere helse av det...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? mener du virkelig at godteri, brus, og kaker ikke er normalt i en barnebursdag? Det er faktisk første gang jeg hører _akkurat_nå_!

 

Hva skulle de fått egentlig? Salat og riskaker?

Greit nok å prøve å leve sunt og fornuftig, men du høres hysterisk ut. Beklager å si det sånn, ikke vondt ment :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå ble jeg fristet til å lete opp det gamle bursdagsinnlegget med hun som hadde alle disse avanserte og sunne hjemmelagede rettene:)

 

Husker dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker fra da jeg var mindre at godteposene var det beste med hele bursdagen! Spennende å se hva man får.

Men syns man kan begrense inntaket. Trenger ikke å stappe full en hel godtepose liksom.

 

Jeg husker det innlegget veldig godt Smugguflekkar! haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bursdager må det være lov å spise godterier synes jeg! Og godteposen hører med hos oss, prøver å putte i litt rosiner (ja da vet det er fruktsukker i!) og ballonger og sånt for å fylle litt.

Men om de får nok sukker så kunne du f.eks sløyfet at han fikk fullføre posen dagen etterpå og heller vente til helga med den?

I vennegjengen vår gjør vi ganske likt men om noen hadde droppet godteposene eller puttet noe annet i så hadde jeg ikke reagert påd et heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

barnebursdag er barnebursdag med alt som hører til!

Det er jo ikke så veldig ofte barna er i bursdag så ser ikke noe problem med at de da kan kose seg med pølser, brus, kake og godteri! ja, kanskje de blir litt hyper aktive, men hva så? Det viser jo bare at de har hatt det gøy :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha, ikke første gang jeg har fått tyn her inne, men første gang fordi jeg var MOT noe med sukker!! Har kanskje vært litt mye her inne fremfor i den virkelige verden på dette området siden det var første bursdagen...

 

Det var jo godteposene jeg reagerte på da, synes det er litt unødvendig siden jeg er helt enig i at kaker og brus hører med på bursdag.

 

Ser i en annen tråd her nå at jeg ikke er den eneste som synes det er greit å bytte ut godteriet med en liten leke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det begynner å bli hysteri når man må forsvare at man gir f eks rosiner til barn bare pga det er fruktsukker i de.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det _ikke_ ut med sukkerbursdager i hvert fall. :-D

Store og små koser seg med pølser, kaker, godis, brus m.m.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 4 åring har vært i flere barnebursdager med pølse, kaker, masse godterier og godteposer. Jeg går ikke i taket av den grunn. Det er tross alt bursdag og fest.

 

Og jeg er helt enig med de andre her som sier at det ikke er sukkeret men settingen rundt som oppilder ungene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det lite godteri i godteposene, men heller små, tullete leker som fanger interessen i ca. 30 sekunder. Men det er jo spennende likevel. En periode fikk hun fargerike blyanter overalt, så nå er hun velutsyrt til skolen i hvert fall!

 

Wal-Mart har hoppet på "godte"-posetrenden og selger sånne småleker til bare noen få cent hver, alt på ett sted.

I tillegg puttes det gjerne i en liten sjokolade, tyggegummi eller karamell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...