Gå til innhold

Min tante og onkel gikk midt i dåpen...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Nå er de ikke tante og onkel til dåpsbarnet, men jeg hadde invitert dem en god stund på forhånd og regnet med dem. Så etter gudstjenesten kom hun bort og sa at de måtte gå om en og en halv time fordi det hadde dukket opp en feiring i familien. Jeg sa at de bare måtte gjøre det, for det var ikke noe annet å si. Men innvendig ble jeg sint og skuffet. Og jeg er fremdeles sint og skuffet, det var en dåp det var snakk om og ikke noe "reste-party", liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De gikk da ikke midt i dåpen?

Den var jo ferdig da gudstjenesten var ferdig. I tillegg var de i en og en halv time etterpå.

 

Noen ganger så må man dele seg litt. Syntes du overreagerer veldig hvis du fremdeles er sint og skuffet.

 

De kunne kanskje ha gitt deg beskjed litt i forveien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er ikke for ingenting at man sender ut invitasjoner i forveien, det er blant annet for å beregne mat. De sa "vi skal jo få kaker på det andre stedet"... Vanligvis kan man dele kaffeselskaper i to og gå som man vil, men jeg syns ikke at man kan gjøre slikt med dåp og konfirmasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er du vell litt barnslig vell????

 

De hadde nok fått invitasjon til noe annet og følte de måtte være på begge deler. Opplever du aldri det?

 

Du skulle sagt: å det var leit, men er veldig glad dere kunne komme, satte stor pris på det, takk for i dag. (eller noe i den dur)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville du helst at de ikke kom da eller?

Kan jo hende at den familiefeiringen var viktig den også.

 

Er det fordi du hadde litt for mange kaker til overs at du er så sint og skuffet?

 

De kom i dåpen og var i en og en halv time etterpå, det må da være helt i orden..ikke rart det er krig i verden altså

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel.. Jeg syns at når man har fått en skriftlig invitasjon og svart ja på den, forventes det at man blir og spiser kaker.

Da blir det bare tull å kjøpe invitasjoner og sende dem ut, hvis alt skal være så tilfeldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OJOJ... nå blir jeg provosert!! Du som sier at konfirmasjon og dåp ikke er det samme.. JO, for det ER det FAKTISK!!!

konfirmasjon er en gjentakelse av dåpen og bekreftelse på at du selv velger..dåpen velger foreldrene! og en annen ting er at det ikke har mye med saken å gjøre...man går ikke mitt i et selskap med mindre maten og kakene var allerede servert! normal folkeskikk heter det!!! etter dåpshandlingen følger det som regel alltid dåpsfest!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er kakene som er viktig og ikke selve dåpen da?

Nå må du bare gi deg altså, ville det værtr best om de ikke kom i det heletatt? Pga noen skarve kaker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener de burde vist meg og min lille baby såpass respekt at de kunne forholdt seg til at vi hadde invitert dem først, og ikke gått i den andre feiringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kom jo i dåpen.

 

Men, du får bare kutte de helt ut, slutte å snakke med de og kaste dåpsgaven babyen fikk. Skriv et brev til de og fortell de hvor skuffet du er og at du aldri vil se de igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er greit at folk bare går, da? Merkelig...ville jeg aldri gjort.

 

Var i dåp selv engang, og opplevde at hun som var fadder og hennes familie gikk før kakene ble servert. Husker jeg syns det var veldig rart, men det er jo tydeligvis helt greit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det sa jeg ikke heller. Jeg bare påpekte at jeg syntes det var rart, men at jeg jo skjønner at det er helt greit å gå. Det er jo bare en dåp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjære deg, en konfirmasjon er jo mye mer formelt og høytidlig enn en dåp. Iallefall her vi bor.

Vi har ikke taler og sanger i dåpsfesten, men det har vi i konfirmasjon. Og det blir lagt mye mer "arbeid" og penger i en konfirmasjon enn en dåp.

 

Så folkeskikken går på å være der til kakene er fortært? Er det det som er viktig liksom? Kom de ikke i selve dåpen da? Og de var jo DIN tante og onkel, ikke barnets.

 

Noen ganger bli man dradd mellom ulike ting, og samvittigheten er dårlig, og det blir feil uansett hvordan man gjør det og hva man velger.

 

Vet du hvilket annet selskap tanta di skulle i?

kanskje det satt en 80 år gammel tante av henne og var dritfornærmet fordi hun ikke kunne komme i hennes selskap, dersom tanta di ikke gikk, samtidig som tanta di visste at du ville bli fornærmet om hun ikke kom i dåpen til barnet ditt. En sak har alltid to sider vet du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo hende at de som var faddere hadde avtalt dette på forhånd med barnets foreldre? Og at de hadde noe annet de måtte gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det hadde de ikke. Barnets foreldre ble veldig overassket, og syntes det var dårlig gjort. Fordi de syntes, helt sikkert som HI her, at de kunne sagt fra på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du, Hi er i overkant nærtagen. Ærlig talt, de kom i dåpen, er ikke det det viktigste da? Virker som du er en type som liker å lage intriger og som må ha noe du kan sutre over.

Nå har du barn, oppfør deg som et voksent menneske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet, rart det er krig i verden?

De kom i kirken, opplevde selv at svigerinnen min dro rett etter vielsen for å få med seg en konsert på en musikkfestival, norsk band som hun sikkert kunne sett andre steder, og min egen bror reiste tidlig på kvelden til england for å se en fotballkamp, turen var planlagt lenge etter han fikk inbydelsen. Jo, vi ble litt skuffet, særlig mannen som kun har en søster. De øvrige gjestene var sjokkerte. Men hjelper fint lite å bli sinte og straffe dem,de er voksne mennesker og må få velge selv hva de vil gjøre.

Jeg kommer ikke til å dra midt i bryllupet deres for å hevne meg hvis de gifter seg en gang selv.

Legger til at begge var midt i 20åra og burde vist bedre egentlig, foreldra våre var de som var mest skuffet og forbanna på dem.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er litt bedre når de sier fra på forhånd. Men det at man sier fra på forhånd gir ikke tillatelse til hva som helst. Hehe... "i morra skal jeg gifte meg med mannen din, men det går nok greit for deg siden du får vite det idag!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg skjønner at du ble skuffet.

 

Men det er nok sånn i dag, at vi ikke tar det så høytidlig med dåp lenger -og kanskje enda mindre de som er i 20 åra uten barn selv.

 

Og helt ærlig -hvor mange døper barna sine fordi de vil at de skal vokse opp i den kristne tro og er personlig kristne? Det er ikke mange.

Da blir det vell til at vi ikke kan forvente at folk tar det så seriøst med dåp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...