Gå til innhold

Hva er normalt ang. alkoholforbruk?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Les 00.23, så vil du se mitt alkoholforbruk.

 

En flaske med barn i hus er likevel for mye, etter min mening. Men for all del, det er ditt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan godt svare helt ærlig, og jeg er faktisk ikke så veldig glad i hverken øl eller vin. Er jeg tørst foretrekker jeg vann, og til maten gjerne farris eller brus..

 

Så jeg drikker ytters sjeldent alkohol, derfor tåler jeg jo ganske lite også. Kroppen min er ikke vant til det. Jeg hadde antagelig blitt full av en flaske vin.

 

Men av og til får jeg lyst på et glass, og da tar jeg det. Enten en liten boks øl, eller et glass rødvin på verandaen en lørdagskveld etter at barna har sovnet (jeg drikker ALDRI om vinteren). Ser ingeting galt i det.

 

Mannen min drikker aldri alkohol i ukedagene, men tar av og til ett til to glass i helgene. Han tåler alkohol godt, og han kan godt drikke en hel flaske uten at jeg merker noe som helst på han, da tviler jeg på at ungene hadde merket noe heller. Men han drikker aldri mer enn et glass eller to da.

 

Jeg synes det høres mye ut med en hel flaske hver helg, men det er ikke nok til at jeg vil kalle det misbruk.

 

Svogeren min som drikker 1/2 til 1 flaske hver dag, han misbruker alkohol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye som er normalt.

 

Her i huset kjøper vi ofte en sixpack til helgen, ender stort sett opp med at jeg drikker to og han fire. Denne helgen har ingen av oss drukket.

 

På fest drikker jeg 3-4 alkoholenheter, han kan sikkert komme opp i 10, men det er sjelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset deler vi gjerne en flaske vin en gang eller to i måneden, eller litt oftere. Hadde jeg drukket en hel flaske vin alene i løpet av en kveld hadde jeg vært godt rusa.

 

Vi kan godt ta en GT eller en konjakk også, men aldri så mye at vi blir mer enn lett brisene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan godt drikke en flaske vin selv om ungene er hjemme.

Både jeg og samboeren min liker å kose oss med öl/vin på kveldene.

Av og til tar vi oss ett glass mens vi lager middag sammen på kjökkenet. Kjempekos! Om det er hverdag eller helg er ikke så viktig, det kommer bare an på hva an skal dagen etter. Skal man tidlig opp og på jobb, blir det sjeldent mer enn ett glass eller to.

Vi er heldige som har barnefri annenhver helg da, så da kan vi gå ut eller drikke uten å tenke så mye over det hjemme. Men selv når vi har ungene, kan vi godt drikke endel. Men jeg har alltid kontroll og i stand til å vurdere en situasjon om noe skulle skje.

Vi er velfungerend, oppegående mennesker. Men vi er noen skikkelige livsnytere og ser på alkohol som noe godt.

Men man må kjenne seg selv og vite hvordan man reagerer på alkohol. Det er stor variasjon på hvor mye forskjellige mennesker bör drikke. Med eller uten barn tilstede.

Vi er begge enige om å ikke "skjule" drikking, eller framstille alkohol som noe skummelt og farlig. Men som en naturlig ting man kan kose seg med. Man må bare passe på hvor mye man får i seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er ganske slitne og dermed er alkohol litt uaktuelt for vår del. Mannen har pleid å drikke en øl lørdagene. Jeg kunne i prinsippet drukket et glass eller to, men vil helst at en av oss skal være helt edru.

 

Det siste året (minste er ett år) har vi dermed nesten ikke drukket.,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi drikker som regel en flaske eller to med vin når det er helg. Vi kan også drikke vin til maten selv om ungene er sammen med oss. Går aldri ut, men koser oss bare hjemme vi også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er mye bra og varierte svar over her jeg :)

 

Jeg kommer fra en delt familie, pappa annenhver helg, mamma i ukedagene og resten av helgene! Pappa drakk ofte og mye, og jeg kan si dere det at det er ikke flaska med øl eller vin barnet reagerer på, det er forandring i atferden til forelderen som drikker alkohol! Han sa f.eks kun at han var glad i meg og min søster når han hadde fått i seg "nok". Og vi merket begge to drastiske endringer i atferden hans, noe vi så klart ikke likte!

 

Mamma drakk aldri foran meg eller mens jeg var hjemme før jeg begynte på ungdomsskolen. Noe som også bli feil, for første gang hun skulle ta seg en øl mens jeg var hjemme, var den eneste erfaringen jeg hadde med alkohol den erfaringen jeg hadde hos min far. Jeg ble fryktelig skuffet, og trodde mamma også skulle oppføre seg på samme måte (Pappa har aldri gjort meg noe vondt annet enn endret atferd ved alkohol inntak). Dette var jo selvfølgelig ikke tilfellet, og hun skulle bare ta den ENE øllen, men for meg ble det kava gæli!

 

Det jeg prøver å komme frem til er at barn har bare godt av å se at foreldrene har et avslappet forhold til alkohol, og at de tar seg ett glass eller to til maten f.eks. Men man bør som forelder begrense inntaket mens barna er tilstedet, for atferden endres fortere enn man tror! Selvom det bare er at man blir "hyggeligere" enn vanlig, vil barna oppfatte dette som noe negativt, det er liksom ikke mamma og pappa lenger!

 

Men for guds skyld, jeg venter barn nå, og jeg har ikke tenkt å gjøre som mamma- være avholds forran ungen helt til 13-års alderen.. Her vil alkohol være en del av kos og slikt, men ikke så mye at jeg blir påvirket! Og for MIN del, ville en hel flaske vin vært altfor mye!

 

Og HI, det kommer jo veldig ann på hva som er normalt og ikke, MÅ du ha den flaska hver helg, så er det jo et problem, klarer du deg en helg eller to uten, uten at du føler du går glipp av noe, er jo det noe annet!

 

Men syns foreldre bør huske at barn merker atferdsendringer rimelig kjapt, og det skal ikke mye til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vokst opp med tungt alkoholiserte foreldre,og har sett og følt på kroppen hva det gjør med et barn.

Selv har jeg et helt "normalt" forhold til alkohol,er ikke avholds,men drikker ikke ofte...

Kan fint ta meg et glass vin til maten når vi har besøk eller er på besøk med barn tilstede,men der stopper det.Når barna er i seng kan jeg fint kose meg med en cider eller et glass hvitvin eller to,enten sammen med mannen,venninner eller alene.Dette skjer kanskje en gang annenhver mnd,og jeg ser ikke noe galt i det.

Er det spesielle anledninger som bursdagsfester,julebord og andre voksenfester,drikker jeg mer,og kan godt bli litt småfull.men da er enten mannen hjemme m barna edru,eller vi har barnevakt til dagen etter hvis begge er avgårde.

Kjenner mange som nyter alkohol langt oftere enn meg,og jeg ser ikke noe galt i det.De er voksne,oppegående mennesker som fint klarer å sette egne grenser.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe jeg ville ikke ha stilt det spørsmålet her inne.

 

Her sitter så mange hysteriske mødre, så langt fra det virkelig liv at jeg mange ganger lurer på hvor disse personene befinner seg.

 

En flaske rødvin er da ikke mye over en hel kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker aldri hjemme, men det er fordi jeg ikke klarer å drikke for å kose meg på den måten. Da kan jeg like godt drikke cola. Sånn har jeg alltid vært. Men mannen tar seg gjerne en øl eller to hjemme. En av oss er alltid edru til å kjøre da, bor på landet, så ikke så sentralt om det skulle skje noe. Men når jeg drikker på fest er jeg ingen partybrems for å si det sånn. Før var det 1-2 ganger i helga. Nå er det kanskje 10 ganger i året jeg drikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...