Gå til innhold

Hva er normalt ang. alkoholforbruk?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Folk er så forskjellig.Selv drikker jeg en flaske rødvin hver helg hvis det er anledning til det.Av og til føler jeg det er feil siden vi har små barn på henholdsvis 1,5 og 6 år.Men er alltid kapabel til å ta meg av de.Skulle det være krise med hensyn til sykdom og at jeg ikke er kjørbar finnes det andre løsninger.Sambo tar selv en whiskey eller to.Det er normalt for vår del.Vi går sjelden ut men koser oss hjemme.Og ja jeg liker å bli totalt avslappet og drikker ikke bare for smakens skyld.Andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg kan godt drikke men ikke med guttungen i hus,det er et no no for meg. men får fint til å slappe godt av uten så

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan godt ta meg et glass vin eller en øl med ungene tilstede, enten ved bordet eller i sengs, men der går grensa mi. Noe mer enn det kjenner jeg, om enn bare såvidt, og det synes jeg ungene ikke skal utsettes for. De gangene jeg har hatt barnevakt natta gjennom kan jeg fint ta ei flaske vin...eller to:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, teit setning ser jeg nå. Enten UNGENE er ved samme bord eller er i sengs var det jeg mente...Ikke at jeg drikker i senga:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del drikker jeg veldig sjelden. Det er kanskje 2-3 ganger i året hvis det er spesielle anledninger, men så er jeg alenemor og dårlig råd også. Men tror ikke jeg hadde drukket noe mer av den grunn. Kommer fra en familie der alkohol er vanlig, og har sett mye rart gjennom tiden. Drakk endel før jeg fikk barn, men heldigvis så ble jeg ikke avhengig, så for meg er ikke alkohol det viktigste for å slappe av.

 

Samboeren til mamma drikker hver dag etter at han kommer hjem fra jobben, og det er snakk om 6 pack hvis ikke mer. Så for dem er det vanlig. For meg så er det helt uakseptabelt, men folk er forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan godt drikke med unge i hus, men aldri mer enn et eller to glass. En flaske høres fryktelig mye ut. Og om du tåler så mye, er det også bekymringsverdig. Det samme om du føler du MÅ drikke dette hver helg.

 

Vi går også sjeldent ut, men trenger ikke hive innpå hele flasker for å kose oss med litt alkohol.

Skal man absolutt drikke mye, synes jeg man bør vente til ungene ikke er til stede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at andre velfungerende familier har et slikt forhold til alkohol.Tror det finnes en del av de som ikke svarer eller ikke er ærlig her inne når det handler om rus eller andre vanskelige tema.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En flaske vin er ikke mye! Bekymringsverdig å tåle så mye? Da lurer jeg på hvor mye prosent det er i vinen DU drikker :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo faktisk ganske individuelt hva man tåler. Ikke alle damer er 150 høy, og 45 kg og kjenner det i huet etter et glass....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vokst opp i en velfungerende familie hvor både mor og far kunne ta seg et glass eller to uten at det har preget oss barna.

Jeg gjør tilsvarende og har ikke samvittighetskvaler i forhold til å komme full hjem etter en sjelden kveld ute med venninner. Da er mannen min hjemme, edru, med guttungen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, en flaske vin er nok til at jeg blir brisen, har faktisk drukket en flaske nå,sett en god film og bare slappet av.Jeg MÅ ikke drikke for å slappe av, men liker å drikke med min kjære når vi har en helg uten tidlige planer.Vi står opp med ungene, lager frokost i åtte-tiden, ser barne-tv, koser, går ut og gjør det vi har tenkt uten å være fyllesyk.Tror nok jeg påvirkes av den strenge livstilen endel påstår at de har på dette forumet.Vi er i full jobb og bruker all vår fritid med våkne barn sammen med de.Imorgen skal vi på stranden og bade, grille litt og bare være en familie.Er det igrunn feil å bruke kvelden i forkant til litt egoistiske voksen ting for å ha litt egen tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha, nei her forventes du jo å ikke ha noen menneskelige behov i det hele tatt når du har fått barn:) Sånn er jo ikke virkeligheten. Kos deg du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En hel flaske? Så det er liksom greit å drikke seg god og brisen med unger i hus?

En hel flaske gjør at man endrer atferd endel, noe barn vil fange opp. Det synes jeg ikke er greit i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker så å si ikke, kanskje 2 ganger i året og da bare et glass eller to, men jeg syns det er helt greit å drikke litt alkohol i helgen. Selv om det er hver helg. Problematisk blir det når man savner alkoholen så mye at man blir urolig og helgen virker ødelagt når man ikke rakk polets åpningstid. Uansvarlig kaller jeg det ikke så lenge man ikke er virkelig full, kjørbarhet er ingen argument. Da ville jo alle foreldre uten sertifikat per definisjon være uansvarlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja en hel flaske.Og var nettopp inne og sjekket ungene.De sover godt.Eldstemann fikk litt vann siden han var tørst og la seg til igjen.Hvis du syns jeg har et anstrengt forhold til alkohol, er jeg litt nysgjerrig på ditt forhold til dette, har du opplevd vanskelige ting eller har du rett og slett bestemt deg for å ha en slik livstil?

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

poenget er jo at man er rimelig påvirket når man har drukket en hel flaske vin. Man kan tro man ikke er det, men ungene merker garantert forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp. Enhver "oppegående" forelder gjør til enhver tid det de mener er OK i forhold til barna ikke sant? Du drikker sjeldent, vi drikker "ofte" men det er jo ikke de store mengdene i forhold til de som faktisk kjenner en trang etter alkohol som du beskriver i ditt eget innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vokst opp i et hjem med et fornuftig forhold til alkohol. Min mor var faktisk sjef på Vinmonopolet i sin tid.

 

Hjemme ble det drukket vin til mat innimellom, og som kos. Min far tok seg også gjerne en øl og en whisky til fotballen.

Men det ble ALDRI drukket så mye som en hel flaske av noe som helst på en og samme kveld, og jeg har i løpet av mine over tredve år aldri sett mine foreldre beruset på noen måte.

 

Jeg drikker som sagt også alkohol selv, og er absolutt ikke avholds. Ei heller er jeg noen festbrems. Jeg kan faktisk drikke en hel flaske uten problemer jeg også, men det begrenser jeg til fester der det IKKE er barn til stede. Er det barn i huset, holder jeg meg til et par glass, for barnas skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir seriøst oppgitt over den "norske" mentaliteten når det kommer til alkohol og barn. Nyt et glass vin til mat ute på restaurant og barnevernet tilkalles. I sydlige strøk er dette daglig kost, og jeg skulle likt å se alle de "traumatiserte" barna i disse landene.

Det er forskjell på å nyte og misbruke alkohol...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette VET jeg. Men samtidig varierer jo graden av "påvirket" i forhold til vane, vekt og livstil. Det å nyte en viss mengde alkohol en viss periode i livet, trenger ikke nødvendigvis påvirke vår måte å ta oss av barna. Vi drikker ikke mens de er våken.Når de vokser til, blir det jo naturlig å justere i forhold til deres alder. Si meg, tør du ikke røre alkohol mens dine egne barn er i hus?Tenker du at vi er skjulte alkoholikere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og jeg må innrømme at en flaske høres ganske mye ut. Men det er jo ditt liv og ditt valg, men innerst inne så virker det jo som om du også synes denne flaska er i meste laget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min samvittighet ovenfor ungene er ren...Men når det finnes så mange som såvidt rører alkohol her inne, blir jeg en smule nysgjerrig. Fordi differansen mellom mine venner og bekjente, foreldre, besteforeldre, ja i det store og det hele, er så stor... Hva er virkelighet og hva er fiksjon? Prøver å sette meg inn i tankegangen til de med minimalt forbruk for å se om jeg virkelig har misforstått totalt.Er min omsorgsevne som mor så redusert pga. en flaske vin som enkelte vil ha til?Er jo rene forskningen dette ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...