Gå til innhold

koke flasker?men hva med annet bestikk og tallerken til de små?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har ei datter på 4 mnd som er begynt å få litt grøt om kvelden. Hun får bare MME og det går noen flasker for dag. På sykehuset og alle de andre plassene vi har vært har de fortlalt oss at vi må først skylle flaaskene i kaldt vann, så vaske med zalo og deretter koke!

 

MEN hva med plastbestikk og tallerken til grøt og slikt?man kan da ikke koke det!

tenker på faren for den melkebakterien...er det de i grøten også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi sluttet å koke flasker da hun var tre mnd, etter helsesøster sa det var greit.

Hun får til og med vann rett fra springen til å drikke (kaldt) og fikk det fra hun var 3 mnd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja har jo helt kokende vann å blander ut grøten med...regner med den blir "kokt" nok da...men det setter seg vell på tallerken?altså slik som med flasker...man blander jo ut melka også med nesten kokt vann...hum men uansett må man koke flaksene....om dere skjønner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt for deg at du ikke ammer da, for ellers måtte du koke puppene...

 

Og håper du husker å koke fingrene til babyen for hver gang hun putter dem i munnen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er melkesyrebakteriene vi er redde for. Det er derfor vi koker melkeflaskene.

Selv om grøten er kokt (noe den egentlig ikke er, fordi vi blander som oftest ut pulver med kokt vann eller varm melk) så vil det jo bli bakterievekst i den også. Men så lenge babyen er så stor at den har begynt med fast føde så vil det være nok å vaske utstyret i oppvaskemaskinen så lenge en bruker høyt temperatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle gjør vi det vi tror er det beste for barna våre.

Jeg synes imidlertid skylling av flasker i kaldt vann, zalovask og så koking høres noe hysterisk ut.

Skylte flaskene før jeg kokte de i 3-4 måneder. Etter det vasket jeg de bare i zalovann med egen børste. Guttungen har aldri være syk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de skal skylles i kaldt vann, for bakteriene liker det varmt...og selv om din gutt aldri ble syk av at du ikke kokte flaskene, betyr det faktisk ikke at alle andre ikke blir det. Ungene skal så klart vendes til bakterier, man kan jo ikke leve på et sterilisert isolat heller, men krever ikke så mye innsikt for å skjønne at det ikke bør skje over natta, for selv om unger flest klarer det så vil andre ta veldig skade av det

 

folk flest dør ikke av å måtte operere bolt inn i foten etter brudd heller, men min man endte opp med kolapsa lunger og i respirator av det...

 

"det skjer ikke meg/du er bare hysterisk" holdningene her inne er egentlig ganske overraskende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herrejemeni.... Jeg skrev jo at vi alle gjør det vi tror er det beste for barna våre. Og jeg KOKTE faktisk flaskene....

 

De bakteriene som liker det varmt må jo storkose seg i kokevannet....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

for å få de reint? litt ekkelt å drikke av skitne kopper og glass synes jeg da..

 

så koker man de for å få de sterile? kan da umulig være nyheter dette...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skyller flaskene i kaldt vann etter måltidet, fordi det er melkerester, og melk (og andre protein-/stivelsesrike mat- og drikkevarer) koagulerer (=stivner) ved høye temperaturer. Dette lærte vi allerede på skolekjøkkenet.

 

Vennlig hilsen tidligere flaskemamma på heltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nå så primitiv at jeg nøyde meg med å skylle flaskene i kaldt vann før jeg kokte de....

 

De som mener at flasker skal skylles, vaskes, kokes og kanskje desinfiseres må selvsagt gjøre det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skjønner enda ikke hvorfor man er sååå redd for noen bakterier...er det ikke bra for barnet å få i seg noen bakterier slik at ungene blir immune ?

 

jeg sluttet å koke da ungen var 3 mnd jeg. gav vann rettt fra springen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det ikke jeg som skrev den meldingen, men jeg må si jeg er enig i det som står der.

Jeg er operasjonssykepleier av yrke, og vet hva STERILITET er....

 

At jeg er grisete kan jeg ikke si meg enig i. Men alle står fritt til å mene sitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

greit å venne de små til bakterier forsiktig tenker jeg da, siden ikke alle er like sterke som 3 mnd gamle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har grunn til å være redd melkesyrebakteriene. De små har ingen utbytte av å bli utsatt for de. Vanlige bakterier som vi har rundt oss er noe annet, de skal vi ikke fjerne mer enn med vanlig vasking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...