Gå til innhold

Hva måtte dere ut med i forbindelse med skolestart til barn?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

For oss ble det ca 1200 kr i nye skoleklær og sko gange to barn.

Penalhus til to (245 kr x 2)

4 matbokser (79 x 4 )

fire drikkeflasker (69 x4 )

fire ruller med bokbind (39.50 x 4 )

to ark med lapper ( 15 x 2 )

 

Skolesekker ble det ikke dette året da begge har,men neste år da må de ha nye det også....

 

også har vi en som går i bhg,som trenger litt nytt til bhg start.

 

 

ja ja pengene flyr,men det er vel likt for alle ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi de skal ha visse ting som de ønsker seg (eks. top model ting) og det koster.

og vi bor i en liten bygd der det kun er et lite utvalg av ting og de tinga koster!! aldri tilbud og billige ting her visst.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange barn har du egentlig for å behøve 4 matbokser, og hadde ikke i det minste noen av disse barna matbokser i fjor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må si meg enig her; du har kjøpt DYRE ting!!

Jeg har veldig god økonomi, og vi bor på et lite sted, men aldri pokker om jeg hadde betalt 245 kr for et penalhus....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

top model bokbind,og top model penalhus.....

 

ja de hadde matbokser fra i fjor som bildet hadde gått av på......

 

de må ha matbokser både på skolen og en på sfo,og ikke hver dag jeg vasker de så da er det kjekt med ett sett til.

 

klagde ikke,spurte bare om dette var vanlig for andre også??

 

ja vi har god råd og liker å gjøre litt stas på barna med ting de ønsker seg til skolestart.

 

Men hva bruker dere på skolestart ??

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om bildet har gått av har da ingenting og si?

 

Jeg brukte samme mateska fra første klasse til ungdomsskolen jeg.

Penalhusene holdt lenge de også.

5 kr for bokbind.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en gutt som skal i 4.klasse og han har fått:

Skolesekk: 549,-

Manchester United pennal: 249,-

Manchester United bokbind: 39,50,-

Manchester United matboks: 79,-

Gode fargeblyanter: ca 100,-

 

Har også en som skal begynnne i 1.klasse, han har fått:

Skolesekk: 499,-

Pennal som macher sekken: 199,-

Star wars bokbind: 39,50,-

Star wars matboks: 79,-

 

Begge har fått bukser fra Cubus (ta 3 og betal for 2 nå), noen nye t-skjorter har jeg kjøpt på salg tidligere.

Begge har fått innesko som også kan brukes i gymsalen (Adidas hallsko kjøpt på salg til 250,- pr stk)

Begge har fått gore-tex høstsko.

 

Jakker har de fra i vår, samme med støvler og regntøy.

 

Kjøper nok mer enn jeg trenger jeg også, men jeg synes det er kjempegøy å handle til dem så jeg skrenker heller inn på egne behov. De får veldig lite ellers, prøver å holde oss til bursdag og jul når vi handler til dem, så det er ekstra gøy å glede dem når det er noe spes. De blir kjempeglade og setter virkelig pris på det de får nå til skolestart og da er det så gøy å hanlde til dem ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke skolebarn før til neste år. Men ja, det koster med barn:)

Kan godt forstå deg H.I. at man vil kjøpe det skolejenta ønsker seg til skolestarten. Sekk og penal er dyrt - og når ting skal brukes hver dag i mange år så kjøper man ikke det billigste. Er jo flott å gjøre litt ekstra stas på den nye elven synst nå jeg:)

 

Rart at svarene du får går ut på at du kjøper dyrt, da de i neste innlegg forteller at de kjøper utedresser til 1300,-

 

Kan tenke meg du er en stolt mor når første skoledag kommer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting som skal brukes i mange år? Ja, nettopp. Poenget her er jo at HI kjøper dyre nye ting selv om barna har ting fra før og det kommer hun garantert til å gjøre til neste år også.

 

Selv kjøper vi billige, men sterken og ikke minst tidløse ting som kan brukes år etter år og synes ikke skoleutstyr til ungene er en utgift å snakke om i det hele tatt. Og ungene elsker gråpapiret på bøkene sine som de selv får dekorere som de vil f.eks og de nøytrale matboksene de kan sette nye klistremerker på når de vil.

 

Og bare for å si det. Utedresser til en formue er også bare tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, må le litt av dere DIB-damer som er så utrolig perfekte i ett og alt ;)

 

Når det kommer til f.eks uteklær skal det koste en formue og ha bestemte merker, men nå skal det visst spares og gjøres så billig som mulig til skolestart. Du får det du betaler for, og et pennal på nille til 79 kroner varer virkelig ikke i mange år!

 

Ungene mine får nytt skoleutstyr i 1. klasse, 4.klasse og til ungdomskolen. Det er helt vanlig, de fleste ungene får faktisk det. Da får de også kjøpe det de har lyst på og som er populært..

 

Er enig i at dyrt bokbind er bortkastet, det er utslitt etter kort tid så det må legges nytt, mine bruker farget plastbind og er fornøyd med det.

 

Jeg jobber forresten i bokhandel og ser hva folk legger igjen av penger til barna sine nå i skolestarten. Det er flere som unner ungene sine en bærepose full av morsomme ting enn de som spinker og sparer, det er helt sikkert!

 

Reagerte litt på en mamma forrige dagen, gutten som skulle begynne i 3.klasse hadde SÅÅÅÅÅÅÅÅÅ lyst på Star Wars bokbind, han satte det bedende blikket i mammaen og ba så tynt og bare EN rull. Men nei, mammaen holdt på i det vide og brede for å overbevise han om at det var skikkelig barnslig med sånt bokbind, ingen store gutter brukte det, alle brukte gråpapair osv osv, han var vel ikke så barnslig? Sånt forstår jeg ikke, hadde virkelig heller spist billig noen dager selv for å gi ungen en rull med det bokbindet... Det var vel en DIB-mamma som var på butikken da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fikk eldste begynner i 5 klasse. Ny sekk, penal, drikke flaske og matboks. Noen klær bukse, t-shorte og gensre. Vet ikke hvilken pris det ble.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte penalhus i 3 etasjer på Nille til tantebarnet mitt, det var fyllt med ting og tang og kostet den nette sum av 39,50!

 

Ungen var strålende fornøyd med det flotte penalhuset og på Nille hadde de enkle matbokser til 10 kroner stykket!

 

Trenger ikke koste skjorta og begynne på skolen igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, stakkars unger. Mener dere virkelig at en penal til 245 kr er dyrt?? Er det mulig. Lever dere bare på NAV eller?

 

Synes HI har gjort fornuftige og ikke dyre innkjøp jeg. Må da kunne bruke noen penger på barna når de begynner på skolen. Stas for mor og stas for barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke hvor mye penger vi har brukt. Har kjøpt endel klær iløpet av sommeren, men det måtte jenta ha uansett.

Noen blyanter,fine viskelær, drikkeflaske og matboks. En sekk til svømminga. Det er vel alt.

Ryggsekk får 1.klassingene her fra statens vegvesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolestarten koster meg:

Hello Kitty penal (59)

Hello Kitty blyantsett m/viskelær,linjal,spisser (29)ok

Matboks (79)

Bokbind 3 ruller (40)

Boketiketter (10)

Tunika (79)

Thights (59)

Sko (125)

 

Skolesekk får de fra Trygg Trafikk.

Så i underkant av 400.- er det vi har brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud for et latterlig svar! Lever på NAV bare fordi man synes 245 kr for et penal er dyrt?! Idiot!

Visst søren er 245 kr mye penger for et penal! Stakkars ungen min som får et penal til bare 30 kr! Hun kommer vel til å gråte seg i søvn hver dag hele 1 klassen!

 

Her får ungene ransel fra trygg trafikk, så i utgangspunktet er planen at hun skal bruke den første skoleår.

Ellers har hun fått penal, sett med viskelær, blyanter, linjal og blyantkvesser. Bokpapir, skrivebord på rommet, søppelbøtte, lærebøker, matboks og ett klessett som hun skal ha første skoledag.

Skrivebordet kostet 1000 kr, så tilsammen har jeg brukt kanskje 1500 kr på alt hun har fått til skolestarten. Synes det er rikelig nok. Hun har to brødre som skal begynne i barnehagen, så pengene flyr.

Og ja, det er moro å kjøpe ting til ungene, men det er jammen ta moro å få unna regninger og ha mat på bordet også. Ikke alle som driter penger. Åh, blir så irritert! Er jo vi foreldrene som skaper kjøpehysteriet og på den måten oppfordrer unger til å erte hverandre, allerede fra de er knøttsmå!

 

Gidder ikke signere med anonym engang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her i huset ble det :

 

penalhus 159,-

matboks ca 100,-

drikkeflaske fra før

sekk fra før

bokbind og sånn har jeg ikke kjøpt da jeg ikke vet hvor mye bøker dem får.

 

klær i Ellos Konto for 1000,- ca men da var det pga jeg ikke hadde så mye som passet fra før. elelrs hadde jeg kjøpt ETT billig sett klær til skolestart.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min fikk trygg trafikks skolesekk i 1. trinn. Deretter har jeg kjøpt ny skolesekk hvert år i 4 år, men i år sa jeg nei. Har vært tussete der, de er jo dyre - 500-600 kr.

Det eneste vi har diskutert er å få nytt innhold til penalet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye klær og sko for 1200 kr

Ny sekk - 599 kr

penal : 199

blyant/viskelær/farger++ : 300 kr

perm og mappe: 200 kr

matboks: 69 kr

bokbind og lapper: ca 100 kr

 

Hun skal begynne i 5.klasse da, men måtte ha nu sekk og litt av hvert siden mye av det hun hadde var utslitt. Kjekt med litt nytt når en begynner på igjen etter ferien:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...